צילום בשחור-לבן

מקומי ונצחי: להיות יצירתי עם צילום בשחור-לבן

החל מנופים ודיוקנאות וכלה בחתונות וטבע, גלה איך לצלם תמונות מרהיבות בשחור-לבן בכל תרחיש בעזרת הטיפים מהמומחים שלנו, הטכניקות וההצעות לערכות.
תמונה בשחור-לבן של רקדנית בלט בתנועה בחדר שופע וגדול. אור שמש זורם דרך דלת פתוחה.

לצילום בשחור-לבן באיכות טובה יש איכות נצחית שלא ניתן להעביר בתמונות בצבע, ובנוסף הוא מוסיף דרמה, רגש ותשוקה. לכן הוא תמיד פופולרי בצילומי דיוקן ובצילומי חתונה. אבל שחור-לבן (תמונות המורכבות מצבע אחד בלבד) יכולות גם לסייע בהדגשת צורה, מרקם, גוונים ופרטים, מה שהופך צילום בשחור-לבן למתאים גם לצילומי נוף ולצילום ארכיטקטוני, צילום פעולה וספורט, ועוד סוגים רבים נוספים.

אבל יצירת צילומים מרהיבים בשחור-לבן יכולה להיות לעתים מאתגרת, משום שאנחנו כל כך רגילים לראות את העולם בצבעים. להלן אוסף של טיפים ממומחה שיעזרו לך להתמחות בסגנון צילום זה.

מהו צילום בשחור-לבן?

תמונת תקריב של תפוז גדול וקליפה לבנה עם מבנה חרוטי מתוכנן.

שתי דוגמאות של תמונת קליפה, אחת בצבע ואחת בשחור-לבן. בגרסה בשחור-לבן, הקליפה כולה מושכת את תשומת הלב שלך, במקום הקצה המסתלסל. צולם במצלמה Canon EOS 250D עם עדשת Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM‏, ב-1/640 שנ', f/5 ו-ISO200.

תמונת תקריב בשחור-לבן של קליפה גדולה עם מבנה חרוטי מתוכנן.

איזו תמונה לדעתך טובה יותר: בצבע או בשחור-לבן? כשזה נוגע לצילום, יופי הוא בדרך כלל בעיני המתבונן - אין תשובה נכונה או שגויה, והתנסות היא חצי מההנאה.

קיימות שתי אפשרויות ליצירת התמונות שלך בשחור-לבן: אפשר לצלם בצבע ולהמיר את התמונה לשחור-לבן בשלב לאחר ההפקה, או לבחור באפשרות 'שחור-לבן' בתפריט סגנון תמונה במצלמה, שמאפשר לך לראות איך תיראה התמונה במסך ה-LCD או דרך ה-EVF של המצלמה שלך.

כדאי לזכור שסצנה שנראית טוב בצבע לא בהכרח תיראה טוב בשחור-לבן - ולהפך. לדוגמה, פרחים אדומים בולטים על רקע ירוק כשמצלמים אותם בצבע. אבל אם תצלם את אותו נושא צילום בשחור-לבן, אתה עשוי לגלות שהצבע האדום והצבע הירוק מומרים שניהם לגוונים דומים של אפור.

תרגול יעזור לך 'לראות' בשחור-לבן, אבל תוכל להאיץ את הלמידה שלך. בדרך כלל תגלה שתמונות בשחור-לבן ידרשו ניגודיות רבה יותר עבור אותו נושא צילום בצבע. צלם את אותו נושא צילום פעמיים, תחילה בצבע ולאחר מכן בשחור-לבן והשווה בין התמונות.

צילום ב-RAW מומלץ עבור צילום בשחור-לבן משום שהוא מאפשר התאמה גדולה יותר של התמונה בעת שימוש בתוכנת Digital Photo Professional (DPP) של Canon מכפי שמתאפשר עם קובצי JPEG. הגדרת המצלמה שלך לשמירת קובצי RAW גם מאפשרת לך לשמור את כל מידע הצבע של התמונה, גם אם אתה מצלם בשחור-לבן.

5 טיפים לצילום בשחור-לבן

  • השתמש במפתח קטן וב-ISO נמוך ככל שניתן
  • בדוק את ההיסטוגרמות של המצלמה
  • התנסה בעבודה עם מסננים
  • צלם ב-RAW ובדוק את אפשרויות המצלמה שלך
  • הדגש את הניגודיות בתמונות שלך בשחור-לבן

תמונה בשחור-לבן של כלה על גרם מדרגות מסתכלת בהפתעה. צללים על הקיר לצדה מראים קבוצת נשים המנסות לתפוס זר פרחים שהיא משליכה.

צבע יכול להסיח את הדעת מהצורה הטבעית בצילומי דיוקן וצילומי חתונה נפלאים, בעוד ששחור-לבן מעניק טיפול אסתטי יותר לנושא הצילום. הוא גם מאפשר משחק חכם בתאורה, כמו שרואים בתמונה זו. צולם במצלמת Canon EOS 6D (שהוחלפה כעת על ידי מצלמת Canon EOS 6D Mark II) עם עדשת Canon EF 24mm f/1.4L II USM‏, Canon Speedlite 600EX-RT (שהוחלפה כעת על ידי Canon Speedlite 600EX II-RT) ו-Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT במהירות של 1/100 שניות, f/1.8 ו-ISO3200. ‎© Fabio Mirulla

צילום תקריב בשחור-לבן של פנים של תינוק. קיימת התמקדות מיוחדת בריסים של הילד.

תמונות בשחור-לבן מתאימות בדרך כלל לצילומי דיוקן; הסיבה שמציינים לרוב היא שהיעדר הצבע מפחית את הסחות הדעת וממקד את תשומת הלב בנושא הצילום. הפשטות של צילום זה היא גם מה שהופך אותו לכל כך מרשים. צולם במצלמת Canon EOS R עם עדשת Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM‏, 1/160 לשנייה, f/2.8 ו-ISO200. ‎© Helen Bartlett

תמונות בשחור-לבן, לרוב מועדפות עבור צילומי חתונה, יכולות להדגיש רגש ודרמה. לשחור-לבן עשויה גם להיות השפעה של מיקוד תשומת הלב בהבעות פנים, וכן הדגשת הפרטים והצורות של רכיבים חשובים, החל מפריטים קטנים כמו טבעות נישואים ונעליים, וכלה בשמלת הכלה ואפילו במיקום הכולל.

צילום בשחור-לבן מתאים מאוד באופן כללי לצילומי דיוקן. הסיבה לכך עשויה להיות שצילומי דיוקן חשובים רבים מהמאה הקודמת הם בשחור-לבן ואנחנו מכירים את הסגנון. הוספת תאורה צדדית היא יעילה במיוחד משום שהיא מספקת ניגודיות חזקה בין בהירות לצללים.

צילום טבע וחיות בר בשחור-לבן

בת יענה מציצה בסקרנות במצלמה בתמונת תקריב זו בשחור-לבן.

המרת תמונה זו לשחור-לבן משפרת את נוצות הפנים של בת יענה זו במידה כזאת שהן נראות יותר כמו פרווה מאשר נוצות. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם עדשת Canon EF 600mm F11 IS STM‏, 1/5000 לשנייה, f/11 ו-ISO1600. ‎© John Dickins

תמונה בשחור-לבן של סצנת יער חורפית, הממוסגרת בשורות של עצים מכוסי שלג.

שחור-לבן יכול להפיק תמונה חזקה מנושא צילום שעשוי להיראות חלש יותר בצבע, לדוגמה, סצנת יער חורפית זו. צולם במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהירות 1/500 שנ', f/2.8 ו-ISO400. ‎© Helen Bartlett

תמונות נוף רבות מסתמכות על הצבע הכחול מלא החיים של השמים או הגוונים האדומים החמים שנוצרים מהשמש השוקעת. בדומה לכך, צילומי טבע רבים תלויים בגוונים הטבעיים העשירים של בעלי חיים וחיות בר. צילומי נוף בשחור-לבן מעניקים הרגשה שונה, הקשורה בדרך כלל למצב רוח ולדרמה, בעוד שצילומי טבע בשחור-לבן יכולים לשמש גם כדי להדגיש את הפרטים הנפלאים שאנחנו רואים בבעלי חיים, חרקים וצמחים.

זו מיומנות בפני עצמה ללמוד אילו תמונות יש להמיר לשחור-לבן. באופן מהותי, אתה רוצה 'להוסיף' משהו כשאתה מסיר את הצבע, ולכן עליך לשאול את עצמך איך התמונה תשתפר כשתוצג בשחור-לבן.

חפש צילומים שלא מסתמכים על צבע כדי ליצור עניין או שבהם הצבע מסיח את הדעת מנושא הצילום. סצנות נוף בעלות מצב רוח או עוצמה מסוימים שנוצרים על ידי אור וצל הן מושלמות, משום שהניגודיות הדרמטית של שחור-לבן תדגיש זאת. צלמי טבע צריכים לחפש דפוסים ופרטים שניתן להעביר לחזית התמונה על ידי הסרת הצבע, כגון קליפת עץ ישנה או המרקם היפהפה של נוצותיה של ציפור.

צילום נופים וארכיטקטורה בשחור-לבן

תמונה בשחור-לבן של עצים ערומים בנוף חסר חיים.

תמונות נוף עם שמים מאיימים ותאורה עגמומית יכולות להיות דרמטיות יותר בשחור-לבן, כשמפשיטים מהן את הצבעים. צולם במצלמת Canon EOS R עם עדשת Canon RF 24-105mm F4L IS USM ב-105 מ"מ, 1/320 שניות, f/6.3 ו-ISO100.

תמונת שחור-לבן של בניין מבטון המצולם מלמטה, כדי ליצור צורות גיאומטריות עם צל.

שחור-לבן יכול לעשות חסד עם המשחק ההדדי העשיר של צורות ומרקמים בצילומי ארכיטקטורה, ומוציא את הסחת הדעת של הצבע מתוך המשוואה. צולם במצלמת Canon EOS 90D עם עדשת Canon EF-S ‏18-55 מ"מ f/3.5-5.6 IS STM ב-31 מ"מ, 1/250 שנ', f/8 ו-ISO100.

נופים מתאימים מאוד לצילום בשחור-לבן, בפרט כשיש מעט מאוד צבע בסצנה - ללא גווני ירוק מלאי חיים ומעט פרחים באדום או בצהוב. ניתן להתרכז בצורות של עצים ערומים, קירות אבן ובניינים. קומפוזיציה וניגודיות הופכות לרכיבים עיקריים של התמונה.

רשת כלל השלישים - שניתן לראות דרך העינית האלקטרונית (EVF) של המצלמות ללא מראה של Canon, כגון Canon EOS RP ו-Canon EOS R6, ושניתן ליישם על המסך האחורי של מצלמות EOS DSLR ב'תצוגה חיה' - שימושית במיוחד בצילום בשחור-לבן, עם מעט צבע כדי להפריע לעין. מיקום נושא התמונה הראשי בנקודה שבה אחד מהקווים האופקיים ואחד מהקווים האנכיים מצטלבים יחזק את הקומפוזיציה.

צילומי ארכיטקטורה מצולמים לעתים קרובות בשחור-לבן כדי להדגיש את צורת הבניינים. הניגודיות המוגברת האפשרית עם שחור-לבן מעל צבע מתאימה היטב לנושא הצילום. צילומים אלה מצולמים בדרך כלל בשעות הבוקר המוקדמות, גם כדי למנוע את הסחות הדעת של תנועה ואנשים, אבל גם כדי לנצל את אור השמש כשהיא נמוכה בשמים. אור זה מטיל צללים ארוכים ויכול ליצור אסתטיקה מושכת כשהוא נופל על אבנים גסות או בטון. בדומה למצב רוח, מרקמים נהנים בדרך כלל משיפור גדול כתוצאה מהפשטות של שחור-לבן.

כדאי לנסות צילום בלילה גם בשחור-לבן וגם בצבע. בדרך כלל הזוהר הצהוב של פנסי רחוב או הברק של ירח מלא מפיחים חיים במיקום. לחלופין, המרקם והדפוסים בסצנה מוצגים במלוא תפארתם בשחור-לבן. כשאתה שואף להעביר תחושה של צורות חזקות, צללים ואור, שחור-לבן מונע בעיות שנגרמות על ידי מקורות אור רבים בעלי טמפרטורות צבע שונות.

צילום ספורט ופעולה בשחור-לבן

תמונה בשחור-לבן של שני בני נוער קופצים בגינה.

צילום פעולה זה בניגודיות גבוהה מתאים לשחור-לבן. צמצום צבעי רקע מסיחי דעת ממקד את תשומת הלב של הצופה בפנים של הנושא. צולם במצלמת Canon EOS R עם עדשת Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM‏, 1/2000 לשנייה, f/2.2 ו-ISO400. ‎© Ilvy Njikoktjien

מטבעם, תרחישי ספורט ופעולה עמוסים בדרך כלל בצבע - כל כך הרבה עד שהאדם או האובייקט הראשי שאתה מנסה ללכוד הולך לאיבוד בסצנה. המרה לשחור-לבן יכולה לצמצם את כל הסחות הדעת, וגם לשפר את הבעות הפנים של אנשים.

סצנות בעלות ניגודיות גבוהה מתאימות לשחור-לבן, תמונות המצולמות בתנאי שמש בהירה יוצרות צללים עמוקים ובהירות עזה. תמונות בשחור-לבן משתמשות בזה לטובתן, וניתן לדחוף את האפקטים בשלב לאחר ההפקה כדי ליצור תמונות דרמטיות.

שימוש במסננים עבור צילום בשחור-לבן

צילום תקריב בשחור-לבן של עלה גדול שצולם עם שימוש באפקט מסנן ירוק.

שתי דוגמאות של עלה גדול מוצגות, הראשונה עם אפקט מסנן ירוק והשנייה בלעדיו. מסננים ירוקים שימושיים לצורך הפרדה בין גוונים ירוקים, ולכן הם אידיאליים לצילומים של עצים ועלווה. Marcus Hawkins ©

צילום תקריב בשחור-לבן של עלה גדול.

מצלמות רבות כוללות אפקט 'מסנן' בהגדרת 'שחור-לבן'. בדוק אם זה נכון גם לגבי המצלמה שלך. Marcus Hawkins ©

בצילום סרטים בשחור-לבן, מסנני עדשה משמשים בדרך כלל כדי לשנות את הגוונים בתמונה. מסננים בצהוב ואדום, לדוגמה, סופגים אור כחול וגורמים לשמים כחולים להיראות כהים יותר.

זה לא רק הופך את הסצנה לדרמטית יותר, אלא גם מגביר את הניגודיות בין עננים לבנים לשמים. לחלופין, אפקט מסנן זמין בדרך כלל בהגדרות 'סגנון תמונה' במצלמות דיגיטליות מסוג Canon EOS. באפשרותך לבחור צהוב, אדום, כתום או ירוק כדי לשנות את גווני השחור-לבן כדי לדמות את האפקט של מסננים וכדי להדגיש צבעים ספציפיים בכך שהופכים אותם לבהירים או כהים יותר.

ערכה מוצעת עבור צילום בשחור-לבן

תמונות דרמטיות בשחור-לבן הן בדרך כלל בעלות ניגודיות גבוהה. לכן חשוב שלמצלמה יהיה טווח דינמי טוב, כדי שתוכל לשמור על פרטים גם בבהירויות עזות וגם בצללים כהים. עבור כל ספירת מגה-פיקסלים, מצלמה במסגרת מלאה תספק בדרך כלל טווח דינמי טוב יותר לעומת דגם APS-C, ולכן מצלמות כגון Canon EOS RP‏, EOS R6 ו-EOS 6D Mark II מתאימות במיוחד לכך. ואפילו כך, מצלמות חיישן חיתוך כגון Canon EOS M50 Mark II ו-PowerShot G7 X Mark III יכולות לספק תמונות נפלאות בשחור-לבן, למרות שיש להן חיישני תמונה קטנים יותר.

כל המצלמות הללו יכולות ללכוד תמונות במצב איכות RAW, עם עומק צבע של 14 סיביות. זה מאפשר טווח דינמי גדול יותר לעומת מצב JPEG של 8 סיביות, ומאפשר חופש פעולה גדול יותר בבהירות משתנה ובדחיפת ניגודיות בעת עריכת תמונות בתוכנית כגון DPP.

סגנון התמונה 'שחור-לבן' המוצג בכל המצלמות הללו כולל יתרונות נוספים כגון היכולת להחיל מסננים דיגיטליים בשלב הצילום, למשל צהוב, כתום, ירוק או אדום, לשיפור הדרגתי של הניגודיות והדרמה של שמים כחולים מעוננים. גם אפקטים המעניקים גוון זמינים, כמו 'ספיה' ליצירת מראה עתיק. יתרון של מצלמות ללא מראה הוא שניתן להציג בתצוגה מקדימה אפקטי מסנן והענקת גוון ישירות בעינית בזמן הצילום. תצוגה מקדימה זמינה גם במסך האחורי של DSLR אם אתה מצלם במצב 'תצוגה חיה'.

יתרון של כל מצלמה ללא מראה מסוג EOS או מצלמת מערכת DSLR הוא שניתן להתקין את העדשה האידיאלית עבור כל תרחיש צילום נתון. עדשות זום כגון Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ו-RF 24-105mm F4L IS USM מספקות לך את החופש לצלם עם מגוון רחב של אורכי מוקד מבלי להחליף בין עדשות. עם זאת, עדשות פריים 'מהירות יותר' כגון Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM‏, RF 50mm F1.8 STM ו-RF 85mm F2 MACRO IS STM מאפשרות מהירויות תריס מהירות יותר בתאורה חלשה, כך שניתן להקפיא תנועה מבלי להגדיל במידה רבה את הגדרת ה-ISO, וזה מועיל לצילום בשחור-לבן משום שזה שומר על רמה מינימלית של רעש. באפשרותך גם לקבל עומק שדה רדוד יותר עבור בידוד נושא הצילום הראשי בסצנה והפחתת הסחות הדעת של רקע עמוס.

תמונות חזקות בשחור-לבן מכילות בדרך כלל פרטים עדינים מאוד ומרקם עשיר. כדי לשמור על כך בצילום ללא חצובה, ייצוב תמונה יעיל עשוי להיות יתרון עיקרי. כל עדשות 'IS' של Canon הרשומות לעיל כוללות ייצוב תמונה אופטי, בעוד שלשתי עדשות Macro IS יש מייצב תמונה 'היברידי' ששומר על יעילות רבה יותר בעת צילום תמונות תקריב. Canon EOS R6 has 5-axis IBIS (מייצב תמונה במצלמה) שמספקת עד 8 מצבים של ייצוב בעת שימוש עם עדשה תואמת. The EOS R6 גם עוזרת לתפוס חדות גם בצילומים המורכבים ביותר, הודות למערכת המיקוד האוטומטי של הדור הבא שלה.

נכתב על ידי מת'יו ריצ'ארדס

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים