צילומי חוץ

מדריך קצר לצילומי ספורט חורף

לפניך 7 טיפים לצילומי ספורט חורף מהממים מאת ריצ'רד וולש, צלם ספורט ואקשן עטור פרסים בעל עשרות שנים של ניסיון מוכח בצילומי שלג.
גולש סנובורד בבגדי חורף כחולים ואדומים מתרחק מהצופה בנוף הררי מושלג מתחת לשמים כחולים. ‎© Richard Walch.

צילום של פעולה מהירה באזורים מושלגים מציג סדרה ייחודית של אתגרים.

במהלך התיעוד של הנועזים שמתגלגלים במורד ההר, אתם תמיד מחפשים שלג דק יותר ותרגילים מרהיבים יותר. הסוללות מתרוקנות מהר באוויר הקפוא. האצבעות שבדרך כלל קלות על התריס מגושמות בקור. והשמש זורחת בהירה על המדרונות.

ריצ'רד וולש, צלם ספורט מקצועני עטור פרסים ושגריר Canon, אינו מורתע מאתגרים אלו.

"עם הזמן, למדתי שמרגע שאתה על ההר, אתה חייב להיות מוכן," הוא אומר. "חייב להיות לך הציוד הנכון, כי אם אתה שם למעלה ומשהו משתבש, אין מקום לתירוצים."

כדי להבטיח שאתה מוכן לחלוטין לצלם צילומי חורף עוצרי נשימה, אלה הטיפים של ריצ'רד לצילומי ספורט שלג.

גולש סנובורד גורף שלג בידו. צולם עם Canon. ‎© Richard Walch.

ריצ'רד לוכד את גולש הסנובורד המקצועי, בן מאייר, הצולל במורד הר בקמצ'טקה, רוסיה. צולם עם Canon EOS-1D X Mark III. ‎© Richard Walch.

1. תכנן את היום שלך בהתאם לאור. אבל היה גמיש.

ריצ'רד אומר שעליך להמתין לרגע שבו האור נופל נכון – ולהתאזר בסבלנות.

"הזריחה והשקיעה מציעות תנאי תאורה יפים לצילום על המדרונות. Canon EOS R50 היא מצלמה נהדרת לשימוש במצבים של תאורה חלשה, כמו למשל בזריחה או בשקיעה. יש לה מעבד DIGIC X מתקדם מאוד, כך שהיא עדיין תפיק תוצאות מצוינות אם תצטרך להעלות מעט את ה-ISO כדי לפצות על אור חלש."

למרות ש-EOS R50 היא מצלמת בסיסית, היא מסוגלת לצלם במהירות של 15 מסגרות בשנייה, דר שפירושו פחות זמן בין צילום לצילום ויותר זמן כדי ללכוד את הרגע מבלי לפגוע באיכות התמונה.

עם זאת, מזהיר ריצ'רד, אינך יכול להסתמך על חלון זמן קצר בלבד. במקום זאת, עליך להיות מוכן לבלות את כל היום על ההר.

"קשה יותר לחזות את מזג האוויר בהרים והוא יכול להשתנות במהירות. הייתי ממליץ לעלות על ההר מוקדם ככל האפשר", הוא אומר. באופן כזה, אתה כבר נמצא שם באותם רגעים של תאורה מושלמת."

גולש מבצע סלטה לאחור על הר מושלג בקמצ'טקה. צולם עם Canon. ‎© Richard Walch.

ריצ'רד משתמש בעדשת עין הדג כדי ללכוד את גולש הסקי החופשי סוון קינל כשהוא מבצע סלטה לאחור על הר סלעי בקמצ'טקה, רוסיה. צולם עם Canon EOS-1D X Mark III, EF 15mm f/2.8. ‎© Richard Walch.

2. קיים קשר עם הנושא שלך.

במהלך צילום של ספורט כלשהו, חיוני ליצור קשר עם הנושא שלך, כדי שתוכלו לעבוד יחד ולהפיק תמונה מרשימה.

"אם אתה בסט צילום עם ספורטאי, אתה מתחיל בדברים המשותפים, כי שניכם רוצים לחזור הביתה עם תמונה יוצאת דופן."

המפתח, לדברי ריצ'רד, הוא למצוא את האיזון בין כישוריך כצלם לבין יכולותיו של הספורטאי. "אני יכול להגיד לספורטאי אם זו זווית פוטוגנית, או למה אני זקוק כדי להפוך אותה לפוטוגנית. אבל קודם כל אני תמיד שואל: 'איפה אתה מרגיש בנוח? היכן תוכל להראות לי את המיטב שלך?' וכך תוכלו להיות יצירתיים ביחד."

זריחה בהרי האלפים, צולמה עם מצלמת Canon. © ריצ'רד וולש

זריחה באלפים, צולם בטמפרטורות קפואות (ועם סוללות נוספות) עם EOS-1D X Mark II. ‎© Richard Walch.

3. הכן את עצמך ואת המצלמה שלך לחורף (ואל תשכח סוללות נוספות).

"החוכמה בקור היא: אם אתה כבר בקור, הישאר בקור. בכניסה למבנה מחומם ממדרון קר ייווצרו אדים על עדשות המצלמה שלך, כך שחשוב להשאיר את הציוד שלך בחוץ עד סוף היום", אומר ריצ'רד.

"כמו כן, טמפרטורות נמוכות עלולות לרוקן את סוללת המצלמה במהירות רבה, ולכן עדיף לשאת איתך שתי סוללות גיבוי לשימוש במהלך היום."

כמובן שתרצה לאכול, לכך קח איתך הרבה חטיפים. זכור להישאר שבע – ולהישאר חם – כדי להישאר ממוקד, אומר ריצ'רד.

"ידיים קרות גם יקשו על הפעלת הציוד שלך, לכן הקפד לקחת איתך כפפות חמות ומשקפי שמש UVP חזקים כדי להגן על העיניים שלך מאור השמש ומבוהק השלג. כמו כן, קח איתך גם תיק גב קשיח ומבודד כדי להגן על הציוד שלך במקרה של נפילה."

לגבי ההגנה על המצלמה שלך, בחלק ממצלמות Canon EOS R System יש איטום לפגעי מזג אוויר, שיכול לעזור להגן על כל המפרקים, הברגים והפתחים מפני מפגעים, כולל האופייניים לשלג.

גולש סקי צולל במורד הר, כשהוא מרסס שלג. צולם עם Canon EOS-1D X Mark II. ‎© Richard Walch.

ריצ'רד מקפיא את האקשן, כשהוא לוכד את סוון קינל גולש במורד ה-Montafon, אוסטריה. ‎© Richard Walch.

4. בחר את העמדה הנכונה לצילום, ולאחר מכן צא מהתמונה.

בחירת המקום הנכון על ההר חשובה לא פחות מבחירת האור הנכון. אין שום רע בניסוי וטעייה, אבל יש מקומות ידועים שרצוי להימנע מצילום מהן.

"אם תצלם במעלה ההר, התמונה תיראה שטוחה. תמיד נסה לצלם מהצד או קצת מתחת לנושא שלך."

בכל מקום שבו תחליט לתפוס עמדה, ודא שאינך מתכנן יותר מדי את הפעולה. הנח לספורטאי – אם זהו גולש במגלשי סקי, סנובורד, מזחלת שלג או כל דבר אחר – לעשות את שלו.

"מומלץ להימנע מתמונות מבוימות – עדיף להיות צופה מהצד, כשנושא הצילום שלך מסתכל לכיוון שבו הוא גולש על מגלשי סקי או סנובורד."

ישנן, כמובן, פעמים שתרצה לצלם צילום דיוקן. אבל ריצ'רד ממליץ שצילומים אלה יהיו בנפרד מהפעולה.

"בכל הנוגע לתצלומי דיוקן, מדובר בתמונה שצולמה מקרוב שבה אתה מדבר עם האדם, או שאתה כמו זבוב על הקיר, שמתעד את המתרחש. "אל תנסה לעשות משהו באמצע".

גולש סקי במורד הר מושלג, כשהשמש קופחת ברקע. צולם עם Canon. ‎© Richard Walch.

ריצ'רד לוכד את גולשת הסקי המקצועית יוהנה הולצמן כשהיא גולשת דרך קרחון הסקי הגדול ביותר באוסטריה, Stubaier Gletsche. צולם עם Canon EOS R5. ‎© Richard Walch.

5. צלם לכיוון השמש וזרוק קצת שלג באוויר.

בדרך כלל, רצוי להימנע מצילום לכיוון השמש. אבל ריצ'רד אומר שזה כלל שנועד להפר אותו.

"אור השמש הפורץ דרך עננים הוא באמת ברכה בזמן צילום בהרים. אבל אל תחשוש לצלם לכיוון השמש, כך ניתן לצלם תמונות חורפיות נהדרות."

עם זאת, לפני שאתה מפנה את העדשה לכיוון השמש, רצוי גם לוודא שלא נכנס יותר מדי אור לתמונה.

הדרך הטובה ביותר למנוע חשיפת יתר בתנאים אלה היא להגדיר את מהירות התריס באופן ידני ל-1/2000 שניות, את הצמצם ל-f/8 ואת ה-ISO ל-200. אם אתה מצלם במצב אוטומטי, ודא שאתה מפצה על החשיפה בהוספת 1 עד 3 מצבים, אחרת התמונה שלך תהיה כהה מדי."

אם תצליח למצוא את ההגדרות הנכונות, התוצאה שתתקבל תהיה שווה את זה.

"השמש תאיר את השלג שניתז בזמן שגולש הסקי או הסנובורד זז. אם אתה יכול למצוא זווית שתמקם את השמש ממש מאחורי האדם, זה היה אפילו יותר טוב. כיום יש לנו עדשות עוצמתיות."

ריצ'רד אומר שיש גם דרכים מעשיות לנצל את השמש. "כשיש לך שלג בהישג יד, נסה לזרוק חופן ממנו לאוויר ולצלם ישר מול השמש - זה יוצר אפקט נפלא".

ריצ'רד וולש אוחז בעמידה במצלמה של Canon עם עדשת RF 24-240mm F4-6.3 IS USM ומביט אל חוף ים מושלג.

ריצ'רד נסע לאזור הארקטי עם מצלמת Canon EOS RP צנועה והעדשה הקומפקטית RF 24-240mm F4-6 3 IS USM. לדבריו, טווח הזום הקל 10x וייצוב התמונה האופטי של העדשה, הופכים אותה לעדשה המושלמת לצילום בכל מקום שאליו תרצה לצאת במשקל קל, ויחד עם זאת להיות מוכן לכל מצב, כמו צילום במדרונות.

תקריב של חוגת המצבים במצלמת Canon EOS R7 כשהיא במצב ידני (M).

בעת צילום בבוהק של מדרונות מכוסי שלג, ריצ'רד ממליץ להעביר את המצלמה שלך למצב ידני (M), המעניק לך שליטה מלאה על כל ההגדרות שלה.

6. השתמש בהגדרות הנכונות לרקע מושלג עם נושאים בתנועה מהירה.

בעת צילום בסביבה מושלגת, חלק ממה שמייחד תמונות כאלה הן הפסגות הלבנות והבתוליות. אבל שלג לבן טהור הוא גם מחזיר אור במיוחד.

"עכשיו עלינו להיות קצת טכניים. חיישן המצלמה מכויל לאפור. הוא מבין השתקפות של אפור. לכן: אם הסצנה לבנה בעיקרה, תצטרך להתאים את עצמך לכך."

למזלנו, ישנן הגדרות שמתאימות לשלג.

"כדי למנוע שלג שנראה אפור בתמונות עם הרבה לבן, נקודת המוצא שלי היא שילוב מסוים של ההגדרות." ריצ'רד ממליץ לבחור במצלמה במצב M (ידני), להגדיר את מהירות התריס ל-1/2000 שניות, את מפתח הצמצם ל-f/8 ואת ה-ISO ל-200.

כבונוס, ריצ'רד אומר שז'קט צבעוני נראה בולט במיוחד על רקע מושלג.

בנוסף להגדרת המצלמה שלך לצילום נוף לבן כשלג, עליך להכין אותה לצילום תנועה מהירה במורדות.

"החוכמה היא להנחות את המיקוד האוטומטי, כל שתוכל להתחיל לצלם ברגע שראית את הנושא שלך. המיקוד האוטומטי לומד ממסגרת למסגרת – הוא מבין לאיזה כיוון הנושא שלך נע ובאיזו מהירות הוא נע, וצופה היכן תהיה התמונה הבאה."

גולש סקי צולל במורד הר, כשהוא מוקף בשלג. צולם עם Canon‏, ‎© Richard Walch.

כאן, ריצ'רד לוכד את איש Legs of Steel, בן מאייר, בגלישה חופשית במורד הר ב-Haines, אלסקה, ארה"ב. צולם עם Canon EOS-1D C. ‎© Richard Walch.

7. בחר את המצלמה המתאימה ביותר למשימה.

ריצ'רד אומר שהרבה השתנה במצלמות מאז שהחל לצלם גולשי סנובורד עבור כתבי עת מובילים לספורט.

"אני זוכר שצילמתי בקרחון פלק ושבוע לאחר מכן נסעתי לוונקובר למעבדה ומסרתי 20 גלילים של סרט. שלוש שעות לאחר מכן, קיבלתי אותם בחזרה, והתחלתי לבכות. כל צילום היה בתת-חשיפה," אומר ריצ'רד. "בסרט שקופיות, מספיק חצי מצב כדי לפספס את התמונה."

כיום, ניתן להימנע לחלוטין מבעיות עיבוד סרט מסוג זה הודות לעריכה הדיגיטלית. אבל עדיין צריך לקחת איתך את סוג המצלמה והערכה הנכונים.

"ביציאה למדרונות אתה רוצה שהמצלמה תהיה חזקה וקומפקטית", אומר ריצ'רד. "תזדקק גם לעינית, מכיוון שלעתים קרובות האור בהרים בהיר מדי מכדי שתוכל ליצור תמונה באמצעות המסך בלבד. אם אתה רוצה לצלם פעולת ספורט פעולה מהיר, תזדקק למצלמה עם קצב מסגרות מהיר – כל מצלמה עם קצב של יותר מ-5 מסגרות בשנייה."

Canon EOS R7 וכן Canon EOS R8 הן בנות לוויה מעולות במדרונות. שתיהן מתאפיינות במהירויות צילום רציף גבוהות במיוחד וב-Dual Pixel CMOS AF II למיקוד מהיר ומדויק. גם חיישן APS-C של EOS R7 וגם חיישן המסגרת המלאה של EOS R8 ילכדו את התמונות בפירוט חד.

"פשוט לך על זה," אומר ריצ'רד. "אתה חייב להתחיל להתנסות כדי למצוא את הסגנון שלך. אין מה להתבייש. פשוט תתחיל לצלם."

John Marshall

מוצרים קשורים

  • מצלמות ללא מראה

    EOS R50

    צור תוכן איכותי ואטרקטיבי במיוחד באמצעות מצלמת EOS R זו ללא מראה, החל מתמונות סטילס חדות וכלה בסרטי 4K ובהזרמות בשידור חי. מכשיר ייעודי ורב-תכליתי.
  • מצלמות ללא מראה

    EOS R6 Mark II

    סטילס או וידאו, אקשן או דיוקן –מצלמת EOS R6 Mark II מציעה שילוב של ביצועים ואיכות תמונה, שמאפשרת ליצירתיות לשגשג.
  • מצלמות ללא מראה

    EOS R7

    גלה את הטבע הפראי עם מצלמה שכוללת מהירות ואיכות תמונה יוצאות דופן בגוף APS-C נייד עם עיצוב עתידני.
  • מצלמות ללא מראה

    EOS R8

    עבור לצילום וידיאו בפריים מלא כדי לממש את השאיפות היצירתיות שלך.
  • העדשות של Canon

    RF 28mm F2.8 STM

    עדשת פנקייק דקה וקלת משקל לצילום בנסיעות וברחוב בעלת אורך מוקד רב-תכליתי 28 מ"מ וצמצם מהיר מרבי f/2.8.
  • עדשות RF

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    עדשת הגדלת תצוגה קטנה וקלת משקל בעלת זווית רחבה במיוחד, עם אורך מיקוד מגוון של 10-18, אידאלית לצילום טיולים, וולוגים ונופים.
  • עדשת זום בעלת זווית רחבה במיוחד

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    עדשת RF קומפקטית וקלה עם זום של 15-30 מ"מ, מושלמת לנסיעות ולצילומים של נופים עירוניים, נופי טבע, אדריכלות וולוגים בדרכים.
  • עדשות RF

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    עדשת זום 24-50 מ"מ מסדרת RF, קטנה וקלה להפליא; תוכל להשתמש בה כל יום – לנסיעות, לנופים ועוד.
  • עדשות RF

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    עדשת זום רב-תכליתית עבור מצלמות ממשפחת EOS R, עם יחס הגדלה עד ×10, ממדים קומפקטיים וגמישות עצומה.
  • מאמרים קשורים