Sports photographer Dave Rogers stands next to rugby player Martin Johnson on the pitch.

צילום ספורט

יישם את עצות המומחים הבאות כדי לצלם צילומי ספורט מנצחים

במהלך 40 שנות הקריירה שלו, דייב רוג'רס (צלם של Getty) צילם כמה מהתמונות האייקוניות ביותר בתולדות הרוגבי. הוא היה שם בצד המגרש בכל גביע עולם ברוגבי מאז הראשון ב-1987, והשנה ביפן, הוא יבלה כל יום ויום עם נבחרת אנגליה. לא משנה מהו הספורט שלך, לפניך 10 הטיפים והטכניקות המובילות של דייב לצילומי ספורט מוצלחים יותר.

התעניינותו של דייב בצילום התפתחה כנער בתחילת שנות ה-70, כאשר צפה במשחקה של קבוצת הכדורגל האנגלית וולברהמפטון וונדררס. הוא זוכר שהתעניין לא רק במשחק אלא לא פחות מזה במה שקרה מאחורי הקלעים – במיוחד בצלמים שעמדו בצדדים.

מאז שקיבל את ההזדמנות הראשונה שלו בעבודה בעיתון מקומי – הודות לתערובת של מיומנות, נחישות וקצת מזל טוב, לדבריו – דייב הרוויח את מקומו בהיכל התהילה של צילום הספורט. הוא צילם את ג'ונה לומו מניו זילנד המגלגל את האנגלי מייק קאט בהתמודדות על גביע העולם ברוגבי 1995; את נלסון מנדלה שהגיש את הגביע לשנת 1995 לקפטן ספרינגבוקס פרנסואה פיאנאר ואיחד את דרום אפריקה לאחר היסטוריה ארוכה של אפרטהייד; את שער השמטת הכדור הדרמטית של ג'וני ווילקינסון בתוספת הזמן שזיכה את אנגליה בגביע העולם ברוגבי 2003 ועוד.

Sports photographer Dave Rogers holding a Canon camera.

התמונה הזכורה ביותר של דייב צולמה בגביע העולם ברוגבי 2003. בתמונה זו, קפטן אנגליה דאז, מרטין ג'ונסון, מתנשא מעל הצלם, כשהוא אוחז בחוזקה את הגביע רגע אחרי ניצחון הנבחרת בטורניר. אפשר כמעט לשמוע אותו שואג מרוב שמחה כשחבריו לקבוצה מאחוריו והאוהדים באצטדיון חוגגים את זכייתם. בידיו העצומות של שחקן הרוגבי, הגביע נראה כמעט כמו צעצוע, הנוצץ בעליצות באורות הזרקורים המכוונים אל הסצנה.

כשנפגשנו עם דייב, הוא התחיל בהכנות לגביע העולם ברוגבי 2019 ביפן, שם הוא יתלווה לנבחרת אנגליה. כדי להתכונן, הוא ארגן את לוח הזמנים ואת ציוד הצילום שלו וקיבל רישיונות לשימוש בהפעלה מרחוק של המצלמה באצטדיונים. בנוסף לשלושה גופי מצלמות, עדשות, חצובות ומונופודים מקצועיים, הוא סיפר לנו שהוא יארוז הרבה ציוד למזג אוויר רטוב כדי להתמודד עם עונת הגשמים.

בנוסף, הוא כבר החל לתכנן את התמונות שהוא מקווה לצלם. בין אלפי התמונות שהוא מצפה לצלם במהלך הטורניר, הוא מקווה לתמונה אחת במיוחד: "תמונת החלומות שלי תהיה של אנגליה המניפה שוב את גביע ווב אליס; גביע העולם!"

כאן הוא משתף את עצות המומחה שלו לשיפור צילומי הספורט שלך, לא משנה איזה הספורט אתה מצלם.

1. הכרת ענף הספורט על בוריו

"האתגר הגדול ביותר הוא להכיר את הספורט", אומר דייב. "למד את כללי המשחק, כדי לדעת מה השחקנים מנסים לעשות". בלי היכולת לצפות את הצעד הבא של השחקן, אתה תתקשה לעמוד בקצב.

כל ספורט הוא שונה ממשנהו. בהשוואה לרוגבי, "כדורגל הוא משחק מהיר יותר מבחינת התנועה והצילום", הוא אומר. מצד שני, לעומת הרוגבי, שבו יש יותר שחקנים ואנשים שיכולים לחסום את קו הראייה שלך ולהפריע לצילום מוצלח, בכדורגל "יש פחות שחקנים על המגרש, כך שיש לך קו ראייה פתוח יותר".

2. רכישת הציוד הטוב ביותר שאתה יכול להרשות לעצמך

כשדייב התחיל את דרכו, הוא נכנס לקורס של המועצה הלאומית הבריטית להכשרת עיתונאים למרות שלא הייתה לו מצלמה. הוא היה צריך לקנות את מה שיכול היה להרשות לעצמו באותו זמן: מצלמת 35 מ"מ משומשת. אם אתה צלם מתחיל, הוא ממליץ לשקול את "קלות השימוש, המהימנות והתמורה לכסף" כגורמי המפתח. "פשוט קנה את הטוב ביותר שאתה יכול הרשות לעצמך", הוא אומר, והיזהר מהשקעה לא נכונה.

אם ערכת DSLR מלאה מרתיעה אותך או מעבר להישג ידך, לך על מצלמת קומפקטית או על מצלמת ביניים עם תכונות שעומדות בדרישות של צילום ספורט. Canon PowerShot SX70 HS, במקום הראשון בין מצלמות הביניים של Canon, היא בעלת זום אופטי של 65x, יכולה לצלם במהירות של 10 מסגרות בשנייה ומצוידת במיקוד אוטומטי (AF) מהיר ומדויק עם אפשרות למיקוד אוטומטי רציף שיעזור לך לצלם את המתרחש על הדשא.

עם זאת, כדי לנצל את מלא היתרונות הגלום במבחר הגדול של עדשות Canon, השקעה במצלמת DSLR, כגון Canon EOS 80D, היא בחירה מצוינת לצילום ספורט.

3. בחירת עדשה חזקה

"העדשה הסטנדרטית בצילום ספורט היא Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM [והגרסה הקלה והחדשה אפילו יותר של עדשה זו, Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM], הוא בחירה מעולה ואני מרבה להשתמש גם ב-Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. אלה עדשות מהימנות שגם מסוגלות לעמוד בחבטות רבות. כשאתה מצלם ספורט, אתה מוריד את המצלמות ורץ הרבה – הן צריכות להיות חזקות למדי כדי לעמוד בזה.

"אם אתה צלם מתחיל, עדשת 70-200mm תהיה שימושית יותר. צלמים מעטים בלבד עושים שימוש בעדשת 400 מ"מ לפני שהם הופכים למומחים".

כדי לקבל תוצאות דומות בתקציב מצומצם יותר, כדאי לחשוב על Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM או על Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM. שתי העדשות משלבות את טכנולוגיית ייצוב התמונה (IS) המפורסמת של Canon, שמסייעת לפתור את הבעיה של תמונות מטושטשות כתוצאה מרעידות המצלמה. אם הידיים שלך נוטות לרעוד, יש רכיב בתוך העדשה שרועד גם הוא, כדי לנטרל זאת. פירושו של דבר הוא שגם בעת צילום ידני , ללא שימוש בחצובה, התמונות תהיינה חדות במיוחד.

Martin Johnson raises the trophy after England wins the 2003 Rugby World Cup. © Dave Rogers / Getty Images

4. התמקדות בפעולה, לא ברקע

"העדף מהירות תריס גבוהה ומפתח צמצם רחב [מספר f קטן יותר], כי הרקע יכול להיות עמוס מאוד ולהסיח את הדעת בשל שלטי פרסום וכו'. זכור שככל שהצמצם רחב יותר, חלק קטן יותר של התמונה יישאר ממוקד. פשוט טשטש את הרקע העמוס וכשהדבר אפשרי, נסה להשתמש באורך המוקד המרבי של העדשה. בחר את ערך ה-ISO הנמוך ביותר שניתן, כדי שתוכל להשתמש במהירות תריס גבוהה עם מפתח צמצם צר".

רעיון אחד שדייב ממליץ עליו להסרת הרקע לחלוטין הוא "לטפס לנקודה מעט גבוהה יותר ביציע כדי להביט כלפי מטה אל כר הדשא. אם תצליח לצלם את התמונה מלמעלה, תקבל רקע ירוק נקי".

5. צילום מכיוון השמש

לדברי דייב, התנאים הטובים ביותר לצילום הם 'מעונן-בהיר', מכיוון שהאור יהיה אחיד יותר על פני כל המגרש ולא תצטרך לשנות את הגדרות החשיפה בתדירות גבוהה. אבל אם אתה מצלם ביום שמש עם ניגוד קיצוני בין האזורים המוצלים לאזורים שטופי השמש, "בחר לשבת בכיוון השמש ולצלם לכיוון הצד המוצל", הוא אומר. באופן כזה, תעבוד עם תאורה אחורית. "אם אתה יושב בצל המוצל ומצלם לכיוון השמש, זה יכול להיות קשה. פעמים רבות תתקבל צללית של השחקן על הרקע הבהיר. לכן, שב תמיס בכיוון השמש. כך יתקבלו גם צבעים יפים יותר".

קל לעשות זאת במיוחד באירועי ספורט מקומיים קטנים שבהם הצופים חופשיים לעמוד ולהסתובב בפארק או באזור – שם תוכל לבחון את השטח, עד שתמצא את הנקודה המושלמת. באירועים שבהם מקומות הישיבה מסומנים, ייתכן שתוכל לבחור היכן באצטדיון תרצה לשבת. גלה באיזה כיוון האצטדיון בנוי ובאיזו שעה ביום מתקיים האירוע, כדי לבחור מושב שיהיה בכיוון השמש במועד הרצוי. תוכל גם להוריד יישומון שעוזר לצלמים לעקוב אחר תנועת השמש.

6. מציאת הצללית הנכונה

יחד עם זאת, לפעמים תרצה לקבל אפקט של צלליות. לשם כך, הקטן את ערך ה-ISO, הגדל את מהירות התריס וסגור את הצמצם (השתמש במספר f גבוה יותר). "תצטרך רקע בהיר", אומר דייב. "הבא את הכל לתת-חשיפה. צללית יכולה להיות יעילה אם אתה לא משתמש בה לעתים קרובות מדי. זה יהפוך לקלישאה אם תעשה זאת".

7. שמירה על יצירתיות בכל האמור בטשטוש

לאחר שצילמת מספר צילומי ליבה, זה הזמן להיות יצירתי. צלמי ספורט מתחילים נוטים להיות אובססיביים לגבי הקפאת הפעולה, אבל דייב ממליץ לאמץ את הטשטוש כדי להדגיש את המהירות. לשם כך, נסה להגדיר מהירות תריס של 1/15 שניות. יחד עם זאת, הוא מציין, "הישמר מטשטוש מוגזם שבו אי אפשר לדעת מה הספורטאים עושים. אתה עדיין רוצה שתווי הפנים שלהם יהיו חדים ככל האפשר".

הדבר נכון במיוחד בענפי ספורט שבהם מתקיימת תנועה קווית צפויה, כגון מרוצי סוסים, אתלטיקה במסלול או ספורט מוטורי, הסטה עם הפעולה (על ידי הזזת המצלמה שלך כדי לעקוב אחר אדם או רכב בתנועה) תעזור לשמור על הנושא כשהוא חד יחסית, לטשטש את כל השאר ולהעביר באופן מוחשי את תחושת המהירות.

8. צילום מלמטה

כדי להוסיף דרמה, מציע דייב, "הנמך את זווית הצילום. אם מצלם מנקודה נמוכה כששחקן צולל לעברך, זה נראה כאילו הוא מתעופף באוויר".

זו האסטרטגיה שדייב השתמש בה לתמונה הבלתי נשכחת של קפטן נבחרת אנגליה דאז, מרטין ג'ונסון, המחזיק את גביע העולם ברוגבי ב-2003. הודות לנקודת צילום נמוכה יותר ממרטין, הפרספקטיבה הדגישה את הגובה והחוזק של שחקן הרוגבי המרשים.

מאמרים קשורים
An action-packed photoshoot with a pro

צילומי ספורט

צילומי פעולה: טיפים ממקצוען אמיתי

למד על צילומי ספורט ופעולה באמצעות כיתת אמן של אשף צילומי רכיבה על אופני הרים.

Two cross-country skiers makes their way up a mountain in low sunlight.

פעולה

"תמיד עשה עוד קצת מאמץ לטובת התמונה שלך"

צלם ספורט האקסטרים, ריצ'ארד וולש, מספר מה מניע אותו לצלם צילומי סקי וגלישת שלג שומטי לסתות.

The story behind the shot

צילום ספורט

הסיפור מאחורי התמונה

חמישה צלמי ספורט מקצועיים מספקים עצות בנוגע לאופן היישום של צילומי ספורט בולטים.

Dave Rogers' kitbag containing two Canon DSLR bodies and a number of lenses.

9. לקחת אתך את כל ציוד הצילום

"אני לוקח איתי שתי מצלמות ובימים אלה, אפילו שלוש, ליתר בטחון. אם יורד גשם, אני עוטף אותך ככל האפשר. אנשים רבים נושאים איתם תיקים קשיחים, אבל אני לוקח רק תרמיל. אני לוקח איתי עדשת Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM, עדשת Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, שתי מצלמות (גוף) ושתי עדשות זום קטנות. אני לוקח גם שלוש או ארבע סוללות רזרביות, במיוחד במזג אוויר קר, מכיוון שהסוללה נחלשת הרבה יותר מהר. קח איתך כיסויי עדשות אטימים למים – זה תמיד שווה את ההשקעה. אם אין לך כאלה, עטוף את הערכה בשקית ניילון. זה יחסוך הרבה הוצאות על תיקונים".

דייב משתמש ב-Canon EOS-1D X Mark II בעלת המפרט העשיר ביותר, אך המצלמה מדגם Canon EOS 80D הזולה יותר היא בעלת שלדת סגסוגת מגנזיום עמידה בפני אבק ולחות, מה שהופף אותה לפתרון מהימן בכל התנאים. היא כוללת גם מערכת מתוחכמת למיקוד אוטומטי של 45 נקודות ומהירות צילום גבוהה ברצף של 7 מסגרות לשנייה עם מעקב אחר הנושא, תכונות שהופכות אותה לפתרון אידאלית לצילומי ספורט מהירים במיוחד.

10. שמירה על סבלנות וצילום רצוף ללא הרף

דייב מצלם בממוצע כ-2,000 תמונות בכל משחק רוגבי כדי לקבל כמה תמונות שהוא מרוצה מהן באמת, לכן לעולם אין להתייאש אם מספר תמונות אינן מלהיבות כפי שקיווית. "החשש הגדול ביותר הוא כשאנשים עומדים במקום כלשהו לפניך ומסתירים את המתרחש על הדשא או אם מישהו רץ לרוחב הסצנה וחוסם את שדה הראייה", הוא אומר. דייב חייב להשליך רבות מהתמונות האלו, אבל הוא ממשיך לצלם, מכיוון שהוא יודע שהרגעים הנכונים עוד יופיעו. "יש די הרבה בזבוז של תמונות, אבל היום, עם המצלמות הדיגיטליות, אתה יודע מה אתה מקבל ויכול לראות מה יש לך במבט מהיר על המסך".

מיד כשתראה את הצילום המנצח על מסך המצלמה, תקבל את התמורה המלאה עבור התמדה והנחישות שהפגנת. עם סבלנות, דמיון והכלים הנכונים בתיק (מצלמת DSLR מדגם Canon EOS 80D עם עדשת Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM או Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM או מצלמת ביניים מדגם Canon PowerShot SX70 HS שאלה ההמלצות המובילות שלנו), גם אתה יכול לצלם תמונות ספורט שראויות להתגאות בהן!

נכתב על ידי מת'יו באוון

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

ידיעון Get Inspired (לקבל השראה) הוא המקור הראשי שלך לעצות שימושיות בנושא צילום, מדריכים לקונה וראיונות מלאי תובנות – כל הדרוש לך כדי לאתר את המצלמה או המדפסת המתאימות ביותר בשבילך ולממש את הרעיון היצירתי הבא שיעלה במוחך.

חזרה לכל הטכניקות והטיפים