צילום נוף

לכידת תנועה עם חשיפות ארוכות: עצות מהזוכה באתגר Redline

פיוטר סקרז'פייק, הזוכה באתגר Redline 'אור בחשיכה' לשנת 2021, מסביר כיצד להפוך את הנוף שלך לדינמי יותר על-ידי צילום שובלי אור נפלאים.
שובלי אור של מכונית בתאורת הערב לאורך גשר מעוקל. ערפל סמיך ודמוי ענן מסתיר את העמודים התומכים בגשר ואת האדמה שמתחתיו.

מדריך התיירים ביום, צלם שובלי האור בלילה, פיוטר סקרז'יפייק, משתמש בידע שלו לגבי מיקומים יפהפיים וטכניקות של חשיפה ארוכה כדי ליצור צילומי נוף מרהיבים בסלובניה ומחוץ לה. אם כך, אין זה מפתיע שהוא נבחר למנצח באתגר Redline הפותח של Canon.

תחרות הצילום נועדה למתוח את גבולות היכולות של צלמים חובבים עם השם הקצר, 'אור בחשיכה'. שלוש מהתמונות של פיוטר נכנסו לרשימה הקצרה הסופית של השופטים, וצילום האווירה שלו של גשר דרכים מכוסה בערפל נבחר למנצח הכללי.

פיוטר השתמש בחשיפה ארוכה יותר כדי להפוך את האורות הקדמיים החדים של המכוניות הנוסעות לפסי צבע מתפתלים. חשיפה ארוכה מתייחסת לצילום עם מהירויות תריס איטיות, שיכולות לנוע בין שניות לשעות, והתוצאה היא טשטוש של העצמים הנעים. הטכניקה אינה דורשת מצלמה או עדשה מיוחדת, והתוצאות עשויות להיות נועזות. בנוסף לטשטוש התנועה, חשיפות ארוכות מתאימות להגדלת האור הנכנס למצלמה לצורך הפחתת ה-ISO, מה שמשפר את איכות התמונה.

כאן, פיוטר חוזר ומבקר במיקומים של הצילומים האחרים שלו ומספק עצות בנוגע לדרך שבה ניתן לצלם תמונות שובלי אור דומות.

1. אל תצלם בלילה

שובלי אור בלילה בכביש שמתפתל על צלע גבעה מושלגת ומיוערת לעבר קבוצה של בניינים לבנים עם גגות אפורים.

פיוטר אומר שצילום תמונות של שובלי אור הוא פשוט יחסית. "אתה זקוק רק לציוד של מצלמה רגילה, חצובה ומיקום טוב," הוא אומר. "זה לא מורכב לצלם תמונה מהסוג הזה, והתוצאה שמתקבלת ב-LCD שלך היא תמיד נפלאה. לפעמים אינך צריך אפילו לערוך את התמונות הללו משום שהן נראות נפלאות כמו שהן." צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark IV עם עדשת Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (שהוחלפה כעת על-ידי Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ב-18 מ"מ, 25 שניות, f/11 ו-ISO1000. ‎© Piotr Skrzypiec

דמדומים הם זמן טוב יותר כדי לצלם תמונות של שובלי אור לעומת עיצומו של הלילה, משום שהשמים כהים, אבל עדיין יש בהם מספיק צבע כדי להוסיף עניין. אם הם שחורים ונטולי מאפיינים, התמונה עשויה להיראות כבדה מיסודה, ולכן כדאי להתחיל לצלם כאשר יש מספיק תאורת סביבה לתיעוד בניינים, גבעות וחלקי נוף אחרים. לדברי פיוטר, "כל העניין הוא אותן 20 דקות בסוף 'השעה שנצבעת בכחול'," אומר פיוטר. "מאוחר יותר, הצללים יהיו כהים מדי והאורות בהירים מדי כדי ליצור צילום מאוזן."

2. בצע מחקר

שובלי אור בכביש בצורת לב, עם אורות מוזהבים ואדומים הן מהאורות הקדמיים והן מהאורות האחוריים.

התנועה היא מרכיב חיוני - אבל התכונן לספק זאת בעצמך. "כשאתה נמצא בכביש המהיר, זה ברור מאליו שמכוניות יחלפו על פניך באופן קבוע. אבל זה לא המקרה עם הכביש הזה בעל צורת הלב. כשצילמתי בכביש זה ב-2014, המתנתי במשך שעתיים, והתפללתי שתגיע מכונית. ולכן עבור הצילום הזה, ביקשתי מאשתי לנהוג במכונית שלנו בכביש!" צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark IV עם עדשת Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (שהוחלפה כעת על-ידי Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ב-50 מ"מ, 30 שניות, f/8 ו-ISO800. ‎© Piotr Skrzypiec

אולי זה נשמע ברור מאליו, אבל ודא שהדרך שבחרת גלויה באותה תקופה בשנה שבה ברצונך לצלם אותה. סצנה עשויה להיראות מבטיחה בחורף, אבל בקיץ עשויים להיות עצים המסתירים את הנוף הטוב ביותר.

"תמיד כדאי למצוא מקום מוגבה כדי לצלם ממנו אשר מאפשר לך לראות את הדרך בבירור," מציע פיוטר. "לפני מספר שנים, חזרתי למיקום הזה באמצע הקיץ. למרות שיכולת להבחין בצורת הלב של הדרך בלילה בשל הנתיבים, היה קשה לראות אותה בברירות בשל הכרם. מאז, הם ביצעו שיפורים רבים. יש פלטפורמה חדשה עבור צלמים, שיש בה די מקום עבור 10 חצובות לפחות. והם גם צמצמו את הכרם שהיה בחזית, כך שהצורה הנפלאה של הדרך גלויה יותר."

3. תכנן את הקומפוזיציה

שובלי אור בכביש מתפתל בהרים בתאורת הערב, שגלוי בבירור ממרחק.

בטיחות נמצאת בראש סדר העדיפויות בכל מה שנוגע לצילום לצד כביש בחושך. "לבש אפוד בעל נראות גבוהה והשתמש בפנס כדי לוודא שאתה גלוי," אומר פיוטר. "אין שום תמונה שכדאי להיפצע למענה, ולכן הקפד למקם את החצובה שלך בבטחה, בפרט אם אתה מצלם מגשר או ממקום גבוה אחר." צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark IV עם עדשת Canon EF 16-35mm f/2.8L USM ב-24 מ"מ, 562 שניות, f/9 ו-ISO200.

למרות שתצלם את התמונות כאשר הלילה יורד, התכונן באור יום כך שיהיה לך זמן רב למסגור הצילום שלך. "כאשר אתה רוצה לצלם תמונה טובה, עליך לחשוב על הרקע והחזית ועל הדרך שבה תמלא אזורים אלה," מייעץ פיוטר.

"כדאי גם לחשוב על נתיב התחבורה כעל קו מנחה שמוביל את העין מהחזית לרקע. ההזדמנות הטובה ביותר לעשות זאת היא אם מתמזל מזלך למצוא דרך בצורת S שמתפתלת כנחש דרך הסצנה, נניח, אל כנסייה או הר או נקודת מוקד ברורה במידה שווה."

4. שמור על חדות התמונות שלך

נער צעיר המשתמש במצלמת Canon על חצובה ומצלם כרם מנקודת יתרון מוגבהת.

פיוטר לקח את בנו יורק לצילומים בחוות דרייסיבנר, שם הוא הסביר את החשיבות של שימוש בחצובה חסונה. ללא תרגול, החזקת מצלמה ביד עם מהירות תריס איטית יותר יכולה לגרום לתמונה מטושטשת. שימוש בטיימר של שתי השניות, כפי שעושה פיוטר, ימנע רעידות מצלמה כשאתה לוחץ על התריס, אבל ניתן גם להשתמש בשחרור תריס מרחוק, כגון השלט הרחוק האלחוטי של Canon RC-6, המתג המרוחק של Canon RS-60E3, השלט הרחוק האלחוטי של Canon BR-E1 או דרך יישום Canon Camera Connect.

כדי לוודא שהחלקים הנייחים של התמונה שלך נשארים חדים בצילום הסופי, יהיה עליך לנעול את המצלמה במקומה על חצובה ולהימנע מנגיעה בה במהלך החשיפה. "אני פשוט משתמש בטיימר העצמי של שתי שניות של המצלמה," חושף פיוטר. "אז אני פשוט בודק את הקומפוזיציה, לוחץ על הלחצן ושתי שניות לאחר מכן החשיפה מתחילה."

טווח המצלמות ללא מראה ומצלמות DSLR של Canon מספק פונקציית טיימר עצמי. פיוטר משתמש גם בפונקציית נעילת מראה בעת צילום עם מצלמות DSLR בעלות תכונה זו. לאחר ההפעלה, היא נועלת את המראה כך שלא תפריע ומעכבת את התחלת החשיפה, תוך הפחתת הסיכויים לרטט כלשהו בתוך המצלמה שיגרע מחדות התמונה. "אבל במצלמה ללא מראה אין בעיה כזאת," אומר פיוטר, "משום שאין לך מראה!"

5. צלם למשך זמן ארוך אף יותר

צילום תקריב של שובלי אור בכביש בצורת לב, עם בניין בעל אריחים אדומות והכרם הסובב שגלויים בבירור.

"בכביש זה בעל צורת לב, אתה זקוק לחשיפה של 30 שניות לפחות," אומר פיוטר. "זה משום ש-30 שניות הן משך הזמן שדרוש כדי לנסוע לאורכו, בהנחה שאינך נהג F1! עבור תמונות שובלי האור שלך, תזמן כמה זמן נדרש לרכב לנסוע לאורך כביש היעד שלך והגדר זאת כמהירות התריס לאחר מכן כוונן את הצמצם ואת ה-ISO עד שתקבל את רמת הבהירות הנכונה. צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark IV עם עדשת Canon EF 24-105mm f/4L IS USM ב-88 מ"מ, 30 שניות, f/9 ו-ISO1000. ‎© Piotr Skrzypiec

היכולת לשלוט במשך החשיפה היא חיונית. כל מצלמות EOS - החל מ-Canon EOS 4000D וכלה ב-Canon EOS 5D Mark IV – מאפשרות לך להקליט חשיפה באורך של עד 30 שניות. מצב עדיפות תריס (Tv) מאפשר לך להגדיר זמן חשיפה מדויק (מהירות תריס), כאשר המצלמה מכווננת אוטומטית את הצמצם. לאחר מכן באפשרותך להגדיר את ה-ISO שלך בהתאם לסצנה.

צילום במצב ידני (M) מספק לך שליטה בצמצם כדי להשיג גם את רמת החדות המושלמת. כדי להתאים עוד יותר את ההגדרות שלך, טווח המצלמות ללא מראה במסגרת מלאה של Canon, כגון Canon EOS RP, כולל גם מצב של ערך גמיש (Fv). זהו מצב אוטומטי במלואו המאפשר לך לקבל שליטה במהירות התריס, בצמצם ו/או ב-ISO בכל שלב.

יהיה עליך להשתמש במצב נורה עבור חשיפות ארוכות יותר מ-30 שניות. למצלמות EOS מסוימות יש אפשרות 'B' בחוגת המצבים, אבל באחרות עליך לבחור מצב ידני ולגלול מעבר להגדרת מהירות התריס של 30 שניות.

6. הגדרת חשיפה

בעוד שאין ספק שאתה זקוק לחשיפה ארוכה יחסית כדי לעבד את אורות המכונית כשובלים ארוכים המתפתלים כמו נחשים דרך התמונה, האורך המדויק משתנה. פיוטר מסביר, "הכול תלוי בסוג הדרך ובצפיפות התנועה. בדרך כלל בכביש מהיר, אינך זקוק לחשיפה של 30 שניות משום שיש מכוניות רבות ושובלי אור רבים. אבל יש מקומות שקטים שבהם רק חשיפה ארוכה מאוד תתאים.

"אני מנסה תמיד להשתמש בצמצם של f/8 או f/11. בדרך כלל לא כדאי לבחור בערך רחב יותר מ-f/8, משום שחלקים מהצילום עשויים לא להיות חדים. אם עליך להגדיל את ה-ISO למשהו כמו ISO800, זה בסדר. אם התמונה רועשת מעט, באפשרותך לעבוד על זה כאשר אתה עורך את התמונה. במצלמות המתקדמות ביותר, כגון Canon EOS R5 שקיבלתי כפרס שלי, ISO800 הוא שום דבר ואני לא רואה רעש בתמונה בהגדרה זו." טווח ה-ISO של EOS R5 נע בין ISO 100-51,200, כך ש-ISO800 הוא רגישות נמוכה יחסית המספקת איכות תמונה מצוינת בתאורה חלשה.

7. בחר את הערכה המתאימה

שובלי אור בקטע כביש כפול, אדום בכיוון אחד, לבן מוזהב בכיוון השני, שחולפים דרך עצי חורף נטולי עלים מתחת לרכס הרים מכוסה בשלג בלילה.

בעיה נפוצה היא לראות הפסקות בשובלי האור, כאשר מכוניות עצרו או לא נסעו בכביש עד סופו. "ניתן לפתור זאת באמצעות חשיפה ארוכה יותר," אומר פיוטר. "אם 30 שניות אינן מספיקות, עבור למצב נורה והשתמש בשחרור מרחוק כדי לשמור על התריס פתוח כל עוד אתה זקוק לכך." מצולם במצלמתCanon EOS 5D Mark IV עם עדשת Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM ב-100 מ"מ, 30 שניות, f/10 ו-ISO100. ‎© Piotr Skrzypiec

אינך צריך להשתמש בעדשה מקצועית מסדרת L כדי לצלם תמונות של שובלי אור בעלות מראה מקצועי. עדשה קומפקטית וקלה כגון Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM או RF 35mm F1.8 Macro IS STM תהיה קלה יותר לנשיאה, ועדיין תספק לך תמונות חדות ומפורטות.

"בדרך כלל תשתמש בצמצם קטן למדי כדי לקבל תמונה חדה, כך שאינך זקוק בהכרח לעדשה עם צמצם מרבי מהיר, כגון f/1.8 או f/2.8," אומר פיוטר. "אני משתמש תמיד בעדשות זום משום שהן מעניקות לך אפשרויות נוספות למסגור סצנה, אבל בחירת העדשה אינה חשובה כמו היבטים אחרים, כגון שימוש בחצובה וכמות התנועה. היא רק צריכה להיות חדה, זה הכל!"

אז זה העניין. צילום שובלי אור הוא דרך נפלאה כדי ללמוד כיצד לשלוט בחשיפה ולהשתמש בצילום כדי ללכוד משהו שאינו גלוי לעין. זה לא תובעני למדי בכל מה שנוגע גם לציוד תאורה, אבל התגמול עשוי להיות עצום - פשוט שאל את פיוטר!

בקר במרכז אתגר Redline שלנו כדי לראות את הרישומים ברשימה הקצרה וכדי לקבל טיפים ועצות נוספים מהמומחים.

נכתב על ידי מרקוס הוקינס

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

  • טכניקות תאורה

    צילום ציור באור

    צייר תמונות מקסימות משלך על ידי שימוש במקורות אור ובחשיפה ארוכה.

  • יסודות הצילום

    צילום תמונות בהפעלה מרחוק

    גלה את יתרונות הצילום מרחוק בכל סוגי הצילום.

  • צילום בשחור-לבן

    צילום בשחור-לבן

    גלה היכן סטיבן מקנאלי לוכד את התמונות המונוכרום המהפנטים שלו עם חשיפה ארוכה.

  • צילום תנועה

    לכידת תנועה בצילום

    גלה איך ללכוד תנועה ולהוסיף תחושה של תנועה לתמונות שלך.