רוב המצלמות מסדרה EOS מצוידות בעדשת קיט לשימוש כללי, המספקת מענה סביר למרבית סוגי הצילום. עם זאת, כדי לקחת את הצילום שלך לרמה הבאה, משתלם להשקיע במגוון עדשות שיוסיפו לז'אנר הנבחר שלך, כמו צילומי דיוקנאות. החל מאורך המוקד ומפתח הצמצם ועד למשקל ולגודל, העדשה שתבחר יכולה לעשות את כל ההבדל עבור התמונות שלך.
דיוקנאות
חשיבותה של עדשת דיוקן
מהי עדשה מוצלחת לצילום דיוקנאות?
מה שמייחד במיוחד עדשה לצילום דיוקנאות הוא אורך המוקד ומפתח הצמצם המרבי, אבל יש דברים נוספים שעליך לקחת בחשבון בעת בחירת עדשה לצילום דיוקנאות של Canon הטובה ביותר לצרכים שלך.
תאימות לעדשות
ראשית, כדאי לקחת בחשבון את המצלמה שברשותך ואת העדשות התואמות לה. שימוש במצלמה מסדרה Canon EOS R System פירושו שיש לך חופש בחירה בכל הנוגע לעדשות; הודות למתאמי התושבת של עדשת ה-RF, תוכל לצלם גם עם עדשות RF וגם עם עדשות EF.
התושבת RF של Canon היא נקודת התחלה נהדרת למציאת עדשה מתאימה לצילומי דיוקנאות. עדשות RF, הכלולות עם המצלמות ללא מראה של Canon, כגון Canon EOS R6 ו-EOS RP, כוללות חיבור של 12 פינים בין העדשה למצלמה לקבלת מיקוד אוטומטי מהיר ומהימן במיוחד. האפשרויות היצירתיות שמציעה הטכנולוגיה ללא מראה הופכות את תושבת ה-RF להשקעה מצוינת כשחושבים על חומרה עתידית, בהמשך מסע הצילום שלך.
ייצוב תמונה
בנוסף, זכור שאולי לא תמיד תרצה, או תוכל, להשתמש בחצובה כדי להפיק צילומי דיוקנאות מהממים. וכאן נכנס לתמונה ייצוב התמונה. עדשות כדוגמת Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 85mm F2 MACRO IS STM ו-RF 24-105mm F4-7.1 IS STM כוללות כולן ייצוב תמונה, דבר שמבטיח שהתמונות שלך יהיו חדות במיוחד גם בצילום ידני. ייצוב מוגבר מאפשר לך להאט את מהירות התריס שלך כדי לסחוט כל שביב אור לתוך התמונות שלך, דבר שמעניק לך את הגמישות לצלם בכל מיני תרחישי תאורה. האפקט מוכפל בעת שילוב העדשה המיוצבת עם מצלמה בעלת ייצוב תמונה בגוף המצלמה (IBIS), כמו Canon EOS R6, שבה ניתן לקבל עד 8 מצבי ייצוב.
גודל ומשקל
חשוב לקחת בחשבון גם את הגודל, המשקל והגמישות. לצלמי דיוקנאות המעוניינים לשמור על זריזות, או להשתמש בעדשות שלהם בז'אנרים מרובים, עדשה קטנה וקלת משקל היא הבחירה הנכונה. Canon RF 50mm F1.8 STM ו-RF 35mm F1.8 MACRO IS STM שתיהן עדשות קומפקטיות להפליא, מה שהופך אותן לתוספות משתלמות ומושלמות לתיק לצילומי דיוקנאות רחוב. הדבר אפשרי ללא פגיעה כלשהי בפוטנציאל הדיוקן הקלאסי שלהם, הודות למפתח הצמצם המרבי של f/1.8 המעניק טשטוש רקע יפהפה וגמישות של עומק השדה. עם זאת, לקבלת גמישות מרבית, לפניך Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. עם טווח המוקד העצום שלה, עדשה זו היא הכלי המושלם לצילום כללי יומיומי, בהיותה אידאלית לכל ז'אנר צילום כמעט, החל מצילומי אדריכלות רחבים במיוחד של 24 מ"מ וכלה בצילומי דיוקנאות באולפן באמצעות עדשה של 85 מ"מ וצילומי פנים באמצעות עדשת טלפוטו של 105 מ"מ.
מפתח מרבי
גורם חשוב נוסף בבחירת עדשה המתאימה לצילום דיוקנאות הוא מפתח הצמצם המקסימלי. מפתח צמצם מתייחס למפתח העדשה המאפשר לאור להיכנס ולהגיע לחיישן המצלמה.
כל עדשה מקבלת מספר צמצם, למשל f/2.8 או f/4. לחלק מעדשות הזום יש מספר צמצם המשתנה בהתאם לאורך המוקד שנבחר; בעדשות אלה יופיע טווחים של מספרי צמצם, כמו f/4-7.1. עדשות זום אחרות, כולל Canon RF 24-105mm F4L IS USM ו-RF 24-70mm F2.8L IS USM, מציעות במקום זאת מפתח צמצם מרבי קבוע, לקבלת חשיפה עקבית בכל טווח הזום. עדשות אלו, עם מפתח הצמצם המרבי הקבוע ואיכות הבנייה האטימה למזג האוויר של סדרה L, מושלמות לצלמים שמעוניינים לשדרג מ-RF 24-105mm F4-7.1 IS STM או לאלה שפשוט זקוקים לעדשה ברמה מקצועית.
ככל שמספר הצמצם קטן יותר, כך גדל המפתח המקסימלי של העדשה. יש בכך יתרון כאשר מצלמים דיוקנאות.
מפתח צמצם גדול יותר מכניס יותר אור דרך העדשה לתוך המצלמה, כך שעדשות עם מפתח צמצם גדול כגון Canon RF 50mm F1.8 STM ו-RF 85mm F2 MACRO IS STM מצוינות לצילום בתאורה חלשה (למשל, צילומי דיוקנאות פנימיים) וכאשר אתה זקוק לגמישות במשחק עם האור, כגון צילומים בשחור-לבן או צילומי דיוקנאות מופשטים. יתרון נוסף הוא שצילום במפתח צמצם מרבי, מה שמכונה לעתים "לצלם פתוח לגמרי", יוצר טשטוש מוגבר של הרקע – מאפיין שהרבה צלמי דיוקנאות אוהבים.
בוא נבחן מספר דוגמאות לצילום דיוקנאות במפתחי צמצם שונים.
עם זאת, אין זה אומר שעדשה עם מפתח צמצם מרבי קטן מעט יותר, כמו מספר צמצם f/4 של Canon RF 24-105mm F4L IS USM, לא יכולה ליצור טשטוש יפה, במיוחד באורכי מוקד של טלפוטו. הסיבה לכך היא דחיסת התמונה – שהיא גדולה יותר באורכי מוקד ארוכים יותר – שבהם העדשה דוחסת מרחק, ולמעשה מציירת רקעים לא ממוקדים הקרובים יותר לנושא הצילום כדי ליצור אפקט של טשטוש רציף מאחוריהם.
עדשות Canon הטובות ביותר לצילומי פנים וצילומי דיוקנאות מסורתיים
אורך המוקד הוא המרחק בין העדשה לחיישן המצלמה כאשר הנושא ממוקד והוא מבוטא במילימטרים. לעדשת זום יש טווח אורכי מוקד המבוטא כמינימום ומקסימום, כמו 24-105 מ"מ. בדרך כלל, המונח עדשת דיוקן מתייחס לעדשה עם אורך מוקד של מעל 85 מ"מ, כדוגמת Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, הכוללת מבנה קל משקל ו-5 מצבים של ייצוב תמונה לצילום דיוקנאות ידני מושלם.
בקומפוזיציה הקלאסית של ראש וכתפיים, עדשת דיוקן של 85 מ"מ מציעה אורך מוקד גדול יותר, המקנה מראה טבעי ומפריד את הדמות המצולמת מהרקע. במצלמה עם חיישן APS-C, עדשת 50 מ"מ תייצר את אותו שדה ראייה בערך כמו עדשת 85 מ"מ במצלמה בעלת מסגרת מלאה.
בהשוואה לכך, שימוש באורך מוקד קצר יותר כמו 24 מ"מ היה גורם לעיוות פני המצולם על-ידי יצירת רושם של שינוי הפרופורציות. בנוסף, אורכי מוקד קצרים יותר גורמים לרקע להופיע בצורה יותר בולטת.
עדשות באמצע טווח המוקד, כגון Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM ו-RF 50mm F1.8 STM, יכולות עדיין להיות מצוינות לצילומי דיוקנאות. אורכי המוקד האלה מעוותים פחות את התמונה מעדשות זווית רחבה לקבלת תמונות בעלות תחושה טבעית, תכונה שהופכת אותן לעדשות דיוקן גוף מלא – השימושיות במיוחד עבור צלמי אופנה.
עדשות Canon הטובות ביותר לצילומי דיוקנאות קבוצתיים ולצילומי דיוקנאות רחוב
השימוש בעדשת זום רב-תכליתית כדוגמת Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM יעניק לך את המיטב של אורכי המוקד הרחב והטלפוטו, וכל מה שביניהם. בעת שימוש מצב הרחב ביותר של 24 מ"מ, שדה הראייה של העדשה הזאת יתאים אפילו לצילומי הדיוקנאות הקבוצתיים הרחבים ביותר ויקלוט פרטים רבים של ההקשר בצילומי דיוקנאות רחוב סביבתיים, בעוד שהטווח העליון אדיאלי לצילומי דיוקנאות קלאסיים ולצילומי פנים קרובים.
זוויות רחבות שימושיות במיוחד בעת ביצוע צילומי דיוקנאות סביבתיים, שבהם סביבת הנושא ממלאת תפקיד חיוני בהעברת הסיפור, כמו גם בצילומי דיוקנאות קבוצתיים, שבהם נושאים מרובים צריכים להיכנס לתוך המסגרת.
אם ברצונך רוצה לצלם צילומי דיוקנאות קבוצתיים, העדשה Canon RF 16mm F2.8 STM היא אידאלית. ואם מצאת את עצמך מצלם קבוצה בשטח קטן יחסית, תוכל לקבל תמונה מוצלחת יותר עם עדשת זו בעלת הזווית רחבה במיוחד.
עדשות Canon הטובות ביותר לצילומי יופי
למרות הנטייה לקשר בין עדשות מאקרו לתמונות תקריב של חרקים מרתקים או מזון מעורר תיאבון, הפרטים המדהימים שהן מביאות לידי ביטוי מושלם גם עבור צילומי דיוקנאות. למעשה, עדשות מאקרו משמשות בדרך כלל בצילומי אופנה ויופי, כדי להדגיש תווי פנים מסוימים ולהבליט מוצרי יופי ספציפיים.
עדשת Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM מציעה מרחק מיקוד מינימלי של 35 ס"מ, בעוד ש-RF 35mm F1.8 MACRO IS STM מסוגלת להגיע למיקוד קרוב של 17 ס"מ. על ידי שימוש בעדשת מאקרו והתקרבות לנושא שלך, תוכל להביא פרטים ייחודיים לקדמת הבמה, וכך להציג ולחגוג את היופי האישי של הנושאים שלך.
נכתב על ידי פיטר וולינסקי