נהנים בטבע: חמש טכניקות לצילום מים

ממפלים מטושטשים ועד טיפות נופלות, קבל חמישה טיפים מעולים לצילום מים במצבים שונים.
A small waterfall flowing over rocks and into a river cutting through a lush green forest.

אם אתה זקוק לאתנחתא מרגיעה מחיי היומיום, יש סיכוי טוב שתמצא מקום עם מים בקרבת מקום – מיציאה משפחתית לחוף ועד להליכה לאורך נחל, אנשים רבים נהנים מההשפעה המרגיעה שיש למים בטבע. אז בין שמדובר בגל נשבר, הערפל שיוצר רסס המים של מפל או ההשתקפויות על פניו של אגם רגוע, סביר להניח שמים יופיעו בצורה כזו או אחרת בתמונות שלך בקיץ הזה. אבל איך מצלמים תמונות יפות של נושא כל כך עשיר בתנועה ומאפיינים שונים ומשונים? יששפע של בחירות יצירתיות שעשויות לשפר את צילומי הקיץ שלך.

חמש הטכניקות לצילום מים המתוארות להלן יסייעו לך לשדרג את הצילום שלך, בין שאתה מתנסה בצילום בקיץ או מחפש נושאים קרוב לבית בחודשים הקרים יותר.

1. איך לצלם השתקפויות במים

אדם מחזיק מצלמה מעל ראשו כדי לצלם מבט מרחוק על חוף הים.

התנסה בגובה המצלמה בעת מסגור השתקפות: זווית גבוהה עשויה להראות אותה בצורה ברורה יותר, בעוד זווית נמוכה עשויה לקרב אותך אל פני השטח לקבלת תצוגה דינמית יותר.

נוף חופי שצולם עם נקודת מבט החוצה המשתקפת במים על החול.

אולי ההיבט הפוטוגני ביותר של מים הוא איכותם הרפלקטיבית. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF 24-105mm f4-7.1 IS STM‏, באורך מוקד 31 מ"מ, מהירות 1 שנ', צמצם f/16 ורגישות ISO 100.

מאגר גדול של מים שקטים הוא אידאלי לצילום השתקפויות וזו דרך נהדרת להוסיף עניין לנוף שאחרת עלול להיות משעמם למדי. חפש את המים כשאתה מטייל בטבע – נחלים זורמים יוצרים השתקפויות מופשטות יותר, ואילו מים שקטים כמו שלולית או אגם יכולים ליצור השתקפות רגועה ודומה יותר למראה. אם זה מה שאתה מחפש, אתר מקום מוגן או המתן שהרוח תשכח לפני שתצלם.

כוונן את המצלמה למצב עדיפות לצמצם (Av) כדי שתוכל לבחור את הצמצם הרצוי בעוד המצלמה תקבע את מהירות התריס הדרושה כדי לקבל חשיפה נכונה. כדי להבטיח חדות של הרקע הקדמי והפרטים המשתקפים במרחק, בחר מפתח עדשה צר (מספר צמצם גבוה) והשתמש במחשב עומק השדה (DOF) והמרחק ההיפר-פוקלי ביישומון Photo Companion app. התמקדות במרחק ההיפר-פוקאלי עוזרת לך להשיג חדות בחלק גדול יותר מהמסגרת על ידי איתור הנקודה הקרובה ביותר שבה ניתן להתמקד, תוך שמירה על רקע חד יחסית.

כחלופה למפתח צמצם קטן, תוכל לנסות מפתח צמצם רחב כדי לטשטש את הרקע הקדמי או את ההשתקפויות במים על מנת ליצור אפקט אבסטרקטי יותר.

2. איך לצלם מפלי מים

מפל זורם בחשיפת יתר, המציג טשטוש תנועה.

תזדקק לחשיפה ארוכה כדי ללכוד מים נופלים כטשטוש תנועה מדהים. צולם במצלמת Canon EOS 850D עם עדשת Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM באורך מוקד 64 מ"מ, מהירות 15 שנ', צמצם f/20 ורגישות ISO 100.

צלם עומד מול מפל בנהר, כאשר המצלמה שלו ניצבת על חצובה.

מסנני צפיפות ניטרלית (ND) מצוינים לחסימת אור, אך הם יכולים גם להקשות על הראיה דרך העינית. כדי להתמודד עם הבעיה, השתמש ב-Live View כדי להרכיב ולהתמקד, ולאחר מכן הגדר טיימר של שתי שניות כדי לסייע במניעת רעידות מצלמה.

בפעם הבאה שאתה יוצא לטיול ומגיע למפל שמימיו השוצפים פשוט מחייבים צילום, תוכל להפיק את המיטב מהצילום אם תוסיף מסנן צפיפות ניטרלי (ND) למפרט הציוד שלך. מסנני ND מונעים מהאור להיכנס למצלמה בכמויות ידועות מראש (תחנות צמצם), וזה מאפשר שליטה טובה יותר כאשר בוחרים מהירויות תריס. מסנן ND של 6 תחנות צמצם נחשב אידאלי לצילום מפלים, והוא גם כנראה המסנן הטוב ביותר לטשטוש של מים. לפני שתתחיל לצלם, בחן את זרימת המפל ושים לב היכן נוצר הקצף בבסיסו, שכן זה האזור שבו ייווצרו קווים מטושטשים מופלאים.

כדי להתחיל פשוט, העבר את המצלמה למצב ידני (M), ‏ISO100 וצמצם סגור מספיק כדי ליצור עומק שדה גדול; כעת כוונן את מהירות החשיפה עד שתקבל מדידת אור נכונה. עכשיו, חבר את מסנן ה-ND ושנה את מהירות החשיפה בהתאם. כל תחנת צמצם שמסנן ה-ND חוסם מאפשר לך להכפיל את זמן החשיפה. שיטת 'ספירת הקליקים' יכולה להועיל שכן מדובר תמיד בשניים או שלושה קליקים על חוגת מהירות החשיפה לכל תחנת צמצם (תלוי במספר תחנות צמצם המוגדרות במצלמה שלך).

3. איך לצלם את הים כך שייראה חלק

אדם מתכופף ליד מצלמה וחצובה, על חוף מכוסה אבנים.

צימוד של המצלמה שלך לאפליקציית Canon Camera Connect מאפשר לך להתחיל ולהפסיק חשיפות ארוכות של מצב חשיפה ארוכה (B) בעזרת הטלפון שלכם, כלומר שתוכלו לפתוח את התריס לכמה זמן שתרצו.

צילום של הים בחשיפה ארוכה כשהוא מטושטש, על רקע הסלעים בקו החוף בשעת שקיעה.

כאשר החשיפות נמשכות עד דקה, ניתן לקבל טשטוש חלבי בולט בים ותנועה עדינה בעננים. צולם במצלמת Canon EOS 850D עם עדשת Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM באורך מוקד 24 מ"מ, מהירות 2.5 שנ', צמצם f/16 ורגישות ISO 100.

הליכה רגועה לאורך החוף היא אחת ההנאות הגדולות של עונת הקיץ, ואחת שתרצה להנציח באלבום שלך. אבל למרות שהאוקיינוס עשוי להיות אחד ממראות הטבע המרשימים ביותר, פני המים הרוגשים עלולים ליצור אי סדר כאשר מקפיאים אותם בצילום. שימוש בחשיפה ארוכה מאוד כדי לטשטש את תנועת מי הים, יאפשר לך להפוך את המים המקציפים למשטח חלק ומשיי ונטול פרטים חדים. אם אתה מצלם ביום, תזדקק למסנן ND חזק, החוסם אור שווה ערך ל- 10‏ עד 16 תחנות צמצם. בשעות בין הערביים, ייתכן שתוכל להסתדר עם מסנן ND חלש יותר או ללא מסנן כלל – נסה לבדוק זאת בטיול בשעת בוקר מוקדמת, ותוכל ליהנות מהשקט והרוגע של חוף שכולו כמעט רק שלך.

4. איך לצלם גלים מתנפצים

צלם כפוף על הסלעים לצד הגלים המתיזים עם החצובה והמצלמה שלו.

כיוון שהתזמון בעת צילום גלים עלול להיות מסובך, הגדר את מצב הצילום של המצלמה למהירות גבוהה רציפה וצלם סדרת תצלומים מהירים תוך שהמים מתרסקים פנימה.

גלים קטנים מתנפצים על אבנים בחוף הים.

שום דבר אינו ממחיש את כוחם המלכותי של המים כמו גל מתרסק – נסו זאת עם מהירויות תריס שונות כדי לגוון את התמונה הסופית. צולם במצלמת Canon EOS 850D עם עדשת Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM באורך מוקד 27 מ"מ, מהירות 1/20 שנ', צמצם f/25 ורגישות ISO 100.

אם ברצונך להקפיא את תנועתו הדרמטית של הים, תצטרך לצלם במהירות חשיפה גבוהה למדי של כ-1/500. לחלופין, מהירות תריס אטית יותר תאפשר לך להמחיש את תנועת המים בכך שתהפוך את הטיפות והנתזים לקווים מתנפצים ומטושטשים. נסה לצלם במצב עדיפות לתריס (Tv) והורד את מהירות החשיפה ל-1/20 עם ISO100. במהירות חשיפה כזו, רצוי להשתמש בחצובה, אבל תוכל להחזיק את המצלמה ביד כל עוד תקפיד לשמור על יציבות.

אם יש לך עדשה עם ייצוב תמונה (IS), או מצלמת EOS R5 או R6 עם מנגנון ייצוב תמונה מובנה בתוך גוף המצלמה, ואתה משתמש בעדשה רחבת זווית, תוכל לפעול לפי כלל האצבע ה'הופכי' שלפיו צילום במהירות חשיפה של 1/20, אפשר לצלם ללא חצובה עם עדשת 20 מ"מ.

5. איך להקפיא טיפות מים

גבר מחזיק מצלמה מעל כוס מים על סדין כחול כשהוא מצלם טיפה הניתזת מלמעלה.

מיקום המבזק, מאחורי יריעה של בד אצטט כחול, יוצר השתקפויות צבעוניות על פני המים.

טיפת מים ניתזת ויוצרת אדוות.

עדשת מאקרו כמו RF 35mm F1.8 Macro IS STM, שבה השתמש ג'יימס כדי לצלם תמונה זו, מאפשרת לצלם מקרוב טיפות מים לפרטי פרטים. התמקדו ידנית מראש במקום בו תיפול הטיפה. צולם במצלמת Canon EOS RP עם עדשת RF 35mm F1.8 Macro IS STM במהירות 2 שנ', צמצם f/16 ורגישות ISO 100.

לצערנו, מזג האוויר לא תמיד בצד שלנו. במקרה כזה, תוכל תמיד לתרגל צילומי מים בקרבת הביתוטיפות מים יכולות ליצור תמונות מדהימות כאשר בוחנים אותן ממש מקרוב. כדי להקפיא טיפה נופלת תזדקק למבזק חיצוני, כגון ה-Canon Speedlite EL-100, ויהיה עליך לצלם במקום חשוך. באופן זה תוכל להשתמש במשך ההבזק (משך הזמן של פרץ האור של המבזק) כדי להקפיא את התנועה כאשר הטיפה פוגעת בפני המים.

תרגל את הטכניקה באמצעות מתקן כלשהו היוצר טיפות סדירות של מים או אפילו מזרק פשוט מעל כוס מים. הצב את המבזק כך שיאיר את טיפת המים מאחור. העבר את המצלמה למצב ידני (M) בצמצם f/8‏, ISO100 ומהירות חשיפה של שתי שניות בקירוב. הפעל את המחשף, הנח לטיפת המים ליפול ואז הפעל את המבזק ידנית כאשר הטיפה פוגעת בפני המים או השתמש בהתקן הפעלה מרחוק כדי להפעיל את המבזק באופן אוטומטי. זה בהחלט יאתגר את כישורי תפעול המצלמה ואת טכניקת התאורה שלך, אבל התוצאות עשויות להיות מרהיבות.

נכתב על ידי ג'יימס פיטרסון

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

לכידת תנועה בצילום

גלה איך ללכוד תנועה ולהוסיף תחושה של תנועה לתמונות שלך.

טיפים לצילום נופים ימיים

טיפים מקצועיים שיסייעו לך לצלם נופים ימיים שידהימו את כולם.

צילום פרחים משתקפים בטיפות של מים

תן ביטוי ליצירתיות שלך בעזרת צילום מאקרו וגלבה כיצד לצלם תמונות מרהיבות של פרחים המשתקפים בטיפות מים.

לכידת הקסם הסתווי

למד להפיק את המרב מהעונה הזו על-ידי צילום העלים המתחלפים מתחת למים