צילום מאקרו

תן לעצמך ללכת לאיבוד בתוך הפרטים הקטנים: ארבע טכניקות לצילום מאקרו בבית

הבית שלך מלא בשפע הזדמנויות ליצור תמונות תקריב יצירתיות. תן לפרטים הקטנים בסלון, במטבח או על אדן החלון לעורר בך השראה.
A black and white close-up shot of a mother kissing a sleeping baby she is holding to her shoulder.

צילומי תקריב הם דרך נפלאה להיכנס לתהליך יצירתי עם חפצים שאפשר למצוא בבית. קמטים בכפות ידיו של תינוק בן יומו, פרטי הפרטים המתגלים בעלים או בפרחים של צמחי הבית או בועות סבות בכיור המטבח – הגילוי של כל הדברים הקטנים שמהם התעלמת יכול לגרום לך אושר, השראה ואינסוף נקודות מבט חדשות שיעשירו את הצילום שלך.

ההנאה שבצילום מקרוב או צילום מאקרו היא ממש אינסופית, שהרי נושאי צילום מרתקים ממתינים לך בכל אחד מחדרי הבית. לא משנה באיזו מצלמה אתה משתמש, תמיד תוכל להתקרב ולגלות את כל הפרטים המרתקים. בעזרת עדשת זום (או עדשת קיט) סטנדרטית, ואפילו עם מצלמה קומפקטית, תוכל לצלם תמונות נפלאות. הבאנו כאן שישה צלמים החולקים איתנו כמה מהדברים הקטנים אך המקסימים שצילמו בביתם, וחושפים מה נתן להם השראה להתבונן מקרוב.

1. איך להתקרב בזום ('זום אין') ליקרים ללבך

צילום תקריב של ראש תינוק השוכב על גבו.

כאן, הצלמת קייט גריי השכיבה תינוק על מיטה ליד החלון כדי לעשות שימוש במקור האור הטבעי. "זהו בסיס טוב לקבלת זוויות צילום גבוהות ונמוכות כאחד, וגם עוזר לשמור על התינוק שקט ונינוח", היא מסבירה. צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark III (שהוחלפה כעת בידי Canon EOS 5D Mark IV) עם עדשת EF 100mm f/2.8L Macro IS USM במהירות 1/320 שנ', צמצם f/2.8 ורגישות ISO 500. ‎© Kate Gray Photography

"תמונות שבהן צילמתי את ילדיי כשהיו תינוקות הן מה שהניע אותי לנסות להתקרב גם כאשר צילמתי עבור משפחות אחרות" אומרת צלמת המשפחה קייט גריי. "אני יודעת שלולא התמונות ההן, לא הייתי זוכרת את הגומות הקטנות והמושלמות על אצבעותיה השמנמנות של בתי או את הדרך שבה העור סביב עיניו של בני היה מתקמט כשהחל לחייך לראשונה."

אמנם עדשת מאקרו ייעודית היא אידאלית לצילומי תקריב, אבל אפשר להגיע לתוצאות מעולות גם עם עדשת זום סטנדרטית ואפילו עם עדשת פריים. לדוגמה עדשת הקיט Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, יכולה למקד במרחק 25 ס"מ, כך שאפשר לצלם איתה את הפרטים הקטנים ביותר.

רוב עדשות המאקרו הייעודיות הן בעלות אורך מוקד בטווח הטלפוטו, מה שמאפשר להן לבודד כל פרט ופרט, ואם משתמשים בעדשת זום, צריך פשוט לזכור לקרב את הנושא בעזרת הזום. קבע את הצמצם על f/5.6, או נמוךמזה אם העדשה מאפשרת, והשתמש במנגנון לייצוב התמונה כדי למנוע השפעות של תזוזת המצלמה. לבסוף, מסגר את התמונה ונסה להתקרב ככל האפשר לנושא. המיקוד יאבד לך אם תתקרב מעבר למרחק המיקוד המינימלי של העדשה, לכן ייתכן שיהיה עליך לזוז מעט קדימה ואחורה עד שתגיע למיקום המושלם.

2. לכידת המורכבות שבטבע

תמונה מוגדלת מאוד של פתית שלג בפרטים מורכבים, על חומר שחור מטושטש.

"בצילום ב-f/8, העדפתי את הצמצם שלי מכיוון שהייתי צריך שהוא יהיה צר, מה שמאפשר לשטח גדול יותר מפתית השלג להיכנס למיקוד", אומר הצלם ג'יימי ספנסלי. "לכן, איזנתי את ההגדרות שלי לקבלת תמונה כמעט שחורה באור טבעי על-ידי הגדרת ה-ISO ל-200 ומהירות התריס ל-1/100 שנ'. לאחר מכן צילמתי כמה תמונות ייחוס בעוצמות הבזק שונות כדי לראות מה עבד הכי טוב כדי לחשוף את התמונה שלי בצורה יפה". צולם במצלמת Canon EOS 80D עם עדשת Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM Jamie Spensley ©

צילום תקריב של צמח גרגיר הנחלים עם טיפת מים מחוברת.

"תמיד שמתי לב לדברים הקטנים, כך שצילום מאקרו הפך באופן טבעי לאהוב עליי" אומרת הצלמת אגי ווייצ'יק. "באביב 2020 התחלתי לגדל עשבי תיבול וירקות משלי, ושמתי לב כמה יפים נראים העלים הירוקים לאחר השקייתם. רציתי לתפוס את התלקחות קרני השמש על טיפת המים כי ידעתי שהיא לא תישאר על העלה לאורך זמן". צולם במצלמת -Canon EOS RP עם עדשת Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM במהירות 1/250 שנ', צמצם f/8 ורגישות ISO 800. ‎© Agi Wojcik

צילום מאקרו יכול לחשוף אוצרות טבעיים נחבאים מן העין, מתבנית המבוך בצדו האחורי של עלה ועד למורכבות הייחודית של פתית שלג מושלם בצורתו. כאשר מצלמים מקרוב נוצרות הזדמנויות להמחיש את יפי הטבע בכל מקום, בין היתר גם על אדן החלון שלך ביום קר וגשום.

מקטורן שחור היה הרקע היחיד שג'יימי ספנסלי נזקק לו כדי להבליט את הפרטים המהפנטים של פתית שלג לבן. את התאורה הרכה הצליח ליצור באמצעות מפזר אור לצילום מאקרו. "זהו חרוט עשוי חומר לבן המתלבש על חזית העדשה שלי. בנוסף, למבזק מחובר אביזר בצורת מנהרה המסייע לאור להגיע אל החרוט. התוצאה היא אור מרוכך מאד, שמתאים בצורה מושלמת לצילום מאקרו."

כדי לאפשר דרכים נוספות לתאורה יצירתית כשמצלמים מקרוב, שתי העדשות EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM ו-EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM כוללות אביזר תאורת מאקרו (Macro Lite) המאפשר לצלם מקרוב מבלי להטיל צל.

הצלמת אגי וויצ'יק השתמשה במצב Close-up Scene כדי לצלם את עלי גרגיר הנחלים שהיא מגדלת בדירתה. "בדרך זו לא הייתי צריכה לדאוג בעניןההגדרות, ויכולתי פשוט להתרכז בהקפדה על המיקוד. השתמשתי גם ב-Spot AF (מיקוד אוטומטי נקודתי) ובאפשרות ההגדלה המאוד שימושית במצב Live View. כשראיתי איזו תמונה יפה קיבלתי, זה נתן לי השראה לקחת את המצלמה ולחקור נושאים נוספים בתוך הבית."

3. מציאת הבלתי רגיל בחפצים הרגילים

תצלום מאקרו של עיפרון משרטט קו על נייר.

"הגדרתי את ה-ISO נמוך יחסית כי היה לי מספיק אור," אומר הצלם לוקאס פילץ. "הצמצם היה על f/7.1, כך שהיו אזורים גדולים של חדות, כאשר מהירות התריס הייתה 1/100 שנייה." צולם במצלמת Canon EOS 250D במהירות 1/100 שנ', צמצם f/7.1 ורגישות ISO 800. ‎© Lucas Piltz

עבור אמנים רבים, העיפרון הפשוט הוא המקום שממנו התחיל הכול, ועל ידי צילומו מקרוב מצא הצלם לוקאס פילץ את הדרך לחגוג ולאמץ את הצד היצירתי שבו.

לוקאס בחר לצלם רצף תמונות כדי להשיג עומק שדה גדול יותר ממה שניתן בדרך כלל. "השתמשתי בחצובה כדי למנוע רעידה," הוא אומר, "ומיקדתי באופן ידני, כי כך יש לי בקרה גדולה יותר ואני לומד יותר בדרך זו. התחלתי ממיקוד של האזור הקדמי, והתקדמתי עד לצד האחורי". ביצירת התמונה, לוקאס צילם 40 גרסאות של העיפרון, כולן בנקודות מיקוד שונות, לפני שמיזג אותן יחד.

טכניקה זו מכונה הערמת תמונות, וניתן לעשות זאת על ידי מיזוג סט של תמונות בנקודות מיקוד שונות יחד בתוכנה Digital Photo Professional של Canon.

4. נקודת מבט מופשטת על חפצים יומיומיים

צילום מאקרו של שמן במים, יוצר טיפות עגולות, בצבע סגול.

אנדריאה האנט משתמשת במרכיבים פשוטים כמו שמן ומים כדי ליצור מראה סוראליסטי בתמונות המופשטות שלה. שינוי כמות השמן והנחת חפצים שונים וצבעוניים מתחת למגש המחזיק את המים מעניקים אינסוף דוגמות ומוטיבים ייחודיים. צולם במצלמת Canon EOS 7D Mark II עם עדשת Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM‏ במהירות 1/100 שנ', צמצם f/10 ורגישות ISO 1250. Andrea Hunt ©

צילום תקריב של בועות נוזל כביסה בצבע צהוב.

טיבו טויפנס תופס את כוחה של הגאומטריה כדי להצית את דמיונו של הצופה. "השתמשתי בעדשת Canon EOS 7D Mark II ו-EF-S 60mm f/2.8 Macro USM שלי, בשילוב עם לא יותר מאשר מבזק Speedlite", הוא אומר. "אני יכול להישאר בביטחון על ISO 100 עם מהירות תריס של 1/400 שניות וצמצם של f/2.8 כדי לשמור על רקע יפה ומטושטש.". ‎© Tibo Tuypens

"אני עובדת כאשת רפואה דחופה, ובשבילי הצילום הוא כלי מדיטטייבי המשמח אותי ועוזר לי להירגע בזמני הפנוי," מסבירה צלמת המאקרו אנדריאה האנט. "צילום מאקרו יכול לחשוף פרטים נסתרים, ומאפשר להגיע לתוצאות יצירתיות מאוד בלי לצאת מהבית או מהגינה הפרטית."

כדי ליצור צילומים מופשטים כמו אלה של אנדריאה, עליך להצטייד בתבנית זכוכית, למלא אותה במים ולהרים אותה מהרצפה בארבע הפינות שלה. לאחר מכן, הוסף שמן – בהדרגה כדי שתוכל לנסות את האפקט של כמויות שמן שונות. כדי להוסיף צבע יפה לטיפות השמן, אנדריאה מציבה סמארטפון או טאבלט עם תצוגה צבעונית מתחת לתבנית, אבל באותה מידה אפשר להשתמש בקרטון או טאפט צבעוני.

כאשר מצלמים טיפות שמן הצפות על המים, הכי קל למקד בצורה ידנית ולצלם במצב עדיפות לצמצם (Av). "בחירה בצמצם f/10 מאפשרת לי למקד את שכבת השמן ללא התחתית של תבנית הזכוכית," אומרת אנדריאה.

אפשר להשתמש באותה טכניקה כדי להפוך עבודות בית משעממות לקלילות יותר. הצלם טיבו טויפנס גילה שנוזל כלים יכול ליצור צורות גיאומטריות מקסימות. צריך רק להוסיף מספר טיפות לשכבת מים רדודה בתוך תבנית.

ברקע, טיבו משתמש בגיליונות נייר צבעוני. "אני משתמש במבזק כדי להדגיש את צבע הרקע דרך המים," הוא אומר. "זו שיטה מצוינת לשילוב צבעים ויצירת מדרגי צבע."

כדי ליצור בועות, צריך פשוט לנשוף לתוך המים דרך קשית – ואז אפשר להתחיל לצלם! "לא משנה מה מציבים לפני העדשה, זה תמיד נראה כמו מגרש שעשועים של צורות, מרקמים ושבירות אור," אומר טיבו.

נכתב על ידי פיל הול

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים