בדרך כלל, הצילום קשה יותר בטמפרטורות קיצוניות. שלג, כפור וקרח – כולם יוצרים סצנות חורף מרהיבות, אבל רוב המצלמות מתוכננות לפעול רק מעל 0°C/32°F. בדומה לכך, סביבות חמות במיוחד עלולות לגרום למצלמות להתחמם יתר על המידה, בעוד שמקומות חוליים מגבירים את הסיכון לפגיעה בציוד שאינו אטום.
מצלמות רבות של Canon כוללות איטום מזג אוויר ויכולות לתפקד בתנאים קשים להפליא, אך יש לקחת בחשבון גם את הרכיב האנושי. צילום בסביבות קיצוניות יכול להיות קשה לצלם ולציוד.
אם כן, ברור שיש לנקוט בזהירות בעת צילום בטמפרטורות קיצוניות, לבדוק את תחזית מזג האוויר לפני היציאה לדרך ולארוז את הבגדים המתאימים ואת הציוד המתאים לצילום חוץ. עם זאת, כדאי גם להכיר כמה טיפים מעשיים לצילום כדי שדברים יתנהלו בצורה חלקה ככל האפשר. להלן הטיפים המובילים שלנו לצילום בתנאים קיצוניים של קור וחום.
יסודות הצילום / בחוץ
טיפים לצילום בתנאי מזג אוויר קיצוניים
צילום בטמפרטורות נמוכות
1. שמירה על חום הידיים
ידיים רועדות עלולות לגרום לרעד במצלמה ולהוביל לצילומים מטושטשים. יש להקפיד לארוז זוג כפפות עמידות למים ומחממי ידיים להתחממות לאחר שהייה בחוץ בקור.
כפפות חשובות לצילום במזג אוויר קר, אך הן יכולות להקשות על שימוש בלחצני המצלמה. עדשת Canon עם טבעת בקרה הניתנת להקצאה, כגון RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, RF 35mm F1.8 MACRO IS STM או RF 85mm F2 MACRO IS STM, לרוב תהיה קלה יותר לתפעול תוך לבישת כפפות. מצלמות Canon עם שליטה באמצעות ג'ויסטיק, כמו Canon EOS R10, יכולות להועיל גם אם כפפות מקשות על השימוש במסך המגע כדי להזיז את נקודת המיקוד האוטומטי.
לחובבים מושבעים של צילום חורף, צלם הספורט ושגריר Canon, ריצ'רד וולץ', ממליץ להשקיע בכפפות טיפוס, שמאפשרות לחשוף את קצות האצבעות לצילום, אך מגנות הידיים בין צילומים.
2. הגנה על הציוד
מצלמות Canon EOS R System, כגון EOS R6, EOS R6 Mark II ו-EOS R7 כוללות איטום לפגעי מזג אוויר, ולא תהיה בעיה לצלם בגשם, אבל כדאי לבדוק לפני יציאה לצילום בגשם. אם טיפות אכן חודרות לעדשה, יש לנגב אותן באמצעות מטלית מיקרופייבר נקייה או מגבון עדשות. אפשר גם לקנות מסנני הגנה לעדשות, שהם שימושיים מאוד בתנאים קיצוניים. רצוי להימנע מהחלפת עדשות בגשם חזק או בסופות שלג, מכיוון שקיים סיכום לפגיעה בציוד.
בשימוש במצלמה בחוץ, ללא סיבוב את טבעת המיקוד ידנית או שימוש בפוקוס האוטומטי במשך זמן מה, טבעות המיקוד והזום של העדשה עלולות לקפוא. כדי לעצור זאת, כאשר המצלמה לא בשימוש, יש לשמור אותה עטופה ובתיק באיכות טובה, או לכסות אותה אם נעשה צילום בשלג. לחלופין, אפשר לסובב את טבעות המיקוד והזום לעתים קרובות באמצעות מנוע המיקוד האוטומטי (AF), או לעשות זאת באופן ידני.
הסוללות יתרוקנו מהר מהרגיל במזג אוויר קר, אז כדאי לאחסן את המצלמה והסוללות בתיק או בכיס פנימי שבו חום הגוף מאפשר חימום שלהן. כמו כן, יש לזכור לארוז פי שניים סוללות מהרגיל.
הכנסת המצלמה שלכם מהקור לסביבה חמה תגרום לעיבוי שעלול להזיק לציוד שלכם. "כשיוצאים לארוחת צהריים, הצלם או התרמיל יישאר בחוץ," מייעץ ריצ'רד. מעבר מקור לחום כדי לבדוק את התמונות עלול לסכן את המצלמה. המצלמה תתערפל, העדשה שלכם תתערפל וייגרם נזק למצלמה. צריך לשמור את המצלמה באזור עם טמפרטורה אחידה". יש להניח את תיק הציוד במקום מעט קריר יותר, כמו מרפסת, כדי לאפשר לציוד להגיע לטמפרטורה הפנימית בהדרגה.
אם צריך לעבור ישירות מסביבה אחת לאחרת, אפשר לנסות לעטוף שקית ניילון סביב הציוד במשך כמה דקות, כדי ששינוי הטמפרטורה לא יהיה מהיר מדי.
3. שימוש בחצובה וצילום מרחוק
צילום יציב לא יהיה אם רועדים מהקור. חצובה קלת משקל וניידת תעזור לייצב את המצלמה שלכם כך שתוכלו לצלם בביטחון. רק זכרו לא לגעת בחצובה בידיים חשופות אם אתם בתנאים מתחת לאפס, מכיוון שאתם עלול 'לצרוב' את העור שלכם. רוקעים על קרקע מכוסה שלג כדי ליצור משטח אחיד וקומפקטי לפני ההתקנה.
אפשר גם להשתמש באפליקציית Canon Camera Connect בטלפון החכם כדי לשחרר את התריס באופן מרוחק ואלחוטי, מה שאומר שלא יהיה צורך לגעת במצלמה כלל. אפשר להתאים את המיקוד באמצעות האפליקציה וגם להשתמש בה כדי לתייג גיאוגרפית את התמונות, כדי לא לשכוח היכן צולמה התמונה יוצאת הדופן הזו.
צילום בתנאי חום או חול
1. הגנה מפני השמש
יש להימנע מאור שמש ישיר ולהישאר בצל במידת האפשר. אם יש צורך לשהות בשמש, יש למרוח קרם הגנה עם מקדם הגנה מתאים להגנהמפני קרינת UV וכובע שמצל את הפנים. היכן שניתן, יש להניח את הציוד בצל, במיוחד את הסוללות. אם הולכים לסביבה עם תנאים קיצוניים, יש להודיע למישהו לאן ומתי נוסעים, ומתי מתכננים לחזור, על מנת להזעיק כוחות חירום במידת הצורך.
2. בחירת הערכה המתאימה
התרחקות מאור שמש ישיר גם תמנע את התחממות יתר של הציוד, במיוחד בעת צילום וידאו. כיוון שמצלמות לא יכולות לתפקד כשהן מתחממות יותר מדי, עלולים להחמיץ תמונות פוטנציאליות בזמן ההמתנה להתקררות המצלמות.
אם מצלמים בסביבות חוליות, כמו חוף הים או מדבר, יש להגן על הציוד מפני גרגרי חול. הפתרון הוא להשקיע במצלמה עם איטום לפגעי מזג אוויר, כמו Canon EOS R7, שעמידה בפני לחות ואבק. EOS R7 כוללת גם הגנה על תריס, המסייעת במניעת כניסת אבק לחיישן. גם עדשות הן פגיעות. את המצלמה האטומה לפגעי מזג האוויר יש לחבר עם עדשה המוגנת באופן דומה, כגון Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, הכוללת אטמי גומי שימנעו פגיעה של גרגרי חול ברכיבים האופטימיים הפנימיים.
גם אם לא מזג האוויר אינו לוהט, הציוד עדיין עלול להיפגע מלחות שחדרה אליו. שוב, ציוד אטום לפגעי מזג אוויר ועמיד בפני לחות ימנע זאת, אך ישנם צעדים נוספים שאפשר לנקוט. יש להשתמש בתיק עמיד למים ולהניח בו מספר שקיקי סיליקה ג'ל שיספחו לחות שחדרה פנימה. יש להקפיד לשמור את תיק הציוד בסביבה יבשה, ואם אפשר - בחדר עם קולט לחות.
במצב של חום קיצוני, אפשר לאחסן שקית קרח בתיק הציוד כדי לשמור על טמפרטורה נמוכה. עם זאת, יש לוודא שהוא עטוף כראוי כדי למנוע פגיעת לחות בציוד עם הפשרה של שקית הקרח.
גם לצבע של הציוד יש תפקיד. עדשות Canon מסוימות, כמו RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, כוללות ציפוי לבן כדי לשמור על קרירות פנים העדשה בסביבה חמה. Canon EOS R50 זמינה גם בלבן, מה שאמור לעזור לה להישאר קרירה יותר לאורך זמן באור השמש לעומת מצלמה שחורה. בנוסף, עדשות RF מסדרת L כגון Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM בעלות ציפוי מגן חום המונע מקנה העדשה להתחמם יתר על המידה תחת השמש העזה.
3. תאורה וחשיפת יתר
אור שמש בהיר יכול בקלות להוביל לצילומים חשופים מדי. בעת הצילום יש להקפיד שלא נוצרים אזורים בוהקים שנראים לבנים וחסרי פרטים. כאשר זה קורה, הנתונים אובדים ואינם ניתנים לשחזור, כלומר, אין אפשרות לתקן את חשיפת היתר בשלב העריכה.
השתמש בתכונת ההיסטוגרמה או דפוס הזברה של המצלמה כדי לעקוב אחר הבלטת ההדגשה על המסך או באמצעות ה-EVF, תוך חשיפה נמוכה של הצילום במידת הצורך. כל עוד לא יוצרים אזורים בוהקים, ניתן לשחזר צילום מעט בהיר מדי על ידי הפחתת ההדגשות והאזורים הלבנים באמצעות תוכנת עריכה כמו Digital Photo Professional של Canon.
לטיפים נוספים וטכניקות נוספות לצילום בתנאים מאתגרים, כדאי לעיין במאמר שלנו בנושא צילום בנופים קיצוניים*.
נכתב על ידי פיטר וולינסקי
*זמין בשפות נבחרות בלבד.