יש סיבה לכך שצילומי חופים הם נושא פופולרי כל כך בתחום צילומי הנוף. הניגוד המדהים בין החוף והים, הצורות שהאור יוצר כשהוא מוחזר מהמים, והשינויים הדרמטיים בתנאי מזג האוויר הופכים את נופי הים לנושא פופולרי במיוחד.
הצלם והמורה האיטלקי אריק קולומבו אוהב לצלם נופים ימיים. הוא מתאר את עצמו כ'צלם של 360°' שהספיק כבר לעבוד בכל סוגות הצילום, מחתונות דרך אופנה עילית ועד צילומי וידאו מסחריים, אך אין ספק שאהבתו הגדולה נתונה לצילומי נוף וחיות בר. הוא נסע מרחקים גדולים כדי לצלם "את הנופים הפראיים והאיקוניים ביותר על כוכב הלכת היפיפה שלנו, מהרים ועד אוקיינוסים, מקרחונים ועד הרי געש." הוא גם מקדיש חלק נכבד מזמנו לשיתוף התובנות והכישורים שרכש במסגרת קורסים, סדנאות שטח ומסעות צילום.
כאן, אנו משוחחים עם אריק כדי לקבל ממנו טיפים חשובים ליצירת צילומי נוף ימי מוצלחים, ובנוסף מספקים מידע על כמה מהמצלמות הטובות ביותר של Canon לצילומי חוף ונופים ימיים.
טיפים לצילום טוב יותר של נופים ימיים
1. איך לצלם תמונות מדהימות של נופים ימיים
לדברי אריק, "קומפוזיציה היא המרכיב החשוב ביותר בצילום, ובמיוחד בנופים ימיים." הוא ממליץ לשהות זמן מה במקום הצילום לפני שמתחילים לצלם. "עוזר מאוד להכיר את המקום בלי מצלמה," הוא אומר. "רק לאחר שאני שוהה 20–30 דקות בהיכרות עם המקום אני מוציא את המצלמה מהתרמיל."
הים הפתוח יכול להיות מהפנט ביופיו, אבל תמונת סטילס לא תמיד מצליחה ללכוד את הדינמיות שכל כך מאפיינת אותו. חפשו מאפיינים של חוף הים כדי ליצור קומפוזיציות עם מרכיבים קלסיים כמו נקודות עניין במרחקים שונים, מסגור א-סימטרי וכמובן קווים מובילים. "סלעים הם נושא מעולה ליצירת קומפוזיציה דינמית," אומר אריק, "ופרחים בעלי צבעים חמים יכולים ליצור ניגוד נפלא אל מול צבעי הים."
בנופים ימיים, קו אופק ישר יכול להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון. במצלמות רבות יש פלס אלקטרוני שאפשר להציגו מעל התמונה בתוך העינית או במסך האחורי, כדי להימנע מקו אופק נטוי. במצלמת EOS R7 נוספה פונקציה של פילוס אוטומטי, העושה שימוש במנגנון ייצוב התמונה המובנה במצלמה (IBIS) כדי ליישר קווי אופק שסוטים מעט מהפלס ולהבטיח תמונות מושלמות.
לא משנה באיזו מצלמה אתם משתמשים, אריק ממליץ להפעיל תמיד את פונקציית הצגת קווי הרשת כדי להבטיח שהתמונות מפולסות, וגם כדי לסייע בשימוש בטכניקות קומפוזיציה קלסיות כגון חוק השלישים או כדי לקבוע את מיקומם של מרכיבים אלכסוניים בתמונה.
2. צילום אנכי של נופים ימיים
כיום, הצילום האנכי הפך חשוב לא פחות מהצילום האופקי, גם כשמדובר בנופים ימיים. חלק משמעותי מנתח העבודה של צלמים רבים הוא יצירת תמונות שמותאמות לשימוש בפלטפורמות מדיה חברתית שונות, אבל זו גם הזדמנות ללכוד פרטים מעניינים שעלולים ללכת קצת לאיבוד בתצלומים אופקיים.
"אני אוהב קומפוזיציות אנכיות," אומר אריק. "הן יותר מעניינות ופחות כאוטיות מקומפוזיציות אופקיות. בתמונות כאלה, חשוב לחפש רקע קדמי שייראה טוב בצילום מקרוב כדי להבטיח תמונה מעניינת וייחודית."
3. מהו הזמן הטוב ביותר לצילום נופים ימיים?
אותה הסצנה עשויה לקבל מראה שונה לגמרי עם השינוי בעוצמת האור, כיוון האור וצבעו לאורך היום. אין בהכרח 'זמן נכון', אך אם אתם מחפשים צבעים מעניינים, צאו לצלם בשעות הבוקר המוקדמות או שעות הערב המאוחרות – המכונות גם 'שעות הזהב' – או לפני השחר ואחרי השקיעה ב'שעות הכחולות', שכן מגוון הצבעים בזמנים אלה מעניין יותר מאלה הנוצרים באור השמש החזק של אמצע היום.
כאשר מצלמים מוקדם בבקר או בשעות בין הערביים, אפשר לפעמים להיתקל בנופי ים מעניינים במיוחד עם אנשים, עצים, מאפייני נוף אחרים או אפילו מבנים מעשה ידי אדם הנראים בצללית. עם זאת, לקבלת טווח רחב במיוחד של פרטים וגמישות יצירתית גדולה יותר, מומלץ לנקוט באותה גישה כמו בתרחישים אחרים של צילום בתנאי תאורה חלשה – כלומר להשתמש במפתח צמצם רחב (מספר f נמוך) כדי לאפשר לעדשה להכניס כמה שיותר אור, להגדיל את הגדרת ה-ISO ולבחור במצלמה בעלת ביצועים מעולים בתנאי תאורה חלשה כמו סדרת המצלמות EOS R System של Canon.
עם זאת, האתגר עשוי להיות דווקא תאורה בהירה מאוד ובוהק חזק בשעות אמצע היום, ולאו דווקא תנאי תאורה חלשה. למצבים כאלה, ה-EOS R50 ומצלמות אחרות של Canon כוללות פונקציות כמו מצב Scene Intelligent ומצבי סצנה HDR (טווח דינמי גבוה), המהווים פתרון מושלם לצילום בתנאי ניגודיות גבוהה והשתקפויות בוהקות שמאפיינים את חוף הים.
4. הגדרות מצלמה מומלצות לצילומים טובים יותר של נופים ימיים
אם אי אפשר להימנע מצילום בשעות האור הבוהק של אמצע היום, אריק ממליץ להשתמש במסנן ND (צפיפות ניטרלית) כדי להקטין את כמות האור הנכנסת למצלמה. הוא עצמו אוהב להשתמש במסנן ND1000 המקטין את כמות האור בשיעור של 10 צמצמים. "שימוש במסנן כזה יקטין את כמות האור ויאפשר שימוש בחשיפות ארוכות כדי ליצור טשטוש של תנועה בים," הוא אומר.
אריק אוהב להשתמש בטכניקה זו משום שיצירת תחושה של תנועה בנוף ימי עשויה להוסיף מידה לא מבוטלת של עניין לתמונה שאחרת עלולה להיות ממוצעת למדי. שני מרכיבים שחשוב להתמקד בהם הם המים והשמיים, ושניהם מאופיינים בתנועה איטית יחסית. לכידת התנועה שלהם (במקום הקפאת התנועה) מצריכה שימוש במהירות תריס איטית ובייצוב המצלמה באופן כלשהו, על פי רוב חצובה.
שמירה על מספר ISO נמוך ומפתח צמצם קטן (מספרי f גבוהים) יאפשר שימוש במהירויות תריס ארוכות יותר. כדי למנוע תנודה של המצלמה בעת לחיצה על המחשף, אפשר לשלוט במצלמה מרחוק באמצעות האפליקציה Canon Camera Connect. נסו לצלם בחשיפות של 10 שניות ויותר כדי לראות איך עננים זזים וגלים השוטפים את החוף הופכים לשטף צבע חלק ומשיי. לחלופין, תוכלו להשתמש במהירויות תריס גבוהות במיוחד, כדי להקפיא את הטיפות הבודדות של הגלים הנשברים.
5. עומק שדה בצילומים של נופים ימיים
לעתים קרובות, אריק רוצה שחלק מהסצנה יהיה ממוקד בצורה מושלמת כאשר כל היתר יכול להיות מטושטש יותר (עומק שדה שטוח). במצבים אלה, הוא משתמש במיקוד ידני ובתכונה שימושית במצלמות נטולות המראה של Canon – בחירת מיקוד ידנית, (MF peaking). תכונה זו שימושית במיוחד בתנאי תאורה חלשה או כאשר שורר ערפל – תנאים שעלולים להקשות על המיקוד.
"גם אם המיקוד האוטומטי שימושי מאוד," אומר אריק, "כאשר תנאי מזג האוויר מקשים על השימוש בו, תכונת בחירת המיקוד ממש מצילה אותי." כאשר תכונת MF peaking מופעלת, אפשר לבצע מיקוד ידני ללא חשש, שכן מסך או עינית המצלמה ידגישו מה בדיוק נמצא בפוקוס על ידי הדגשת האזורים הממוקדים בצבע בהיר, כך שאפשר לראות איך הם משתנים תוך כדי כוונון המיקוד.
לעומת זאת, בצילום נוף רוצים לפעמים למקד חלקים גדולים ככל שניתן מתוך הסצנה – החל מקדמת התמונה ועד לרקע. אחת הטכניקות המעולות להשגת מיקוד כולל מעין זה נקראת מיקוד למרחק ההיפר-פוקלי. המרחק ההיפר-פוקלי משתנה בהתאם לעדשה המורכבת, לצמצם ולאורך המוקד שבו משתמשים, כך שהדרך הקלה ביותר לחשב את מרחק המיקוד הרצוי היא להשתמש במחשבון עומק השדה והמרחק ההיפר-פוקלי באפליקציה החינמית של Canon Photo Companion. אם אין לכם זמן לחישובים, אפשר להשתמש בכלל אצבע פשוט – למקד למקום הנמצא במרחק שליש מעומק הסצנה.
6. מהו מזג האוויר הטוב ביותר לצילום נוף ימי?
מזג האוויר עשוי להוסיף עניין רב לצילום של נוף ימי, יהיו אלה ענני זהב חלקים וקלילים או ענני סערה קודרים ומאיימים. אחת המיומנויות החשובות כצלם היא ללמוד לזהות דפוסי מזג אוויר מעניינים ולדעת כיצד לנצל אותם בצורה הטובה ביותר מבחינה צילומית. "אני תמיד אומר לתלמידים שלי, שאין 'מזג אוויר גרוע', רק צלמים גרועים", אומר אריק. "היופי בצילום נוף הוא העובדה שהטבע הוא לרוב בלתי צפוי.
"במהלך המסעות שלי בעולם, נוכחתי לדעת שתנאי מזג האוויר הטובים ביותר מופיעים אחרי סערה."
יצאתם לצלם ותפס אתכם גשם שוטף? למה לא לראות בו הזדמנות במקום בעיה. "כאשר מתחוללת סערה בים," מציע אריק, "אפשר להשתמש בעדשת זום כדי לצלם גלים במהירות תריס גבוהה סביב 1/1000 שניות כדי להקפיא את הטיפות הבודדות, או לחלופין במהירות איטית של 10 שניות כדי ליצור תמונה מופשטת יותר."
7. מיטב המצלמות והעדשות לצילום נופים ימיים
כדי להקטין את המשקל שהוא סוחב, אריק נוהג לפעמים להצטייד במצלמה אחת בלבד – פול-פריים מסדרת EOS R System עם עדשת זום RF רחבת זווית.
לצילום בזווית אולטרה-רחבה – אפשרות שמתאימה מאוד לצילום נופים ימיים – מצלמת פול-פריים כגון ה-EOS R8 עם עדשת RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM היא שילוב מנצח ליצירת תצלומים גדולים, בפורמט קטן ונוח לנשיאה. ה-EOS R8 מסוגלת לבצע גם צילום רציף מהיר עד 40fps, פתרון אידאלי כאשר רוצים את הרגע הנכון שבו הגל נשבר על הסלעים.
ליום צילום על חוף הים תוכלו לבחור בחלופה במחיר נוח יותר, ה-EOS R50 בעלת רזולוציה של 24.2MP עם עדשת RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM או RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM lens, שמהווה שילוב עוד יותר קל ונייד מבלי לגרוע דבר מהגמישות שלו.
העדשות האלה מעניקות טווח רחב ומאוד שימושי של אורכי מוקד. אם אתם מחפשים עדשת סופר טלפוטו, ה-RF 100-400mm F5.6-8 IS USM היא בחירה נפלאה כאשר מזווגים אותה עם מצלמת פול-פריים, ומעניקה טווח עוד יותר גדול כאשר מרכיבים אותה על מצלמת APS-C.
אם ברשותכם יש כבר עדשות EF ואתם מעוניינים להשתמש בהן עם מצלמות מסדרת EOS R System, the מתאם התושבת למסננים (Drop-In Filter Mount Adapter) דגם EF-EOS R מציע בונוס נוסף: לא רק שהוא מאפשר להשתמש בעדשות EF ו-EF-S ללא אובדן איכות ופונקציונליות, הוא גם פותח בפניכם את האפשרות הנוחה להשתמש במסננים נשלפים. היא זמינה עם מסנן V-ND או מסנן מקטב עגול, שניהם חיוניים כאשר צריך להתמודד עם הבוהק החזק בחוף הים.
חוף הים הוא לא רק מקום לבילוי עם חברים או בני משפחה, יש בו המון פוטנציאל לצילומי נוף נפלאים בכל מזג אוויר.
נכתב על ידי אסטריד פיטמן ושרה באקלנד
מוצרים קשורים
-
EOS R50
צור תוכן איכותי ואטרקטיבי במיוחד באמצעות מצלמת EOS R זו ללא מראה, החל מתמונות סטילס חדות וכלה בסרטי 4K ובהזרמות בשידור חי. מכשיר ייעודי ורב-תכליתי. -
EOS R10
בצע את הצעדים הבאים שלך בעולם הצילום ובווידאו עם מצלמה בעלת מערכת EOS R ללא מראה הבנויה סביב חיישן בגודל APS-C. -
EOS R7
גלה את הטבע הפראי עם מצלמה שכוללת מהירות ואיכות תמונה יוצאות דופן בגוף APS-C נייד עם עיצוב עתידני. -
RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM
עדשת זום טלפוטו למצלמות APS-C שתאפשר לך להתקרב ולגלות אפשרויות חדשות בצילום טיולים, אירועי ספורט, בני משפחה וחיות מחמד. -
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
עדשת זום APS-C בסדרת EOS R הכוללת עדשות רחבות עד עדשות טלפוטו שהיא מושלמת לנסיעות, חיות בר, ספורט וסגנון חיים. -
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
עדשת RF קומפקטית וקלה עם זום של 15-30 מ"מ, מושלמת לנסיעות ולצילומים של נופים עירוניים, נופי טבע, אדריכלות וולוגים בדרכים. -
RF 70-200mm F4L IS USM
עדשת הזום טלפוטו הקומפקטית וקלת המשקל מסדרה L, RF 70-200mm F4L IS USM, מתאימה במיוחד לצילום בטיולים, לצילום אירועי ספורט/טבע ולצילום תמונות דיוקן. -
Tripod Grip HG-100TBR
צלם זמן ארוך יותר ביציבות רבה יותר וגמישות יצירתית גדולה יותר בזכות ידית החצובה הייחודית הכוללת שלט רחוק נשלף.