אור הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר של אמנות הצילום, לכן צילום בלילה בתנאי תאורה חלשה יוצר אתגר ייחודי. מאידך צילום בלילה פותח בפניך אינספור הזדמנויות לביטוי יצירתי. צילומי דיוקן המאופיינים בתאורה מרומזת וברקע כהה יכולים להיות בעלי איכות קסומה ומאפשרים לבודד את הנושא הראשי בתוך הסצנה. צילום בעלי חיים ליליים מספק זווית מעט שונה בתחום צילומי הטבע וחיות בר, ואילו נופים עירוניים ליליים מספקים תצוגת אורות מיוחדת במינה. לצילומים מפוארים באמת, אפשר להפנות את המצלמה לשמיים כדי ללכוד את שביל החלב.
צלמים רבים אוהבים את הזמן לפני הזריחה או אחרי השקיעה שבו האור מקבל גוון כחלחל. בשעות האלה יש עדיין מעט אור טבעי שיכול להבליט את הפרטים, ואורות העיר עוטפים את הסצנות בזוהר חמים. הגוון הכחול-עמוק של השמיים מוסיף מגע של דרמה. חשוב לזכור, כי קו הרוחב ועונת השנה משפיעים על אורכה של "השעה הכחולה", וייתכן שיעמדו לרשותך דקות ספורות בלבד כדי ליהנות מתנאי התאורה המיוחדים. תמיד מומלץ לתכנן מראש ולבדוק את מועדי הזריחה והשקיעה. כמו כן, רצוי לחפש ולבדוק מראש מקומות צילום מתאימים.
נוסף על כך, חשוב לזכור שבשעות הבקר המוקדמות ייתכן שיהיה עליך להתמודד עם כפור וטל, כך שכדאי להכין ביגוד חם או עמיד במים. רבות מהמצלמות והעדשות של Canon כוללות אטימה לפגעי מזג אוויר, אבל אפשר בנוסף להיעזר במטרייה גדולה כדי שהציוד לא יירטב.
הערכה הבסיסית הטובה ביותר לצילומי לילה ולצילום אסטרונומי
תכונות מועילות בצילומי לילה
כאשר מדובר בצילומי לילה, מצלמות ללא מראה מאופיינות ביתרון חשוב בהשוואה למצלמות DSLR. העינית האלקטרונית במצלמות אלה יכולה להגביר אוטומטית את רמת הבהירות כדי לדמות את ההשפעה של הגדרות החשיפה. תכונה זו ממש מאפשרת "לראות בחשכה" ולקבל תצוגה מקדימה של הצילום הסופי עבור כל הגדרת חשיפה נתונה, אפילו לפני שמצלמים.
נהדר לצלם בלילה בלי הגבלה ובלי להיסחב עם חצובה. מצלמות כמו ה-EOS R6 וה-EOS R7 כוללות מערכת ייצוב תמונה בגוף המצלמה (IBIS), המסייעת לצלם תמונות חדות ללא סימני תזוזה. בשילוב עם מערכת אופטית לייצוב התמונה שבה מצוידות חלק מהעדשות, אפשר להשיג עד 8 צמצמים של ייצוב תמונה, יתרון חשוב כאשר רוצים לצלם ללא חצובה במהירויות חשיפה ארוכות מאוד.
יתרון נוסף הבא לעזרת הצלם הלילי הוא המיקוד האוטומטי המהיר והמדויק. מערכת המיקוד האוטומטי ב-EOS R6 יכולה לפעול בחשכה כמעט מוחלטת ב-6.5EV- (ערך חשיפה). כלומר תוכל לצלם נוף לילי המואר בירח הנמצא ברבע מגודלו בלבד. ה-EOS R7 מגיעה ל-5EV-, כלומר חצי ירח, ואילו ה-EOS R10, מגיעה ל-4EV-, שווה ערך לתנאי התאורה כאשר הירח כמעט מלא.
עדשות בעלות מפתח צמצם רחב מאפשרות לכמות אור גדולה יותר להגיע לחיישן, וכך מאפשרות לך לצלם אפילו בלילות החשוכים ביותר. עדשה רחבת זווית תאפשר לך גם להשתמש במהירויות חשיפה ארוכות יותר. עדשות עם מערכת אופצית לייצוב תמונה מסייעות להפחית את הטשטוש שנוצר בצילום ללא חצובה.
צילומי אסטרונומיה
מצלמות פורמט מלא מותאמות יותר לצילומי אסטרונומיה בהשוואה למצלמות בפורמט APS-C, היות שרבים מעוניינים בשדה ראייה רחב ככל האפשר בשמי הלילה. בכל מקרה, אם ברצונך לצלם את הירח, אפשר לשלב מצלמה בפורמט APS-C עם עדשת טלפוטו כדי לצלם את הלוויין הזוהר של כדור הארץ.
ה-Canon EOS R6 נותנת תוצאות יפות במיוחד בצילומי לילה. השילוב בין חיישן בפורמט מלא לרזולוציה "צנועה" של 20.1MP מניבה פיקסלים בודדים גדולים יחסית, עם יכולת משופרת לאיסוף אור. התוצאה היא רעש מופחת כאשר בוחרים ברגישות ISO גבוהה יותר כדי להימנע ממהירויות תריס נמכות בתנאי תאורה חלשה. ואמנם, טווח הרגישות הסטנדרטי של המצלמה נמתח על פני כל הטווח שבין ISO100 ל-ISO102400.
בצילום אסטרונומי עדיף לרוב להשתמש במיקוד ידני, והמצלמות נטולות המראה מסדרת Canon EOS R System כוללות את האפשרות לבחירת מיקוד (focus peaking), המדגישה את קווי המתאר של האובייקט הנמצא במיקוד בעינית או במסך האחורי.
עדיף להשתמש בעדשות מהירות עם מפתח צמצם רחב כדי לאפשר כניסה של כמות אור רבה ככל האפשר. עדשת ה-Canon RF 16mm F2.8 STM נותנת תוצאות טובות , ומתאימה גם לצילום אסטרונומי במצלמות בפורמט APS-C כגון ה-EOS R7 וה-EOS R10, שבהן אורך מוקד אפקטיבי של 25.6 מ"מ מספק עדיין שדה ראייה נדיב למדי.
עדשת Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM היא עוד אופציה מעולה לצילום שבילי כוכבים ותצוגות שמימיות מרהיבות כגון זוהר הקוטב. הצמצם המעגלי הרחב (מפתח מרבי f/1.8) בנוי מתשעה עלים, ומאופיין בביצועים מעולים בתנאי תאורה חלשה ויוצר מראה קסום הכולל אזורים לא ממוקדים ורקע מטושטש.
דיוקנאות ליליים
מצלמת Canon EOS R10 בעלת רזולוציה של 24.2MP וה-EOS R7 בעלת רזולוציה של 32.5MP מציעות איכות תמונה מרשימה בצילומי לילה, עם רגישות סטנדרטית של ISO100-32000. פירוש הדבר שלרשותך מרחב פעולה גדול לשימוש במהירויות חשיפה גבוהות, כדי שתוכל ליהנות מהחופש לצלם בלילה גם בלי חצובה. ה-Canon EOS RP היא אופציה שימושית נוספת. היא כוללת חיישן תמונה בפורמט מלא בעל רזולוציה של 26.2MP וטווח רגישות המגיע עד ISO40000, כדי שתוכל לצלם ללא מבזק מבלי לאבד את עושר הפרטים והצבע.
במצלמת פורמט מלא, עדשה בעלת אורך מוקד של 85 מ"מ היא לרוב אידאלית לצילומי דיוקן. עדשת Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM מצטיינת במפתח רחב המאפשר להקפיא את תנועת הנושא באמצעות מהירות תריס גבוהה, אפילו בתנאי תאורה חלשה. לשם כך לא תצטרך להגדיל את כוונון ה-ISO של המצלמה יותר מדי, כך תוכל לשמור על איכות תמונה מיטבית עם עושר פרטים ורמת רעש נמוכה.
יתרון נוסף של המפתח הרחב הוא עומק שדה שטוח המאפשר לטשטש רקעים עמוסים כדי לבודד את הנושא העיקרי, ולהפוך את פנסי העיר או כל מקור אור נקודתי לעיגולי בוקה רכים.
כאשר מרכיבים על ה-Canon EOS R7 או ה-EOS R10, עדשת פריים של 50 מ"מ מתקבל אורך מוקד אפקטיבי של 80 מ"מ, המספק שדה ראייה דומה לזה של עדשת 85 מ"מ המורכבת על מצלמת פורמט מלא. עדשת Canon RF 50mm F1.8 STM מצטיינת במפתח רחב, קומפקטיות, בעלת משקל נמוך, מעניקה תמורה יוצאת דופן למחיר . עדשת RF 50mm F1.2L USM המהירה יותר היא הבחירה המועדפת על המקצוענים.
נופים עירוניים בלילה
אם ברצונך לצלם נופים עירוניים ליליים ללא חצובה, מערכת ייצוב תמונה היא כלי עזר חשוב המונע טשטוש כתוצאה מתזוזה, וה-EOS R7 מעניקה לך עד 7 מספרי צמצם של ייצוב עם עדשות תואמות. עם זאת, כדי לצלם נופים עירוניים בלילה, יש להניח שתזדקק לחצובה או לפחות למשטח יציב שעליו תוכל להניח את המצלמה, זאת בשילוב מהירות תריס איטית או חשיפה ארוכה.
בדומה לצילום אסטרונומי, גם כאן עדשה רחבת זווית מהירה תהיה בחירה מצוינת אם ברצונך לכלול נופים עירוניים ונופים ליליים באותו פריים. שתי אופציות מעולות למטרה זו הן ה-Canon RF 16mm F2.8 STM וה-Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.
התועלת של עדשת זום באה לידי ביטוי כאשר חופש התנועה שלך מוגבל על-ידי בניינים ומכשולים אחרים במרחב העירוני. עדשת Canon RF 24-105mm F4L IS USM היא אופציה נהדרת כאשר אתה זקוק לגמישות הטלפוטו כדי לגשר על המרחק או כדי לאפשר לך להתמקד בחלקים קטנים יותר של הנוף העירוני או הלילי.
צילום לילי של נושאים בתנועה
יכולות טלפוטו טובות יסייעו לך לצלם נושאים בתנועה, כגון חיות בר ליליות. מאריכי עדשות כגון ה-Extender RF 1.4x וה-Extender RF 2x יכולים להיות שימושיים מאוד להארכת הטווח.
במרחקי צילום קצרים יותר, תוכל לקבל תוצאות מצוינות עם עדשת Canon RF 24-105mm F4L IS USM או RF 85mm F2 MACRO IS STM. הדבר נכון במיוחד כאשר משתמשים בעדשות אלה עם מצלמת Canon EOS R7 או EOS R10, שבהן יחס חיתוך (crop factor) של 1.6 מגדיל את יכולת הטלפוטו שלהן ל-168 מ"מ או 136 מ"מ בהתאמה.
טווח הזום הרב-תכליתי של ה-RF 24-105mm F4L IS USM אידאלי גם לצילום תנועת רכבים לילית כדי ליצור שובלי אורות בעזרת חשיפה ארוכה. כאשר מצלמים כלי רכב יחיד ומשתמשים במבזק Canon Speedlite לתוספת תאורה, יש לבחור במצב סנכרון Second Curtain Sync (סנכרון עם התריס השני). באופן זה, שובלי האורות ייראו כשהם נמתחים באופן טבעי מאחורי כלי הרכב ולא לפניו. אפשרות נוספת היא לעבור דרך כל טווח הזום במהלך חשיפה ארוכה (zoom burst), כדי ליצור סוג של שובל אור מעט שונה.
הסדרה החדשה של מצלמות נטולות מראה של Canon ומבחר העדשות התואמות מעניקות לך חופש יצירתי וגמישות מבלי לסבך אותך. יש לא מעט מה לגלות גם אחרי השקיעה, ושילוב של ערכת ה-Canon המתאימה עם מעט מחקר, סבלנות ותרגול יבטיחו שלל תמונות מרהיבות.
נכתב על ידי מת'יו ריצ'ארדס