The Northern lights illuminate the sky, casting green reflections in the lake below.

צילום נוף

אורות, מצלמה, אקשן: טיול של פעם בחיים ללכידת היופי של הזוהר הצפוני...

הצלם האוסטרי מרקוס מורווץ ידוע בעיקר בזכות צילומי החתונות שלו, אבל כבר זמן רב שהוא מקבל השראה מאהבתו להרפתקאות. במרץ 2019, הוא החליט לחלוק תשוקה זו עם אשתו קארינה ובתם פאני שהייתה בת 10 חודשים. המשפחה יצאה בקרוואן מביתם שבפאתי וינה, אוסטריה, כדי לראות ולצלם את אחד מנופי הטבע הנשגבים ביותר, הזוהר הצפוני, בצפון נורווגיה.

לאחר שבילו את השבועות האחרונים של החורף בנסיעה דרך אוסטריה, גרמניה, דנמרק, שבדיה ונורווגיה, שלישיית ההרפתקנים זכתה לראות את הפלא לא רק פעם אחת, אלא פעמיים. "בשלב זה חנינו על חוף הים בנורווגיה והתנאים היו מושלמים – שמיים בהירים יפהפיים, ללא רוח – והאורות היו שם למשך כשעה בכל יום, פשוט גלים מדהימים של ירוק בהיר עם שוליים סגולים שרקדו מעלינו," אומר מרקוס.

"אם אתם יוצאים לצלם את הזוהר הצפוני, או סתם מבקרים בנורווגיה, כדאי מאוד לעצור ברמברג שבאיי לופוטן," אומר מרקוס. "לא משנה באיזו תקופה בשנה, החוף הזה עם החול הכמעט לבן והמים הכחולים שלו הוא עוצר נשימה. השלג הטרי שירד היה מושלם למשיכת פאני על המזחלת."

"כל כך הרבה אנשים אמרו לנו, "אי אפשר לנסוע כל כך רחוק עם תינוק, זה קר מדי, זה מבודד מדי", אבל מרקוס וקארינה דאגו להגנה מעולה מפני פגעי מזג האוויר ויצאו להרפתקה. "אחת המטרות העיקריות שלנו בחיים היא להעניק לבת שלנו הערכה אמיתית של הטבע", הוא אומר. "ידענו שזה רחוק, וידענו שיהיה קר, אבל חודש מרץ הוא הזמן הטוב ביותר לראות את האורות.

"יש לך את אור הזהב היפהפה הזה כל אחר הצהריים, ואז, אחרי השקיעה, זו 'השעה הכחולה' עם האור המרהיב ביותר. גם אם הזוהר הצפוני לא מופיע, יש לך כל כך הרבה הזדמנויות צילום במהלך תקופה הזאת". מרקוס, שאהב לנסוע במטען קל, צילם עם Canon EOS R, בתוספת מתאם EF-EOS R שאפשר לו להשתמש בכמה מעדשות ה-EF האהובות עליו.

מאמרים קשורים
A landscape image of pine trees, a lake and snow-dusted mountains under a starry sky.

צילומי לילה

צילום שמי לילה

טכניקות מובילות לצילום כוכבים בלילה, כולל צילומים דולגי זמן ותמונות של שובלי כוכבים

A child, shot from behind, dressed in a hooded coat and beanie hat, watches fireworks light the sky pink.

צילום נוף

צילום במזג אוויר קר

טמפרטורות של מתחת לאפס יכולות להשפיע לרעה על המצלמה שלך. לכן, מומלץ להיעזר בעצות המקצועיות הבאות לצילום בתנאי שלג וקרח.

10 tips for capturing fireworks

צילום זיקוקים

10 טיפים לצילום זיקוקים

ערכה, טכניקות וקומפוזיציה – טיפים מובילים לצילום זיקוקים.

"ידענו שהסיכויים לראות את הזוהר הצפוני באותו ערב היו טובים, והתמקמנו בחוף אנסטאד באיי לופוטן בנורבגיה," אומר מרקוס. "ושם הם היו! זה בהחלט היה אחד מרגעי השיא; היינו כל כך מאוכזבים ללכת הביתה בלי לראות אותם. זו הייתה הפעם הראשונה שראינו אותם מופיעים. איזה רגע קסום – ועוד יותר נחמד בשבילי כצלם."

הטיפים המובילים של מרקוס מורווץ לצילום הזוהר הצפוני

1. חיפוש המיקומים הטובים ביותר

בידיעה שהשקיעה מתרחשת בסביבות 17:00, המשפחה תרה אחר יעדים חדשים בשעות אחר הצהריים המוקדמות כדי למצוא מיקום מושלם עם רקע חזק. מרקוס וקארינה היו לוקחים את פאני לתור את האזור כדי לראות מה המקום יכול להציע מבחינת נושאים בחזית שיוסיפו עניין ופרספקטיבה, כל זאת תוך מחשבה על מספר נקודות חלופיות למקרה שהאורות יזוזו או ייראו טוב יותר מנקודה אחרת. "חפש דברים כמו אבנים נחמדות, מים, עצים, או אולי בקתה", מציע מרקוס.

2. הכנות למזג אוויר קר

לצילום זה, מרקוס השתמש בחשיפה ארוכה וניצל את המסך בעל הזויות המשתנות של EOS R כדי ליצור תמונה מורכבת להפליא.

אחת הבעיות העיקריות העומדות בפני צלמים שעובדים בסביבות קרות יותר היא ההתרוקנות המהירה של טעינת הסוללה. בידיעה שסוללה שהתרוקנה בטרם עת יכולה לעשות את כל ההבדל בין צילום הזוהר הצפוני להחמצת ההזדמנות, מרקוס תמיד לקח איתו סוללות חלופיות. "שמרתי אותן קרוב לגוף, בכיס המכנסיים או המעיל, כי ככל שהסוללה חמה יותר, כך הטעינה מחזיקה זמן רב יותר". הוא צילם ב-Canon EOS R, שטווח טמפרטורות ההפעלה המומלץ שלה הוא 0 עד 40 מעלות צלזיוס. מרקוס ידע שלא ניתן להבטיח שמצלמה תפעל היטב בתנאי קיפאון, בדרך כלל בין ‎-5 ל-‎-10 מעלות צלזיוס, והקפיד להימנע משינויים פתאומיים בטמפרטורה – ידוע שהעיבוי שעלול להיווצר יכול לגרום לכשל במצלמה. כשכל הגורמים הסביבתיים נלקחו בחשבון, "ה-EOS R הייתה מעולה", הוא אומר. "היא פעלה במשך זמן רב מאוד בהתחשב בקור והיה מהנה לעבוד להיות יצירתי איתה".

3. להתאמן בבית

מרקוס צילם תמונה זו קרוב לביתו ב-Canon PowerShot G5 × Mark II. "עננים יכולים להוסיף דרמה לנוף כוכבים. התנאים משתנים מהר מאוד," הוא אומר.

"אינך צריך להמתין לרגע היציאה לחיפוש אחר האורות כדי להתחיל להתאמן", אומר מרקוס. "הקור פוגע ברמות האנרגיה לא רק של הסוללה, אלא גם שלך, מה שאומר שעליך לעבוד מהר ולדעת מה אתה עושה, לכן זהו רעיון טוב לתרגל את צילום שמי הלילה לפני היציאה לצפון. צא אל מרחב פתוח קרוב אליך, התרחק מזיהום אור בחורף, כדי שתדע לעבוד עם כפפות ומעיל גדול ותרגל חשיפות ארוכות יותר. הישאר שם במשך שעה בערך, ולאחר שתתרגל לשמי הלילה, נסה ללכוד שובלי כוכבים או את שביל החלב".

4. ISO נמוך, חשיפה ארוכה

לקבלת התוצאות החדות ביותר, מרקוס ממליץ להרכיב את המצלמה על חצובה ולהשתמש בערך ISO נמוך, עם חשיפה ארוכה. "אני לא חושש להגדיל את ערך ה-ISO אם צריך, אבל אני מעדיף להשתמש בחצובה ובחשיפה ארוכה יותר, הנעה בין שנייה אחת לחמש שניות, כדי ללכוד את האורות. אני יודע מצילומי החתונות שלי שעדיף לצלם באופן ידני במידת הצורך, נניח ב-ISO 5000 לכל היותר, אם ממש חשוך, ושתהיה לך מעט גרעיניות שתוכל לשנות בקלות בגמר ההפקה, במקום להחמיץ את הרגע. אבל אם יש לך את הזמן, עדיף להוריד את ה-ISO, להשתמש בחשיפה ארוכה יותר ולהציב את המצלמה על חצובה כדי למנוע תזוזה ולקבל תוצאה חדה וברורה יותר".

5. שליטה בתאורה

"כשגיליתי את נקודת המבט הזו, קיוויתי שהאבנים ישקפו את צבעי השמיים. כשקרני האור החלו לרקד סביבנו, כבר הייתה לי תוכנית אב מוכנה מה לעשות כדי להתחיל מהר בעבודה."

הצילום בטיול הזה פירושו היה לעתים קרובות לנסות ללכוד פרטים באזורים בהירים, כגון שלג או חול על קו החוף, כמו גם פרטים באזורים הכהים יותר, כגון השמיים או ההרים. "קשה לפעמים לדעת למה בדיוק לחשוף", אומר מרקוס. "אני לא יכול לחשוף לזמן ארוך מדי אחרת החוף יהיה בהיר מדי, ואם אני מודד את הבהירות לפי החוף בלבד, השמיים יהיו כהים מדי. אפשר לנסות להבהיר או להכהות בגמר ההפקה, אבל אתה עלול לקבל גרעיניות וחדות לא מספיקה".

הפתרון האהוב על מרקוס הוא לצלם חשיפות מרובות. "אני אצלם שתי תמונות בקומפוזיציה זהה, אחת בחשיפה לאור ואחת לחושך, ולאחר מכן ממזג אותן בתהליך גמר ההפקה, שבמהלכו אני גם משפר מעט את הצבע. אולם יש דרך פשוטה אפילו יותר להשתמש במצב HDR של Canon EOS R, המאפשר צילום של שלוש תמונות ברצף בחשיפות שונות ומיזוג שלהן לתמונה אחת במצלמה כדי ליצור תמונה עם טווח גוונים רחב יותר". עם זאת, כדאי לזכור שמצב HDR מוצלח במיוחד באור יום. אפשרות נוספת תהיה להשתמש במסנן מקטב שיאפשר לשפר את רווית הצבע בצילומים שלך.

6. קומפוזיציות יצירתיות בעזרת מסך עם זווית משתנה

אם ברצונך שהתמונות שלך יבלטו לעומת השאר עליך לחשוב מחוץ לקופסה בכל הנוגע לקומפוזיציה. "לעיתים קרובות תמצא אותי שוכב על האדמה או מטפס לתוך שיח, כי אני לא רוצה את התמונות הסטנדרטיות שכולם מצלמים", אומר מרקוס. "אני רוצה שהתמונה שלי תהיה שונה – שהיא תספר סיפור – ומציאת זוויות שונות עוזרת לי להשיג את זה. המסך המתהפך עם הזווית המשתנה של Canon EOS R עזר לי לעשות זאת בצילומי הזוהר הצפוני, כי היה שם הרבה שלג וקרח, כך שהיה נחמד שלא הייתי צריך לשכב על הקרקע ולהצטנן ולהירטב או להסתכן בטיפוס על עץ כשאין בית חולים במרחק קילומטרים. כל מה שהייתי צריך לעשות זה להרים את ה-Canon EOS R כלפי מעלה או להוריד אותה ולהטות את המסך עד שיכולתי לראות את הצילום בצורה מושלמת".

7. התמקדות במיקוד

"בחושך, קשה למיקוד האוטומטי להינעל, לכן אני משתמש במיקוד ידני ומגדיר את המיקוד לאינסוף", אומר מרקוס. פירושו של דבר שהעדשה מוגדרת כך שהיא יכולה ליצור תמונה של משהו רחוק במידה כזו שהוא מעבר למדידת מרחק – במקרה הזה, הכוכבים.

עבןר המסע הזה, הוא שילב עדשת זום ועדשת פריים, Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM ו-Canon EF 35mm f/1.4L II USM. "אלה עדשות נוף נהדרות עם מפתחי צמצם רחבים מאוד שעדיין מעניקים הרבה עומק וחדות, כך שהן היו מושלמות למסע הזה".

8. שילוב בין מפתח צמצם רחב לחשיפה ארוכה

"אפילו הקרון עשה כמה הופעות!" בית המשפחה, מתחת למופע האורות שכדי לראותו נסעו כל כך רחוק.

בצירוף של Canon EOS R עם עדשת Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, מרקוס שילב חשיפות ארוכות יותר של מספר שניות עם מפתח הצמצם הרחב ביותר של העדשה. "ברוב הצילומים השארתי את העדשה פתוחה ב-f/2.8. זאת גם הדרך לצילום את שובלי הכוכבים ואת שביל החלב, אבל אתה צריך עדשה טובה עם מפתח צמצם ממש נמוך כדי שלא תצטרך לדחוק את ערך ה-ISO גבוה מדי".

להבדיל ממצלמות DSLR מסורתיות, מצלמת המסגרת המלאה ללא מראה מדגם Canon EOS R אפשרה למרקוס לחשוף את תמונותיו בזמן אמת, שכן הוא השתמש בעינית האלקטרונית (EVF) של המצלמה כדי להעריך כיצד תיראה התמונה הסופית לפני הלחיצה על התריס. "זה פנטסטי, כי אתה לא צריך לצלם את התמונה כדי לגלות אם זה בהיר מדי או כהה מדי – העינית האלקטרונית כבר מראה לך. תכונה זו יכולה לחסוך כל-כך הרבה זמן ומתח, גורם חשוב מאוד ללכידת האורות, כי אף פעם אי אפשר לדעת כמה זמן הם יהיו שם וקר מכדי להתעסק עם זה. ברגע שיש לך את החשיפה והקומפוזיציה נכונים, אלא אם כן האורות זזו או שהאור השתנה באופן כללי, אתה יכול פשוט לצלם שוב ושוב, זה הופך אותה למצלמה נהדרת לצלמים חובבים ומתחילים".

מרקוס, קארינה ופאני השיגו את מטרתם – לכידת תמונות מרהיבות של הזוהר הצפוני – אבל הרגעים שחלקו עם המשפחה הם שהפכו את הטיול להצלחה. "כל מה שאני רוצה הוא ללכוד את הרגע, לא ליצור אותו", הוא אומר, אבל כשמגיעים רגעים בלתי צפויים, כדאי לך להיות מוכן.

נכתב על ידי נטלי דנטון

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

ידיעון Get Inspired (לקבל השראה) הוא המקור הראשי שלך לעצות שימושיות בנושא צילום, מדריכים לקונה וראיונות מלאי תובנות – כל הדרוש לך כדי לאתר את המצלמה או המדפסת המתאימות ביותר בשבילך ולממש את הרעיון היצירתי הבא שיעלה במוחך.

חזרה לכל הסיפורים