צילום בשחור-לבן

שליטה באמנות החשיפה הארוכה בשחור-לבן

גלה היכן, מתי וכמה זמן חשיפה צלם סטיבן מקנאלי לוכד את נופי המונוכרום המהפנטים שלו.
תמונה בשחור-לבן של חורבות בניין, שצולמה בחשיפה ארוכה כדי לטשטש את העננים בשמיים.

סטיבן מקנאלי הוא אומן צילום בחשיפה ארוכה בשחור-לבן, וכבר הציג במספר תערוכות. התיאבון שלו לסוג זה של צילומים רק גדל לאורך השנים. הוא עובד כמעצב שיער, והצילומים מחייבים אותו לצאת החוצה, לחפש מיקומים חדשים, ולהסתכל מחדש על מקומות מוכרים. הוא מאוד מסופק מכך.


רבים בוחרים בצילום שחור-לבן בשל הדרך שבה הוא מדגיש את הדרמה באמצעות ניגודיות וגוון. חוסר הצבע גורם לצופה להסתכל אחרת על התמונה ולהתמקד ב-קומפוזיציה, נושא וצורה. השילוב בין שחור-לבן לבין חשיפה ארוכה יוצר שכבה נוספת של מסתורין. סטיבן אומר: "צילום בחשיפה ארוכה יוצר עולם אוורירי שנסתר מהעין, אך המצלמה מצליחה ללכוד אותו".

כאן נגלה כיצד התפתחה עבודתו של סטיבן מבחינת התהליך והציוד - ולמה הוא כל כך נלהב מהטכניקה.

למה חשיפה ארוכה בשחור-לבן?

גדמי עצים ושורשיהם בוקעים מעל המים בנוף אתרי.

"הלכתי לבלקמיר מוס בדלמיר באנגליה כדי לצלם את גדמי העצים באגם, שכן ועדת היערות כרה את העצים כדי להחזיר את האדמה לגוף מים טבעי", אומר הצלם סטיבן מקנאלי על התמונה הזו. ""גדמי העצים הכרותים יוצרים תמונה מינימליסטית מופשטת מעולה כאשר הם מצלמים בטכניקת חשיפה ארוכה המבודדת את הנושא. החשיפה הארוכה משטחת את המים, כך שזה נראה כאילו מדובר ביריעת קרח". צולם במצלמת Canon EOS R6 עם Canon Mount Adapter EF-EOS R ועדשת Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (שהוחלפה כעת על-ידי Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ב-40 מ"מ, 7.3 שניות, f/11 ו-ISO100. © Stephen McNally

בית סירות מקולקל נתפס כשעננים כאילו מסתחררים מעליו.

סטיבן צילם את התצלום הזה של בית סירות שנשכח מזמן במהלך ביקור באנגלסי בוויילס. "כשראיתי את בית הסירות הזה, נמשכתי לתבואה ולפרטים שעל הדלתות, ולניגוד עם האצות הכהות מאוד בתחתית. יש כל כך הרבה גוונים של אפור, אז יכולתי לדמיין את הלבנים מופיעים בעננים שמעליו", הוא אומר. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם Canon Mount Adapter EF-EOS R ועדשת Canon EF 16-35mm f/4L IS USM ב- 16 מ"מ, 4 שנ', f/7.1 ו-ISO100. © Stephen McNally

סטיבן עסק בתחילה בצילום נושאים פופולריים כגון נופים ימיים בשקיעה ובזריחה, אך החליט לעבור למשהו יותר מאתגר. "פשוט נמאס לי מזה, כולם עשו את זה. רציתי לאתגר את עצמי יותר, ולהשיג עוד באמצעות המצלמה," הוא מסביר.

בנוסף ליצירת מרכיב סוריאליסטי בתמונה, חלק גדול מהמשיכה לחשיפה ארוכה הוא רכיב ההפתעה - אין לדעת כיצד תיראה התמונה עד לסגירת הצמצם ומבט במסך. כשצמצם המצלמה פתוח לאורך זמן, נלכד שובל של תנועה שנוצר על-ידי אובייקטים נעים, כגון מים, עננים, או אפילו אנשים. חלק זה בתמונה יוצר ניגודיות עם הנושאים שנשארים במקום, שנותרים חדים כתער.

כפי שסטיבן אומר: "אני נמשך אל התחושה האוורירית בתמונה. צילום בחשיפה ארוכה משטיח את פני הים, על אף שהעין מסוגלת לראות גלים עצומים שמגיעים ונסוגים. אפשר לעצור את כל זה בתמונה בחשיפה ארוכה – זה כל הקסם."

מיקומים אידאליים

עץ בודד מתואר בפוקוס על רקע בהיר יותר, העננים נתפסים בתנועה מעל.

ההצלחה של צילום בשחור-לבן, לדברי סטיבן, קשורה כולה למגוון גוונים. "אני עובד על עיקרון שבצילום בשחור-לבן, יש לי לבן טהור לשחור טהור ואז גוונים וגרגרים שונים. בתוכנת העריכה, המספרים בתחתית מ-1-12 מראים לי את כל הגוונים, ואם יש לי את כל ה-12, אז זה צילום מושלם בשחור-לבן". צולם במצלמת Canon EOS R6 עם Canon Mount Adapter EF-EOS R ועדשת Canon EF 16-35mm f/4L IS USM ב- 20 מ"מ, 30 שנ', f/11 ו-ISO100. © Stephen McNally

חורבות בית חווה ישן, עם עצים ושדה ברקע ועננים שנתפסו בתנועה מעל.

"תצלמו תמיד צילום מבחן, כדי לראות מה ההיסטוגרמה שלכם אומרת, ומשם, אתם יודעים איך להגדיר את מהירות המצמצם שלך", מציע סטיבן. "הבלינקיס שלי [אזהרות חשיפה יתר/מתחת] הן מופעלות, כדי שאוכל לראות מתי ההדגשות יתפוצצו. אם אתם חושפים את התמונה ככל שאתם יכולים, אז אתם יודעים שלכדתם כמה שיותר נתונים. אם ההדגשות מפוצצות מדי, לא יהיו לכם נתונים לשחזור." צולם במצלמת Canon EOS R6 עם Canon Mount Adapter EF-EOS R ועדשת Canon EF 16-35mm f/4L IS USM ב- 16 מ"מ, 38 שנ', f/11 ו-ISO100. © Stephen McNally

סטיבן חוזר שוב ושוב לאותם מקומות בצפון מערב אנגליה. הוא אוהב לראות כיצד העצים החביבים עליו משתנים במהלך העונות. כשהוא מגיע למקום חדש, הוא קודם כל סוקר את הנוף ורושם לעצמו נקודות שאליהן הוא מתכנן לחזור.

אם מצלמים נופים ימיים, "צריך לחקור את הגאות והשפל," הוא מדגיש. "אני בדרך כלל מצלם בזמן השפל. אם מצלמים במהלך הגאות, המצלמה עלולה לזוז במהלך החשיפה, והתמונות לא תהיינה חדות. היא הרבה יותר יציבה בזמן השפל.

סטיבן מצלם בדרך כלל בעונת הסתיו, כיוון שעדיף שהיום יהיה מעונן חלקית או לגמרי כדי לצלם את השמיים בחשיפה ארוכה, ובאופן טבעי יותר אור חודר למצלמה. "אני לא מצלם באמצע הקיץ כיוון שאז הייתי צריך לצאת ב-2 בלילה, אז אני בדרך כלל מתחיל בספטמבר, כאשר הזריחה בסביבות 6 בבוקר. אני חוקר את המיקומים שלי, מתי השמש תזרח, ולהיכן יוקרן האור. אם סגרירי ומעונן חלקית, אני יודע שיש לי עם מה לעבוד," הוא מסביר. הוא מתחיל בהתבוננות בהיסטוגרמה במצלמה שלו כדי לבדוק את כמות האור הזמינה, וכמה זמן יעמוד לרשותו.

האווירה בתמונות של סטיבן היא מלנכולית, וחלק מזה הוא הנושא. הוא נוטה להתמקד במבנים תעשייתיים בולטים או בבניינים נטושים - מקומות שמוזנחים כיום, ופעם היו מלאי חיים. "אני נמשך לבניינים ישנים," הוא אומר. "כשהייתי לאחרונה באנגלסי שבוויילס, נתקלתי בבית חווה ישן (ראו תמונה ימנית למעלה), וחשבתי לעצמי, כמה זמן עבר מאז שהחווה הזו נחרבה? ולמה הם נאלצו לוותר על התחזוקה שלה? היכן האנשים שחיו ועבדו שם?"

שרידי עבר אלה מתאימים מאוד לצילום מונוכרומטי. "בצילום שחור-לבן, הקומפוזיציה הופכת למוקד, וצריכה להיות בעלת עוצמה," הוא מוסיף.

פריטים מועדפים בערכת הכלים

חורבות בניין בולטות על רקע שמים בהירים, העננים מטושטשים בתנועה.

כאשר לכידת את הריסות האתר הזה של עבודות פורצלן ויקטוריאניות, סטיבן מודה ש"העובדים היו צריכים ללכת קילומטרים כי אין שום דבר אחר בסביבה. הם היו מייצרים חרסינה ואז הסירות היו נכנסות ולוקחות את זה." צולם במצלמת Canon EOS R6 עם Canon Mount Adapter EF-EOS R ועדשת Canon EF 16-35mm f/4L IS USM ב- 16 מ"מ, 86 שנ', f/11 ו-ISO100. © Stephen McNally

תלולית אדמה על שפת צוק, עם ים שקט ברקע ומעל עננים קפואים בתנועה.

בעוד שמזג האוויר ותנאי האור נכונים, עדיף לצלם כמה שיותר תמונות. "תנועת הענן או המים לא תמיד ניתנת לחיזוי, אבל זה יכול לגרום או לשבור את הזריקה שלך. צילמתי יותר מ-100 תמונות באנגלסי, אבל עיבדתי רק 20, ואת השאר זרקתי",סטיבן אומר. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם Canon Mount Adapter EF-EOS R ועדשת Canon EF 16-35mm f/4L IS USM ב- 16 מ"מ, 55 שנ', f/11 ו-ISO160. © Stephen McNally

שדרוג המצלמה שלו אפשר לסטיבן להתאים את התהליך שלו. הוא התחיל את דרכו עם Canon EOS 450D (שהוחלפה על-ידי Canon EOS 850D), לפני שעבר למצלמת Canon EOS 60D (שהוחלפה על-ידי Canon EOS 90D) ולאחרונה, ב- Canon EOS R6. על אף המעבר למצלמה ללא מראה, סטיבן עדיין יכול להשתמש בעדשות ה-EF החביבות עליו ללא השפעה על האיכות באמצעות Canon Mount Adapter EF-EOS R.

"אני אוהב את מסך המגע במצלמת Canon EOS R6, הוא כל כך אינטואיטיבי. אפשר פשוט לגעת במסך כדי לשנות את את ערך מפתח הצמצם (f-stop) או את ה-ISO," הוא אומר.

סטיבן בדרך כלל מצלם במצב חשיפה ללא הגבלת זמן (Bulb Mode), שמאפשר לו להשאיר את הצמצם פתוח כל זמן שאצבעו נמצאת על לחצן הצילום. שימוש בשחרור על-ידי כבל מאפשר להימנע מרעידות במצלמה שנגרמות מלחיצה על הלחצן. "מצב חשיפה ללא הגבלת זמן (Bulb Mode) חיוני כדי להשאיר את הצמצם פתוח לאורך זמן במהלך צילום בחשיכה או עם מסנן צפיפות נייטרלי (ND) עם 10 או 16 דרגות עוצמה" הוא אומר.

סטיבן בדרך כלל לוקח מספר מצלמות לצילומים, כדי להעביר את הזמן. בעוד הוא מצלם בחשיפה של 20 דקות באמצעות מצלמת ה- Canon EOS R6 שלו, הוא יכול להציב מצלמה נוספת מזווית אחרת וכך הוא עסוק בזמן ההמתנה.

הכלי האחרון בערכת הכלים של סטיבן הוא תוכנת העריכה שלו. הוא מצלם במצב RAW ובצבע, כך שהוא מקבל יותר מידע שאתו יוכל לעבוד בזמן העריכה. לאחר מכן, הוא ממיר את התמונות שלו לשחור-לבן לפני ביצוע עריכה בעזרת תוכנה כגון Adobe Photoshop או התוכנה החינמית Canon Digital Photo Professional ‏(DPP). "אני מתאים את הרמות והעיקולים ומוסיף קצת מעברי צבע. אם אני עובד על קובץ למשך זמן שעולה על 10 דקות, הוא נמחק. אני רוצה להימנע מעודף עריכה, אז אני מנסה להגיע לתוצאה הנכונה במצלמה," הוא מסביר.

צילום התמונה המושלמת

סיר לובסטר בקדמת נוף, המים נראים דוממים והעננים נתפסים בתנועה מאחור.

הטבע לא תמיד מספק קומפוזיציה מושלמת, ולכן סטיבן ממליץ להתערב מעט כדי ליצור איזון בתמונה. "סיר הלובסטר היה ממוקם בצד המסגרת, אבל התקרבתי אותו למרכז. אני תמיד מנסה לקבל מאפיינים קדמיים - השתמשתי בעבר בחתיכת עץ סחף, ואני אוהב ליצור סצנות די מופשטות." צולם במצלמת Canon EOS R6 עם Canon Mount Adapter EF-EOS R ועדשת Canon EF 16-35mm f/4L IS USM ב- 16 מ"מ, 71 שנ', f/11 ו-ISO100. © Stephen McNally

שורשי עצים בוקעים ממים שקטים וקלים ומעניקים לתמונה איכות פיסולית.

סטיבן מוצא שלווה בזמן שהוא מצלם את החשיפות הארוכות שלו באור נמוך. ""בזמן שאתה מחכה שהאור יופיע, זה מרגיש כאילו העולם עומד מלכת. אין אף אחד בסביבה. זה נראה כאילו יש לך את העולם לעצמך", הוא מתלהב. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם Canon Mount Adapter EF-EOS R ועדשת Canon EF 24-105mm f/4L IS USM ב- 80 מ"מ, 36 שנ', f/11 ו-ISO100. © Stephen McNally

החיפוש אחר תנאי תאורה חלשה וצילום מעולה בחשיפה ארוכה הוא מאתגר. "תשע מתוך עשר פעמים זה לא מצליח," מסביר סטיבן. "הדבר המומלץ ביותר למי שרוצה לחקור את הז'אנר הוא להתנסות ולצאת באור ראשון," הוא מוסיף.

"מסנן צפיפות נייטרלי (ND) עם 10 דרגות או יותר יהיה שימושי. לחלופין, יש לצלם בתנאי תאורה חלשה, ממש לפני הזריחה. מקבלים חשיפות של עד 50 שניות לפני הזריחה, שאמורות לתת תוצאות מצוינות. אני משתמש גם במסנני צפיפות נייטרליים (ND) עם דרגות הפוכות כשחשוך יותר באופק, כי זו תהיה הנקודה המוארת ביותר כשהשמש זורחת."

צריך לאתר מיקום, לחקור אותו, לתפוס מקום בשעות הבוקר המוקדמות ולהתנסות בטכניקה של סטיבן בצילום תמונות בחשיפה ארוכה בשחור-לבן. העצה של סטיבן לקראת סיום היא: "לאסוף כמה שיותר מידע ואז ליישם אותו. רק מי שישקיע מאמצים, יזכה לתוצאות הרצויות."



נכתב על ידי נטליה פול

מוצרים קשורים

  • Canon Camera

    מצלמות ללא מראה

    ה-EOS R6 היא כלי מופלא המאפשר הבעה יצירתית בדרכים חדשות ומרתקות, בלי קשר לנושא או לאופן הצילום.
  • Canon Camera

    שדרוג העדשות שלך

    השתמש בעדשות ה-EF ו-EF-S שלך עם מצלמת ה-EOS R החדשה וגלה רמות חדשות של יצירתיות.
  • Canon Camera

    מצלמות ללא מראה

    עדשת זום 24-105mm f/4 הקלה מסדרה L מספקת טווח זום רחב עם רב-תכליתיות מרשימה.

מאמרים קשורים