צילומי ספורט

יום צילום עם מומחה לצילומי ספורט בתנועה

הצלמת הצעירה דבורה מבלה יום עתיר-אקשן עם שגריר Canon, ז'אן-בטיסט ליוטר, ומנציחה כל רגע בהדגמה מלהיבה של רכיבה על אופני הרים.
הצלמים לוכדים תמונה של רוכב אופני הרים מבצע קפיצה נועזת, עם אניצי עשב בקדמת הצילום.

אקשן במהירות גבוהה בקור מקפיא יכול להיות אתגר מרתיע לצלמים מתחילים. באילו הגדרות מצלמה כדאי להשתמש? איך כדאי למקד את העדשה? אילו טכניקות יספקו תוצאות חדות כתער?

דבורה, צלמת צעירה וחובבת פעולה וספורט מהעיר ליון אשר בצרפת, רצתה לקבל כמה תשובות.

"מאוד התקשיתי עם מיקוד ומסגור", היא מסבירה. "רציתי ללמוד את הטכניקות הנכונות לצילום נושא הצילום בחדות וכיצד לבחור את הזווית המושלמת בצילומי פעולה ותנועה".

כדי לעזור לדבורה ללטש את כישוריה בצילומי אקשן, ציוותנו אותה עם שגריר Canon והמומחה לצילום רכיבה על אופני הרים, ז'אן בטיסט ליוטר (ז'אן), ליום צילום עתיר-תרגילים עם רוכב ההרים הצרפתי המהולל ג'רמי ברתיה (Jéremy Berthier)‏.

ז'אן מצלם בדרך כלל במצלמה מדגם Canon EOS R5, אבל כדי להוכיח שאין צורך בערכה מקצועית לצילום תמונות בעלות מראה מקצועי, הצמד התבקש להשתמש במצלמה מדגם Canon EOS RP עם עדשת Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM.

למד כיצד דבורה התמודדה עם האתגרים, וקרא את הטיפים המקצועיים של ז'אן לצילומי אקשן ותנועה.

1. לתקשר עם נושא הצילום

שלושה אנשים על משטח עץ, מביטים בתמונות במצלמה מדגם Canon EOS RP, כששניים מהם יושבים והשלישי עומד, חבוש קסדה ומחזיק באופני הרים.

לקבלת תוצאות מיטביות, חיוני לתאם הכול עם נושא הצילום. "המטרה בתמונות מסוג זה היא להציג את האקשן במיטבו", אומר ז'אן. "אז אם הספורטאי מזנק לגובה של ארבעה מטרים, אבל בתמונה זה נראה כאילו הוא בגובה מטר אחד מעל פני הקרקע, זה לא צילום תנועה טוב. זו עשויה להיות תמונה טובה, אבל הרוכב לעולם לא יהיה מרוצה ממנה, וחשוב שכולם יהיו מרוצים בסוף היום".

תמונה של דמות בצל כהה במסך עם זווית משתנה של מצלמה מדגם Canon EOS RP.

ז'אן מייעץ לדבורה להדריך את נושא הצילום, למשל לומר לו לאן להסתכל ומה לעשות. "כך אפשר לשלוט בכול, גם בשעה שהאקשן מתפתח בטבעיות – העיקר הוא לנהל את הפרטים הקטנים שיאפשרו את הצילום", הוא אומר.

"אם למצלמה אין מהירות צילום רציף גבוהה, צריך ללחוץ על לחצן התריס בדיוק ברגע הנכון", אומר ז'אן. "היכרות מסוימת עם ענף הספורט הרלוונטי מאוד תועיל מהבחינה הזו. עליך לתאם את הדברים עם הרוכב ולדון בתרגיל שהוא עומד לבצע, לאיזה גובה הוא יגיע ומאיזו זווית לדעתו האקשן ייראה הכי טוב".

דבורה מסכימה: "ז'אן הסביר עד כמה חשוב לתקשר עם האנשים שאנחנו עובדים איתם כדי שנוכל לתאם ציפיות. האתגר הקשה ביותר שהיה לי במהלך הצילום היה ההתמודדות עם המהירות של נושא הצילום. התגברתי עליו על-ידי כך שניתחתי את רכיבות החימום של ג'רמי וכך יכולתי לצפות את הרגע הנכון ללחוץ על לחצן התריס בניסיון הבא".

גם אסור לשכוח להשתמש בטכנולוגיה של המצלמה לטובתנו. שילוב של תקשורת טובה עם נושא הצילום והגדרת המהירות הגבוהה ביותר של המצלמה ישפר את הסיכויים להנציח את הרגע המושלם בצילום אקשן מרהיב. "הגמישות להנציח רצף של צילומים שאפשר לשתף עם הספורטאי כדי לבחור את התמונה הטובה ביותר, מאוד חשובה – כי הפוזיציה והתנועה צריכים להיות מושלמים בעיני הגורמים משני עברי המצלמה", מסביר ז'אן.

2. לשלוט בכמה שיותר גורמים

שגריר Canon, ז'אן-בטיסט ליוטר, מצלם תמונה של גבר מבצע תרגילים עם אופני הרים באזור כפרי, באמצעות מצלמה מדגם Canon EOS RP.

ז'אן אומר שהוא אוהב 'להגביר יתר על המידה' את איזון הלבן כדי להדגיש את הצבעים החמים בשעות הערב – הוא הראה לדבורה איך עושים את זה על-ידי הגדרה ידנית של טמפרטורת צבעים גבוהה יותר עם האפשרות K (קלווין) בתפריט white balance (איזון לבן) במצלמה מדגם Canon EOS RP.

רוכב אופני הרים קופץ במהלך רכיבה במורד ההר.

"עבור הצילום הזה, ביקשתי מג'רמי ללבוש בגדים בצהוב וחום, משום שהרגשתי שהשילוב הזה יחמיא לרקע", אומר ז'אן. צולם במצלמה מדגם Canon EOS RP עם עדשת Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM‏, 1/2500 לשנייה, f/1.8 ו-ISO 200. ‎© Jean-baptiste Liautard

לדברי ז'אן, אף על פי שאי אפשר לשלוט במזג האוויר, צריך לעשות כל מה שאפשר כדי לא להשאיר אף היבט של הצילום לגורל. "צריך לנסות לצפות בעיות ולשלוט בכמה שיותר דברים. לדוגמה, ירד גשם כבד בימים שלפני הצילום, אז עמדת הזינוק של אחת הקפיצות הייתה הרבה יותר מדי רכה. כדי להתגבר על זה, חפרנו בשולי העמדה והבערנו בתוך הבור אש שתייבש את העפר בתוך כמה שעות".

אחד ההיבטים של צילומי פעולה וספורט שיותר קל לשלוט בהם, יחסית, הוא בחירת הלבוש של הרוכב. "צריך לנסות לתאם צבעים שיוצרים הרמוניה או מוסיפים ניגודיות. לדוגמה, אם הרקע ירוק, אפשר ללכת על בגדים אדומים או לבנים כדי באמת להבליט את הרוכב".

3. להגדיר מהירות תריס גבוהה

תמונת חלקה העליון של מצלמה מדגם Canon EOS RP עם חוגת המצבים מכוונת על המיקוד.

ד'אן ממליץ לעבור למצב חשיפה ידנית כדי לקבל שליטה מלאה על הגדרות המצלמה. אם אין לך ניסיון קודם בצילום תמונות בתנועה, מומלץ לצלם בתאורה בהירה באופן יחסי, שתאפשר לך להתנסות יותר.

רוכב אופני הרים מבצע קפיצה גבוהה, ששיא הגובה שלה תואם לקו צמרות העצים הסמוכים.

מהירות תריס גבוהה חיונית לשמירה על חדות של פריטים כשמצלמים ספורטאים בתנועה. צולם במצלמה מדגם Canon EOS RP עם עדשת Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM באורף מוקד של 52 מ"מ, 1/1000 לשנייה, f/7.1 ו-ISO 1250. ‎© Jean-baptiste Liautard

חיוני לבחור מהירות תריס מתאימה לצילום כזה. "רכיבת הרים היא ככל הנראה אחד מענפי הספורט המהירים ביותר שאפשר לצלם", אומר ז'אן. "הגלגלים מסתובבים בכזו מהירות, שקשה לצלם את החישורים בחדות במהירויות תריס נמוכות מ-1/800 לשנייה. אם יש מספיק אור, אני ממליץ להשתמש במינימום 1/1000 לשנייה".

יכול להיות בעייתי להגדיר מהירות תריס כל-כך גבוהה כאשר רמות התאורה יורדות, אבל שימוש בעדשה 'מהירה' עם מפתח צמצם מרבי גדול, כמו למשל Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, יכול לספק עוד אפשרויות. "יכול להיות שצריך יהיה להתגמש עם מפתח הצמצם וה-ISO כדי לקבל חשיפה טובה במהירות תריס גבוהה", מסביר ז'אן. "לפעמים, בתאורה נמוכה, עדיף שלא לצלם עם מפתח הצמצם המרבי משום שהוא גורם לחלק הקדמי להיראות די מטושטש. במקרה כזה, שימוש בהגדרת ISO גבוהה יותר יאפשר להקפיא את התנועה".

למרות זאת, ז'אן ממליץ לשמור על רמת ISO נמוכה ככל האפשר על מנת להשיג איכות תמונה מיטבית, לכן דבורה התחילה עם ISO 100. "אחר כך בחרתי במהירות תריס גבוהה", היא מסבירה. "וכווננתי את מפתח הצמצם וה-ISO כדי לקבל את החשיפה שרציתי".

4. לבחור את מצב המיקוד הנכון

שגריר Canon, ז'אן-בטיסט ליוטר, כורע בעשב לצד דבורה, ומראה לה את מסך הזווית המשתנה במצלמה מדגם Canon EOS RP.

שילוב של מיקוד אוטומטי עם מסך הזווית המשתנה של המצלמה מדגם Canon EOS RP יכול להועיל מאוד, משום שהוא מאפשר לצלם ביתר קלות תמונות חדות, גם כשאוחזים במצלמה בזוויות מוזרות, כפי שז'אן הסביר לדבורה.

אחד האתגרים הקשים ביותר בצילומי ספורט הוא ללכוד ספורטאי שנע במהירות גבוהה בפוקוס. ז'אן גורס שעל אף שמצלמה עם מיקוד אוטומטי מהיר לרוב מאוד חשובה לצילומי תנועה, מעבר למיקוד ידני יכול לספק תוצאות עקביות יותר כשמצלמים תרגיל שניתן לחזות מראש ולשחזר.

"כשמכירים את הספורט ויודעים בדיוק איפה הרוכב עומד להיות בנקודה הגבוהה ביותר בתרגיל, אפשר למקד את העדשה מראש באופן ידני בנקודה הזו", הוא אומר. "כדי לפשט את התהליך, מבקשים מהספורטאי לעמוד במקום, מתחת למיקום שבו התרגיל יבוצע, ומגדילים את התצוגה החיה פי 10 כדי שאפשר יהיה להתמקד בו באופן מדויק". מרחק המיקוד של האקשן מהעדשה לא אמור להשתנות אם המצלמה נשארת באותה זווית, ולכן לא אמור להשפיע על המיקוד. אבל אם המצלמה נוטה כלפי מעלה, מרחק ההתמקדות ישתנה ואם עומק השדה רדוד מספיק, זה יסיט את המיקוד ממקומו.

"אם לא ניתן לחזות את האקשן, למשל ברכיבת הרים במורדות, בהחלט כדאי להשתמש במקום זאת במיקוד אוטומטי מבוסס-Servo".

דבורה אומרת שנדרשו לה כמה ניסיונות כדי להבטיח שהתמונות ייצאו ממוקדות וחדות, משום שהיא לא הייתה רגילה לטכניקה הזו. "לפני האקשן, כיוונתי את המיקוד האוטומטי לאובייקט שניצב באותו מרחק שבו צפיתי שג'רמי יהיה בשיא הגובה של התרגיל ואחר כך החלפתי את העדשה למיקוד ידני כדי שהמיקום לא ישתנה", היא מסבירה.

5. ליצור את המזל במו ידינו

אישה צעירה בשדה של עשב גבוה אוחזת באניצי עשב אל מול המצלמה, כשבמרחק רואים שתי דמויות על אופניים בראש רמפה.

כשתפאורת החזית הולכת אתך, יש לך אפשרות לצלם את האקשן מהזווית הטובה ביותר.

רוכב אופני הרים מבצע קפיצה ביום שטוף שמש, עם עשב בחזית התמונה.

הודות לשימוש בעדשת Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM עם מפתח הצמצם המרבי f/1.8, העשב מספק מסגרת רכה לקפיצה של ג'רמי. צולם במצלמה מדגם Canon EOS RP במהירות תריס של 1/4000 לשנייה, מפתח צמצם של f/1.8 ורמת רגישות של ISO 100‏. ‎© Jean-baptiste Liautard

ז'אן לימד את דבורה עד כמה חשוב להפגין גמישות מחשבתית כשדברים לא עובדים כמתוכנן. "הסברתי שאני אוהב שבקדמת הצילום יהיו פרטים כמו ענפים ועלים, כי הם מוסיפים עומק ואיכות תלת-ממדית", הוא אומר. "הייתה חלקת עשב שרציתי לכלול בצילום, אבל היא הייתה די נמוכה וגדר לפני הקפיצות תחסום את הצילום מזווית נמוכה. כדי להתגבר על זה, פשוט משכנו חלק מהעשב כלפי מעלה והחזקנו אותו לפני העדשה".

עבור דבורה, זו הייתה טכניקה חדשה. "שימוש בעשב או בעצים במטרה להסתיר פרטים לא רצויים בתמונה או לשפר את הקומפוזיציה זה משהו מתבקש וברור מאליו, אבל שמעולם לא ניסיתי לפני הצילום הזה", היא מסבירה. "ז'אן אמר לי לא להסס לחקור את כל הנקודות באזור כדי למצוא את הזווית המושלמת – ולא לתכנן לרמות עם עריכה מאוחר יותר, אלא להשתמש בסביבה ולהתאים אותה לצרכים שלי לפני צילום התמונה".

דבורה הצליחה לחזור מיום הצילום עם כמה צילומי פעולה וספורט מדהימים – ואנחנו מקווים שהעצות של ז'אן יעזרו גם לך לצלם צילומי תנועה מרהיבים.

שדרג את יכולות צילומי התנועה שלך עם טכניקות מתקדמות מפי ז'אן*.

*זמין בשפות נבחרות בלבד.



נכתב על-ידי מרקוס הוקינס

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים