טיפים לצילום טוב יותר של נופים ימיים

מתכננים להגיע לחוף הים במהלך הקיץ או חושבים לדחות את הטיול לתקופה שמחוף לעונת השיא? הטיפים שלנו לצילומי נוף ימי יסייעו לכם לצלם תמונות נפלאות בכל עונה של השנה ובכל מזג אוויר.
תצלום HDR של אריק קולומבו ובו השמש על קו האופק של ים סוער, המתנפץ על סלעים בקדמת התצלום, וברקע שמי הערב בצבעים חמים.

יש סיבה לכך שצילומי חופים הם נושא פופולרי כל כך בתחום צילומי הנוף. הניגוד המדהים בין החוף והים, הצורות שהאור יוצר כשהוא מוחזר מהמים, והשינויים הדרמטיים בתנאי מזג האוויר הופכים את נופי הים לנושא פופולרי במיוחד.

הצלם והמורה האיטלקי אריק קולומבו אוהב לצלם נופים ימיים. הוא מתאר את עצמו כ'צלם של 360°' שהספיק כבר לעבוד בכל סוגות הצילום, מחתונות דרך אופנה עילית ועד צילומי וידאו מסחריים, אך אין ספק שאהבתו הגדולה נתונה לצילומי נוף וחיות בר. הוא נסע מרחקים גדולים כדי לצלם "את הנופים הפראיים והאיקוניים ביותר על כוכב הלכת היפיפה שלנו, מהרים ועד אוקיינוסים, מקרחונים ועד הרי געש." הוא גם מקדיש חלק נכבד מזמנו לשיתוף התובנות והכישורים שרכש במסגרת קורסים, סדנאות שטח ומסעות צילום.

כאן, אנו משוחחים עם אריק כדי לקבל ממנו טיפים חשובים ליצירת צילומי נוף ימי מוצלחים, ובנוסף מספקים מידע על כמה מהמצלמות הטובות ביותר של Canon לצילומי חוף ונופים ימיים.

תצלום של אריק קולומבו של צוק תלול כשבקדמת התמונה צדף יחיד, וברקע פסי עננים בשמי הערב.

בין שמדובר במיקום אקזוטי ובין שזה מקום מוכר, אריק ממליץ לחפש תמיד נקודת מבט פחות קונבנציונלית. עם זאת, הוא ממליץ גם להשתמש בכל שיטות הקומפוזיציה המוכרות – לכלול קווים מובילים ולוודא כי יש דבר מה המושך את העין בקדמת התמונה, בחלק האמצעי וגם ברקע. תצלום המורכב מחמש תמונות שצולמו ב-Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © אריק קולומבו

תצלום של אריק קולומבו מחשוף סלעי שדרכו עוברת קשת טבעית, כאשר בקדמת התמונה הגלים מתערבלים על הסלעים ונראים מטושטשים עקב החשיפה הארוכה.

גם כאשר מזג האוויר נוח יחסית, ציוד הצילום שלך עלול להיות חשוף לרסס מי הים. למצלמות ועדשות יש רמות משתנות של אטימה בפני תנאי מזג אוויר – אבל למרות זאת, אריק משתמש באופן קבוע בכיסויי הגנה מפני הגשם, ומזכיר: "אחד הדברים שהכי חשוב לרכוש הוא תרמיל טוב, שיגן על העדשות מפני הרטיבות." מומלץ גם להשקיע במגני שמש לעדשות, כדי להגן עליהן מפני רסס הטיפות. תצלום המורכב משלוש תמונות שצולמו ב-Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © אריק קולומבו

1. איך לצלם תמונות מדהימות של נופים ימיים

לדברי אריק, "קומפוזיציה היא המרכיב החשוב ביותר בצילום, ובמיוחד בנופים ימיים." הוא ממליץ לשהות זמן מה במקום הצילום לפני שמתחילים לצלם. "עוזר מאוד להכיר את המקום בלי מצלמה," הוא אומר. "רק לאחר שאני שוהה 20–30 דקות בהיכרות עם המקום אני מוציא את המצלמה מהתרמיל."

הים הפתוח יכול להיות מהפנט ביופיו, אבל תמונת סטילס לא תמיד מצליחה ללכוד את הדינמיות שכל כך מאפיינת אותו. חפשו מאפיינים של חוף הים כדי ליצור קומפוזיציות עם מרכיבים קלסיים כמו נקודות עניין במרחקים שונים, מסגור א-סימטרי וכמובן קווים מובילים. "סלעים הם נושא מעולה ליצירת קומפוזיציה דינמית," אומר אריק, "ופרחים בעלי צבעים חמים יכולים ליצור ניגוד נפלא אל מול צבעי הים."

בנופים ימיים, קו אופק ישר יכול להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון. במצלמות רבות יש פלס אלקטרוני שאפשר להציגו מעל התמונה בתוך העינית או במסך האחורי, כדי להימנע מקו אופק נטוי. במצלמת EOS R7 נוספה פונקציה של פילוס אוטומטי, העושה שימוש במנגנון ייצוב התמונה המובנה במצלמה (IBIS) כדי ליישר קווי אופק שסוטים מעט מהפלס ולהבטיח תמונות מושלמות.

לא משנה באיזו מצלמה אתם משתמשים, אריק ממליץ להפעיל תמיד את פונקציית הצגת קווי הרשת כדי להבטיח שהתמונות מפולסות, וגם כדי לסייע בשימוש בטכניקות קומפוזיציה קלסיות כגון חוק השלישים או כדי לקבוע את מיקומם של מרכיבים אלכסוניים בתמונה.

בתצלום HDR המורכב ממספר תמונות של אריק קולומבו, גלים מתנפצים על סלעים, כשתנועתם מטושטשת בגלל חשיפה ארוכה. עננים אפורים וקודרים מסתירים את השמש בשמיים.

קומפוזיציה אנכית עשויה להדגיש את הניגוד בין הים לשמיים. העברת המצלמה למצב HDR, (אם זמין) תאפשר לקבל חשיפה טובה של הים והשמיים, אבל גם אם המצלמה שלכם לא כוללת את התכונה הזאת, אל דאגה. לאחר הצבת המצלמה על חצובה, אריק נוהג לצלם כמה תצלומים עם הגדרות שונות כדי ללכוד חלקים שונים של הסצנה בצורה הטובה ביותר, ולאחר מכן הוא משתמש בטכניקות של הרכבה כדי למזג כמה תמונות לתצלום אחד. התצלום מורכב משלוש תמונות שצולמו ב-Canon EOS 5D Mark IV עם עדשת Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM ב-16 מ"מ, במהירות מ-1/15 שנ' עבור קדמת התצלום ועד 1/125 שנ' עבור העננים, f/13 ו-ISO 100. © אריק קולומבו

בתצלום של אריק קולומבו, הזוהר הצפוני מנצנץ בשמיים, צבעיו משתקפים במי הים הקפואים. האדמה היא רק קו כהה באופק.

התרחשויות בשמיים יכולות להיות דרמטיות לא פחות מאלה שבים, בין שמדובר בזוהר הצפוני ובין שאלה ענני סערה. צולם במצלמת Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM ב-15 מ"מ, 15 שנ', f/11 ו-ISO 100. © אריק קולומבו

2. צילום אנכי של נופים ימיים

כיום, הצילום האנכי הפך חשוב לא פחות מהצילום האופקי, גם כשמדובר בנופים ימיים. חלק משמעותי מנתח העבודה של צלמים רבים הוא יצירת תמונות שמותאמות לשימוש בפלטפורמות מדיה חברתית שונות, אבל זו גם הזדמנות ללכוד פרטים מעניינים שעלולים ללכת קצת לאיבוד בתצלומים אופקיים.

"אני אוהב קומפוזיציות אנכיות," אומר אריק. "הן יותר מעניינות ופחות כאוטיות מקומפוזיציות אופקיות. בתמונות כאלה, חשוב לחפש רקע קדמי שייראה טוב בצילום מקרוב כדי להבטיח תמונה מעניינת וייחודית."

3. מהו הזמן הטוב ביותר לצילום נופים ימיים?

אותה הסצנה עשויה לקבל מראה שונה לגמרי עם השינוי בעוצמת האור, כיוון האור וצבעו לאורך היום. אין בהכרח 'זמן נכון', אך אם אתם מחפשים צבעים מעניינים, צאו לצלם בשעות הבוקר המוקדמות או שעות הערב המאוחרות – המכונות גם 'שעות הזהב' – או לפני השחר ואחרי השקיעה ב'שעות הכחולות', שכן מגוון הצבעים בזמנים אלה מעניין יותר מאלה הנוצרים באור השמש החזק של אמצע היום.

כאשר מצלמים מוקדם בבקר או בשעות בין הערביים, אפשר לפעמים להיתקל בנופי ים מעניינים במיוחד עם אנשים, עצים, מאפייני נוף אחרים או אפילו מבנים מעשה ידי אדם הנראים בצללית. עם זאת, לקבלת טווח רחב במיוחד של פרטים וגמישות יצירתית גדולה יותר, מומלץ לנקוט באותה גישה כמו בתרחישים אחרים של צילום בתנאי תאורה חלשה – כלומר להשתמש במפתח צמצם רחב (מספר f נמוך) כדי לאפשר לעדשה להכניס כמה שיותר אור, להגדיל את הגדרת ה-ISO ולבחור במצלמה בעלת ביצועים מעולים בתנאי תאורה חלשה כמו סדרת המצלמות EOS R System של Canon.

עם זאת, האתגר עשוי להיות דווקא תאורה בהירה מאוד ובוהק חזק בשעות אמצע היום, ולאו דווקא תנאי תאורה חלשה. למצבים כאלה, ה-EOS R50 ומצלמות אחרות של Canon כוללות פונקציות כמו מצב Scene Intelligent ומצבי סצנה HDR (טווח דינמי גבוה), המהווים פתרון מושלם לצילום בתנאי ניגודיות גבוהה והשתקפויות בוהקות שמאפיינים את חוף הים.

תצלום HDR המורכב ממספר תמונות של הצלם אריק קולומבו ובו השמש שוקעת מאחורי קשת טבעית. בקדמת התמונה, גלי הים מלחכים את החוף הסלעי.

צילום במהלך 'שעת הזהב' (השעה שאחרי הזריחה או לפני השקיעה) הוא בחירה מעולה עבור נופים ימיים, כי הצבעים החמים והשמש הנמוכה יוצרים תנאי תאורה המקנים לנוף יופי קלסי. תצלום HDR המורכב מחמש תמונות שצולמו עם מצלמת Canon EOS 5D Mark IV עם עדשת Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM, ב-16 מ"מ, ובמהירות תריס החל מ-0.3 שנ' עבור קדמת התמונה ועד 1/160 שנ' עבור השמש, צמצם f/11 ו-ISO 100. © אריק קולומבו

4. הגדרות מצלמה מומלצות לצילומים טובים יותר של נופים ימיים

אם אי אפשר להימנע מצילום בשעות האור הבוהק של אמצע היום, אריק ממליץ להשתמש במסנן ND (צפיפות ניטרלית) כדי להקטין את כמות האור הנכנסת למצלמה. הוא עצמו אוהב להשתמש במסנן ND1000 המקטין את כמות האור בשיעור של 10 צמצמים. "שימוש במסנן כזה יקטין את כמות האור ויאפשר שימוש בחשיפות ארוכות כדי ליצור טשטוש של תנועה בים," הוא אומר.

אריק אוהב להשתמש בטכניקה זו משום שיצירת תחושה של תנועה בנוף ימי עשויה להוסיף מידה לא מבוטלת של עניין לתמונה שאחרת עלולה להיות ממוצעת למדי. שני מרכיבים שחשוב להתמקד בהם הם המים והשמיים, ושניהם מאופיינים בתנועה איטית יחסית. לכידת התנועה שלהם (במקום הקפאת התנועה) מצריכה שימוש במהירות תריס איטית ובייצוב המצלמה באופן כלשהו, על פי רוב חצובה.

שמירה על מספר ISO נמוך ומפתח צמצם קטן (מספרי f גבוהים) יאפשר שימוש במהירויות תריס ארוכות יותר. כדי למנוע תנודה של המצלמה בעת לחיצה על המחשף, אפשר לשלוט במצלמה מרחוק באמצעות האפליקציה Canon Camera Connect. נסו לצלם בחשיפות של 10 שניות ויותר כדי לראות איך עננים זזים וגלים השוטפים את החוף הופכים לשטף צבע חלק ומשיי. לחלופין, תוכלו להשתמש במהירויות תריס גבוהות במיוחד, כדי להקפיא את הטיפות הבודדות של הגלים הנשברים.

5. עומק שדה בצילומים של נופים ימיים

לעתים קרובות, אריק רוצה שחלק מהסצנה יהיה ממוקד בצורה מושלמת כאשר כל היתר יכול להיות מטושטש יותר (עומק שדה שטוח). במצבים אלה, הוא משתמש במיקוד ידני ובתכונה שימושית במצלמות נטולות המראה של Canon – בחירת מיקוד ידנית, (MF peaking). תכונה זו שימושית במיוחד בתנאי תאורה חלשה או כאשר שורר ערפל – תנאים שעלולים להקשות על המיקוד.

"גם אם המיקוד האוטומטי שימושי מאוד," אומר אריק, "כאשר תנאי מזג האוויר מקשים על השימוש בו, תכונת בחירת המיקוד ממש מצילה אותי." כאשר תכונת MF peaking מופעלת, אפשר לבצע מיקוד ידני ללא חשש, שכן מסך או עינית המצלמה ידגישו מה בדיוק נמצא בפוקוס על ידי הדגשת האזורים הממוקדים בצבע בהיר, כך שאפשר לראות איך הם משתנים תוך כדי כוונון המיקוד.

לעומת זאת, בצילום נוף רוצים לפעמים למקד חלקים גדולים ככל שניתן מתוך הסצנה – החל מקדמת התמונה ועד לרקע. אחת הטכניקות המעולות להשגת מיקוד כולל מעין זה נקראת מיקוד למרחק ההיפר-פוקלי. המרחק ההיפר-פוקלי משתנה בהתאם לעדשה המורכבת, לצמצם ולאורך המוקד שבו משתמשים, כך שהדרך הקלה ביותר לחשב את מרחק המיקוד הרצוי היא להשתמש במחשבון עומק השדה והמרחק ההיפר-פוקלי באפליקציה החינמית של Canon ‏Photo Companion. אם אין לכם זמן לחישובים, אפשר להשתמש בכלל אצבע פשוט – למקד למקום הנמצא במרחק שליש מעומק הסצנה.

תצלום של אריק קולומבו ובו גלים מתנפצים שתנועתם הוקפאה, כשברקע תצורות סלע מעורפלות המוארות בצבעיה החמים של השמש השוקעת.

בתצלום דרמטי זה, טיפות המים המושלכות על ידי הגלים המתנפצים הוקפאו הודות למהירות התריס הגבוהה. חלוקי האבנים בקדמת התמונה עומדים בניגוד לתצורות הסלע המרשימות ברקע, שרסס הים וערפל המרחק גורמים לטשטוש שלהן. תצלום HDR המורכב משלוש תמונות שצולמו עם Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM ב-105 מ"מ, במהירות מ-1/250 שנ' עבור קדמת התמונה והגלים ועד 1/160 שנ' עבור השמיים, f/11 ו-ISO 100. © אריק קולומבו

6. מהו מזג האוויר הטוב ביותר לצילום נוף ימי?

מזג האוויר עשוי להוסיף עניין רב לצילום של נוף ימי, יהיו אלה ענני זהב חלקים וקלילים או ענני סערה קודרים ומאיימים. אחת המיומנויות החשובות כצלם היא ללמוד לזהות דפוסי מזג אוויר מעניינים ולדעת כיצד לנצל אותם בצורה הטובה ביותר מבחינה צילומית. "אני תמיד אומר לתלמידים שלי, שאין 'מזג אוויר גרוע', רק צלמים גרועים", אומר אריק. "היופי בצילום נוף הוא העובדה שהטבע הוא לרוב בלתי צפוי.

"במהלך המסעות שלי בעולם, נוכחתי לדעת שתנאי מזג האוויר הטובים ביותר מופיעים אחרי סערה."

יצאתם לצלם ותפס אתכם גשם שוטף? למה לא לראות בו הזדמנות במקום בעיה. "כאשר מתחוללת סערה בים," מציע אריק, "אפשר להשתמש בעדשת זום כדי לצלם גלים במהירות תריס גבוהה סביב 1/1000 שניות כדי להקפיא את הטיפות הבודדות, או לחלופין במהירות איטית של 10 שניות כדי ליצור תמונה מופשטת יותר."

7. מיטב המצלמות והעדשות לצילום נופים ימיים

כדי להקטין את המשקל שהוא סוחב, אריק נוהג לפעמים להצטייד במצלמה אחת בלבד – פול-פריים מסדרת EOS R System עם עדשת זום RF רחבת זווית.

לצילום בזווית אולטרה-רחבה – אפשרות שמתאימה מאוד לצילום נופים ימיים – מצלמת פול-פריים כגון ה-EOS R8 עם עדשת RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM היא שילוב מנצח ליצירת תצלומים גדולים, בפורמט קטן ונוח לנשיאה. ה-EOS R8 מסוגלת לבצע גם צילום רציף מהיר עד 40fps, פתרון אידאלי כאשר רוצים את הרגע הנכון שבו הגל נשבר על הסלעים.

ליום צילום על חוף הים תוכלו לבחור בחלופה במחיר נוח יותר, ה-EOS R50 בעלת רזולוציה של 24.2MP עם עדשת RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM או RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM lens, שמהווה שילוב עוד יותר קל ונייד מבלי לגרוע דבר מהגמישות שלו.

העדשות האלה מעניקות טווח רחב ומאוד שימושי של אורכי מוקד. אם אתם מחפשים עדשת סופר טלפוטו, ה-RF 100-400mm F5.6-8 IS USM היא בחירה נפלאה כאשר מזווגים אותה עם מצלמת פול-פריים, ומעניקה טווח עוד יותר גדול כאשר מרכיבים אותה על מצלמת APS-C.

אם ברשותכם יש כבר עדשות EF ואתם מעוניינים להשתמש בהן עם מצלמות מסדרת EOS R System, the מתאם התושבת למסננים (Drop-In Filter Mount Adapter) דגם EF-EOS R מציע בונוס נוסף: לא רק שהוא מאפשר להשתמש בעדשות EF ו-EF-S ללא אובדן איכות ופונקציונליות, הוא גם פותח בפניכם את האפשרות הנוחה להשתמש במסננים נשלפים. היא זמינה עם מסנן V-ND או מסנן מקטב עגול, שניהם חיוניים כאשר צריך להתמודד עם הבוהק החזק בחוף הים.

חוף הים הוא לא רק מקום לבילוי עם חברים או בני משפחה, יש בו המון פוטנציאל לצילומי נוף נפלאים בכל מזג אוויר.


נכתב על ידי אסטריד פיטמן ושרה באקלנד

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

איך לצלם נופים ללא חצובה

למד כיצד לצלם נופים מדהימים ללא חצובה.

איך לצלם מים

בין אם מדובר במים זורמים, נופלים, ניתזים או דוממים, גלה כיצד ניתן לצלם מים בעזרת חמש עצות אלה מהמומחה.

העדשות הטובות ביותר לנוף

כל המידע הנדרש כדי לבחור עדשות פריים וזום חסכוניות.

טיפים לצילום בתנאי מזג אוויר קיצוניים

מהגנה על הציוד ועד לשמירה עצמית, להלן הטיפים והטריקים המובילים שלנו לשליטה בצילום מזג אוויר קיצוני.