מדריך התיירים ביום, צלם שובלי האור בלילה, פיוטר סקרז'יפייק, משתמש בידע שלו לגבי מיקומים יפהפיים וטכניקות של חשיפה ארוכה כדי ליצור צילומי נוף מרהיבים בסלובניה ומחוץ לה. אם כך, אין זה מפתיע שהוא נבחר למנצח באתגר Redline הפותח של Canon.
תחרות הצילום נועדה למתוח את גבולות היכולות של צלמים חובבים עם השם הקצר, 'אור בחשיכה'. שלוש מהתמונות של פיוטר נכנסו לרשימה הקצרה הסופית של השופטים, וצילום האווירה שלו של גשר דרכים מכוסה בערפל נבחר למנצח הכללי.
פיוטר השתמש בחשיפה ארוכה יותר כדי להפוך את האורות הקדמיים החדים של המכוניות הנוסעות לפסי צבע מתפתלים. חשיפה ארוכה מתייחסת לצילום עם מהירויות תריס איטיות, שיכולות לנוע בין שניות לשעות, והתוצאה היא טשטוש של העצמים הנעים. הטכניקה אינה דורשת מצלמה או עדשה מיוחדת, והתוצאות עשויות להיות נועזות. בנוסף לטשטוש התנועה, חשיפות ארוכות מתאימות להגדלת האור הנכנס למצלמה לצורך הפחתת ה-ISO, מה שמשפר את איכות התמונה.
כאן, פיוטר חוזר ומבקר במיקומים של הצילומים האחרים שלו ומספק עצות בנוגע לדרך שבה ניתן לצלם תמונות שובלי אור דומות.
לכידת תנועה עם חשיפות ארוכות: עצות מהזוכה באתגר Redline
1. אל תצלם בלילה
דמדומים הם זמן טוב יותר כדי לצלם תמונות של שובלי אור לעומת עיצומו של הלילה, משום שהשמים כהים, אבל עדיין יש בהם מספיק צבע כדי להוסיף עניין. אם הם שחורים ונטולי מאפיינים, התמונה עשויה להיראות כבדה מיסודה, ולכן כדאי להתחיל לצלם כאשר יש מספיק תאורת סביבה לתיעוד בניינים, גבעות וחלקי נוף אחרים. לדברי פיוטר, "כל העניין הוא אותן 20 דקות בסוף 'השעה שנצבעת בכחול'," אומר פיוטר. "מאוחר יותר, הצללים יהיו כהים מדי והאורות בהירים מדי כדי ליצור צילום מאוזן."
2. בצע מחקר
אולי זה נשמע ברור מאליו, אבל ודא שהדרך שבחרת גלויה באותה תקופה בשנה שבה ברצונך לצלם אותה. סצנה עשויה להיראות מבטיחה בחורף, אבל בקיץ עשויים להיות עצים המסתירים את הנוף הטוב ביותר.
"תמיד כדאי למצוא מקום מוגבה כדי לצלם ממנו אשר מאפשר לך לראות את הדרך בבירור," מציע פיוטר. "לפני מספר שנים, חזרתי למיקום הזה באמצע הקיץ. למרות שיכולת להבחין בצורת הלב של הדרך בלילה בשל הנתיבים, היה קשה לראות אותה בברירות בשל הכרם. מאז, הם ביצעו שיפורים רבים. יש פלטפורמה חדשה עבור צלמים, שיש בה די מקום עבור 10 חצובות לפחות. והם גם צמצמו את הכרם שהיה בחזית, כך שהצורה הנפלאה של הדרך גלויה יותר."
3. תכנן את הקומפוזיציה
למרות שתצלם את התמונות כאשר הלילה יורד, התכונן באור יום כך שיהיה לך זמן רב למסגור הצילום שלך. "כאשר אתה רוצה לצלם תמונה טובה, עליך לחשוב על הרקע והחזית ועל הדרך שבה תמלא אזורים אלה," מייעץ פיוטר.
"כדאי גם לחשוב על נתיב התחבורה כעל קו מנחה שמוביל את העין מהחזית לרקע. ההזדמנות הטובה ביותר לעשות זאת היא אם מתמזל מזלך למצוא דרך בצורת S שמתפתלת כנחש דרך הסצנה, נניח, אל כנסייה או הר או נקודת מוקד ברורה במידה שווה."
4. שמור על חדות התמונות שלך
כדי לוודא שהחלקים הנייחים של התמונה שלך נשארים חדים בצילום הסופי, יהיה עליך לנעול את המצלמה במקומה על חצובה ולהימנע מנגיעה בה במהלך החשיפה. "אני פשוט משתמש בטיימר העצמי של שתי שניות של המצלמה," חושף פיוטר. "אז אני פשוט בודק את הקומפוזיציה, לוחץ על הלחצן ושתי שניות לאחר מכן החשיפה מתחילה."
טווח המצלמות ללא מראה ומצלמות DSLR של Canon מספק פונקציית טיימר עצמי. פיוטר משתמש גם בפונקציית נעילת מראה בעת צילום עם מצלמות DSLR בעלות תכונה זו. לאחר ההפעלה, היא נועלת את המראה כך שלא תפריע ומעכבת את התחלת החשיפה, תוך הפחתת הסיכויים לרטט כלשהו בתוך המצלמה שיגרע מחדות התמונה. "אבל במצלמה ללא מראה אין בעיה כזאת," אומר פיוטר, "משום שאין לך מראה!"
5. צלם למשך זמן ארוך אף יותר
היכולת לשלוט במשך החשיפה היא חיונית. כל מצלמות EOS - החל מ-Canon EOS 4000D וכלה ב-Canon EOS 5D Mark IV – מאפשרות לך להקליט חשיפה באורך של עד 30 שניות. מצב עדיפות תריס (Tv) מאפשר לך להגדיר זמן חשיפה מדויק (מהירות תריס), כאשר המצלמה מכווננת אוטומטית את הצמצם. לאחר מכן באפשרותך להגדיר את ה-ISO שלך בהתאם לסצנה.
צילום במצב ידני (M) מספק לך שליטה בצמצם כדי להשיג גם את רמת החדות המושלמת. כדי להתאים עוד יותר את ההגדרות שלך, טווח המצלמות ללא מראה במסגרת מלאה של Canon, כגון Canon EOS RP, כולל גם מצב של ערך גמיש (Fv). זהו מצב אוטומטי במלואו המאפשר לך לקבל שליטה במהירות התריס, בצמצם ו/או ב-ISO בכל שלב.
יהיה עליך להשתמש במצב נורה עבור חשיפות ארוכות יותר מ-30 שניות. למצלמות EOS מסוימות יש אפשרות 'B' בחוגת המצבים, אבל באחרות עליך לבחור מצב ידני ולגלול מעבר להגדרת מהירות התריס של 30 שניות.
6. הגדרת חשיפה
בעוד שאין ספק שאתה זקוק לחשיפה ארוכה יחסית כדי לעבד את אורות המכונית כשובלים ארוכים המתפתלים כמו נחשים דרך התמונה, האורך המדויק משתנה. פיוטר מסביר, "הכול תלוי בסוג הדרך ובצפיפות התנועה. בדרך כלל בכביש מהיר, אינך זקוק לחשיפה של 30 שניות משום שיש מכוניות רבות ושובלי אור רבים. אבל יש מקומות שקטים שבהם רק חשיפה ארוכה מאוד תתאים.
"אני מנסה תמיד להשתמש בצמצם של f/8 או f/11. בדרך כלל לא כדאי לבחור בערך רחב יותר מ-f/8, משום שחלקים מהצילום עשויים לא להיות חדים. אם עליך להגדיל את ה-ISO למשהו כמו ISO800, זה בסדר. אם התמונה רועשת מעט, באפשרותך לעבוד על זה כאשר אתה עורך את התמונה. במצלמות המתקדמות ביותר, כגון Canon EOS R5 שקיבלתי כפרס שלי, ISO800 הוא שום דבר ואני לא רואה רעש בתמונה בהגדרה זו." טווח ה-ISO של EOS R5 נע בין ISO 100-51,200, כך ש-ISO800 הוא רגישות נמוכה יחסית המספקת איכות תמונה מצוינת בתאורה חלשה.
7. בחר את הערכה המתאימה
אינך צריך להשתמש בעדשה מקצועית מסדרת L כדי לצלם תמונות של שובלי אור בעלות מראה מקצועי. עדשה קומפקטית וקלה כגון Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM או RF 35mm F1.8 Macro IS STM תהיה קלה יותר לנשיאה, ועדיין תספק לך תמונות חדות ומפורטות.
"בדרך כלל תשתמש בצמצם קטן למדי כדי לקבל תמונה חדה, כך שאינך זקוק בהכרח לעדשה עם צמצם מרבי מהיר, כגון f/1.8 או f/2.8," אומר פיוטר. "אני משתמש תמיד בעדשות זום משום שהן מעניקות לך אפשרויות נוספות למסגור סצנה, אבל בחירת העדשה אינה חשובה כמו היבטים אחרים, כגון שימוש בחצובה וכמות התנועה. היא רק צריכה להיות חדה, זה הכל!"
אז זה העניין. צילום שובלי אור הוא דרך נפלאה כדי ללמוד כיצד לשלוט בחשיפה ולהשתמש בצילום כדי ללכוד משהו שאינו גלוי לעין. זה לא תובעני למדי בכל מה שנוגע גם לציוד תאורה, אבל התגמול עשוי להיות עצום - פשוט שאל את פיוטר!
בקר במרכז אתגר Redline שלנו כדי לראות את הרישומים ברשימה הקצרה וכדי לקבל טיפים ועצות נוספים מהמומחים.
נכתב על ידי מרקוס הוקינס
מוצרים קשורים
-
EOS R6
ה-EOS R6 היא כלי מופלא המאפשר הבעה יצירתית בדרכים חדשות ומרתקות, בלי קשר לנושא או לאופן הצילום. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
העדשה היומיומית האידאלית לחובבי מצלמות פורמט מלא (Full Frame) ללא מראה. קלה לשימוש – ה-RF 24-105mm F4-7.1 IS STM היא עדשה קלילה, קומפקטית ובת-לוויה נאמנה שתיקח את הצילום שלך לרמה אחרת. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
עדשת 35mm f/1.8 MACRO עם צמצם מהיר המשלבת זווית רחבה עם אפשרות למיקוד ממרחק קצר מאוד וייצוב תמונה היברידי. -
EOS 5D Mark IV
אין זה משנה מה אובייקט הצילום: תוכל להיות בטוח באיכות תמונה ללא פשרות ובביצועים מקצועיים לעילא. -
EF 24-105mm f/4L IS II USM
עדשה זו חביבה במיוחד על צלמים שלא רוצים לסחוב יותר מעדשה אחת לאתר הצילום, והיא מפגינה איכות תמונה מדהימה ומנגנון מתקדם לייצוב תמונה. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
עדשת פריים 24 מ"מ קומפקטית וקלת משקל, אידיאלית לצילום נופים, ולוגים וחללים סגורים - וגם עבור תמונות מאקרו מעולות.