טכנולוגיה

APS-C לעומת מסגרת מלאה - הסבר ההבדלים

מהי מצלמה עם מסגרת מלאה ומה ההבדל בין מסגרת מלאה לחיישן APS-C? להלן ההבדלים והיתרונות העיקריים של שני הסוגים.
תמונה מפוצלת המציגה מצלמה מדגם Canon EOS R6 על סלע גדול מכוסה טחב ומצלמה מדגם Canon EOS R7 המונחת גם היא על סלע.

מהם ההבדלים בין APS-C למסגרת מלאה?

ההבדל העיקרי בין APS-C למסגרת מלאה הוא הגודל הפיזי של חיישן התמונה – חיישני מסגרת מלאה גדולים יותר מחיישני APS-C – ומכאן נובעים הבדלים נוספים בין שני סוגי המצלמות. אולם כמו תמיד, גדול יותר הוא לא בהכרח טוב יותר, ולכל פורמט יש יתרונות מרכזיים משלו.

EOS R6 לצד EOS R7, שתי המצלמות ללא עדשה מחוברת.

התבוננות בשתי מצלמות EOS R System ללא עדשות מחוברות ממחישה את ההבדל בגודלי החיישנים. משמאל, מצלמה מדגם EOS R6 עם מסגרת מלאה; מימין, מצלמה מדגם APS-C‏ EOS R7‏‎. תושבת עדשת ה-RF זהה בשני הדגמים.

חיישן APS-C בצד חיישן מסגרת מלאה, להדגמת הגדלים היחסיים שלהם.

חיישן מסגרת מלאה וחיישן APS-C להשוואה. הבדלי הגדלים עוזרים להסביר מדוע ניתן ליצור בדרך כלל מצלמות APS-C קטנות וקומפקטיות יותר ממצלמות מסגרת מלאה.

מה זה APS-C?

גודל השטח הפעיל של חיישני התמונה בפורמט APS-C של Canon הוא 22.2x14.8 מ"מ, קרוב לגודל המסגרת של סרט צילום בפורמט APS-C.

פורמט APS‏ (Advanced Photo System) הוצג במקור בשנת 1996, כסוג חדש של מחסנית לסרט צילום. ברוב מצלמות הסרט של היום, ניתן לבחור גם ביחסי רוחב-גובה שונים בזמן הצילום, כולל C (קלאסי) עם יחס רוחב-גובה של 3:2 כמו במצלמות סרט קונבנציונליות של 35 מ"מ, H‏ (חדות גבוהה) עם יחס רוחב-גובה של 16x9, וכן P (פנורמי) עם יחס רוחב-גובה של 3:1.

פורמט APS-C תואם גם לפורמט הווידאו Super 35 והפך לבחירה פופולרית של גודל חיישן התמונה במצלמות EOS Digital SLR‏ (DSLR) של Canon, כמו גם במצלמות ללא מראה מסדרה EOS M.

שתי רקדניות פלמנקו בשמלות ארוכות מצועצעות מדגמנות למצלמה בחצר קדמית צבעונית עם מספר קשתות.

באותו מפתח צמצם ואורך מוקד, מצלמות APS-C, כגון Canon EOS R10, יעניקו בדרך כלל עומק שדה רחב יותר מאשר מצלמה עם מסגרת מלאה. דבר זה אידיאלי להפקת חדות בתמונה מלפנים לאחור. צולם במצלמה מדגם Canon EOS R10 עם עדשת EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM ב-10 מ"מ, 1/320 שניות, f/5 ו-ISO1600. ‎© Diana Millos

תמונת דיוקן של אישה צעירה עם שיער כהה ארוך על רקע מטושטש.

מצלמת מסגרת מלאה עם עדשה מהירה מייצרת מטבעה עומק שדה רדוד יותר, דבר שמאפשר לך לבודד את הנושא הראשי בסצנה על ידי טשטוש הרקע. צולם במצלמה מדגם Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF 85mm F1.2L USM‏, 1/500 שניות, f/1.8 ו-ISO1600. ‎© Javier Cortes

מהי מסגרת מלאה?

חיישני המסגרת המלאה של Canon הם בעלי שטח פנים פעיל של 36x24 מ"מ, גודל זהה למסגרת של סרט 35 מ"מ.

הפורמט של סרט 35 מ"מ קיים משנת 1889, כאשר הוא הוצג כרוחב סטנדרטי לסרטי קולנוע. פורמט זה הפך במהרה לתקן לצילום תמונות והגיע למצלמות הדיגיטליות של מסגרת מלאה, כולל מצלמות DSLR מסגרת מלאה מסדרה EOS ומצלמות ללא מראה מסדרה EOS R System של Canon.

הן חיישני APS-C והן חיישני מסגרת מלאה מייצרים תמונות עם יחס רוחב-גובה סטנדרטי של 3:2, כאשר חיישני APS-C יכולים לספק את אותו מספר מגה-פיקסלים כמו חיישני מסגרת מלאה. עם זאת, חיישן תמונה במסגרת מלאה גדול פיזית בכ-63% או פי 1.6 מחיישן תמונה בפורמט APS-C.

נוף המשקיף על העיר סביליה עם מגדל כנסיית הבשורה ברקע הביניים.

'גורם החיתוך' של חיישן APS-C מאפשר לנושא שלך למלא חלק גדול יותר מהמסגרת, ומעניק לעדשה שלך טווח הגעה גדול יותר. תמונה זו הנשקפת אל עבר כנסיית הבשורה בסביליה צולמה במצלמת מסגרת מלאה, Canon EOS RP עם עדשת Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM ב-84 מ"מ, 1/400 שניות, f/8 ו-ISO200.

נוף המשקיף על העיר סביליה עם מגדל כנסיית הבשורה קרוב יותר ברקע הביניים.

תמונה זו צולמה מאותה עמדה, תוך שימוש בעדשה, אורך מוקד והגדרות זהים, אך עם מצלמה מדגם APS-C. החיישן הקטן יותר לוכד חלק קטן יותר מהסצנה, ומתקבל אפקט שדומה להתקרבות למגדל. צולם במצלמה מדגם Canon EOS R10 עם עדשת Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM ב-84 מ"מ, 1/400 שניות, f/8 ו-ISO200.

גורם חיתוך - הסבר

הבדל זה בגודל הפיזי בין שני סוגי החיישנים קובע מה המצלמה "רואה". כל העדשות מייצרות תמונה עגולה, מה שאומר שעדשה תואמת מסגרת מלאה חייבת להיות בעלת היקף גדול מספיק כדי שהתמונה תכסה את הפינות של חיישן התמונה המלבני במסגרת מלאה. אם תשתמש באותה עדשה במצלמה בפורמט APS-C, חיישן התמונה הקטן יותר ינצל רק אזור קטן יותר במרכז העיגול של אותה תמונה. למעשה, בהשוואה לתמונה בחיישן מסגרת מלאה, התמונה נחתכת.

מכיוון שחיישני ה-APS-C במצלמות Canon קטנים פי 1.6 מהחיישנים במצלמות המסגרת המלאה של Canon, 'גורם החיתוך' הוא 1.6x. פירושו של דבר שצילום עם עדשה סטנדרטית של 50 מ"מ במצלמת APS-C מעניק את אותו שדה ראייה כמו צילום עם עדשת טלפוטו של 80 מ"מ במצלמה עם מסגרת מלאה (‎50 x 1.6 = 80). באופן דומה, שימוש בעדשת מסגרת מלאה של 100 מ"מ במצלמת APS-C נותן את אותו שדה ראייה כמו עדשת 160 מ"מ במצלמת מסגרת מלאה. מסיבה זו, גורם החיתוך מכונה לעתים גם "מכפיל אורך המוקד", האומר לך את אורך המוקד האפקטיבי של העדשה שבה אתה משתמש.

אם ברצונך לקחת זאת בחשבון כשאתה משתמש בעדשת RF‏, EF‏, RF-S‏, EF-S או EF-M עם מצלמת APS-C, תוכל להשתמש במחשבון אורך המוקד האפקטיבי שנכלל ביישומון החינמי Canon Photo Companion.

גורם החיתוך מתייחס לכל עדשות המסגרת המלאה המשמשות במצלמות בפורמט APS-C, כולל עדשות EF ו-RF. ניתן להשתמש בעדשות EF עם כל מצלמת APS-C R System בעזרת כל מתאם תושבת מסוג EF-EOS R.

גוף מים גדול המוקף בגבעות והרים, בתאורה חלשה.

היתרונות של APS-C בהשוואה למסגרת מלאה

מכיוון שחיישני APS-C קטנים יותר, המצלמות יכולות להיות קומפקטיות וקלות יותר, דבר אידיאלי לצילומי חוץ ונסיעות. מכיוון שנדרש עיגול תמונה קטן יותר מעדשה שמיועדת למצלמות APS-C, העדשה יכולה להיות קטנה וקלה יותר, וכתוצאה מכך גם משתלמת יותר.

גורם החיתוך של חיישן APS-C הופך נושאים קטנים יותר או מרוחקים יותר לגדולים יותר בפריים, ובכך מגדיל למעשה את אורך המוקד האפקטיבי של כל עדשה ב-1.6x. הדבר יכול להוות יתרון גדול בז'אנרים כמו צילומי חיות בר, פעולה וספורט. השימוש בעדשה בעלת ביצועים גבוהים אך משתלמת, כגון Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM, עם מצלמת APS-C מעניק טווח זום אפקטיבי של 112-480 מ"מ, ומביא אותה לקטגוריה של סופר-טלפוטו. עדשת RF 100-400mm F5.6-8 IS USM במחיר המשתלם משיגה טווח מוקד אפקטיבי של 160-640 מ"מ במצלמת APS-C. תזדקק לעדשה גדולה, כבדה ויקרה יותר כדי לקבל את אותו טווח הגעה במצלמת מסגרת מלאה.

באפשרותך לחתוך תמונות ממצלמת מסגרת מלאה כדי לקבל את אותו אפקט, אבל ספירת המגה-פיקסלים תצטמצם והתמונות המתקבלות יהיו קטנות יותר ומכאן גם פחות חדות כשיוגדלו שוב. צילום עם מצלמה בפורמט APS-C חוסך גם את הזמן והמאמץ המוקדשים לחיתוך ידני של התמונות בשלב העריכה.

כורה פחם עובד בקרקעית מכרה אפלולי, כששני כורים נוספים מסתכלים עליו.

חיישני תמונה של מסגרת מלאה עדיפים בדרך כלל לצילום עם הגדרות ISO גבוהות מכיוון שיש להם נוף צילום גדול יותר מחיישני APS-C עם אותו מספר מגה-פיקסלים, ומכאן שהם יכולים ללכוד יותר אור עם פחות רעש באופן יחסי. תמונה זו צולמה במכרה פחם לאור מנורות הכורים במצלמת מסגרת מלאה Canon EOS R עם עדשת Canon RF 50mm F1.2L USM ב-1/100 שניות, f/2.0 ו-ISO12800. ‎© Daniel Etter

נוף עירוני לילי המראה בניינים גבוהים עם פנסי רחוב הנשקפים מאגם מים בחזית.

למרות זאת, רעש התמונה נשלט היטב ב- EOS R7 של 32.5MP ו- EOS R10 של 24.2MP, שיכולות לצלם תמונות מדהימות עם גרעיניות מינימלית בתנאי תאורה חלשה מאוד ברמות ISO גבוהות מאוד. צולם במצלמת Canon EOS R10 עם עדשת Canon RF-S 18-45mm F4.5.-6.3 IS STM‏, 18 מ"מ, 1/40 שנ', f/8 ו-ISO100.

היתרונות של מסגרת מלאה בהשוואה ל-APS-C

מכיוון שלחיישן מסגרת מלאה יש שדה ראייה רחב יותר, מצלמה מסגרת מלאה מתאימה באופן אידיאלי עבור נופים רחבים, אדריכלות פנים בעלת עומק גדול וכן שמי לילה, כשלאפקט יצירתי כאשר רוצים להגזים בפרספקטיבה בין אזורי החזית והרקע.

ככלל, במיוחד במפתחי צמצם רחבים יותר (מספרי f נמוכים יותר), מצלמות מסגרת מלאה יכולות להפיק עומק שדה צר יותר ממצלמות APS-C, כלומר חלק קטן יותר מהתמונה נמצא במיקוד חד וחלק גדול יותר מהרקע מטושטש. הדבר אידיאלי בדרך כלל לצילומי טבע דומם ודיוקן, ולכל תרחיש צילום אחר שבו אתה מעוניין לבודד את הנושא הראשי על ידי הוצאת הרקע מהמיקוד.

יתרון נוסף של חיישן המסגרת המלאה נגזר ישירות מהיותו גדול יותר. כשכל הפרמטרים האחרים שווים, נופי הצילום או קולטי האור הנפרדים בחיישן תמונה של מסגרת מלאה יהיו גדולים פיזית מאלה בחיישן APS-C עם אותה כמות של מגה-פיקסלים. לכן יש להם יותר פוטנציאל לקליטת אור והם יכולים ללכוד יותר מידע, עם פחות רעש תמונה או גרעיניות, במיוחד בהגדרות ISO גבוהות בתנאי תאורה חלשה. זהו יתרון נהדר בצילומי פנים של דיוקנאות וחתונות, כמו גם בצילומי דמדומים ונופים עירוניים ליליים ידניים, ובכל זמן שבו עליך לשמור על מהירויות תריס גבוהות מספיק כדי להקפיא תנועה בסצנות של תאורה חלשה.

Canon EOS R10 עם עדשת RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM מונחת על ברכיה של אישה הלובשת שמלה צהובה בהירה.

הודות למבנה הקומפקטי שלהן ולעדשות הזום קלות המשקל הנלוות RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM ו- RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM‏, המצלמות EOS R10 ו- EOS R7 הן פתרון מושלם לנסיעות, בין אם יצאת לחופשה מקומית או לנסיעה לקצה השני של העולם.

APS-C לעומת מסגרת מלאה

יש האומרים שמצלמות מסגרת מלאה הן "מקצועיות" יותר ממצלמות APS-C, ובוודאי שהן בדרך כלל גדולות יותר, מה שעושה אותן מתאימות יותר לשימוש עם עדשות טלפוטו גדולות. ולמרות זאת, הודות לטווח ההגעה המוגדל שאתה מקבל עם מצלמת APS-C, ייתכן שלא תזדקק כלל לעדשת טלפוטו גדולה כל-כך. פורמט APS-C יכול להישאר הבחירה הטובה ביותר לצלמי נסיעות, כמו גם לצלמי ספורט וחיות בר הזקוקים לטווח טלפוטו רב-עוצמה יחד עם חופש תנועה.

כפי שציינה צלמת חיות הבר דני קונור (Dani Connor) אחרי הצילום הראשון שלה עם Canon EOS R7, "היא מאפשרת לי להתקרב לנושא שלי בלי צורך להשתמש בעדשה גדולה וכבדה. זה סוג המצלמה המושלם אם אתה צלם ציפורים, מכיוון שלעתים קרובות הציפורים די קטנות ודי רחוקות."

מצלמות מסגרת מלאה עשויות להתאים מאוד לצילום נופים רחבים במיוחד, אך לעומת זאת, בגלל עומק השדה הצר יותר של המסגרת המלאה, ייתכן שיהיה קל יותר להשיג חדות מלפנים לאחור בצילום נוף באמצעות מצלמת APS-C. בנוסף, למרות שמצלמות מסגרת מלאה מפיקות בדרך כלל עומק שדה רדוד יותר ומאפשרות בכך לנושא דיוקן לבלוט על רקע מטושטש בצורה מושכת, גורמים אחרים כמו מפתח הצמצם נכנסים גם הם לתמונה – מצלמות ה-APS-C‏ EOS R10‏, EOS R7‏, EOS R50 ו-EOS R100 יעבדו היטב בצילומי דיוקן עם עדשה קומפקטית כמו Canon RF 50mm F1.8 STM, שהיא בעלת אורך מוקד אפקטיבי אידיאלי של 80 מ"מ ומפתח צמצם מהיר של f/1.8.

מצלמה מדגם Canon EOS R7 לצד שלוש עדשות: RF 100-400mm F5.6-8 IS USM‏, RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM ו-RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

עדשת RF 100-400mm F5.6-8 IS USM המוצגת כאן משמאל, היא בעלת אורך מוקד אפקטיבי של 160-640 מ"מ ב- EOS R10 וב- EOS R7. אם היית משתמש ב- Canon Extender RF 1.4x או ב- Extender RF 2x במצלמת מסגרת מלאה מדגם EOS R System כדי לקבל שיפור דומה של טווח הטלפוטו, היית מאבד מצב אחד או שניים של הצמצם בהתאמה, שהיו מובילים לירידה במהירות התריס ולקושי במניעת טשטוש כתוצאה מתנועה ורעידות מצלמה. עדשת RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM (באמצע) מספקת טווח מוקד של 29-72 מ"מ השקול לטווח אפקטיבי של 35 מ"מ, ועדשת RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM (מימין) מספקת 29-240 מ"מ.

עדשות RF לעומת RF-S

כל מצלמות Canon EOS R System‎, הן בפורמט מלא והן בפורמט APS-C, הן מצלמות ללא מראה המצוידות באותה תושבת עדשת RF מתקדמת בדיוק. פירושו של דבר שאם תבחר ב-EOS R7 או EOS R10, או אפילו ב-EOS R50 או EOS R100, תקבל את מלוא היתרונות של כל מבחר עדשות ה-RF המעולות. בנוסף לעדשות עם טכנולוגיות מיקוד ואיכות אופטית מתקדמות, תושבת ה-RF מספקת מהירות העברת נתונים ורוחב פס גבוהים בהרבה בין העדשה למצלמה, ומאפשרת בכך קבלה וניטור של מיקוד אוטומטי מבוסס בינה מלאכותית מתקדם עם מהירות ודיוק מדהימים, רמות חדשות של ייצוב תמונה, אופטימיזציה של העדשה בזמן אמת ויתרונות רבים אחרים.

עם הופעתן של EOS R7 ו-EOS R10 הגיעו עדשות RF-S חדשות שתוכננו במיוחד עבור מצלמות עם תושבת RF וחיישני APS-C. הזום הסטנדרטי של עדשת RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, עם טווח מוקד של 29-72 מ"מ השקול לטווח אפקטיבי של 35 מ"מ, הוא זעיר יחסית עם העיצוב הנשלף שלו, במשקל של 130 גרם בלבד, בעוד שעדשת RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM מספקת טווח זום גדול עוד יותר – טווח מוקד של 29-240 מ"מ השקול לטווח אפקטיבי של 35 מ"מ – ועדיין שוקלת רק 310 גרם, דבר שהופך אותה לעדשה רב-תכליתית, לכל מטרה בצילום יומיומי וצילומי נסיעות.

עדשות RF נוספות תואמות מסגרת מלאה שהן קומפקטיות, קלות משקל ומשתלמות, כוללות את Canon RF 16mm F2.8 STM, אשר יחד עם מצלמה מדגמי EOS R7‏ או EOS R10 מספקת שדה ראייה שהוא עדיין רחב למדי ושקול לעדשת 25.6 מ"מ על גוף של מסגרת מלאה. עדשת Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM עובדת מצוין כעדשה עיקרית סטנדרטית, עם אורך מוקד אפקטיבי של 56 מ"מ במצלמות מדגמי APS-C EOS R System, יחד עם ייצוב תמונה אופטי ופקטור הגדלת מאקרו של 0.5x. עדשת Canon RF 50mm F1.8 STM היא עדשת דיוקן מצוינת, המשלבת אורך מוקד אפקטיבי של 80 מ"מ במצלמת APS-C עם מפתח צמצם מהיר של f/1.8 לקבלת עומק שדה חד. לנסיעות ולצילומי רחוב, RF 28mm F2.8 STM נותנת אורך מוקד אפקטיבי של 45 מ"מ בשילוב עם מצלמת EOS R10, והכל בעיצוב קל וקומפקטי.

ניתן להשתמש גם במגוון הרחב של עדשות EF ו-EF-S עם מצלמות APS-C R ללא מראה מבלי לאבד איכות או פונקציונליות, הודות להיצע הרחב של מתאמי תושבת EF-EOS R.

Matthew Richards

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

  • ערכה

    כיצד EOS R System יכולה לשדרג את הקריירה

    מצלמות ועדשות מסדרת Canon EOS R משדרגות את עבודתם של צלמים מזה חמש שנים. אתה מוזמן לשמוע אנשי מקצוע מספרים על החלטתם לעשות את המעבר.

  • יסודות הצילום

    כיצד להתחיל לצלם

    רוצה להשתדרג מטלפון חכם למצלמה? במדריך הצילום שלנו למתחילים תמצא כל מה שצריך כדי להתחיל.

  • יסודות הצילום

    איך לבחור עדשה

    כל מה שצריך לדעת על עדשות, החל מסוגי עדשות ועד לתכונות שצריך לחפש.

  • יסודות הצילום

    שליטה בחשיפה

    שליטה במפתח צמצם, מהירות תריס והגדרות ISO.