צילום טבע

משחק באור וצל: צילום טבע בשחור-לבן

שגרירת Canon הלן ברטלט מסבירה איך היא מצלמת תמונות מדהימות של טבע בשחור-לבן באמצעות המצלמה שלה PowerShot G7 X Mark III.
טיפות מים לוכדות את האור בקורי עכביש.

האם תהית אי פעם איך זה לראות את העולם בשחור ולבן? עבור שגרירת Canon, צלמת הפורטרטים שפועלת בלונדון הלן ברטלט, זהו הסגנון המועדף עליה. הלן הפכה את הצילום המונוכרומטי לסימן ההיכר שלה מאז שהתחילה לעסוק בכך בשנת 2003, על ידי עבודה עם עומק התאורה והצל כשהם נופלים על הפנים והסצנות שלפניה.

אולם במהלך הפסקת העבודה בסגרים שהוטלו באנגליה עקב Covid-19, הלן החליפה את צילומי הפורטרטים המשפחתיים בהתנסות בצילום טבע בשחור לבן, תוך כדי שיטוט בסביבת ביתה שבצפון לונדון. היא משתפת את התמונות שנוצרו עקב כך, המשלבות מרקמים נסתרים, עלים עם תאורה אחורית, קורי עכביש נוטפי טל וצלליות יער דרמטיות, בהיילייטס ב-Instagram שלה תחת השם 'Off Duty'. מרביתן צולמו באמצעות Canon PowerShot G7 X Mark III.

צילום במצלמה קומפקטית עזר להלן לפתח את סגנונה ועודד אותה להשתעשע בטכניקות חדשות. כאן, היא מסבירה איך התפתח התהליך, ומספקת עצות לצילום תמונות טבע מהממות משלך בשחור ולבן.

1. למצוא נקודת מבט רעננה

צילום תקריב בשחור-לבן של חמישה פרחים זהים שצילם נופל כנגד השמש.

שגרירת Canon הלן ברטלט משתמשת במצלמה הקומפקטית Canon PowerShot G7 X Mark III כדי לצלם בשחור-לבן תמונות טבע במהלך הסגרים שהוטלו בלונדון, ובמהלך הצילום מגלה עולם ומלואו. צולם במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהירות 1/800 שנ', f/10 ו-ISO320. ‎© Helen Bartlett

היתרונות של מצלמה קומפקטית עבור צלמים הן גודל, רב-תכליתיות והיכולת לשתף תמונות בקלות ובמהירות - אך הן גם יכולות להוביל לחוויה רגועה יותר כאשר הלחץ ליצור את התמונה המושלמת פוחת.

"תמיד חיפשתי משהו שבין טלפון למצלמה מקצועית, מכיוון שאיני יכולה להכניס את Canon EOS-1D X Mark III לכיס", אומרת הלן. "באופן כללי, מצלמת העבודה שלי פשוט גדולה מכדי להסתובב איתה בפארק. זה יכול להיות מאוד מתסכל לצלם תמונות בטלפון מכיוון שכאשר פתחתי אותן במחשב שלי או כשרציתי להדפיס אותן, האיכות פשוט לא הייתה טובה מספיק.

"קניתי מצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהלך הסגר והתחלתי לקחת אותה לצעידות היומיות, שם התחלתי באמת להכיר אותה.

"זה גורם לי לצלם יותר תמונות, לראות דברים בצורה שונה ולשים לב מעט יותר לדברים סביבי. למדתי להירגע מעט ולא לדאוג - התמונות הללו הן עבורי ולא עבור הלקוחות, לכן אין זה באמת משנה אם הדברים לא מצליחים כפי שהייתי רוצה. אני לא יכולה לדמיין כעת מצב שאין לי מצלמה קומפקטית".

המצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III כוללת חיישן גדול מסוג-1.0, שהופך אותה לקרובה יותר למצלמת DSLR או למצלמה ללא מראה מאשר שימוש בטלפון חכם.

2. ללמוד ככל האפשר על אור

תמונה בשחור-לבן של גבעולי פרחים אל מול רקע כהה.

המצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III הוכיחה עצמה כתוספת חיונית לתיק של הלן. "מצלמה קומפקטית אינה דומה למצלמת DSLR או למצלמה ללא מראה מקצועית, אך עבורי זוהי נקודת אמצע מושלמת בינה לבין הטלפון שלי", היא אומרת. צולם במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהירות 1/500 שנ', f/3.2 ו-ISO160. ‎© Helen Bartlett

צילום תקריב בשחור-לבן של אור שמש שיוצר דגשים וצללים על גבעולי עשב.

"כשאנשים מתחילים במסע הצילום שלהם, הם לומדים לראות את האור כאחד הדברים הקשים ביותר", אומרת הלן. "אך למעשה, אם מתחילים להתבונן באור ולוקחים רגע כדי לצלם תמונה שלו, מתחילים לשים לב אליו יותר". צולם במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהירות 1/2000 שנ', f/2.8 ו-ISO320. ‎© Helen Bartlett

אם אתה צלם טבע נלהב שמצלם בשחור-לבן, הלן מציעה ללמוד על אור. "נסה לצלם בכל יום, בין שאתה בחוץ עם המצלמה שלך או בבית", היא אומרת. "זה יכול פשוט להראות איך האור נופל על כוס מים במטבח שלך, אבל בכל פעם שאתה מצלם אותה, תבחן אותה באופן מעמיק יותר".

משחק באור יוצר עומק ועניין כאשר מצלמים בשחור ולבן וישנן דרכים רבות להתנסות בכך. "חפש תאורה אחורית, שעובדת היטב בשחור-לבן, ואל תחשוש לשחק בניגודיות ובחשיפה", אומרת הלן. "אפשר להגביר את רמת החשיפה כדי לצלם משהו בולט למדי ואז להוריד את רמת החשיפה כדי ללכוד במדויק את הגוונים בגרפיקה, בתמונות דינמיות".

3. להתמקד במה שנמצא במסגרת

צילום תקריב בשחור-לב של עלה של קנה מצוי, עם כמה עלים דומים מטושטשים ברקע.

"תמיד נמשכתי לצילום בשחור-לבן מכיוון שאני אוהבת את הפשטות שגלומה בכך", אומרת הלן. "אני אוהבת את העובדה שזהו צילום אבסטרקטי שגורם לך לעצור ולהתבונן קצת יותר מקרוב בצורות ובמרקמים". צולם במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהירות 1/400 שנ', f/2.8 ו-ISO640. ‎© Helen Bartlett

תמונה בשחור-לבן של שלושה עצים גבוהים ומלאי עלים ביער.

אחד הדברים האהובים ביותר על הלן במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III הוא גודלה הקומפקטי. "חשוב שאוכל להכניס אותה לכיס" היא מסבירה. צולם במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהירות 1/800 שנ', f/2.8 ו-ISO400. ‎© Helen Bartlett

שחור-לבן עוזר להלן להתמקד בנושא הצילום שנמצא במסגרת, וכך לבטל כל צבע או רכיב שמסיטים את תשומת הלב, שזוהי סיבה נהדרת נוספת להתנסות בצילום טבע אורבני ללא צבע.

"במצלמה יש צמצם מהיר בעל מפתח מרבי של f/1.8 וקישוריות Wi-Fi, לכן אני יכולה פשוט לשלוח תמונה שאני אוהבת לטלפון שלי ולעבד אותה", היא ממשיכה. "אני לא צריכה להתקרב למחשב שלי אם זה היום החופשי שלי".

עדשה רב-תכליתית, מצב מאקרו ויכולות Wi-Fi הן רק חלק מהתכונות שהלן מעריכה במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III. "הגודל והמשקל, והעבודה שהיא באמת גמישה, כולן תכונות נהדרות", אומרת הלן, שמצלמת במצלמה במצב שחור-לבן כדי שתוכל 'לראות' את האור במונוכרום. "תכונת ה מאקרו גם נהדרת אם מצלמים תמונות של עצים, פרחים וחיות בר.

"כל העולם שלי במונוכרום ואני אוהבת את זה", אומרת הלן. תמונה צבעונית מתמקדת במרבית המקרים בצבע, אך תמונה בשחור-לבן מתמקדת בנושא הצילום, בין שזה אדם, בניין או עץ. כשאתה מסתובב בפארק, היא גם מסלקת הסחות דעת שנובעות מצבעים בוהקים ברקע. אני תמיד נמשכת לשחור ולבן, אחרת הטבע פשוט מלא בירוק!"

4. להתנסות בטכניקות שונות

נתיב ביער ממוסגר בעצים מכוסים בשלג בתמונה זו בשחור-לבן.

התנסה בכל ההגדרות הקיימות במצלמה PowerShot G7 X Mark III, אפילו בדברים שלא חשבת שתרצה להשתמש בהם", מייעצת הלן. "נסה לצלם תמונות עם המבזק המובנה, מזוויות שונות או באמצעות יכולת המאקרו. נסה דברים שונים וראה איך האור נופל". צולם במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהירות 1/500 שנ', f/2.8 ו-ISO400. ‎© Helen Bartlett

צילום תקריב בשחור-לבן של קורי עכביש שבוהקים בטל הבוקר.

"חשוב מאוד שלמצלמה שלך תהיה קישוריות Wi-Fi מובנית אם אתה חושב על פרסום התמונות שלך ברשת חברתית", אומרת הלן. "תוכל לשלוח את התמונות לטלפון שלך במהירות רבה ללא מאמץ נוסף". צולם במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהירות 1/2000 שנ', f/3.5 ו-ISO800. ‎© Helen Bartlett

השימוש במצלמה קומפקטית עודד את הלן לנסות טכניקות שונות ולבחון את הצילום שלה בעיניים חדשות. "זו הייתה דרך נהדרת להתנסות", היא אומרת. "לדוגמה, צילום עם מבזק אינו חלק מהרפרטואר שלי, אך כשירד שלג בחג המולד, צילמתי תמונות רבות באמצעות שימוש במבזק המובנה במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III.

"זה היה כיף גדול לנסות זוויות שונות, לרדת נמוך ולצלם דרך העשב, פעולה קלה מאוד עם המסך בעל הטייה של 180 מעלות. בנוסף לכך, Canon PowerShot G7 X Mark III כוללת מצבי אוטו (A), עדיפות צמצם (Av) או ידני מלא (M), כלומר מתחילים יכולים ללמוד ולהתקדם בצורה גמישה, עם בקרות קלות לשימוש. יש במצלמה גם מצב P (אוטומטי מתוכנת) – מצב צילום שהוא חצי הדרך בין אוטומטי לידני - ומצב 'אוטומטי חכם', כמו גם מגוון רחב של מצבי סצינה יצירתיים שמאפשרים למתחילים לצלם תמונות נהדרות ללא צורך בידע טכני מקצועי".

כדי ללמוד עוד על תכונות המצלמה שלך ואיך להשתמש בהן, הורד את היישומון Canon Photo Companion.

תמונה בשחור-לבן של טבעת אדווה בשלולית, עם כמה טיפות מים קפואות באוויר סביב לה.

"אם תצא החוצה ותתחיל לצלם תמונות, ולא תדאג לגבי מה שאתה עומד לצלם, לאחר כמה שבועות תגלה שאתה נמשך לדברים דומים", אומרת הלן. צולם במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהירות 1/1600שנ', f/2.8 ו-ISO3200. ‎© Helen Bartlett

את העלים הדקים של צמח דמוי שרך ניתן לראות בפירוט רב בתמונת תקריב זו בשחור-לבן.

הלן מתארת את צילום הטבע האישי שלה באמצעות המצלמה הקומפקטית כ'רישום תמונה' - טכניקה שמכבדת את יכולותיה המקצועיות ובמקביל גם גורמת להנאה. צולם במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהירות 1/640 שנ', f/2.8 ו-ISO200. ‎© Helen Bartlett

"רישום תמונה', פעילות שנוצרה בהשראת אמנים, היא טכניקת התנסות נוספת שעזרה להלן לצפות בטבע. היא יצרה סרטון YouTube בנושא זה, המתאר את הכוח שגלום בשיטת צילום מהנה זו, שהיא מהירה יותר אך ללא כל לחץ.

"הרעיון של 'רישום תמונה' הגיע בחלקו מבן דודי שהוא אמן", מסבירה הלן. "אם אמן יוצר עבודה, הוא ככל הנראה יבצע רישום של רעיונות או פרטים רבים שיתכן שהוא ירצה להכניס לעבודה. בן דודי מתאר זאת כמו לקיחת העיפרון לטיול. חשבתי שזה דבר ממש טוב לעשות מנקודת המבט של צילום.

"אני יכולה, למשל, למצוא נקודות מבט חדשות ונהדרות בפארק שאוכל לשלב בצילום פורטרט. או אולי לשחק בטכניקה שראיתי ב-Instagram, כמו תבניות של שלוליות, כדי לראות איך היא מבוצעת ומה מוביל לתוצאות הטובות ביותר".

תמונה בשחור-לבן של צל עץ על קיר סלע.

"הפרויקט שלי, 'Off Duty', הוא בדיוק זה, התמונות שאני מצלמת כשאיני בעבודה", אומרת הלן. צולם במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהירות 1/125 שנ', f/5 ו-ISO125. ‎© Helen Bartlett

בינות לשמים זרועי עננים, השמש זורחת ומאירה עצים גבוהים שמטילים צל בתמונת נוף זו שצולמה בשחור-לבן.

"לא חשבתי על 'Off Duty' כפרויקט אישי שלי, אך כנראה שהוא אכן כזה", אומרת הלן. "זה פשוט משהו שמאפשר לי להרהר באמצעות מצלמה". צולם במצלמה Canon PowerShot G7 X Mark III במהירות 1/2000 שנ', f/10 ו-ISO125. ‎© Helen Bartlett

"אם את מצלמת בפארק משעמם למדי, יהיה צורך באור כדי להאיר את התמונה" ממשיכה הלן. "יש לחפש את המקומות שבהם האור לוכד את הדברים מהצד ויוצר צורה ודרמה. נסה לצלם בתחילת היום או בסופו כשקיים אור חלש שחודר לסביבה. ככל שתמשיך לעשות זאת, כך תוכל לראות יותר והחוויה תהיה מלהיבה יותר ויותר".

במהלך הזמן יתפתח הסגנון שלך ותוכל אפילו ליצור מכך פרויקט אישי כמו הסדרה 'Off Duty' של הלן. "תחומי העניין שלך יקבעו מה תצלם וככל שתצלם יותר תמונות, כך תתחיל לראות יותר ויותר נושאים", היא אומרת. "אל תשקיע בכך יותר מדי מחשבה, פשוט שחרר ותהנה".


נכתב על ידי לורנה דורקיל

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

  • צילום בשחור-לבן

    טיפים לצילום בשחור-לבן

    החל מחתונות ונופים וכלה בספורט ודיוקנאות, גלה איך לצלם תמונות מרהיבות בשחור-לבן.

  • באוויר הפתוח

    כיצד ה-Munro Moonwalker מצלם נופי הרים

    מתמונות מאקרו ססגוניות ועד פסגות הרים אפופות ערפל, הנה כך משתמש אלן רואן ב-Canon PowerShot SX740 HS כדי להפיק את תמונת הטבע המושלמת.

  • צילום בשחור-לבן

    צילום בשחור-לבן

    גלה היכן סטיבן מקנאלי לוכד את התמונות המונוכרום המהפנטים שלו עם חשיפה ארוכה.

  • צילום בשחור-לבן

    לצלם את העולם במונוכרום

    כריס וורד הוא צלם עם עיוורון צבעים; כאן הוא מסביר איך לעצב תמונות שמתמקדות בפרטים הקטנים ביותר.