A close-up of table tennis player Rhikesh Taucoory with the ball appearing to hover just in front of his face. Photo by Mark Kolbe.

צילום ספורט

אותו הספורט, פרספקטיבה שונה: איך להיות יצירתיים בצילומי ספורט

אוהבים ספורט אבל לא בטוחים איך לתפוס אותו לצילום בצורה ייחודית ומהנה? עם קצת תרגול תוכלו ללמוד לצלם תמונות יצירתיות שיעזרו לכם לחיות מחדש את הרגעים הגדולים של המשחק.

כאן, חמישה צלמי ספורט מקצועיים חולקים טכניקות יצירתיות וטיפים שלמדו במשך שנים, המכסים משחקים וטורנירים ברחבי העולם. בין אם אתם מצלמים ב-Canon EOS 90D או ב-Canon EOS-1D × Mark II, עקרונות הצילום זהים. למדו כיצד להקפיא בצורה מושלמת אגרוף נוק-אאוט, כיצד להטביע את הקהל כדי להעביר רגשות גולמיים, וכיצד להשתמש בזום ובפריים כדי ללכוד משהו שונה לחלוטין, בעזרת מדריך זה למתחילים לצילום ספורט מנצח.

1. בצען התקרבות לקבלת מסגור מוזר

צלם Getty Images, מארק קולבה, שצילם את התמונה הזו כשכדור טניס שולחן מרחף לכאורה מעל ראשו של שחקן, מסביר את הסיפור מאחורי התמונה שלו: "צילמתי את התמונה הזו עבור Getty Images בפעם הראשונה שאי פעם צילמתי טניס שולחן. ידעתי שתמונות צמודות של מתחרים שמגישים הן תמיד פופולריות, אז חיפשתי מתחרים עם סגנון הגשה יוצא דופן או שונה.

"הנחתי את עיניי על הקיר האדום של מקום האירוע ורייקש טאקורי ממאוריציוס משך את עיניי – לא רק בגלל סגנון ההגשה שלו, אלא גם בגלל האופן בו התאורה העילית החזקה פגעה בראשו. המשחק התקדם היטב, לא משאיר לי זמן רב לתפוס את הזריקה שיכולתי לדמיין. השתמשתי בעדשה באורך מוקד קבוע של 400 מ"מ, כי ידעתי שאם אצליח לעשות הכול נכון, הזום יאפשר לי ללכוד בצורה הטובה ביותר את הטלת הכדור ואת הריכוז האינטנסיבי שלו. צילמתי את הכדור ישירות מעל ראשו, כששתי העיניים נעוצות בו כדי ליצור רושם של ריחוף. זו הייתה סיבה נוספת שצילמתי את התמונה הדוק מאוד בעדשת ה-400 מ"מ: רציתי לבודד את הראש שלו ואת הכדור על הרקע האדום. מרווח הטעויות לא גדול כשמצלמים כל כך הדוק, אבל אני עמדתי בזה, ובהגשה השמינית והאחרונה שלו, הכדור, העיניים וזריקת השירות הסתדרו בשבילי כדי לכבוש את התמונה."

העצה של מארק לחיקוי המסגרת המוזרה שלו היא: "כאשר מתקרבים כדי להתמקד בפעולה, נסו לתכנן מראש היכן שניתן, כדי לחזות היכן לדעתכם תהיינה התמונות הטובות ביותר, ולכו על זה כשהן מסתדרות! לעתים קרובות עם עדשות זום, יש פיתוי גדול להתקרב, ואז להתרחק ואז להגדיל חזרה... דבר שעלול להוביל להחמצת הפוקוס. יהיה לכם סיכוי גדול יותר לתפוס את הרגע אם תהיו סבלניים: קבעו אורך מוקד שאתם מרוצים ממנו והמתינו לתמונה שאתם מקווים לה."

אם אתם מחפשים תוצאות דומות עם Canon EOS 90D, שקלו להתאים אותה לעדשת Canon EF 70-300 מ"מ f/4-5.6 IS II USM. בשימוש בזום מלא, תוכלו לשבת בצד ועדיין לבחור פרטים מדהימים, וחיישן ה-32.5 מגה-פיקסל APS-C ב-Canon EOS 90D מאפשר לכם להתקרב אפילו יותר לפעולה על ידי הגדלת טווח הטלפוטו האפקטיבי.

2. הקפיאו רגעים מכריעים

צלמת הספורט של Canon, אליזבת קרויץ, שצילמה את התמונה למעלה של המתאגרפים באמצע הקרב, אומרת שהקפאת הפעולה בדיוק ברגע הנכון היא מיומנות שימושית שכדאי ללמוד. "לצילום הזה של מני פאקיאו וטימותי בראדלי ג'וניור, השתמשתי בעדשת Canon EF 70-200 מ"מ f/2.8L IS III USM כדי להיכנס חזק וללכוד את הדרמה והעוצמה של אגרוף קשה. אני אוהב את התזמון של התמונה הזו: החיבור של האגרוף, ההעוויה על פניו של מני, התכווצויות השרירים והזיעה הניתזת משני הלוחמים, ואור הזרקורים הזוהר ביניהם."

כדי להקפיא תנועה כזו, אליזבת אומרת שחשוב "להיות מוכנים בכל עת." היא מסבירה שגם הכנת המצלמה שלכם לצילום פרץ רצוף של תמונות תעזור: "בחרו במצב מהירות תריס ובחרו מהירות תריס גבוהה מ-1/1000 שנייה. תצטרכו גם להגדיר את המצלמה שלכם במצב צילום רציף עבור המהירות המרבית של פריימים לשנייה." ה-Canon EOS 90D יכולה לצלם במהירות של 10 פריימים לשנייה (fps), מה שאומר שיש לכם סיכוי טוב ללכוד את הפריים הרצוי.

בכל הנוגע להתמקדות, אליזבת מעדיפה לשמור על שליטה מלאה: "אני משתמשת בפוקוס האוטומטי של נקודה בודדת ומשנה אותו ידנית במהלך הקרב כדי ליצור את נקודת המיקוד והקומפוזיציה שלי. זה דורש קצת תרגול, במיוחד עם מתאגרפים מהירים יותר," היא אומרת. אם אתם מעדיפים לא להסתמך על מיקוד אוטומטי של נקודה אחת, מיקוד מעקב אוטומטי (AF) – זמין במצלמות Canon רבות, כולל ה-Canon EOS 90D – ומאפשר לכם להתמקד ולעקוב אחר נושא בכל מקום שהוא עובר בפריים שלכם, דבר המהווה עזרה מצוינת לצילום ספורט.

3. היה יצירתי עם טשטוש התנועה

טום ג'נקינס הוא צלם ספורט בעיתונים הלאומיים The Guardian ו-The Observer בבריטניה, ושגריר Canon לשעבר. הוא ממליץ להתנסות בטשטוש תנועה כדי להעביר תחושת מהירות והתרגשות, כמו בתמונה שלו למעלה. "צילמתי את התמונה הזו עבור מקצי ה-1,500 מטר לגברים," הוא אומר. "המרוץ הזה לא היה בעל פרופיל גבוה במיוחד, אז החלטתי להתנסות במהירויות תריס אטיות ובשילוב חשיפות מרובות. ניסיתי להמחיש את התנועה של הרצים ולהיות יצירתית עם הצבעים של החולצות, המכנסיים הקצרים והנעליים, וכן לוחות התוצאות של האצטדיון. קיבלתי את התמונה שרציתי אחרי כמה ניסיונות משחק עם מיקום ומהירות תריס, ובנוסף הסתובבתי עם הרצים כשהם עברו במהירות. תמונה זו היא למעשה שני פריימים משולבים בתוך המצלמה, כשאני מתקרבת במהירות בין חשיפות.

"בכל פעם שיש לי הזדמנות להתנסות בכך, אני תמיד מפיק מזה את מה שלמדתי: מה הלך כמו שצריך, מה לא עבד. אני מנסה לאגור את הידע הזה, בתקווה שיום אחד אולי יהיה ספורט אחר בו אוכל להשתמש באותה טכניקה."

העצה של טום עבורכם היא: "התנסו במהירויות תריס, התקרבות ותנועה עם המצלמה שלכם. יש לי Canon PowerShot G7 × Mark II, והיא מצוינת לתנועה במהירויות תריס אטיות. לדעתי, צילומי פנורמה נוטים לעבוד בצורה הטובה ביותר אם אתם נמצאים במקביל לפעולה, אז חשבו על המיקום שלכם והאם אולי יש מקום טוב יותר לצילום."

4. צלמו ממקומות לא צפויים

צלם העיתונות מארק אספלנד הוא צלם ספורט ראשי באחד העיתונים היומיים הגדולים בבריטניה, הטיימס. הוא גם שגריר Canon שאוהב למקם את ערכת Canon שלו במקומות אסטרטגיים כדי לקבל תמונות שונות, כמו תמונה זו של מרוץ סוסים. "צילמתי את הצילום הספציפי הזה באמצעות מצלמה נשלטת מרחוק ממרחק של כ-18 מטרים. מיקמתי את המצלמה עם משדר מחובר, מתחת למסילות, וידאתי שהפוסט המנצח יהיה לי בפריים. כשידעתי שהסוס עובר את קו הסיום, צילמתי פרץ של 12 פריימים לשנייה (fps) כדי לתת למצלמה המרוחקת את הסיכוי הטוב ביותר לתפוס את הרגע. למזלי, הסוס המנצח עלה מבפנים, לכן הוא גדול יותר בפריים, בעוד סוס מספר שתיים שעולה באמצע נראה הרבה יותר קטן.

"מה גם שמייחד את הצילום הזה הוא שהסוס באמצע הצעד; האור טוב, כך שתוכלו לראות את כל הפרטים של הצורה, שרירי הסוס והפנים של השחקן; בנוסף, השחקן המנצח לובש כתום זרחני – אם הוא היה בשחור, אולי זה לא היה כל כך מושך את העין. וכמובן, יש את הפוסט המנצח."

כדי לחקות את הגישה של מארק, תוכלו למקם את המצלמה ולשלוט בה מרחוק באמצעות אפליקציית Canon Camera Connect בסמארטפון שלכם (אם למצלמה שלכם יש Wi-Fi) או באמצעות שלט אלחוטי. לחלופין, תוכלו להשתמש במסך ההטיה של המצלמה שלכם (אם יש לה) כדי לצלם ממקומות או זוויות חריגות. "התרחקו מהמובן מאליו," אומר מארק. "התרחקו מ'צילומים רגילים'; התרחקו מעמידה במקום שבו אתם חושבים שכל הצלמים 'צריכים' לעמוד.

"אם אתם מצלמים צעירים המשחקים כדורגל, עמדו מאחורי פתח השער הבוצי בו הילד עומד בשלולית, מוכן לחלוץ המתקרב – זה אומר להסתכל על סיטואציה ולמצוא את החריג שבה."

5. השתמשו בסביבתכם כדי להוסיף ממד רענן

שגריר Canon וצלם הספורט אנדריי גולובנוב אומר שהתפאורה של אירועי ספורט מסוימים יכולה להוסיף שכבת עניין נוספת לתמונות שלכם. "החלטתי לצלם לעצמי את מרתון מוסקבה ב-2014, לאחר שהועסקתי בצילום פורטרטים של רצים שהשלימו את המרוץ שנתיים קודם לכן," הוא אומר. "ככזה, הכרתי את כל הדקויות ואת המקומות הטובים ביותר לצלם מהם לאורך המסלול: מרכז מוסקבה וחומות הקרמלין של העיר. המקום הראשון שבחרתי בו היה מרכז מוסקבה, על רקע גורדי שחקים. שם מצאתי את השלולית המושלמת על האספלט שתשקף את אחד המגדלים של הקרמלין, תוך כדי צילום רגליהם של הרצים. אני חושב שהצילום הזה מרהיב, והוא זכה במקום הראשון בקטגוריית Unusual בפסטיבל Sportfolio בצרפת.

"העצה שלי לצלמים מתחילים היא לחדד את הכישורים שלכם על ידי לכידת קומפוזיציות מעניינות באירועים מקומיים שקל להשתתף בהם, במקום לנסוע לאליפויות עולם. מרתונים הם ספורט נהדר לצילום כי הם בדרך כלל פתוחים לכולם. רוב המקומות מציעים איזשהו מרוץ למרחקים ארוכים לאורך כל השנה, ויש הרבה זמן והזדמנות לשחק אתם ולשכלל את הטכניקה שלכם.

"הסתכלו על הסביבה בה אתם מצלמים ודמיינו דרך יצירתית לספר את הסיפור בצורה ויזואלית. לדוגמה, אם ניתן להזיז את המסך שלכם, נסו לצלם מנקודות תצפית יוצאות דופן, כמו מעבר לקהל, דרך הקהל או בשכיבה על המדרכה. שימוש בהשתקפויות, כמו בשלולית זו, הוא עוד טריק נהדר. חפשו מים שקטים או חלונות מבריקים, בין אם זה ממכוניות או מבנים – אפילו משקפי שמש יכולים לעבוד היטב. אז זה רק עניין של ככל שאתם מתאמנים יותר, התמונות טובות יותר."

נכתב על ידי נטלי דנטון

מאמרים קשורים
A Canadian player tackles an Irish player in a rugby match. Photo by Richard Heathcote.

צילום ספורט

צילומי פעולה: טיפים ממקצוען אמיתי

למד על צילומי ספורט ופעולה באמצעות כיתת אמן של אשף צילומי רכיבה על אופני הרים.

Sports photographer Dave Rogers stands next to rugby player Martin Johnson on the pitch.

צילום ספורט

כדי להשיג תמונות ספורט טובות יותר

צלם הספורט המוביל דייב רוג'רס משתף את 10 העצות והטכניקות הטובות ביותר שלו לשיפור צילומי ספורט.

The story behind the shot

צילום ספורט

הסיפור מאחורי התמונה

חמישה צלמי ספורט מקצועיים מספקים עצות בנוגע לאופן היישום של צילומי ספורט בולטים.

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

ידיעון Get Inspired (לקבל השראה) הוא המקור הראשי שלך לעצות שימושיות בנושא צילום, מדריכים לקונה וראיונות מלאי תובנות – כל הדרוש לך כדי לאתר את המצלמה או המדפסת המתאימות ביותר בשבילך ולממש את הרעיון היצירתי הבא שיעלה במוחך.

חזרה לכל הטכניקות והטיפים