צילום מקרו

טיפים לצילום מקרו

בעזרת הטיפים המצוינים האלה לצילום מאקרו, תוכל לצלם תמונות תקריב מרהיבות. לפניך כל מה שאתה צריך לדעת, מטכניקות יצירתיות והגדרות מצלמה חיוניות, ועד לבחירת ערכת Canon המתאימה.
תקריב קיצוני של צרעה בצבעים זוהרים הניזונה מאבקני פרח בירוק ליים.

צילומי תקריב של כל דבר, מחרקים ועד פרחים, מזון וחפצים ביתיים, יכולים לגלות רמות מדהימות של פירוט. עם המצלמה והעדשה הנכונות, וההגדרות הנכונות, תוכל לחשוף פרטים שכמעט ואינם נראים לעין בלתי מזוינת. בדרך כלל, עדשת מאקרו תספק הגדלה של בין 0.5x ל-1.0x במרחק המיקוד המינימלי שלה. אולי זה לא נשמע מרשים במיוחד, אבל הגדלה של 1.0x משחזרת אובייקטים קטנים בגודל חיים מלא בחיישן התמונה של המצלמה. לאחר מכן הם יוגדלו בצורה מסיבית כשתציג אותם על המסך או בהדפסה, ויעניקו פרספקטיבה חדשה לגמרי לצילום שלך.

כל דבר יכול להיות הנושא בצילום מאקרו כשאתה חושף עולם נסתר ורואה דברים יומיומיים בצורה שונה. צילום מטווח ממש קרוב יכול להיות מהנה מאוד, אבל הוא לא חף מאתגרים טכניים. המשך לקרוא כדי לקבל עצות ממומחים ליצירת תמונות תקריב מרהיבות, וגם את ערכת Canon לצילום מאקרו, גם אם אתה כפוף לתקציב.

טכניקות לצילום מאקרו

תמונת תקריב של פרח ורוד מרהיב.

לטבע יש עומקי יופי נסתרים אותם תוכל לחשוף בצילומי תקריב ומאקרו. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF 85mm F2 Macro IS STM‏, 1/1250 לשנייה, f/2 ו-ISO400. ‎© Ilvy Njiokiktjien

המיקוד יכול להיות בעייתי בצילום תקריב ודורש דיוק קיצוני, בשל עומק השדה הזעיר בדרך כלל. אפליקציית Canon Photo Companion כוללת כלי שימושי המחשב את נקודות המיקוד הקרובה והרחוקה ביותר, את עומק השדה ורוחק היתר המוקדי בהתאם למצלמה ולהגדרות שלך.

לתמונות טבע דומם כמו צילום מאקרו של מזון, עדיף להרכיב את המצלמה על חצובה או תמיכה אחרת, כך שתהיה מקובעת במקום למניעת תנועה או טשטוש. כדי להבטיח חוסר תנועה מוחלט, השתמש בקוצב הזמן הפנימי של המצלמה לשתי שניות או בשלט רחוק, כדי שלא תצטרך לגעת במצלמה ברגע הצילום.

גם בזמן שימוש בחצובה, עלולות להיגרם תנודות כתוצאה מהנגיעה במצלמה מיד לפני חשיפה, ובמצלמות DLSR, כתוצאה מפעולתה של מראת הרפלקס המתכנסת. צירוף מוצלח של הגדרות הזמין ברוב מצלמות ה-DSLR של Canon הוא להשתמש בקוצב הזמן הפנימי לשתי שניות בשילוב עם מצב של נעילת מראה. במצב כזה, המראה תתכנס שתי שניות לפני צילום התמונה, כך שנשאר מספיק זמן לשיכוך הרעידות. אפליקציית Canon Camera Connect שימושית גם היא במצבים אלה, כשהיא מאפשרת לך לשלוט במצלמה מהטלפון שלך.

כשהמצלמה נעולה במקומה, המיקוד האוטומטי יכול לפעול היטב אם אתה משתמש ב-AF של נקודה יחידה ומיישר את הנקודה במדויק עם חלקו של הנושא שברצונך שיהיה החד ביותר. מיקוד ידני יכול להתאים אפילו יותר. מצלמות EOS M וכל מצלמות EOS R System נטולות המראה של Canon כוללות אפשרות של הבלטת מיקוד (העדשה חייבת להיות במצב MF). הפעל אפשרות זו ואזורים בתוך מסגרת התמונה יופיעו בעינית או במסך האחורי כשהם נכנסים למיקוד, כדי לאפשר לך לכוונן את הצילום. לחלופין, השתמש בתצוגה מקדימה מוגדלת של האזור הרצוי כדי להבטיח מיקוד ידני אופטימלי. תוכל להשתמש באותה טכניקה במסך האחורי של מצלמות DSLR של Canon על ידי מעבר למצב Live View.

נושאים נהדרים לצילום מאקרו במשך כל השנה

לצילום מאקרו יעיל צריך לחשוב בקטן. חרקי גינה, עכבישים ודבורים הם נושאים נהדרים, ולטבע בכלל יש הרבה מה להציע כל השנה. מניצני פרחים באביב, ועד דבורים ופרפרים בקיץ, עלים זהובים ופטריות בסתיו, ופתיתי שלג וכפור בחורף – תמיד יש מה לצלם.

בצילום בתוך מבנה, אפשר לגלות יצירתיות בצילום מאקרו של מזון, או לצלם צילומי תקריב קיצוניים של אובייקטים כגון עפרונות צבעוניים שהם מלאים בפרטים עדינים. לקבלת השראה נוספת בנושא וכיצד לצלם אותו, צפה בסרטון של איאן ווייד שלפניך בנושא צילום מאקרו בסתיו.

תאורה לצילום מאקרו

תמונת תקריב מוארת של כרוב אדום שצולמה על-ידי מאט דוג במצלמת Canon EOS R10.

צילום התקריב הזה של כרוב אדום צולם בהגדלה מלאה והוא מואר מלמעלה. הצלם מאט דוג השתמש בערימת מיקוד במצלמה כדי לשמור על מיקוד אחיד בכל התמונה. צולם במצלמה מדגם Canon EOS R10 עם עדשת Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM‏ 1/60 שניות, f/5.6 ו-ISO250.

לעומת זאת, תמונת תקריב של כרוב אדום בגרסה כהה יותר שצולמה על-ידי מאט דוג במצלמתCanon EOS R10.

תמונת תקריב של כרוב אדום שצולם בהגדלה מלאה, הפעם מואר מימין ובעוצמה מופחתת כדי להדגיש את המרקם ואת קווי המתאר של חריצי הכרוב. מאט השתמש שוב בערימת מיקוד במצלמה כדי לשמור על מיקוד אחיד יותר. צולם במצלמה מדגם Canon EOS R10 עם עדשת Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM‏ 1/60 שניות, f/5.6 ו-ISO250.

כדי להבליט את הפרטים, התנסה עם מקורות אור שונים, החל מתאורת סביבה טבעית והחזרת אור עם לוח של קרטון או נייר לבן, ועד לשימוש בלוח תאורת LED צילומית או במבזק Speedlite.

תאורה בעוצמה נמוכה יחסית אינה מהווה בעיה בדרך כלל אם אתה משתמש בחצובה לצורך צילום מאקרו של פרחים, צילומי תקריב של מזון ונושאים דוממים אחרים, אבל תאורה עמומה יכולה להוביל לתמונות במראה שטוח. בצילומי פנים, באפשרותך להוסיף אור עם מנורת שולחן, או להשתמש באור היום שנכנס מהחלון. גם מנורות LED לצילום הן אפשרות מוצלחת, וכך גם הארה עם LED Macro Lite.

פתרון מתקדם יותר הוא שימוש במבזק מסוג flashgun או Speedlite. בנוסף לתוספת תאורה, משך ההבזק הקצר מאוד מקפיא את הפעולה. לשליטה אולטימטיבית מקרוב ולאפקט תאורה ללא צל בצילום מאקרו, טבעת האור Canon Macro Ring Lite MR-14EX II תואמת לרוב עדשות המאקרו של Canon. לחלופין, נסה להאיר את הנושא באור בהיר מזווית אלכסונית. פעולה זו תיצור צללים עמוקים, שיעניקו מראה תלת-ממדי.

הגדלת עומק השדה

A close-up image of blue flowers; the blooms in the centre are in focus, while the background is blurred.

אפילו עם המיקוד המדויק ביותר ומפתח צמצם צר, תגלה לפעמים שעדיין קשה להשיג חדות מלפנים ומאחור כפי שהיית רוצה. שוב, הדבר נובע מעומק השדה המזערי בעת צילום תקריב. חלק מהמצלמות של Canon, כולל Canon EOS RP ו-EOS R6 Mark II, כוללות מצב 'תיחום מיקוד'. מצב זה מעולה לצילום מאקרו, מכיוון שהוא מצלם סדרה של צילומים תוך התקדמות אוטומטית לאורך טווח של מרחקי מיקוד בין פריים לפריים. סדרה זו ניתן למזג לתמונה יחידה בשלב העריכה, כדי לקבל עומק שדה גדול יותר.

קומפוזיציה יעילה לצילומי מאקרו

צילום תקריב של עוגה ורודה וצהובה שצולמה על-ידי מאט דוג במצלמת Canon EOS R1.

בהשוואה למצלמת מסגרת מלאה, למצלמה בפורמט APS-C כגון Canon EOS R50 או EOS R10 יש חיישן תמונה קטן יותר. וגם להעניק לעדשה המצורפת אורך מיקוד 'יעיל' ארוך יותר. אפשרות זו גם נותנת הגדלה אפקטיבית גדולה יותר בשל גורם החיתוך של 1.6x. וכך אפשר להתקרב בקלות לשטח קטן של אובייקט כלשהו לקבלת קומפוזיציה דרמטית, כמו העוגה הזו שצולמה בהגדלה מלאה, והיא מוארת מלמעלה ומעט מאחור כדי להוסיף צל וניגודיות. צולם במצלמת Canon EOS R10 עם עדשת Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM‏ ב-1/60 שניות, f/7.1 ו-ISO200.

באפשרותך להשתמש בעומק השדה החד בדרך כלל, ולהיעזר בו בצילום מאקרו. אזורים שנמצאים יותר מכמה סנטימטרים בקדמת מישור המיקוד או מאחוריו יצאו מטושטשים מאוד בתמונה. לכן, חשוב לתת מקום גם לרקע וגם לאובייקט שאתה מצלם.

רקעים בעלי צבע ובהירות אחידים באופן יחסי יהוו רקע רגיל שיכול לעזור לבודד את הנושא הראשי ולהבליט אותו בתמונה. גם רקעים בצבעים ובגוונים מגוונים יותר יכולים לעבוד בצורה טובה. כך או כך, התייחס לצבעים של הנושא הראשי וסביבתו, ובדוק עד כמה הם פועלים יחד כדי לשפר את התמונה הכוללת.

חוק השלישים הוא כלי קומפוזיציה קלאסי. חשוב על מסגרת התמונה מחולקת בקווי רשת מרווחים שווה בשווה – שניים אופקיים ושניים אנכיים שתוכל להוסיף במצלמה. כעת נסה למקם את אזור העניין העיקרי מעל הנקודה ששניים מהקווים מצטלבים בה. כך תוכל ליצור השפעה חזותית מקסימלית בתמונה. לחלופין, שבור את הכללים ומקם את הנושא הראשי ממש במרכז הפריים. פעולה זו יכולה לעבוד היטב עם אובייקטים סימטריים, שבעצמם יוצרים נושאי מאקרו נהדרים.

לפרחים, עלים ונושאים אחרים שהם מעט גדולים יותר, טיפ טוב לקומפוזיציה זה להתקרב לשטח קטן מאוד של האובייקט השלם ולצלם צילום חד ומפורט.

המצלמות הטובות ביותר לצילום מאקרו

תקריב קיצוני של צדף, המראה את המרקם הלולייני.

בדומה למצלמות Canon EOS R System אחרות, ל-EOS RP יש שורה של פונקציות רבות עוצמה וידידותיות למאקרו, כולל הבלטת מיקוד ותיחום מיקוד. צולם במצלמת Canon EOS RP עם עדשת Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM‏ ב-24 מ"מ, 15 שניות, f/4 ו-ISO100.

תקריב קיצוני של פרח אדום, המראה את פרטי עלי הכותרת.

מצלמת EOS RP כוללת גם מסך מגע אחורי בעל זווית משתנה. הדבר שימושי מאוד כשמצלמים צילומי מאקרו מזוויות בעייתיות, וכן מאפשר מיקוד מהיר וקל בצילומי תקריב כלליים, מכיוון שאתה יכול פשוט לגעת בתצוגה המקדימה בנקודה שבה ברצונך להתמקד באופן אוטומטי. צולם במצלמת Canon EOS RP עם עדשת Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM‏ ב-24 מ"מ, 1/10 שניות, f/4 ו-ISO100.

אין צורך במצלמות ועדשות יקרות כדי לצלם תקריב. המצלמה הטובה ביותר לצילום מאקרו היא המצלמה שנמצאת ברשותך. למצלמות רבות של 'לכוון וללחוץ' ברמה בסיסית יש מצב צילום מאקרו שמאפשר מרחקי מיקוד עד 1 ס"מ בלבד, ולמצלמה הקומפקטית Canon PowerShot G7 X Mark III יש מצב מאקרו חזק יותר.

מצלמות EOS עם עדשות ניתנות להחלפה מעניקות לך גמישות רבה יותר בצילומי תקריב, מכיוון שאתה יכול להתאים את העדשה האידיאלית למשימה. למצלמות Canon EOS R50 ו-EOS R10 יש גם מסכי מגע בזווית משתנה, וזה מקל את הצילום מזוויות יצירתיות. פשוט הקש על הנקודה במסך שמתייחסת לאזור בסצנה שברצונך לבצע לו מיקוד אוטומטי. הן כוללות גם אפשרות לתצוגה מקדימה מוגדלת והבלטת מיקוד למיקוד ידני מדויק במיוחד. בונוס נוסף של מצלמות בפורמט APS-C בהשוואה לגופי מסגרת מלאה, הוא שגורם החיתוך מגביר ביעילות את ההגדלה המרבית של עדשת מאקרו 1.0x ל-1.6x.

לחובבים שמעוניינים שצילום המאקרו היצירתי שלהם יהיה ברמה גבוהה יותר, מבחר מצלמות המסגרת המלאה של Canon הן הבחירה האידיאלית. לדוגמה, ספירת ה-MP הגבוהה של חיישני המסגרת המלאה ב-EOS R8 וב-EOS R6 Mark II מאפשרת לשמור על איכות תמונה מדהימה בתנאי תאורה נמוכים, וכך להפיק צילומים נקיים אפילו בערכי ISO גבוהים. כמו EOS R50 ו-EOS R10, גם הן כוללות פונקציית תיחום מיקוד ששימושית במיוחד לצילום מאקרו.

העדשות הטובות ביותר לצילומי תקריב

תקריב קיצוני של עלה, המראה את המבנה המורכב שלו.

כמו רוב עדשות המאקרו החדישות של Canon, גם עדשת RF 85mm F2 Macro IS STM מצוידת ב מייצב תמונה היברידי. הוא מקזז תנועות מצד לצד וכן מעלה ומטה, והופך בכך את הייצוב ליעיל הרבה יותר בצילומי תקריב ומאקרו ידניים. צולם במצלמת Canon EOS R עם עדשת Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM‏, 1/40 לשנייה, f/2 ו-ISO800.

תקריב קיצוני של ראש וכנפיים של פרפר.

עדשת Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM עם הגדלה של 1.4x מאפשרת לך ללכוד פרטים מדהימים, כמו הקשקשים הנפרדים על כנפי פרפר זה. צולם במצלמת Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM‏, 1/50 לשנייה, f/4.5 ו-ISO3200. ‎© Oliver Wright Photography

עדשות רבות המסופקות עם מצלמות Canon EOS מציעות מרחקי מיקוד מינימליים קצרים במיוחד (MFD). אפשרות זו כוללת את Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM במצלמות EOS R System בעלות MFD של 13 ס"מ בלבד.

עדשות מאקרו מצוינות כוללות את Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM ו-RF 85mm F2 Macro IS STM. העדשות האלה מעניקות הגדלה מרבדית של 0.5x ומגיעות עם מייצבי תמונה היברידיים. המייצבים מתקנים את ההזזה במישור האנכי ובמישור האופקי, וגם ברטט. בהשוואה למייצבי תמונה רגילים, מייצבי התמונה ההיברידיים של Canon יעילים הרבה יותר בצילום כף יד של צילומי תקריב קיצוניים.

לעדשות המאקרו האולטימטיביות, Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM מספקת הגדלה מובילה של 1.4x וגם טבעת לבקרה על אברציה כדורית, שמאפשרת להתאים את הבוקה הקדמי והאחורי באזורים לא ממוקדים.

ההגדרות הטובות ביותר לצילום מאקרו

אישה מצלמת תמונת מאקרו של צדף עם מצלמה ועדשה של Canon. היא לבושה בבגדי חורף ונשענת על מרפקיה לתמיכה בחול.

תחשוב כמה פרטים תוכל ללכוד בצילום נוף בזווית רחבה. כעת דמיין לעצמך שרוב חיישן התמונה של המצלמה מתמלא במשהו בגודל של בול דואר. אפילו הגדלת מאקרו של 0.5x יכולה לחשוף פרטים עדינים שאינם נראים בדרך כלל בעין בלתי מזוינת.

אדם משתמש במצלמה עם עדשה גדולה כדי לצלם תמונת תקריב של חרק על עלה.

צילום תקריב של יתושים וחרקים אחרים הוא עניין של מזל. באפשרותך לשפר את שיעור ההצלחה שלך על ידי בחירת מצב הפוקוס האוטומטי של AI Servo (צילום רציף) ומצב ממונע רציף במהירות גבוהה. השאר את לחצן הצילום כשהוא לחוץ כדי לצלם פרץ של תמונות ברצף מהיר, ולהבטיח הצלחה בחלק מהתמונות לפחות.

מצב צילום המאקרו של מצלמות Canon רבות עובד היטב, אולם לצילום תקריב יצירתי יותר עם מצלמות ברמת חובבים, עדיף לקחת את השליטה לידיך. השימוש במצבים חצי אוטומטיים וידניים יכול להעניק לך יתרונות.

אתגר ייחודי בצילום תקריב הוא שעומק השדה (המרחק בין הנקודה הקרובה והרחוקה ביותר בסצנה המוצגות בחדות) הוא קטן מאוד והופך זעיר לחלוטין בצילום מאקרו מלא. כדי להגדיל את עומק השדה, ניתן לעבור למצב צילום Av (עדיפות צמצם) ולבחור מפתח צמצם צר של f/16 עד f/22. עם זאת, אם התאורה אינה בהירה מאוד, הדבר עשוי לחייב מהירויות תריס איטיות כדי לקבל חשיפה נכונה. לרוב זו לא בעיה אם אתה משתמש בחצובה.

צילום מאקרו של חרקים יחייב מהירות תריס גבוהה כדי להקפיא את התנועה. הדבר נכון גם כשמדובר בנושאים חיים אחרים, כמו בצילום מאקרו של עיניים. אחת הדרכים להשיג זאת כשמשתמשים גם בצמצם צר היא להגדיל את ערך ה-ISO של המצלמה. עם זאת, בחירה בערך ISO גבוה יותר יכולה לגרום לאובדן פרטים עדינים ולעלייה ברעש התמונה – וכאן נכנסות לתמונה יכולות הרעש הנמוך של מצלמות מסגרת מלאה כגון Canon EOS R8 ו-EOS R6 Mark II.

גימור אחרון

המסך האחורי של מצלמת Canon EOS R6 מראה מצב צילום RAW והגדרות לתמונת תקריב של ראש תוכי.

מצלמות רבות של Canon כוללות מצב איכות RAW. השתמש במצב זה כדי לקבל את חופש הפעולה הגדול ביותר בשלב העריכה, על ידי שימוש בתוכנה כמו Digital Photo Professional של Canon (זמינה כהורדה חינם). תוכל לכוונן בכוונון עדין את ערך החשיפה ואת איזון הלובן לקבלת בהירות ושחזור צבע מיטביים, ללא פגיעה באיכות התמונה. תוכל גם להחיל חדות או להשתמש במסכה להפחתת חדות כדי להדגיש את הפרטים, ולהגביר את הרושם על ידי התאמת בהירות, ניגודיות, גוון צבע ורוויה.

הרוב המכריע של תמונות התקריב והמאקרו ניתן לשיפור רב בעזרת עריכה מעטה. אם מרחק המיקוד המינימלי של העדשה שלך מגביל אותך מהתקרבות לנושא כפי שהיית רוצה, אל דאגה. חיתוך יצירתי בשלב העריכה מאפשר לך להסיר את האזורים הלא רצויים מהתמונה ולשמור רק את האזור שברצונך לשמור.

שום דבר אינו מושלם לחלוטין. בעת לכידת צילום מאקרו או תקריב, רמת הפרטים הקטנים שתלכוד לא תוכל שלא להדגיש כל גרגר אבק, כתם ופגמים אחרים. מברשת ריפוי כתמים או כלי שכפול בתוכנה לעריכת תמונות יכולים להסוות אותם ביעילות, על ידי העתקת נתוני הבהירות, הצבע והמרקם מפיקסלים סמוכים.

הגרסאות האחרונות של Digital Photo Professional‏ (DPP) של Canon כוללות גם כלי מיזוג עמוק (Depth Compositing). אפשרות זו הופכת את תהליך המרה של סדרת תמונות שצולמו במצב 'תיחום מיקוד' לאוטומטי במצלמות EOS R System שאין להן האפשרות בתוך המצלמה, וממזג אותן לתמונה אחת. כלי זה מושלם להגדלת עומק השדה האפקטיבי בצילומי תקריב ומאקרו.

נקווה שהטיפים והטכניקות הללו הראו לך כמה קל להתחיל בצילום מאקרו ועוררו בך השראה לצאת ולצלול אל הפרטים הקטנים כדי ללכוד תקריבים משלך.


נכתב על ידי מת'יו ריצ'ארדס

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים