הלחץ לצלם צילום פעולה בקצב מהיר יכול לעתים להסיח את דעתם של צלמי ספורט ולמנוע מהם ללכוד את אותו רגע מדהים – תמונה בולטת שמושכת את תשומת הלב. אך הדוגמה כאן מציגה את האופן שבו הגדרות מתאימות, ערכה שיכולה לספק ביצועים במצבים עתירי לחץ וכישרון יצירתי מאפשר ללכוד צילומים נפלאים ובלתי רגילים.
שוחחנו עם חמישה צלמים מקצועיים המתמחים בצילום מגוון רחב של ענפי ספורט כדי ללמוד מהיכן הם שאבו את השראתם בעת שצילמו את התמונות האלה, מהם הציוד וההגדרות שבהם הם השתמשו ואילו טיפים ועצות הם היו מעניקים לצלמים מתחילים שרוצים לנסות ולשכפל את האפקטים האלה.
הסיפורים מאחורי חמישה צילומי ספורט מופלאים
ג'יימס מאזלווייט
היאבקות מאפשרת לצלם דיוקנאות דרמטיים, אבל הצלם ג'יימס מאזלווייט רצה לפרוץ את הגבולות עם התמונה הסוריאליסטית שלו (המוצגת לעיל) המציגה את מתאבק המקצועני הבריטי קסיוס. "הוא ראוותני מאוד ורצינו לבטא את האנרגיה הזאת באסתטיקה מסורתית יותר – כמו פריצה שלו מתוך סלע", הוא מסביר.
ג'יימס שילב בין Canon EOS R6 למתאם תושבת מדגם Canon EF-EOS R ועדשת Canon EF 70-200mm f/2.8L USM וצילם את התמונה ב-155 מ"מ, 1/8000 שניות, f/5.6 ו-ISO400, תוך שליטה במצלמה באמצעות היישומון Canon Camera Connect שמותקן בטלפון החכם שלו. האתגר היה להשיג את האפקט שהוא רצה בלא צורך ביצוע עריכה לאחר הצילום. "צבענו את גוף המתאבק ולאחר מכן השלכנו עליו שקי קמח עד שקיבלנו את התמונה שרצינו. התקנתי את ה-EOS R6 על חצובה כדי שאוכל לצלם מהטלפון שלי וחיברתי את המצלמה למסך, כדי שנוכל להתמקד בתאורה ובמסגור", הוא מוסיף.
רוגבי והתאבקות חובבים
נסה זאת בעצמך
"עליך לדעת בדיוק כיצד החומרים שאתה משתמש בהם יתנהגו", אומר ג'יימס. "נסה רכיבים שאינם שגרתיים עבור צילום דיוקנאות. אפשר להתחיל עם מים וממטרות או לנסות צביעה באור באמצעות שימוש בפנס הטלפון".
ג'יימס מציע גם לנסות מהירויות תריס שונות כדי לבדוק מה מתאים למצלמה. "חיוני ללמוד כיצד ניתן להקפיא רכיבים שונים תוך כדי תנועה כדי לקבל תמונה כזאת", הוא מוסיף.
ז'אן בפטיסט ליטארד
שומר מסך ישן היווה את מקור ההשראה לשובלי האור הכחולים בצילום המרהיב שצילם ז'אן בפטיסט, המציג את רוכב אופני ההרים פיטר קייזר. כדי ליצור את שובלי האור, ז'אן בפטיסט הלך מסביב לפיטר ויצרת תנועות מגבים עם האור, עצר את התנועה כשהיה מאחורי הרוכב וחזר על הפעולה בדרך חזרה כדי ליצור את האפקט הסימטרי. "ידעתי שאני רוצה שנושא הצילום יהיה מרכזי בתמונה ושהאור ייצור תבנית של תנועה דינמית מצדה האחד של התמונה לצדה השני", הוא מסביר.
האתגר היה לדעת אם הוא מתחיל ומסיים את הצביעה באור במקום הנכון. "היה עליי לבדוק את הטעויות שלי ולהעריך כיצד לתקן אותן. פיטר נדרש להישאר ללא תנועה ואני נדרשתי ללכת בצורה חלקה כדי ששובל האור ייראה טבעי", הוא מוסיף. "החשיפה בת ה-20 השניות אפשרה לי לזוז סביב הספורטאי עם עמוד ה-LED ושימוש בצמצם של f/6.3 עזר לי ליצור עומק שדה רחב יותר כדי שהכל יישאר ממוקד, אפילו שובלי האור.
ענפי ספורט אתגריים
נסה זאת בעצמך
"צילום תמונות כאלה דורש זמן", מסביר ז'אן בפטיסט. "אתה זקוק למצלמה יציבה לגמרי, לכן צריך להשתמש בחצובה. אתה זקוק גם לחשיפה ארוכה ולסביבה חשוכה מאוד".
אם אתה מנסה זאת בעצמך, בקש מחבר לשמש כנושא צילום – או השתמש באובייקט, והתנסה עם הזזת האור סביבו במגוון תנועות. ככל שמזיזים את מקור האור לאט יותר, הצביעה באור תהיה בהירה יותר, מכיוון שלחיישן המצלמה יש זמן רב יותר לספוג את האור. הקפד ללבוש בגדים כהים ללא פריטים מחזירי אור כדי למנוע אפשרות שיראו אותך בתמונות.
מורגן הארלו
המגבלות על תנועתה של מורגן במהלך תחרות כדור הרשת הזאת חייבו אותה להאט ולהתמקד באיתור אותה סצנה שתדהים את כולם. "מארי יוצרת צורות יפהפיות כשהיא קופצת אל הכדור, לכן התמקדתי בה, חתכתי הרבה והפכתי את העיניים שלה למוקד התמונה", מסבירה מורגן.
היא אומרת שזו דוגמה קלאסית לטכניקות הבידוד שצלם ספורט זקוק להן. "מיקמתי את עצמי מאחורי רשת השער כדי לקבל תמונה מהצד. היו לוחות LED בכל רחבי המגרש, לכן נאלצתי לזחול מאחוריהם כדי להוציא אותם מהתמונה ולבודד את מארי מהשחקנים האחרים".
פעולת ספורט המתמקדת בכדור רשת ובשחייה
נסה זאת בעצמך
מורגן אומרת שצריך להיות סבלני ולהמתין לרגע המתאים בעת צילום תמונות כאלה. היא גם ממליצה להתחשב ברקע. "צבע או אובייקט שיסיחו את הדעת יכולים להרוס את התמונה", היא אומרת. אם משהו שנמצא במרחק מושך תשומת לב לא רצויה, צריך לבחור בצמצם רחב יותר (באמצעות בחירת ערך f נמוך יותר). הדבר יגרום לטשטוש הרקע ונושא הצילום יישאר חד וממוקד.
כדי ליצור דרמה וסקרנות בתמונות שלך, התמקד בפניהם של נושאי הצילום, בפרט בעיניהם. כשאתה מצלם ענפי ספורט, עליך לשקול מסגור מעניין – הדרך שבה מורגן לכדה את הפנים בין המרפקים הכפופים מעבירה את תשומת הלב שלנו לספורטאית ולנחישות שלה, ברגע קריטי בתחרות.
בנוסף, אם אתה מצלם ספורט קבוצתי, ודא שאתה במיקום הנכון. מורגן מיקמה את עצמה בקרבת רשת השער, כדי לוודא שתהיה במקום המתאים, מוכנה ללכוד את הפעולה.
סמו וידיץ'
שגריר Canon, סמו וידיץ', הוא צלם ספורט פורה של Red Bull בכל העולם. התמונה הזאת היא של חברו, נינו, ששותק מהצוואר ומטה לאחר תאונה שעבר. לסמו היה רעיון ליצור תמונה מיוחדת של נינו כדי לספק אשליה שהוא דוהר במורד במהירות.
"קניתי גלגלי עזר קטנים עבור נינו, התקנתי את המצלמה על זרועות האופניים ושיניתי את המושב ואת הכידון כדי לתמוך בו", הוא מסביר. "לאחר מכן דחפנו אותו מעט, במהירות של כ-5 קמ"ש".
באמצעות שימוש בשני התקני Speedlite שהופעלו מרחוק, עדשה בזווית רחבה ומהירות צמצם איטית, סמו הצליח לבודד את נינו וליצור את הכאוס המטושטש של מירוץ במורד. "נינו בכה בסוף – הוא היה כל כך מאושר לעשות אפילו תנועה כל כך מזערית", אומר סמו.
ספורט, צילום מסחרי והרפתקאות
נסה זאת בעצמך
אם אתה רוצה לצלם תמונה כזאת, עליך לשפר את יכולת השימוש שלך בטכניקה בסביבה מבוקרת יותר ובפרופיל נמוך, ממליץ סמו. "התחל בקטן והמשך לפתח את הניסיון שלך. השתמש בצמצם איטי והתנסה עם מיקוד אוטומטי ומיקוד ידני של מעקב אחר עיניים כדי לבדוק מה אתה מעדיף. בקש מחבר לתרגל ביחד איתך, כדי שתוכל לנסות לזוז במהירויות שונות, מכיוון שמהירות נושא הצילום תשפיע על התוצאה. התנסה תחילה עם מבזק שמותקן על המצלמה ולאחר מכן אולי נסה לחבר התקן Speedlite לעץ או בגבהים שונים – כל אלה ישפיעו על הצללים והתוצאה הסופית".
אלה לינג
התמונה הזאת חייבה מיקום חכם וסבלנות. "עליתי אל השביל מעל המגרש כדי לקבל משהו ייחודי", אומרת אלה. "יש חלון קטן שבו האור חושף את השחקן, אבל הגג מטיל צל על המגרש. ככה מקבלים את הרקע השחור המרהיב. לחצתי על הצמצם קרוב ככל שניתן לרגע שהכדור פגע במחבט ווידאתי שאין חשיפת יתר של השחקן".
טניס מקצועי
נסה זאת בעצמך
"התנסה בכוונון הגדרות החשיפה שלך עד שתרגיש בנוח עם זה ונסה למצוא מיקום גבוה כדי שתוכל לצלם נושא צילום שנמצא למטה", ממליצה אלה. "השמש צריכה להיות נמוכה בשמים כדי ליצור צללים ארוכים. זה מתאים לכל ענף ספורט או לכל נושא צילום, הוא לא חייב לזוז".
כדי לקבל צללים דרמטיים, חפש הזדמנויות בשעות הזריחה והשקיעה, כשהשמש נמצאת בנקודה הנמוכה ביותר שלה. לחלופין, אפשר להשתמש בהתקן Speedlite או במקור אור מלאכותי כדי ליצור אפקט דומה. הקומפוזיציה חשובה בעת העבודה עם צללים; נעשה פה שימוש בכלל השליש, כשהספורטאי נמצא בשליש הימני של התמונה. גם צבע הוא רכיב משמעותי – ראה כיצד כדור טניס בגוון צהוב בהיר קופץ. יש לקחת תמיד צעד לאחור מהפעולה כדי לשקול שימוש ברכיבים מתוחכמים.
אנחנו מקווים שהתמונות המרשימות, כמו גם הטיפים והעצות של המומחים שלנו העניקו לך השראה לנסות ליצור צילומי ספורט בולטים משלך. כשתתחיל להתנסות עם טכניקות שונות, האפשרויות היצירתיות תהיינה אינסופיות.
מאת ג'ק פיטס
מוצרים קשורים
-
EOS R7
גלה את הטבע הפראי עם מצלמה שכוללת מהירות ואיכות תמונה יוצאות דופן בגוף APS-C נייד עם עיצוב עתידני. -
EOS R6
ה-EOS R6 היא כלי מופלא המאפשר הבעה יצירתית בדרכים חדשות ומרתקות, בלי קשר לנושא או לאופן הצילום. -
EOS RP
מצלמה קטנה, קלה ואינטואיטיבית, נטולת מראה, לצילום במסגרות מלאות, שתוכננה לנסיעות ולצילום יומיומי. -
RF 14-35mm F4L IS USM
עדשת ה-RF של Canon הרחבה במיוחד עם הדיוק והפירוט של סדרה L, מ-14-35 מ"מ, כוללת אחיזה קלה וייצוב תמונה עם 5.5 מצבים. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
העדשה היומיומית האידאלית לחובבי מצלמות פורמט מלא (Full Frame) ללא מראה. קלה לשימוש – ה-RF 24-105mm F4-7.1 IS STM היא עדשה קלילה, קומפקטית ובת-לוויה נאמנה שתיקח את הצילום שלך לרמה אחרת. -
RF 70-200mm F4L IS USM
עדשת הזום טלפוטו הקומפקטית וקלת המשקל מסדרה L, RF 70-200mm F4L IS USM, מתאימה במיוחד לצילום בטיולים, לצילום אירועי ספורט/טבע ולצילום תמונות דיוקן.