צילום רחוב

טיפים מועילים לצילום רחוב ייחודי

צילום הרחוב התפתח בצורה משמעותית בעשורים האחרונים – היום הוא קיבל אופי ניסיוני יותר והוא שואב השראה מסוגות צילום אחרות, אומר אנדרס מקניל.
דמות מצולמת מאחור, הולכת על גשר תלוי ארוך לכיוון שורה של בניינים גבוהים. מאת צלם הרחוב אנדרס מקניל.

צילום הרחוב הוא חלק בלתי נפרד מתולדות הצילום, כבר מאז שמצלמות הפכו להיות ניידות. מדובר בסוגת צילום הכוללת מגוון רחב של סגנונות, וכולם נכללים פחות או יותר בהגדרה של תמונות לא מבוימות שצולמו במקומות ציבוריים. עבור רוב האנשים, תמצית צילום הרחוב מתגלמת בסגנון הניו יורקי שאפיין את התקופה שבין שנות ה-60 לשנות ה-80 של המאה הקודמת – צילומים מהירים, של צלמים שחלקם ממש 'תקעו' את המצלמה מול פני המצולמים. אבל, כמו כל סוגי הצילום האחרים, גם צילום הרחוב התפתח רבות מאז.

בעידן שבו כל אחד מחזיק בכיסו טלפון חכם, צלמי רחוב רציניים מבדלים את עצמם על ידי איכות התמונות שהם יוצרים במצלמתם ורמת היצירתיות שלהם. חלקם עשויים לדבוק בסגנון הצילום הישן והטוב שתיארנו לעיל, אבל הם עושים זאת בדרך ייחודית להם.

קחו לדוגמה את אנדרס מקניל. הוא מתגורר בעיר גלזגו שבבריטניה והצליח לצבור מספר רב של עוקבים במדיה החברתית בזכות צילומי האדריכלות הדרמטיים של העיר הסקוטית. אם תשאלו את אנדרס, אצלו בניינים נמצאים במקום הראשון ורק אחר כך אנשים.

כאן הוא משתף את הטיפים שלו לצילום רחוב.

1. צפו על העולם שמסביב

שתי דמויות אוחזות במטריות וצועדות לפני בניין גדול ומרשים. מאת צלם הרחוב אנדרס מקניל.

אנדרס מתמקד באדריכלות, אבל הוא גם אוהב לכלול בני אדם בצילומים האורבניים שלו, כדי להוסיף תנועה ונופך אנושי וכדי להחיות את התמונה. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם מתאם תושבת Canon EF-EOS R ועדשת Canon EF 70-200mm f/4L IS USM ב-200 מ"מ, 1/800 שנ', f/4 ו-ISO 400. © Andres McNeill

איש זקן הולך על המדרכה עם מקל, ומתגמד על רקע קירות הלבנים האדומות של גורד שחקים. מאת צלם הרחוב אנדרס מקניל.

הסימונים על הכבישים ועבודות המתכת על חזיתות הבניין מסייעים למשוך את עיני הצופה אל דמות הזקן ההולך עם המקל שלו לאורך קירות הלבנים האדומות המרשימים. צולם במצלמת Canon EOS R8 עם עדשת Canon RF 28mm F2.8 STM ב-1/800 שנ', f/2.8 ו-ISO 100. © Andres McNeill

כשאנדרס יוצא ליום צילום בחוץ, הוא נמנע בכוונה מלתכנן את המסלול שלו, ובמקום זאת הוא פשוט זורם עם מה שהוא רואה. למרות זאת, הוא בדרך כלל יודע מה הוא מחפש. "נראה לי שאני מעט שונה מצלמי רחוב אחרים, משום שאני לא שוכח להתחשב באדריכלות האורבנית," הוא מסביר. "יחסי גודל מעניינים אותי. אני אוהב לכלול בצילומים שלי אנשים ליד בניינים גדולים כדי ליצור ניגוד."

אנדרס נוהג לשוטט עד שהוא מאתר מקום שלדעתו ייצור קומפוזיציה עוצמתית, ואז הוא מכין את המצלמה ומחכה. "אני מוצא בניין יפה שישמש כרקע, והאנשים החוצים לפניו הם כמעט עניין משני," הוא אומר. פעמים רבות, נושאי צילום אידאליים מבוססים על חזרתיות חזותית או על צירוף מקרים – "אדם החובש כובע ירוק עומד ליד שלט פרסום ובו תמונה של מישהו שחובש כובע ירוק, וכדומה."

כשאנשים מצולמים כחלק מסצנה, חשוב לבחור נקודת מיקוד – בין אם אלה העיניים של הנושא העיקרי, הפנים של אדם מרכזי בקהל או מישהו שהולך במהירות ברחוב.

2. מצאו סגנון שממלא אתכם השראה

שני בניינים מקושטים השרויים בצל ממסגרים בניין שלישי המואר באור השמש, בצילום רחוב שצולם מזווית נמוכה.

היתרון בשימוש בבניינים גבוהים כמסגרת בתוך מסגרת, הוא שאפשר לצלם בכל שעה של היום. "זה לא משנה אם מצלמים בשעות הצהריים, זמן שרוב הצלמים מנסים להימנע ממנו משום שהשמש יוצרת את הצללים החזקים ביותר, כי אפשר בכל זאת למצוא ניגוד יפה בין האורות והצללים," אומר אנדרס. צולם במצלמת Canon EOS R8 עם עדשת Canon RF 28mm F2.8 STM ב-1/250 שנ', f/2.8 ו-ISO 200. © Andres McNeill

אדם מביט ומחכה על הרציף כאשר הרכבת עוברת במהירות על פניו. האדם חד לחלוטין ואילו קרונות הרכבת מטושטשים.

אנדרס אוהב ליצור תמונות הנראות כלקוחות מתוך סרט, משום שהדבר יוצר "מראה נוסטלגי, המזכיר את גלזגו של ילדותי," הוא אומר. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF-S 24-105mm F4-7.1 IS STMב-1/6 שנ', f/4.5 ו-ISO 100. © Andres McNeill

הקולנוע מהווה נקודת מגע חשובה עבור אנדרס, והוא יוצר את הקומפוזיציה שלו "באופן שלא שונה בהרבה מיצירת שוט בסרט קולנוע".

הוא מדגיש כי כשמדובר בצילום הרחוב של ימינו אין תבנית אחת עבור כולם. מרבות לתפוס את עינו של אנדרס צורות ותבניות של בניינים, בין אם מדובר בבנייני מידות ויקטוריאניים של המאה ה-19 ובין אם באותם מבנים אקראיים בסגנון ה'ברוטליסטי' הנפוצים ברחובות גלזגו. אנדרס אומר, "אני אוהב להשתמש בקווים מובילים, כאשר קווי הבניין מובילים את העין אל הנושא. לפעמים הקומפוזיציה כוללת בניין אחד בכל צד של הפריים ובאמצע אדם או אולי מונית שנוסעת לכיוון שלי.

"יש פשוט כל כך הרבה דרכים לגשת לזה," אומר אנדרס. "בעבר כולם השתמשו בעדשות 35 מ"מ, כשהצילום נעשה מגובה המותן ומקרוב מאוד, אבל היום אנחנו משתמשים במגוון רחב של אורכי מוקד. צלם שהוא שקצת יותר מופנם וביישן, יכול להשתמש בעדשת 85 מ"מ או אפילו 200 מ"מ ולצלם מהצד השני של הרחוב כדי ללכוד רגע שאולי היה מתפספס עם עדשת 35 מ"מ."

3. אמצו לעצמכם נקודות מבט יצירתיות

בניין ועצים משתקפים בשלולית מים גדולה על הכביש – צולם על ידי צלם הרחוב אנדרס מקניל מתחת לגשר.

אנדרס הפך סצנה שהייתה יכולה להיות משעממת וחסרת עניין לתמונה מעניינת על ידי שימוש בקרקע ובצדו התחתון של הגשר כאלמנטים טבעיים היוצרים מסגרת, ועל ידי הקפדה על כך שהבניין והעצים משתקפים בשלולית המים הגדולה שעל הכביש. צולם במצלמת Canon EOS R8 עם עדשת Canon RF 28mm F2.8 STM ב-1/1000 שנ', f/3.5 ו-ISO 100. © Andres McNeill

רחוב מרוצף אבן ומתפתל בעיר גלזגו בצילום מלמעלה. קישוטי רחוב צבעוניים תלויים בין הבניינים משני צדי הרחוב. מאת צלם הרחוב אנדרס מקניל.

אפשר להוסיף עניין לצילום אורבני כאשר מצלמים רחוב מלמעלה למטה או להפך, מגובה הקרקע כלפי מעלה. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם מתאם תושבת Canon EF-EOS R ועדשת Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM ב-16 מ"מ, 1/160 שנ', f/5 ו-ISO 100. © Andres McNeill

כדי ליצור תמונות ייחודיות, אנדרס מציע לצלם מזווית יוצאת דופן או מנקודת מבט לא שגרתית. אנדרס אוהב בגלזגו את נקודות המבט והשכבות השונות שאפשר לכלול בפריים עקב היותה של העיר בנויה על גבעות. הנקודות הגבוהות האלה הן גם מקומות מעולים לצילום שקיעות.

טכניקה שימושית נוספת היא חיפוש השתקפויות בחלונות או במשטחים מבריקים אחרים. בנוסף לחלונות, אפשר להתנסות עם שלוליות ונהרות כדי ליצור קומפוזיציות מעניינות.

כמי שמצלמים ברחוב, תמיד כדאי לחשוב מה מייחד את העיר שלכם ולהשתמש בייחודיות זו כדי להוסיף עניין ואווירה מיוחדת לצילום.

4. השתמשו במזג האוויר לטובתכם

אדם לבוש בחליפה אלגנטית שחורה ואוחז במטרייה שחורה וגדולה הולך כשגבו למצלמה ברחוב עירוני בגשם. צולם על ידי אנדרס מקניל.

האטימה בפני תנאי מזג האוויר של Canon מעולם הכזיבה, אבל לפעמים אנדרס מצטייד בכיסוי נוסף נגד גשם עבור המצלמה, למקרה שהטפטוף יהפוך לגשם זלעפות. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם מתאם תושבת Canon EF-EOS R ועדשת Canon EF 70-200mm f/4L IS USM ב-165 מ"מ, 1/160 שנ', f/4 ו-ISO 100. © Andres McNeill

רחוב מרוצף אבנים בשעת בין הערביים, שרשראות הנורות התלויות בין הבניינים משתקפות בשלוליות המים שעל הכביש. צולם על ידי אנדרס מקניל.

לפעמים צריך להתאזר בסבלנות כדי להשיג את 'התמונה'. אנדרס עשוי להישאר חצי שעה באותה נקודה מבלי להצליח להשיג את התמונה שרצה, לדוגמה אדם הנכנס אל תוך הפריים. אבל לאחר שמזהים מיקום מעניין, אפשר תמיד לחזור אליו. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם מתאם תושבת Canon EF-EOS R ועדשת Canon EF 70-200mm f/4L USM ב-1/250 שנ', f/4.5 ו-ISO 3200. © Andres McNeill

מלבד בנייניה המרשימים, גלזגו היא גם אחת הערים הרטובות ביותר בבריטניה. לאנדרס זה לא אכפת. לאמתו של דבר, הוא נוהג לבדוק את תחזית מזג האוויר בתקווה שירד גשם. "החברים ובני המשפחה שונאים אותי בגלל זה," הוא צוחק.

"כשעובדים עם מצלמות ממשפחת EOS R System, הרזולוציה הגבוהה מאפשרת לי להבחין בכל טיפת מים," הוא מוסיף. "הגשם מקנה לתמונות מראה שונה לגמרי בהשוואה לעונת הקיץ. הגשם משרה מצב רוח קודר יותר." בנוסף לכך, מטריות הן אביזר צילום מעולה.

5. כבדו את הזולת

בצילום רחוב מאת אנדרס מקניל, אדם רוכב על אופניו במורד רחוב מרוצף אבנים, כשברקע בניין אבן יפה ומרשים.

בתחילת דרכו, אנדרס ניסה לחקות צלמי רחוב מפורסמים מהעבר, שהיו נוהגים להתקרב ככל שניתן לנושאי הצילום שלהם. "אני לא ממש אוהב לפלוש למרחב הפרטי של אנשים אחרים," זו המסקנה שאליה הגיע במרוצת הזמן. "זה לא בדיוק הסגנון שלי." צולם במצלמת Canon EOS R8 עם עדשת Canon RF 28mm F2.8 IS STM ב-1/500 שנ', f/4.5 ו-ISO100. © Andres McNeill

תמיד חשוב לבדוק את הצד החוקי של צילום רחוב במקום שבו מצלמים – אבל באופן כללי, ברוב הארצות מותר לצלם במקומות ציבוריים כל עוד לא נאמר אחרת. כולל צילום של הולכי רגל ברחוב ואנשים במקומות ציבוריים כמו פארקים.

למרות זאת, צילום של אנשים זרים עלול להרתיע רבים. "אני מציע לנהוג בכנות בכל הקשור למה שעושים, וכך לאפשר לתשוקה שלך לכבוש את לב האנשים," אומר אנדרס, שבדרך כלל קודם מצלם ורק לאחר מכן, אם זה מתאפשר, הולך לדבר עם האדם המצולם ומראה לו את התמונה במסך שבגב המצלמה. אפשר להציע למצולמים לשתף אתם את התמונה או לתת להם את הפרטים שלך במדיה החברתית כדי שיוכלו לצפות בתמונות באינטרנט.

רוב האנשים מגלים הבנה, אבל אנדרס ימחק בשמחה את התמונה אם יבקשו ממנו.

6. שפרו ארגז הכלים שלכם לצילום רחוב

זוג ידיים אוחזות במצלמת Canon EOS R8 עם עדשת Canon RF 28mm F2.8 STM.

צילום רגעים ספונטניים וסצנות "מוזרות" היא אחת ההנאות הגדולות של צלמי רחוב, ומצלמה המסוגלת לצלם מקבץ תמונות ברצף מהיר היא כלי אידאלי לשם כך. מצלמת EOS R8 מסוגלת לצלם במהירות המגיעה עד 40fps באמצעות התריס האלקטרוני שלה והיא מציעה גם מצב צילום רציף במהירות של 30fps ובפורמט RAW עם צילום מקדים (pre-capture), המאפשר להתחיל ליצור קובצי RAW עם חצי לחיצה על לחצן הצילום.

הממדים הקומפקטיים והביצועים המעולים בתנאי תאורה חלשה של מצלמות Canon מסדרת EOS R System, החל במצלמות פול פריים כמו EOS R8 ו-EOS R6 Mark II וכלה במצלמות APS-C כמו EOS R10 ו-EOS R50, הופכים אותן לבחירה נהדרת לצילום רחוב.

על פי רוב, אנדרס מצלם במהירות תריס גבוהה ובמצב צילום רציף מהיר. "אני רוצה להקפיא את התנועה ולא להסתכן בהחמצה של התמונה," הוא מסביר.

באופן מסורתי, צלמי רחוב נהגו להשתמש בעדשות 35 מ"מ או 50 מ"מ, משום שהן הקרובות ביותר לאופן שבו העין האנושית רואה את העולם, ועל כן יוצרות נקודת מבט טבעית יותר. העדשות Canon RF 50mm F1.8 STM ו-RF 35mm F1.8 MACRO IS STM מצטיינות בבוקה חלק ויפה ובמפתח צמצם גדול המאפשר ליצור אפקט קולנועי, תוך בידוד הנושא על פני רקע מטושטש.

אבל אם הרקע לא פחות חשוב מהנושא, עדשה רחבת זווית עשויה להיות אופציה טובה יותר. העדשה הסופר-קומפקטית Canon RF 28mm F2.8 STM מעניקה טווח רב-תכליתי של אורכי מוקד לצד מפתח צמצם גדול, הודות לכך היא עדשה אידאלית לצילום רחוב. העדשה הרב-תכליתית Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM כוללת ייצוב תמונה אופטי כדי לצמצם את השפעת הרעד של המצלמה, ומעניקה גמישות המאפשרת לצלם סצנות אורבניות בזווית רחבה לצד דיוקנאות רחוב אינטימיים יותר. "לפעמים, אני רוצה שתהיה לי אפשרות לעשות זום וליצור פרספקטיבות שונות," אומר אנדרס.

שימוש בעדשת טלפוטו מאפשרת לשמור על מרחק מסוים מהנושא, כדי לא לפלוש למרחב הפרטי שלו או שלה. ה-Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM היא עדשה רב-תכליתית במיוחד עם זום ×10, והיא אידאלית כשרוצים עדשה אחת שמתאימה למגוון תרחישים

צילום רחוב הוא סוג הצילום הנגיש ביותר לרוב האנשים. אין צורך בציוד מורכב ויקר כדי להתחיל. לא צריך לנסוע אל מעבר לים, לטפס על הרים או להמתין בסבלנות במקום מחבוא במשך שבועות עד שבעל חיים נדיר מופיע. כל מה שצריך זה לקחת את התרמיל, לצאת לרחוב במקום שבו גרים ולהתחיל לצלם. זו מיומנות שמשתכללת עם הזמן. "עד שלא מאמנים את העיניים, לא מבחינים בכך שרגעים מדהימים מתרחשים כל הזמן," אומר אנדרס. "פשוט צריך לגלות סבלנות."

נושאים מרתקים נמצאים במרחק צעדים ספורים ממפתן הבית. אז צאו לרחוב והיו מוכנים ללחוץ על לחצן הצילום.


נכתב על ידי רייצ'ל סגל המילטון

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

  • צילום רחוב

    אתגר העדשה לצילום רחוב

    למה עדשת Canon RF 28mm F2.8 STM היא פריט חובה בתיק הציוד של צלמי רחוב.

  • צילום אדריכלות

    עצות שימושיות לצילום תמונות אדריכלות

    העמיקו את ידיעותיכם בנוגע לצילום תמונות אדריכלות באמצעות טכניקות ותובנות מפי מקצוענים

  • צילום רחוב

    גלה צילום רחוב מופשט

    צור אמנות מרהיבה מהעולם הגשמי באמצעות טכניקות פשוטות אלה ליצירת תמונות עירוניות סוריאליסטיות.

  • צילום רחוב

    טיפים לצילום דיוקנאות ברחובות

    העצות הטובות ביותר להנצחת דיוקנאות מרשימים ברחובות, מהצלם המומחה ג'וליאן לאב (Julian Love).