מצלמות DSLR לעומת מצלמות ללא מראה: מי מהן מתאימה יותר לצילום ולווידאו?

היצע המצלמות ללא מראה הזמין היום רחב מאי פעם, זה הזמן המתאים ביותר לעבור למצלמה ללא מראה. כאן נגלה את ההבדלים בין מצלמות DSLR למצלמות ללא מראה ונסביר את היתרונות של Canon EOS R System.
מבט מעבר לכתף הצלם על מסך ה-LCD של Canon EOS R10, המציג שתי רקדניות פלמנקו בעת הסרטה.

עם EOS R System, הכוללת גם דגמי APS-C וגם פול פריים, עכשיו יש מגוון רחב של מצלמות ללא מראה המציעות יתרונות חדשים למקצוענים ולחובבים כאחד. אך אם אתה רוצה לשדרג מצלמה ישנה או להתקדם ממצלמה קומפקטית לאחת עם עדשות הניתנות להחלפה, אולי כדאי לך לשקול DSLR מסורתית במקום מצלמה ללא מראה.

זה נכון שמצלמותCanon EOS DSLR הן מצלמות מצוינות ושעדשות Canon EF קבעו את הרף לעיצוב עדשות בתקופה שלהן. אולם מערכת EOS R System מהווה שינוי משמעותי הן מבחינת הביצועים והן מבחינת האפשרויות ליצירתיות. הודות למגוון הולך וגדל של עדשות RF ו-RF-S טובות מסוגן ואביזרים, המערכת הזו מציעה רמות חסרות תקדים של איכות ושליטה לצלמים, ליוצרי סרטים וליוצרי תוכן.

כאן, כדי לעזור לך להכיר את היתרונות של המעבר למצלמה ללא מראה, נבחן את ההבדלים בין מצלמות DSLR ומצלמות ללא מראה בעזרתו של מייק בורנהיל, מומחה מוצר בכיר ב-Canon Europe.

המחשת חתך של מצלמת Canon EOS 80D המציגה את מנגנון המראה.

המונח DSLR פירושו מצלמת רפלקס עם עדשה יחידה דיגיטלית. חלק הרפלקס מתייחס למצלמה אשר מחזירה את האור מעלה, לתוך מכלול העינית. המראה צריכה לזוז הצידה כדי לאפשר לאור להגיע לחיישן שמאחוריו; לשם כך נדרש מנגנון מגושם יחסית, אשר מוסיף למצלמה נפח, משקל, ומורכבות אופטית והנדסית.

מצלמת Canon EOS R7 ניצבת על סלע. לא מוצמדת אליה עדשה ולכן ניתן לראות את החיישן בפנים.

ב מצלמה ללא מראה, כגון Canon EOS R7, אין מנגנון מראה אך יש קו ראייה ישיר שעובר בין העדשה והחיישן. התמונה שנגלית לך מבעד לעינית האלקטרונית (EVF) היא השתקפות של תמונת החיישן; כך, בשונה מהעינית האופטית במצלמת DSLR, כאן אתה יכול לקבל תצוגה מקדימה של האפקט שיש להגדרות הצילום שלך. לדברי מייק בורנהיל מ-Canon Europe, "העינית האלקטרונית במצלמות ללא מראה מאפשרת לך לראות את החשיפה של התמונה עוד לפני שצילמת את התמונה".

מצלמות DSLR לעומת מצלמות ללא מראה: גודל ומשקל גוף המצלמה

"אחד מהמאפיינים המרכזיים של מצלמות DSLR הוא שיש להן מראה או פריזמה מחומשת שתפקידן להפנות את האור לעבר העינית", מסביר מייק, "אולם לשם כך צריך מקום שבו הן יוכלו להתהפך ולזוז הצידה כדי לחשוף את החיישן. ביטול של התכונה הזו עוזר להקטין את הגודל והמשקל של המצלמה."

הפחתת המשקל של המצלמה ללא מראה והעדשה לעומת ה-DSLR יכולה להיות משמעותית. מצלמת Canon EOS R8 (כולל סוללה וכרטיס זיכרון) בשילוב עם עדשה RF 24-105mm F4L IS USM שוקלת כ-1,161 גר', ואילו מערך מקביל של DSLR – מצלמת Canon EOS 6D Mark II עם עדשה EF 24-105mm f/4L IS II USM – שוקלת כ-1,560 גר', כלומר, היא כבדה יותר בשיעור של יותר מ-34%. ומנקודת מבט אחרת, הבדל של כמעט 400 גר' הוא בערך המשקל של עדשת זום בעלת זווית רחבה במיוחד RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, כלומר שהיית יכול לארוז את שתי עדשות ה-RF בערכת המצלמה ללא מראה, מה שהיה מעניק לך יכולות זום מורחבות בטיול או במשלחת, מבלי לשאת משקל נוסף לעומת מערך ה-DSLR.

דיאנה מילוס, יוצרת תכני לייפסטייל, השתמשה ב-EOS R10 כדי לצלם את התרבות והאדריכלות של אנדלוסיה. היא מעירה: "EOS R10 נראית כמעט כמו מצלמת צעצוע אם מצלמים בה אחרי שמשתמשים במצלמה כבדה יותר, כמו ה-EOS 80D שלי. אני אוהבת את זה שעל אף ממדיה הקטנים ומשקלה הנמוך, זו בכל זאת מצלמה חזקה."

אישה בשמלה צהובה וכובע רחב שוליים מחזיקה מצלמת Canon EOS R10 בגובה העין.

מצלמות ללא מראה כמו Canon EOS R10 מציעות תכונות עוצמתיות ואיכות גבוהה בעיצוב נייד וקל משקל יותר, מכיוון שהן לא צריכות לתת מענה למנגנון המראה של ה-DSLR.

מצלמת Canon EOS 5D Mark IV עם עדשת EF 70-200mm f/2.8L IS III USM בשילוב EOS R עם עדשת RF 70-200mm F2.8L IS USM.

המחשת יתרון המשקל והגודל שמציעות מצלמות EOS R System ועדשות RF. עדשת Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM בשילוב עם מצלמתEOS R (ימין) היא קצרה הרבה יותר (במצב מקופל) לעומת המקבילה שלה, עדשת ה-EF מדגם EF 70-200mm f/2.8L IS III USM בשילוב עם EOS 5D Mark IV (שמאל). מערך המצלמה ללא מראה הוא גם קל יותר ב-630 גר', כלומר שאפשר לארוז משקה נוסף או עדשה נוספת לפרספקטיבה רחבה יותר - כמו למשל RF 28-70mm F2.8 IS STM, שמשקלה 490 גר' בלבד, או RF 24-105mm F4L IS USM במשקל 700 גר' – ולשאת בערך את אותו משקל כמו עדשת EF ומצלמת DSLR.

תושבות העדשה: מדוע מצלמה ללא מראה טובה יותר מ-DSLR?

תושבת ה-RF שבה משתמשים במצלמות EOS R System מציעה חידושים רבים. "תושבת ה-RF תוכננה במחשבה על העתיד", מסביר מייק, "למשל לשיפור מהירות התקשורת בין המצלמה והעדשה והוספת מגעים נוספים כדי לתמוך בעוד פונקציות". אלו כוללות ביצועי מיקוד אוטומטי מהירים הרבה יותר, אופטימיזציית עדשה דיגיטלית בזמן אמת, ופקדים משופרים, כגון טבעת הבקרה שניתנת להתאמה אישית בעדשות ה-RF.

במקום לחזור וולהתמודד עם המראה של מצלמת DSLR, שנמצאת בין התושבת והחיישן, מתכנני העדשה יכולים למקם את עדשות ה-RF קרוב יותר לחיישן עצמו, ובכך לשפר את הביצועים האופטיים. זה הוביל לעדשות מהירות ובהירות יותר בעלת איכות יוצאת דופן, וכן לעיצובי עדשה חדשים ומהפכניים.

המחשה של תושבת ה-RF על מצלמת Canon EOS R3.

בליבה של המצלמה ללא מראה מדגם Canon EOS R System, נמצאת תושבת ה-RF החדשנית אשר מצוידת בצוואר רחב, מרחק מיקוד אחורי קצר יותר, ותקשורת מהירה במיוחד בין העדשה וגוף המצלמה.

עדשה לכל סוגי הצילום והווידאו

מאז השקתן של עדשות ה-RF החדשות בשנת 2018, מגוון העדשות של Canon עבור מצלמות ללא מראה מסוג EOS R System התרחב בצורה משמעותית. כעת הוא כולל עדשות RF-S ייעודיות שתוכננו עבור מצלמות ללא מראה עם חיישני APS-C כמו EOS R10 ו-EOS R7. הוא גם מאפשר ליוצרי תוכן - הן של סטילס והן של וידאו - לגלות טכנולוגיות עדשה חדשות ומרגשות.

החל בעדשה בעלת הזווית האולטרה-רחבה RF 10-20mm F4L IS STM וכלה בעדשות פריים סופר טלפוטו קומפקטיות וקלות במיוחד, כגון RF 600mm F11 IS STM ו-RF 1200mm F8L IS USM, מערך העדשות RF ו-RF-S מספק טווח רחב של מבחר יצירתי. אפילו העדשות ה"סטנדרטיות" רחוקות מלהיות רגילות, בהתחשב בכך שדגמי RF 28-70mm F2.8 IS STM ו-RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM מציעים ייצוב תמונה חסר תקדים וביצועי מיקוד אוטומטי יוצאי דופן ליצירת תמונות וסרטוני וידאו חדים.

לדוגמה, יש עדשות סטריאוסקופיות ועדשות VR ייחודיות, שמאפשרות לך להתחיל ליצור בקלות תמונות וסרטוני וידאו מרתקים בתלת-ממד עם מצלמות ללא מראה תואמות מדגם EOS R System. עדשות מסוג RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE, שתוכננו למצלמות APS-C EOS R System, הן לב ליבן של מצלמות Canon EOS VR SYSTEM, מה שמאפשר ליותר אנשים ליצור תוכן סטריאוסקופי בתלת-ממד ותוכן VR בצורה נגישה יותר.

עדשות Hybrid RF – כולל עדשות זום כמו RF 24-105mm F2.8L IS USM Z ועדשות פריים כמו RF 35mm F1.4L VCM – משלבות את היכולות של עדשות סטילס וסרטוני וידאו. הן הבחירה המושלמת לשילוב בין צילום ויצירת סרטים. התכונות העיקריות של העדשות ההיברידיות הללו, בעלות הביצועים הגבוהים, כוללות טבעת צמצם לכוונוני צמצם ידניים בזמן הקלטת וידאו, מינימום סטיות מיקוד עקב נשימה ומנועי מיקוד מהירים ושקטים. עדשות הזום שבמגוון כוללות גם יכולת מיקוד פרפוקאלי אלקטרוני ברמה מקצועית בעת שינוי זום, בנוסף ליכולת הרחבה של זום ממונע.

מצלמת Canon EOS R7 עם עדשת Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL על רקע שחור.

Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL היא עדשת DUAL חדשנית, שתוכננה לאפשר יצירה של סרטוני וידאו ותמונות סטילס איכותיים בתלת ממד בצורה נגישה יותר מאי פעם עבור משתמשים עם מצלמות APS-C EOS R System והיא מתאימה בעיקר לעבודות תקריב.

משפחת עדשות ה-RF ההיברידיות של Canon - שתי עדשות זום ושלוש עדשות Prime - מצולמת על רקע שחור.

המצלמה ללא מראה Canon EOS R System תוכננה כבר מההתחלה מתוך התחשבות בצרכים של צלמי וידאו ויוצרי סרטים ועדשות ה-RF ההיברידיות פורצות הדרך של Canon מספקות תכונות חדשניות לסטילס ולווידאו באותה מידה.

עינית אופטית לעומת עינית אלקטרונית: איזו אפשרות טובה יותר?

מצלמות DSLR כוללות עיניות אופטיות, המספקות הצגה ברורה של סצנה בתנאי תאורה טובים. אך העיניות האלקטרוניות (EVFs) שמצלמות ללא מראה משתמשות בהן מציעות יתרונות משמעותיים.

ספציפית, אם אתה משתמש במצלמה ללא מראה EOS R System, הדמיית חשיפה מאפשרת לקבל תצוגה מקדימה של התמונה כאשר מוחלות הגדרות החשיפה, סגנון התמונה והגדרות אחרות שלך, הן בעינית והן במסך ה-LCD האחורי. במצלמת DSLR, הדמיית חשיפה פועלת כשאתה משתמש במסך האחורי במצב תצוגה חיה, אך לא בעינית. עם עינית אלקטרונית, ניתן גם לבנות את קומפוזיציית התמונה ולהתמקד בתנאי תאורה חלשה ובחשכה שאינם מאפשרים לראות דבר כשמשתמשים בעדשה אופטית ובעין בלתי מזוינת. עיניות EVF יכולות להציג עזרים דיגיטליים או שכבות והן תומכות במגוון תכונות עזר בזמן אמת, כמו הארת אזורי מיקוד ודגמי זברה. כשאתה מצלם וידאו, לדוגמה, העינית האלקטרונית שבמצלמות EOS R System מציעה את אותה תצוגה התומכת במיקוד ידני שקיימת במצלמות Cinema EOS המקצועיות של Canon.

עינית EVF מאפשרת גם להציג רמת פירוט גבוהה יותר של פרטי הצילום וכן לנווט ולשנות הגדרות בתפריטי המצלמה. עם עינית אלקטרונית אפשר גם לעיין בתמונות ובסרטים שצילמת, גם אם התנאים בהירים מדי מכדי לראות אותם בבירור על גבי מסך ה-LCD של המצלמה.

עיניות תה-EVF במצלמות Canon EOS R System ממשיכות להתפתח, כאשר דגמי EOS R1 ו-EOS R5 Mark II כוללים עינית ללא כיסוי עם קצב רענון גבוה, המעניקה לך חוויית צילום חלקה בהשוואה ל-DSLR, עם פחות הפרעות ברגעים הקריטיים כשמצלמים ברצף.

צלמת חיות הבר דני קונור, אשר השתמשה ב-EOS R7 במסע לחיפוש אחר השונר האיברי שנתון בסכנת הכחדה, גילתה שהשימוש בעינית אלקטרונית שינה את הצילום שלה לחלוטין.

"כשאני מצלמת חיות בר, לעתים עליי להגיב במהירות או להתמודד עם שינויי תאורה תכופים; במצבים כאלה, עם מצלמה ללא מראה, אני יכולה לכוונן במהירות את ה-ISO או את מהירות התריס שלי כדי לראות כיצד התמונה שלי תיראה, בלי להזיז את העין מהעינית."

המחשת חתך של עינית אלקטרונית.

העינית האלקטרונית (EVF) במצלמה ללא מראה משתמשת בגרסה קומפקטית ובעלת רזולוציה גבוהה של אותה טכנולוגיית תצוגה שבה משתמשת מצלמת ה-LCD שבגב המצלמה. אחד מיתרונותיה הוא שהיא מאפשרת לך לראות את מה שהמצלמה רואה, גם כשהסביבה החשוכה אינה מאפשרת לראות דבר בעין בלתי מזוינת.

המחשת חתך המציגה את נתיב האור בתוך מצלמת DSLR, כפי שמשתקף באמצעות מראה כלפי מעלה לתוך פריזמה מחומשת ומשם לעינית.

המראה ב-DSLR משקפת את האור לעינית האופטית באמצעות פריזמה מחומשת, ולכן התמונה נראית בכיוון הנכון. עם זאת, עם עינית אופטית, לא תוכל להציג בתצוגה מקדימה אפקטים של סגנון תמונה, איזון לבן והגדרות אחרות של עיבוד תמונה לפני שתלחץ על שחרור התריס, כפי שניתן לעשות עם ה-EVF במצלמה ללא מראה.

האם מצלמות ללא מראה מאפשרות צילום טוב יותר של תמונות וסרטונים?

כאשר המצלמה EOS R System הושקה לראשונה, צילום תמונות באמצעות DSLR או מצלמות ללא מראה לא היה שונה משמעותית מבחינת איכות התמונה בפועל. אולם לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות החדשות, המצלמות ללא מראה מדגם EOS R System משפרות את הביצועים בדרגה נוספת.

תיקון בתוך המצלמה

"לדוגמה, עם תושבת ה-RF, אחד מהיתרונות של תקשורת מהירה בין העדשה והמצלמה הוא שאם מתעוררות בעיות אופטיות, כגון שבירת אור או סטייה, ניתן לטפל בהן בעזרת תיקון בתוך המצלמה בזמן אמת", אומר מייק. "העיבוד המיידי פירושו שאתה נהנה מאיכות תמונה משופרת ישירות מתוך המצלמות ללא מראה."

מהירות צילום רציף

באותו אופן, במצבים מסוימים, קיימת סבירות גבוהה שמצלמות ללא מראה, כמו EOS R7, המציעה מהירות צילום של עד 15 מסגרות בשנייה עם המנגנון המכני ו-30 מסגרות בשנייה עם התריס האלקטרוני ומעקב מיקוד אוטומטי מלא, יפיקו תמונות שימושיות באופן עקבי יותר מאשר מצלמות ה-DSLR, כמו EOS 7D Mark II או EOS 90D, שלשתיהן מהירות צילום רציף מרבי של 10 מסגרות בשנייה.

המצב הרציף RAW שהנו זמין בחלק מהמצלמות ללא מראה, כולל EOS R8‏, EOS R7 ו-EOS R10, מגדיל עוד יותר את הסיכוי שלך לצלם את הרגע המושלם. הוא לא רק מקליט קובצי RAW במהירות של עד 30 מסגרות בשנייה, אלא גם מציע אפשרות לצילום מקדים שמצלמת תמונות במחצית השנייה לפני הלחיצה המלאה על שחרור התריס. האפשרות לצילום מקדים נותנת לך למעשה את הכוח להחזיר את הזמן לאחור ולחזור לאחור בחצי שנייה כדי לשמר רגעים שאולי החמצת.

EOS R5 Mark II ו-EOS R1 לוקחות את היתרון הזה צעד אחד קדימה עם התכונה 'צילום מקדים רציף'. כאשר המצלמה מוגדרת לצילום רציף ול-AF, יש לך אפשרות ללחוץ חצי לחיצה על כפתור הצמצם ולהתמקד היכן שלדעתך תתרחש התנועה. המצלמה מתחילה לצבור תמונות, עם מעקב מלא של AE ו-AF. כשאתה לוחץ לחיצה מלאה על הכפתור, המצלמה לא רק מתחילה לצלם תמונות, היא גם שומרת את 15 הפריימים (EOS R5 Mark II) או את 20 הפריימים (EOS R1) ממש לפני הלחיצה המלאה. כך תוכל לצלם את הרגע לפני שהתנועה התרחשה וזה עובד כשאתה מצלם תמונות JPEG או HEIF וגם תמונות בפורמט RAW. (זה גם ישיר יותר ממצב רצף RAW - תכונה זו שומרת קובצי RAW נפרדים, ואילו מצב רצף RAW‏ משתמש בפורמט קובץ מיוחד שממנו צריך לחלץ תמונות נפרדות.) אין משהו דומה במצלמות DSLR.

A cutaway diagram illustrating the IS system in the Canon EOS R5.

ייצוב תמונה

עדשות רבות כוללות ייצוב תמונה שמאזן את האפקטים של רעידת המצלמה. אולם עדשות RF ו-RF-S המצוידות במייצב תמונה אופטי מציעות רמת ייצור משופרת בהשוואה לעדשות EF ו-EF-S מקבילות.

חלק מהמצלמות ללא מראה מדגם EOS R System מצוידות במייצב תמונה 5 צירים, המובנה בגוף המצלמה (IBIS). אם אתה משתמש בעדשה המצוידת ב-IS במצלמה עם IBIS, שתיהן יעבדו יחד כדי להפיק רמות גבוהות עוד יותר של ייצוב - עד 8.5 עצירות במרכז הפריים ו-7.5 עצירות בפריפריה, תלוי במצלמה ובעדשה שבה אתה משתמש. פירוש הדבר שאפשר לצלם ללא חצובה במהירות תריס איטית יותר ועדיין לצלם תמונות חדות.

טכנולוגיית IBIS המתקדמת וייצוב התמונה של העדשה אפקטיביים גם במהלך צילום וידאו. מצלמות EOS R System כוללות אפשרות ייעודית של IS דיגיטלי לווידאו שאפשר לשלב עם IBIS ו-IS אופטי כדי לשפר את יציבות הסרטון. אפשרות זו גם הופכת את המצלמות ללא מראה מדגם EOS R System לבחירה טובה יותר לצילום וידאו בהשוואה למצלמות DSLR.

מבט אל מסך ה-LCD של Canon EOS R8, המראה צלם המצלם סרטון עם צמחים בעציצים.

המצלמות ללא מראה החדשות ביותר, כמו EOS R8, כוללות תכונות מתקדמות ליוצרי תוכן, כגון וידאו באיכות 4K 60p עם מעקב חכם אחר נושא הצילום – תכונה שלא קיימת במצלמות DSLR כמו EOS 7D Mark II או EOS 90D.

מיקוד אוטומטי: מצלמה ללא מראה לעומת DSLR

כל המצלמות ללא מראה מדגם EOS R System משתמשות במערכת מיקוד אוטומטי מסוג Dual Pixel CMOS AF של Canon -‏ Dual Pixel CMOS AF II ב-EOS R6 Mark II‏, EOS R8, EOS R7 וב-EOS R10, לדוגמה, וגרסה חדשה יותר הנקראת Dual Pixel Intelligent AF, המוצעת ב-EOS R5 Mark II. בכל החזרות של המערכת הזו, כל פיקסל בחיישן משמש גם למיקוד וגם לצילום, בהשוואה למיקוד עם חיישן זיהוי הפאזה מבוסס-הנקודה הספציפית, אשר מתבצע דרך העינית במצלמות DSLR.

אחד מהיתרונות הגדולים ביותר של מצלמות ללא מראה אלו הוא היכולת לבחור נקודת מיקוד אוטומטי בכל מקום במסגרת. "פעולה זו אינה אפשרית ב-DSLR", מסביר מייק, "והיא גם מאפשרת יכולות כגון מעקב אחר פנים, מעקב אחר עיניים ומעקב אחר בעלי חיים, שקיימות במצלמות הללו. ניתן, לדוגמה, לבחור בעין של ציפור במעופה, ולעקוב אחריה ברחבי המסגרת – שוב, פעולה שאינה אפשרית במצלמות DSLR."

במצלמות רבות ללא מראה מסוג EOS R System, זיהוי הנושא המתקדם אפילו מתרחב לכלי תחבורה כמו מכוניות, אופניים, מטוסים ורכבות, עם מעקב אוטומטי אחר המיקום של הנהג, הרוכב או הטייס על ידי מערכת המיקוד האוטומטי החכמה.

מצלמות ללא מראה מסוג EOS R System מסוגלות להתמקד גם בתנאי תאורה חשוכים יותר. המיקוד האוטומטי של EOS R1 יכול להינעל על נושא צילום באור ברמת עמעום של ‎-7.5EV, לדוגמה, שזה פחות או יותר שווה ערך לסביבה המוארת באור כוכבים. רגישות ה-AF המשופרת מאפשרת גם מיקוד אוטומטי במפתחי צמצם מרבי קטנים יותר מאשר בעבר. שייך את עדשת הטלפוטו הקומפקטית RF 600mm F11 IS STM ל-Canon Extender RF 2x, לדוגמה, ולמעשה תקבל עדשת 1200mm f/22 – יחד עם מיקוד אוטומטי יעיל.

בתצוגה של Canon EOS R7 נראית נקודת המיקוד על עין של ציפור טרף על ענף.

התריס האלקטרוני המהיר והמיקוד האוטומטי למעקב אחר עיניים של בעלי חיים, שנמצאים במצלמות ללא מראה כדוגמת EOS R7 ו-EOS R10, אידאליים לצלמים בכל הרמות. "עבור צלם חיות בר, היכולת לעקוב אחר עין של בעל חיים היא אפשרות נהדרת", אומרת דני קונור, מומחית לחיות בר. "היא פותחת לי הזדמנויות חדשות שלא היו לי בעבר, כשהשתמשתי במצלמת DSLR".

תריס מכני לעומת תריס אלקטרוני

רוב מצלמות ה-DSLR כוללות תריסים מכניים, אבל כל המצלמות ללא מראה מסוג EOS R System של Canon כוללות גם תריס אלקטרוני וגם תריס מכני.

אם כן, מהם היתרונות של תריס אלקטרוני בהשוואה לתריס מכני?

עם תריס אלקטרוני, התריס המכני ננעל במצב פתוח וחיישן הצילום נקרא בצורה חשמלית. היתרון הגדול ביותר של תכונה זו הוא שהצילום יכול להיות שקט לחלוטין – לא רק שקט יותר, כאשר פעילות התריס מוחלשת או מופסקת כפי שנעשה כשבוחרים באפשרות S (צילום "רך") הזמינה במצלמות מסוימות, אולם בשקט מוחלט. התכונה שימושית ביותר כשמצלמים חיות בר, תינוקות מנומנמים, או את הרגעים השקטים בחתונות למשל.*

תריסים אלקטרוניים מאפשרים גם צילום רציף מהיר יותר. "עם תריסים מכניים", אומר מייק", המהירות הגבוהה ביותר שמתקבלת במצלמות ה-DSLR שלנו היא 16fps [מסגרות בשנייה] במצלמה המקצועית והמשוכללת EOS-1D X Mark III. הודות לתריס החשמלי שלה, EOS R10 יכולה לאפשר לך מהירויות של עד 23fps במחיר נמוך יותר, ו-EOS R7 מסוגלת לצלם במהירויות של 30fps - התואמות למהירות של ה-EOS R3, מצלמה מקצועית אחרת, בשליש מחיר".

עם זאת, תופעת ה"תריס המתגלגל" עשויה להפריע כשמצלמים פעולה באמצעות תריס חשמלי – עצמים שנעים במהירות, כמו מקל גולף מונף או מדחף מסתובב, עשויים לנוע במהלך הזמן שנדרש לקריאת המסגרת כולה, וכך הם נראים מעוותים בתמונה המתקבלת. על אף שהתופעה מופחתת בצורה משמעותית בגרסאות האחרונות של המצלמות ללא מראה. דגמים EOS R5 Mark II ו-EOS R1 מצוידים בחיישני CMOS מוערמים עם תאורה אחורית בעלי מסגרת מלאה והם כוללים מעבד תמונה של מאיץ DIGIC בנוסף למעבד התמונה DIGIC X. השילוב הזה בין מעבד מהיר במיוחד לטכנולוגיית החיישנים ממזער עיוותים של תריס מתגלגל - במקרה של EOS R1, עד לרמת התריסים המכניים המהירים ביותר בשוק, ואפילו מעבר לכך.

תמונת תקריב בשחור-לבן של ילד מתבונן כלפי מטה בריכוז.

מבחינת צלמת המשפחה הלן בארטלט, הצילום השקט באמצעות מצלמות EOS R System מועיל במיוחד. קולות התריס מסיחים את דעתם של מצולמים צעירים, ולפעמים אף מעירים אותם אם הם ישנים, כך שהצילום השקט מאפשר לה לצלם אותם במצבים טבעיים יותר. צולם במצלמת Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF 50mm F1.2L USM‏, 1/1000 שנ', f/1.2 ו-ISO100. ‎© Helen Bartlett

חיי סוללה: מצלמת DSLR לעומת מצלמה ללא מראה

מקובל לטעון שחיי הסוללה של מצלמות DSLR ארוכים יותר מאלה של מצלמות ללא מראה, בעיקר מפני שהעינית האלקטרונית של מצלמה ללא מראה מצריכה חשמל, בעוד שהעינית האופטית של מצלמת DSLR אינה מצריכה חשמל. עם זאת, בפועל, חיי הסוללה תלויים במידה רבה באופן השימוש במצלמה – השימוש במבזק, למשל, יצרוך יותר חשמל בשני סוגי המצלמות, בעוד שהשימוש במסך ה-LCD במצלמת DSLR לרוב יצרוך יותר חשמל מהשימוש במסך ה-LCD במצלמה ללא מראה. מצלמת DSLR בדרגת ביניים, כמו EOS 90D, מספקת 1,200 צילומים או יותר עם העינית ו-450 עם מסך ה-LCD, בעוד שהמצלמה ללא מראה EOS R6 Mark II מספקת 450 צילומים עם העינית או 760 עם מסך ה-LCD.

ההבדל ניכר אף יותר ברמה המקצועית: אם תיצמד לעינית במצלמת EOS-1D X Mark III, למשל, תוכל לצלם 2,500 לפני שהסוללה תתרוקן, אך 600 בלבד במצב תצוגה חיה, בהשוואה ל-620 תמונות עם העינית ו-860 עם מסך ה-LCD ב-EOS R3. לכן, אם אתה מעדיף להשתמש במסך ה-LCD האחורי, מצלמות ללא מראה עשויות לאפשר לך לצלם יותר תמונות עם טעינת סוללה אחת.

הודות להשקה של סוללות חדשות בעלות ביצועים גבוהים במיוחד, צריכת החשמל שופרה עוד יותר במצלמות ללא מראה של Canon מסוג EOS R System. כמו כן, אפשרויות שונות לחיסכון בחשמל בתפריט המצלמה, בשילוב האפשרות לטעינה דרך USB ומטענים ניידים מאפשרות הארכה נוספת של זמן הפעולה של המצלמה.

מצלמות ללא מראה לעומת DSLR: איך בוחרים

למצלמות DSLR יש את היתרונות שלהן, אבל מצלמות ללא מראה ועדשות מסוג EOS R System מציעות שפע של טכנולוגיה חדשנית אשר מעניקה אפשרויות יצירתיות חדשות לצילום ולווידאו.

אם אתה מעוניין במצלמה קלת-משקל עם קצב מסגרות מהיר לצילום בנסיעות, מצלמה ללא מראה כגון EOS R10 עשויה להיות אידאלית. אם אתה נהנה מצילום של חיות בר ואקשן, המצלמות ללא מראה, המהירות במיוחד, כמו EOS R7 ו-EOS R6 Mark II יעניקו לך את השיפור בביצועים שאתה צריך. אם אתה מעוניין לעלות לשלב הבא של וידאו וצילום בפול פריים, המצלמה ללא מראה מדגם EOS R8 מצוידת בתכונות יצירתיות שיעזרו לך להשיג את היעדים האמנותיים שלך. וכמובן, בקצה הרצף יש את המצלמות ללא מראה המובילות, המצוידות בתכונות חדשניות כדי לענות על הצרכים של הצלמים המקצועיים התובעניים ביותר, כולל EOS R3 ו-EOS R1.

במסגרת אותו מגוון, המצלמה ללא מראה מדגם EOS R System מאפשרת לך להשתמש בעדשות RF ו-RF-S של הדור הבא, עם היתרונות הנלווים, כולל ביצועי תיקון תמונות במצלמה ומעקב מיקוד אוטומטי.

עינית אלקטרונית במצלמה ללא מראה מאפשרת להציג את התמונה בתצוגה מקדימה בעינית תוך החלה של הגדרות הצילום. תצוגת Live View ב-LCD האחורי של ה-DSLR תשיג את אותו הדבר, אבל לא תמיד נוח לצלם בצורה הזו. כמו כן, לא תוכל לראות הרבה בחושך בעינית של DSLR, להבדיל מ-EVF במצלמה ללא מראה, אשר מאפשרת לך למסגר את הצילום כמעט בכל תנאי נתון.

תכונות של מיקוד אוטומטי מתקדם, כמו מיקוד עין אוטומטי אצל בעלי חיים ומיקוד אוטומטי בכלי רכב, זמינות רק במצלמות העדכניות ביותר מסוג EOS R System. המצלמות ללא מראה גם מעניקות לך את החופש לצלם עם תריס אלקטרוני או תריס מכני, עם מהירויות צילום רציף גבוהות הרבה יותר ועם אפשרות לצילום שקט לגמרי.

החל מהארגונומיה ועד למיקוד האוטומטי, מסוג התריס ועד למהירותו, אם תוכל נסה את המצלמה שתתאים לך – כי התחושה הממשית תעזור לך להחליט בצורה הטובה ביותר. לאחר שהחלטת איזו מצלמה ללא מראה מתאימה לך, בדוק בחנות המצלמות המקומית שלך אם הם מציעים אפשרויות להחלפת חלקים. לחלופין, שקול לתרום את הציוד של המצלמה הישנה לבית ספר או למועדון צילום מקומי כדי שמישהו אחר יוכל להתחיל את המסע שלו בעולם הצילום.



*ייתכן שיישמעו צלילים נוספים מלבד התריס (צליל הצמצם, צליל מנוע עדשת המיקוד, צליל אלקטרוני וכדומה).

Amy Davies, Alex Summersby & Marcus Hawkins

מוצרים קשורים

  • EOS R50

    צור תוכן איכותי ואטרקטיבי במיוחד באמצעות מצלמת EOS R זו ללא מראה, החל מתמונות סטילס חדות וכלה בסרטי 4K ובהזרמות בשידור חי. מכשיר ייעודי ורב-תכליתי.
  • EOS R10

    בצע את הצעדים הבאים שלך בעולם הצילום ובווידאו עם מצלמה בעלת מערכת EOS R ללא מראה הבנויה סביב חיישן בגודל APS-C.
  • EOS R7

    גלה את הטבע הפראי עם מצלמה שכוללת מהירות ואיכות תמונה יוצאות דופן בגוף APS-C נייד עם עיצוב עתידני.
  • EOS R8

    עבור לצילום וידיאו בפריים מלא כדי לממש את השאיפות היצירתיות שלך.
  • EOS R6 Mark II

    סטילס או וידאו, אקשן או דיוקן –מצלמת EOS R6 Mark II מציעה שילוב של ביצועים ואיכות תמונה, שמאפשרת ליצירתיות לשגשג.
  • EOS R5 Mark II

    נצל את הרגע, עם מצלמה שמשלבת מהירות מדהימה עם רזולוציה מרשימה ואיכות וידאו של 8K.

מאמרים קשורים

APS-C לעומת מסגרת מלאה - הסבר

מה ההבדל בין מצלמות APS-C למצלמות מסגרת מלאה, ומה מתאים לך?

כיצד EOS R System יכולה לשדרג את הקריירה

מצלמות ועדשות מסדרת Canon EOS R משדרגות את עבודתם של צלמים מזה חמש שנים. אתה מוזמן לשמוע אנשי מקצוע מספרים על החלטתם לעשות את המעבר.

כיצד להתחיל לצלם

רוצה להשתדרג מטלפון חכם למצלמה? במדריך הצילום שלנו למתחילים תמצא כל מה שצריך כדי להתחיל.

איך לבחור עדשה

כל מה שצריך לדעת על עדשות, החל מסוגי עדשות ועד לתכונות שצריך לחפש.