כאשר תנאי התאורה פועלים בהרמוניה עם הסצנה או הנושא שלפניכם, התוצאות יכולות להיות מסעירות. הלמידה כיצד לזהות את מקור האור הזמין הטוב ביותר, בין אם זה אור טבעי או מלאכותי, מקנה יתרון עצום. והכי חשוב, אינכם צריכים ערכת תאורה יקרה כדי להפיק את המרב. כל מה שתצטרכו הוא לאמן את העין לזהות אור טוב. ברגע שתתחילו לחפש, תגלו שהאור זמין מסביב.
להלן שמונה עצות לשליטה בצילום בעזרת אור זמין.
טכניקות תאורה
8 עצות להפקת המרב מהאור הזמין
1. נצלו את השעה ביום לטובתכם
כדור הארץ נמצא בתנועה מתמדת, כך שזווית האור הטבעי ואיכותו משתנות כל הזמן. בצהריים, תחת שמש ישירה ושמיים בהירים, כשהאור חזק, ומגיע מלמעלה למטה מתקבלות תמונות עם ניגודיות חזקה. צלמים נוטים שלא לאהוב סוג זה של אור, אבל הוא יכול לעבוד לטובתכם אם המטרה היא להפוך את אור השמש לחלק מהסצנה.
כאשר השמש יורדת נמוך יותר בשמיים, האור צריך לעבור דרך ארוכה יותר מהאטמוספירה אל כדור הארץ. אורכי גל קצרים יותר בספקטרום הצבעים, כגון כחול וסגול, מפוזרים על ידי חלקיקים באטמוספירה, כך שהצבעים נעשים רכים וחמים יותר. זו הסיבה שאור הערב והשקיעות מקבלים צבעים אדומים וצהובים עזים, לכן גם הזמן שאחרי זריחת השמש או מיד לפני שקיעתה ידוע כ'שעת הזהב'.
2. להפיק את המרב מתנאי מזג האוויר
לתנאי מזג האוויר יש השפעה רבה על איכות האור הטבעי. ביום מעונן, עננים יפזרו את אור השמש והצללים ייעשו פחות עזים. באופן דומה, ערפל וגשם יכולים לרכך ולקרר את האור עוד יותר.
גם העונה בשנה משחקת תפקיד. תלוי היכן אתם נמצאים בעולם, אולם בדרך כלל בחורף, כשכדור הארץ נוטה, השמש רחוקה יותר, וזווית האור חדה יותר. ולכן גם כשהימים קצרים יותר, יש יותר אור כיווני לעבוד אתו. בחודשי הקיץ, השמש מגיעה לרום גבוה יותר בשמיים, כך שהיא מאירה יותר מלמעלה למטה ופחות ידידותית לצילום בשעות הצהריים.
"בחירת ההגדרות שלכם יכולה להיות מורכבת יותר בחורף, בעת צילום שלג או שמיים מעוננים," מסביר שגריר Canon סבסטיאן דבאוד. "עדיף להגדיל מעט את החשיפה, בהשוואה להגדרת החשיפה האוטומטית, כך שהשלג או השמיים ייראו יותר לבנים מאשר אפורים. צילום בשחור ולבן היא דרך טובה לשפר את הצד הדרמטי של העונה הזו, בעוד ערפל, עננים נמוכים או מים יכולים להוסיף מצב רוח מסוים לצילומי החורף."
3. השתמשו באור זמין לצילומי דיוקן
ברוב החללים הפנימיים, סביר להניח שיהיו כיסים של אור טבעי נהדר שתוכלו ללכוד. חלון מציע מקור של תאורה רכה שדומה ל-softbox של סטודיו לצילום. כך שאם אתם מצלמים אנשים בחלל פנימי, בקשו מהם להתקרב לחלון וכבו כל תאורה מלאכותית.
אתם יכולים גם להשתמש במחזיר אור כדי להחזיר ולחזק את האור שמגיע מבחוץ חזרה לנושא הצילום שלכם. מחזיר אור יכול להיות חפץ פשוט כמו גליון גדול של דף לבן, או נייר כסף. מחזיר האור ייצור אור רך וטבעי, שאותו ניתן להטות ולכוון ממש כיוון של מבזק.
איכות האור יוצרת הבדל משמעותי בצילום דיוקן באוויר הפתוח. אור שמש חזק יכול להיות פחות מחמיא לפנים מכיוון שהוא יוצר צללים קשים וגורם למצולמים למצמץ. יום מעונן הוא מושלם, מכיוון שהאור הרך מפחית את הצללים.
אם השמש זורחת ואינכם יכולים לחכות לעננים, תוכלו לנסות לצלם דיוקנים בצל של עץ או מבנה, וכך לרכך את האור ולהחמיא לפנים. לחלופין, אתם יכולים לנסות לשלוט באור עם מחזיר אור, וזאת על ידי הצללת הנושא, החזרת האור לתוך הצללים או שימוש בלוח פיזור. מחזיר אור 5 ב-1 יעיל ובמחיר סביר הוא אידיאלי. קחו בחשבון את גוון העור של המצולם בעת בחירת הגוון של מחזיר האור.
4. השתמשו באור החורפי לטובתכם
כשהשמש יורדת מתחת לקו האופק, האור הטבעי שנותר מקבל את הגוונים הכחולים הקרירים של שעת הדמדומים. זהו זמן מצוין לצאת עם המצלמה שלכם. אבל בגלל שרמות האור כל כך נמוכות, תצטרכו מצלמה בעלת ביצועים טובים בתאורה נמוכה. מצלמות עם חיישנים גדולים יותר מסוגלות לאסוף יותר מהאור הטבעי המתדלדל, במיוחד בשילוב עם עדשה בעלת צמצם רחב.
בשעת דמדומים, ייתכן שתצטרכו להוריד את מהירות התריס כדי להכניס יותר אור לחיישן המצלמה שלכם. המצלמות ללא מראות מסדרת מR System של Canon מציעות IBIS שובר שוויון, כך שאתם יכולים להחזיק את המצלמה ביד לחשיפות של שנייה או יותר מבלי שתצטרכו לדאוג שרעידות המצלמה יהרסו את הצילום.
5. בחרו את ההגדרות הטובות ביותר עבור הסביבה שלכם
כאשר אתם מרגישים בנוח להגדיר את הצמצם ואת מהירות התריס, מצב החשיפה הטוב ביותר לצילום באור טבעי הוא מצב ידני (M) עם ISO אוטומטי. בדרך זו, המצלמה תמצא את ה-ISO הטוב ביותר עבור האור הזמין. הגדרת חשיפה כללית טובה באור יום היא מהירות תריס של 1/200 שניות, צמצם f/8 ו-ISO אוטומטי. בשעות הערב, כאשר רמות האור נמוכות יותר, פתחו את הצמצם ל-f/2.8 או לצמצם הרחב ביותר כדי לשמור על רמות ISO נמוכות יותר לצילומים חדים יותר עם רמות רעש נמוכות. זה המקום שבו עדשה עם צמצם מרבי מהיר, כגון Canon RF 50mm F1.8 STM, מוכיחה את עצמה כיקרה מפז.
באור נמוך יתאים לרוב צילום עם ISO גבוה, שעלול לגרום לרעש מוגבר בצילום. מיקוד אוטומטי יכול להיות גם מאתגר יותר. אבל כאשר משתמשים במצלמה בעלת ביצועים טובים בתאורה נמוכה, כמו Canon EOS R6 או EOS R7, עדיין תוכלו לקבל תוצאות נקיות גם עם ערכי ISO גבוהים, למשל 3200 או יותר. בנוסף, מערכת מיקוד אוטומטי המובילה בקטגוריה פועלת בחושך כמעט מוחלט
6. התאימו את איזון הלבן לתנאי הטמפרטורה
בנוסף לאיכות האור הטבעי, עלינו לחשוב גם על הצבע. הוא יכול להשתנות במהלך היום. בשעות הבוקר הוא די חם. בשעות הצהריים הוא קריר יותר ובערב הוא שוב מתחמם. אנו מודדים צבע במעלות קלווין, והטווח יכול לנוע מ-2000K עם עלות השחר ל-7000K באור יום מלא
צבעים יכולים גם להיות קרירים יותר אם אתם בצל או תחת מעטה עננים. מכיוון שכך, הגדירו את איזון הלבן כדי להתאים את התנאים באמצעות אחד מהמצבים שנקבעו מראש. אם יש לכם ספק, צלמו בפורמט RAW, שבו תוכלו לבחור את איזון הלבן לאחר מכן, במהלך עריכת התמונות בעזרת תוכנת עיבוד RAW ועריכת תמונה כמו התוכנה החינמית Digital Photo Professional של Canon.
7. צלמו בחשיפה ארוכה לאחר רדת החשיכה
העמדת המצלמה שלכם על משטח יציב או על חצובה מאפשרת לכם לצלם סצנות בשעת דמדומים ואפילו לאור הירח, מכיוון שתוכלו לצלם במהירויות תריס איטיות מאוד של כמה שניות או יותר. אם אתם מקשרים את מצלמת ה-Canon שלכם ליישומון Camera Connect, אתם יכולים להשתמש בטלפון שלכם כדי להפעיל את התריס, להתחיל ולהפסיק חשיפות Bulb ולצלם מרחוק. זוהי אפשרות שימושית במיוחד כאשר המצלמה ממוקמת כך שקשה לראות את מסך ה-LCD, או לצילום במצסים רגישים שבהם התנועה הקלה ביותר של המצלמה תגרום לטשטוש או לקלקול האפקט.
8. היו מודעים לנושא שלכם ולסביבה
איכויות שונות של אור טבעי יכולות להתאים לנושאים מסוימים. אור עדין הנכנס מבעד לחלון, למשל, יכול להיות אידיאלי לצילום דיוקנאות מאופקים. לעומת זאת, אור שמש ישיר נהדר להצגת צבעים ומרקמים מרהיבים כמו פרווה או נוצות בצילום חיות בר. צללים ארוכים יכולים לעבוד נהדר לצילום אדריכלי וגם סצנות רחוב, בעוד שתאורה אחורית של שקיעה אידיאלית ללכידת צללים על רקע השמיים התוססים.
תוכלו גם להפיק את המרב מכל אור מלאכותי זמין, כגון פנסי רחוב, מנורות שולחן או הזוהר של מדורה.
יש מגוון נפלא של אור זמין בחוץ, לכן בכל פעם שאתם בחוץ עם המצלמה, שאלו את עצמכם: האם האור קשה או רך, חזק או חלש, חם או קר, מגיע מלמעלה למטה או מהצד? למדו לעבוד עם יסודות תאורה אלה ותוכלו להיות בטוחים שתמונותיכם יהיו מופלאות, ללא קשר לתנאים.
נכתב על ידי ג'יימס פיטרסון
מוצרים קשורים
-
מצלמות ללא מראה
EOS R6
ה-EOS R6 היא כלי מופלא המאפשר הבעה יצירתית בדרכים חדשות ומרתקות, בלי קשר לנושא או לאופן הצילום. -
מצלמות ללא מראה
EOS R7
גלה את הטבע הפראי עם מצלמה שכוללת מהירות ואיכות תמונה יוצאות דופן בגוף APS-C נייד עם עיצוב עתידני. -
מצלמות ללא מראה
EOS RP
מצלמה קטנה, קלה ואינטואיטיבית, נטולת מראה, לצילום במסגרות מלאות, שתוכננה לנסיעות ולצילום יומיומי. -
עדשות RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
העדשה היומיומית האידאלית לחובבי מצלמות פורמט מלא (Full Frame) ללא מראה. קלה לשימוש – ה-RF 24-105mm F4-7.1 IS STM היא עדשה קלילה, קומפקטית ובת-לוויה נאמנה שתיקח את הצילום שלך לרמה אחרת. -
עדשות RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
עדשת 35mm f/1.8 MACRO עם צמצם מהיר המשלבת זווית רחבה עם אפשרות למיקוד ממרחק קצר מאוד וייצוב תמונה היברידי. -
עדשה סטנדרטית
RF 50mm F1.8 STM
עדשת RF 50 מ"מ קומפקטית, בעלת אורך מוקד קבוע, שקטה וקלת משקל, עם מפתח צמצם רחב f/1.8. עדשה זו היא העדשה המושלמת למימוש החזון היצירתי שלך.