עם רדת החשיכה: צילום חיות בר בלילה

אין צורך להגיע רחוק כדי ללכוד תמונות מרשימות של חיות בר לאחר שמחשיך - למד כיצד אפשר לצלם תמונות מרהיבות בתאורה חלשה ממש בפתח הבית עם עצות אלה מזוכה פרס צלם הטבע הצעיר לשנת 2014, מארק אלביאק.
צללית של שני תיישים בעלי קרניים, אחד מכוון כנגד השני על רקע שמיים בכחול עמוק בשעת דמדומים.

צילום חיות בר בלילה הוא הזדמנות נפלאה ללכוד את החיים הסודיים של חיות שלא רואים בדרך כלל כאשר השמש זורחת - ולא צריכים טיול ליערות הגשם של אמזון או לסרנגטי כדי לעשות זאת. למעשה, גישה מקומית יותר תוכל להפיק תמונות נפלאות, ופותחת את השדה הזה עם כל מי שיש בידו את הזמן, הסבלנות והערכה.

במאמר זה, שגריר Canon וזוכה בפרס צלם הטבע הצעיר של השנה לשנת 2014, מארק אלביאק, משתף את העצות הנבחרות שלו לצילום טבע בתאורה חלשה באזור מגוריך.

1. בקרבת הבית אפשר לצלם תמונות מדהימות - אם משקיעים את המאמץ הנדרש.

שועל מביט אל אזור מערות סלעי בלילה.

איתור חיות בר לצילום יכול להיות מאתגר, ולכן יש צלמים שמשתמשים בריחות מסוימים כדי למשוך בעלי חיים. מארק אלביאק, מומחה לחיות בר מעדיף להתבונן ולחכות, אבל יש לו עצה לכל מי שמעוניין לנסות גישה זו. "לשועלים או יונקים אחרים, לדוגמה, אפשר להשתמש במשהו כמו שמן דגים," הוא אומר. צולם במצלמת Canon EOS-1D X Mark III עם עדשת Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM ב-15מ"מ, 1/30 לשנייה, f/7.1 ו-ISO1600. Marc Albiac ©

מארק מאמין שצריך לראות בצילום באזור המגורים הזדמנות לשקוע לחלוטין בחוויה. זה לא סוד שהעבודות הטובות ביותר בתחום זה מגיעות ממקצוענים שמבלים חודשים באתר, אז צריך להתייחס כך לאזור שלך. התייחס לזה ברצינות ותראה תוצאות.

עבור מארק, העיקר זה להפיק את המיטב מהאזור שלך. "כנראה שיהיו לך יותר זמן ויותר מודעות עם חיות אלה, מאשר שהיית מבלה שבוע באפריקה בצילום פילים".

מארק מסביר שמי שנלהב מהאתגר, יכול ללמוד כיצד חיות הבר המקומיות שלו מתנהגות, היכן מסתובבים מינים מסוימים ואיך נראה המסלול שלהם בעיר או בחורשות. "חקר החיות שאתה הולך לצלם חשוב בדיוק כמו כל יכולת בתוך הערכה," הוא אומר.

מארק מספר שמה שמשך אותו לצילום לילה זו ההתעניינות שלו ביונקים כנער מתבגר. "התחלתי לצלם בגיל שבע. אבל התחתי לצלם חיות בר בלילה רק בגיל 14 או 15. יותר מכל עניינו אותי היונקים - צריך לתפוס אותם בלילה כי זה הזמן שלהם לצאת מהמחבוא."

2. המיקום והתאורה הנכונה הם גורמי מפתח

גירית עומדת על גזע עץ מעל אגם קטן, פניה משתקפות במים הכהים.

אם יש דבר אחד שמארק למד במהלך שנותיו בשטח, זה שאפשר למצוא בעלי חיים בכל מקום. "תמיד יש חיות בר עם רדת החשיכה - במיוחד בערים, שם הן מחפשות משהו לאכול," הוא אומר. צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark III (שהוחלפה כעת על-ידי Canon EOS 5D Mark IV) עם עדשת Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM ב-28 מ"מ, 1/160 שנ', f/4 ו-ISO1600. Marc Albiac ©

צללית של חזיר בר רץ ליד ספסל שעליו יושבים אנשים, על רקע קו רקיע עירוני בשעת דמדומים.

כדי להצליח ב צילום לילה, נדרשת הבנה טובה של פעולת המצלמה. "כאשר האור נחלש, חשוב יותר מתמיד לדעת היכן למצוא את ההגדרות, במיוחד ה-ISO והצמצם", אומר מארק. צולם במצלמת Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF ‏70-200 מ"מ F2.8L IS USM ב- 168 מ"מ, 1/25 שנ', f/2.8 ו-ISO6400. Marc Albiac ©

לעתים קרובות מארק שואב השראה לרעיונות ובניית קונספטים מצלמים מפורסמים אחרים. "אני מקבל המון השראה מתחרויות ופרסים, ומתעמק בפרופיל של האמנים המעורבים," הוא אומר, "במיוחד צלם הטבע של השנה בלונדון, אנגליה."

השלב הבא הוא מציאת המיקום הנכון. השתמש בידע שלך על האזור כדי לאתר מיקומים סבירים עבור בעלי החיים המועדפים עליך ותמשיך לחזור לשם. "צריך ללכת מדי יום, כי בפעם הראשונה ייתכן שלא תראה שום סימן להימצאותם של בעלי החיים," מסביר מארק. "אבל בדרך כלל אם תלך שלושה ימים רצופים, תוכל לאתר משהו."

לאחר שמצאת מיקום, צריך לחשוב על תאורה. "אם אתה רוצה להאיר רק את בעל החיים, עליך לצלם במהירויות תריס של בערך 1/100," אומר מארק. "אבל אם אתה רוצה לתפוס גם חלק מהסביבה, יש להגדיר את המצלמה לחשיפה ארוכה."

ההתנסות במהירויות תריס ארוכות יותר לא חייבת להיות בחירה פרקטית בלבד. אם מצאת את עצמך בעיר עם תנועת כלי רכב, או שאפילו יש לך פנס בהישג יד - זו יכולה להיות הזדמנות מצוינת לשחק עם שבילי אור.

"אם אתה משתמש בתאורה טבעית, או בפנס קבוע, תצטרך להשתמש במהירויות תריס ארוכות יותר ולעבוד עם הצמצם הרחב ביותר שאפשר תוך שמירה על האיכות," אומר מארק. "אם אתה משתמש בתאורה מלאכותית, צריך להגדיר את המצלמה ל-1/100 בערך. לכל הפחות זה חייב להיות מתחת ל-1/250 כדי לעבוד בסנכרון עם המבזק."

לעדשה כמו Canon RF 50mm F1.8 STM יש צמצם רחב המתאים באופן אידיאלי לסוג זה של צילום.

פריט אחד בערכה שמארק אוהב להשתמש בו הוא מפזר אור, בייחוד כאשר מדברים על עבודת מאקרו. "כשאני מצלם צפרדעים, קרפדות או סלמנדרים, העור שלהם יכול להיות רטוב מהסביבה," הוא מסביר. "זה יכול ליצור השתקפות לא טבעית, כדאי להצטייד במפזר כדי לרכך את האור."

"כשמדובר במפזרי אור - כמה שיותר גדול, יותר טוב, אבל מכיוון שזה היה צילום מאקרו והחיות שעליהן דיברנו הן יצורים קטנים, לא חייבים מפזר אור גדול במיוחד," הוא אומר.

אם אין לך מפזר אור, אפשר אפילו לאלתר ולהשתמש באובייקט אחר כמפזר אור, או להכין בבית אחד מנייר. "קניתי אחד באינטרנט לפני שנים, אבל במקרים מסוימים כשהוא לא עליי, השתמשתי בדבר הזה ששמים על שמשת הרכב כדי להגן מאור השמש בקיץ. מה שחשוב זה לרכך את אור הפנס, אז צריכים משהו שירחיב את האור," מסביר מארק.

3. התחל בצילום חיות קטנות

עטלף עף דרך פתח דלת מעץ בבית נטוש, עם אח גדול שנראה ברקע.

רגעים בחיי הלילה של חיות הבר, במיוחד אלה בתוך הערים, יכולים לקרות לעתים קרובות במצבים בלתי צפויים ולא סבירים - אז היה מוכן. "תמיד החזק מצלמה בהישג יד!" מייעץ מארק. צולם במצלמת Canon EOS-1D X Mark III עם עדשת Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM ב-15מ"מ, 1/5 לשנייה, f/9 ו-ISO800. Marc Albiac ©

מארק אומר שקל יותר לצלם חיות קטנות מאשר יונקים גדולים. "אני חושב שזו היכרות טובה עם צילום טבע, מכיוון שאפשר לעשות זאת עם עדשת מאקרו, מצלמה ומבזק אחד בלבד," הוא אומר.

תנאים פשוטים אלה מיטיבים עם צלם הטבע המתחיל וגם עם חיות הבר עצמן. לעבודות מסוג זה, מארק משתמש במבזק פשוט ו-Canon EOS R6, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM ותושבת מתאם EF-EOS R.

"כשאני עובד על צילום מאקרו, אני משתמש בערכה המינימלית הדרושה," הוא אומר. "אני רוצה לבלות כמה שפחות זמן בשטח של בעלי החיים - זה עדיף עבורם וגם כדי לקבל תמונה טבעית."

עבור מי שרוצים למתוח את הגבולות היצירתיים שלהם באמת, מארק מציע לצלם יצורים קטנים עם עדשה עם זווית רחבה. הוא בוחר את Canon EF 16-35mm F2.8 III USM, בגלל הצמצם הרחב עבור תנאי תאורה חלשה, אבל אפשר לנסות גם את Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. עם המבנה הקליל שלה, הצמצם ברוחב f/1.8 והגדלת מאקרו של עד 1:2, היא הכלי המושלם לצילומי תקריב.

"צריך לשים את הדעת על כל הדברים שמופיעים בתמונה," מסביר מארק. "זה יותר מאתגר, אבל לדעתי זה נחמד להראות את הסביבה הטבעית."

דבר אחד שנדרש עבור גישה בזווית רחבה הוא התאורה. "אם תאיר רק את הצפרדע כמו שעושים בסגנון מאקרו, אז שאר הסצנה תהיה חשוכה," אומר מארק. "צריך להאיר אזורים נוספים, כמו עץ למשל, או שצריכים חשיפה ארוכה כדי לקבל יותר תאורה טבעית."

לאחר שתתרגל לעבוד עם יצורים קטנים שקל יותר להתנהל איתם, זה יכול להיות הזמן המתאים לעבור לחיות לילה גדולות יותר. "הדבר הראשון שחייבים לדעת זה המיקום - היכן תופיע החיה? איך אפשר להאיר את הסצנה כדי ללכוד את הרגע? מה אתה חושב שהחיה תעשה?" מציע מארק. לאחר שיהיה לך רעיון על ההתנהגות של בעל החיים בשטח הזה, כל מה שניתן לעשות זה להישאר מוכן, להחזיק את ערכת הציוד המתאימה ולסדר את ההגדרות.

4. בחירת המצלמה וההגדרות הנכונות.

קווי מתאר של נוף סלעי ובעל חיים עם קרניים נראה במרחק מימין

הגעה מוקדמת לאתר נותנת לך זמן להכין את הצילום, אבל היה מוכן לכוונן את ההגדרות עם השינויים באור. "אם התחלת הליכה ב-5 אחר הצהריים, תצטרך לשנות כל הזמן את הגדרות החשיפה עם רדת השמש", אומר מארק. "אז היה סבלני עם עצמך ועם המצלמה!" צולם ב-Canon EOS R6 עם עדשת Canon EF 70-200mm f/4L USM ומתאם תושבת EF-EOS R ב-200 מ"מ, 1/3200 לשנייה, f/4 ו-ISO800. Marc Albiac ©

עבור מארק, בחירת המצלמה הנכונה היא חיונית, ו-Canon EOS R6 היא השותף המושלם בתור האפשרות המקיפה עבור תאורה חלשה. הודות לתכונת מיקוד אוטומטי לזיהוי עיניים (AF) המהפכנית, ה-EOS R6 יכולה לזהות ולעקוב אחר נושאים ברמות דיוק חדשות, כלומר, גם כאשר הנושא שלך נמצא בתנועה, כגון ציפור עפה, תוכל עדיין לקבל תמונה חדה. מייצב התמונה (IBIS) המובנה שלה גם מסיר את רוב הצורך בחצובה ומאפשר למארק התקנה זריזה ויעילה.

"ה-IBIS של מצלמת EOS R6 הופכת מצלמה זו למושלמת עבור צילום חיות בר בלילה, מאחר שהוא מאפשר לצלם בתאורה חלשה במהירויות תריס נמוכות," הוא אומר. לדוגמה, כאשר אתה יוצא לטיול כדי לצלם, תוכל לראות כיצד הנשימה משפיעה על האופן שבו אתה מחזיק את המצלמה. אם אתה לא יציב ומצלם בחושך במהירות תריס נמוכה מאוד, ה-IBIS פשוט הופך את המצב."

מעבר ליציבות, היכולת לצלם ב-ISO גבוה ועדיין לקבל תמונות נקיות הופכת את מצלמת EOS R6 לבחירה המובנת מאליה עבור מארק. "זה מטורף - אני לא משתמש ב-ISO של פחות מ-6400 ותמיד מקבל תוצאות מושלמות! אם צריך, אני יכול להעלות את זה אפילו ל-8000," הוא מסכם.

אבל מהן העדשות הטובות ביותר לצילום טבע? עדשות כמו Canon RF 50mm F1.2L USM – שנותנת ביצועים נהדרים בתאורה חלשה -מתאימה היטב עם Canon EOS R6 לצילום של תמונות טבע.

צילום טבע וחיות בר בתאורה חלשה פותח עולם חדש שלם של התנהגות בעלי חיים ויכול ליצור תמונות בוהקות ומרשימות. השתמש בעצות של מארק כדי לראות מה אפשר לצלם באזור מגוריך.



מאת ג'ק פיטס

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

מזוכי פרסים למקצוענים

שני זוכי פרס צלם הטבע הצעיר של השנה מספרים על המשמעות של הצלחה המוקדמת עבורם.

צילום ציפורים בעדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

צלם מקצועי וצלם חובב משתפים פעולה כדי להתנסות ב-RF 200-800mm F6.3-9 IS USM בשטח.

עצות לצילומי טבע וחיות בר

עצות וטכניקות שיעזרו לך לשפר באופן משמעותי את האופן שבו אתה מצלם חיות בר, ולהפיק את המרב מהמצלמה והעדשות של Canon.

גלה את עולם החרקים

חשוף את חייהם הסודיים של היצורים הזעירים בעזרת עצתו של פייר אנקה.