איך לצלם טבע ולעודד שימור: תובנות וטיפים בנושא צילום חיות בר

תובנות מצלמי השימור כריסטין סונווילה ומארק גראף, בנוסף לטיפים ולטכניקות שעוזרים לשדרג את האיכות של צילומי חיות בר.
סנאי אדום מסתכל היישר למצלמה בזמן שהוא רץ על מרבד של עלים יבשים וניצנים שנפלו. צולם במצלמת Canon EOS R5. Robert Marc Lehmann ©

צלמי השימור האוסטריים כריסטין סונווילה ומארק גראף צילמו חיות בר בכל העולם, מחתולי השונר בהרי אלפיים האוסטריים ועד לנמר הבנגאלי המסתורי. השניים הכירו כששניהם היו סטודנטים לשימור באוניברסיטת וינה. הם גילו את העניין המשותף שלהם בצילום, והבינו שזו דרך לתת לטבע קול.

מארק נותן דוגמה כיצד זה יכול לעשות את ההבדל: "בסוף 2016 פרסמנו את התמונה הראשונה ברזולוציה גבוהה של חתול בר אלפיני שנלכד בהרי אוסטריה, וזה היה ממש מרגש עבורנו כי יש רק 10 עד 15 כאלה ברחבי אוסטריה כולה, והיו שני מקרים של ציד חתולי בר באותה תקופה. ניסינו להעביר את המסר הזה של שימור השונרים ברחבי אוסטריה דרך אמצעי תקשורת מכל הסוגים.

כריסטין ממשיכה את הסיפור: "אנחנו מעריכים שבערך 2.2 מיליון אנשים נחשפו לנושא המסוים הזה, כך שמדובר בערך בחמישית מאוכלוסיית אוסטריה. בנוסף, אנחנו מעבירים הרבה הדגמות בזמן אמת באמצעות צילום וקולנוע. העבודה שלנו באמת עוסקת בגישור על הפער בין הציבור לבין ארגוני הטבע, ארגונים לא ממשלתיים, מדענים, כל האנשים האלה בשטח."

כאן, כריסטין ומארק משתפים את התובנות והעצות שלהם בנוגע לשימוש בצילום טבע בתור כלי לשימור, ולאחר מכן ריכזנו 10 מהטיפים המובילים שלנו בנושא צילום תמונות מעולות של חיות בר.

תמונה ראשונה מסוגה ברזולוציה גבוהה של שונר אלפיני שצולמה באמצעות מלכודת צילום עם מצלמה ועדשה של Canon, על ידי צלמי חיות הבר כריסטין סונווילה ומארק גראף.

תמונה ראשונה מסוגה ברזולוציה גבוהה של שונר אלפיני פראי שצולמה באוסטריה באמצעות מלכודת צילום, צולם על ידי כריסטין סונווילה ומארק גראף בשנת 2016. "התמונה הזו שימשה לצורך קידום ההחזרה של השונר להרי האלפים באוסטריה", מסביר מארק. "כך שהחיה הספציפית הזו חשובה מאוד למספר המועט של החיות שנמצאות שם עכשיו." צולם באמצעות מלכודת צילום עם מצלמה ועדשה של Canon. ‎© Christine Sonvilla & Marc Graf

מציאת סיפור וזווית יצירתית

אין הכרח להגיע ליעדים מרוחקים כדי להיחשף לסיפור גבורה מהטבע. למעשה, פרויקט קרוב יחסית לבית יאפשר לך להכיר יותר לעומק את נושא הצילום ולצלם אותו יותר בקלות בתנאים שונים.

"בשנים האחרונות התמקדנו במרכז אירופה וראינו איך מערכות אקולוגיות וחיות בר יכולות להתאושש ולהתחדש אם יש להן מספיק מקום וזמן," אומרת כריסטין. "לדוגמה, בפארק הלאומי יער בוואריה, מגוון המינים עלה משמעותית מאחר שהרשויות השאירו במקום עצים רבים שנעקרו בעקבות סופה ענקית. בדרך כלל העצים המתים מסולקים כדי להפחית את הסיכון למזיקים ולמחלות. אבל אפשר לראות את ההשפעה שהייתה לזה על הגיוון הביולוגי."

הרעיון שלך לא חייב להיות בקנה מידה ענק. בסרט הקצר של כריסטין ומארק, Flowing: My Dream of More Freedom (לזרום: החלום שלי על יותר חופש), הצופים רואים איך החיים יכולים לשגשג בנהר שבו הוסרו הסכרים והמכשולים האחרים, והסיפור מתואר מנקודת מבטו של הנהר. אפשר לצפות בסרט בהמשך.

"ההפקה הייתה די קלה", אומר מארק, "וזה מראה שהרעיון לא תמיד חייב להיות מורכב ולהתפרש על פני שנים ארוכות. צילמנו הכול תוך 6-7 שבועות במיקומים שונים במרכז אירופה." כריסטין ומארק השתמשו בעיקר במצלמת Canon EOS R5 (שבינתיים החליפה אותה מצלמת Canon EOS R5 Mark II), בשילוב עם עדשת RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM ומבחר עדשות רחבות זווית של Canon.

כריסטין מוסיפה שהסרט אמנם נמשך 4 דקות בלבד, אבל הוא הצליח מאוד מבחינת היקף החשיפה. הוא זכה בפרסים בפסטיבלים בינלאומיים לקולנוע ואפילו הוצג בפרלמנט האירופי במהלך יום של שיחות בנושא מימון פרויקטים לשחזור נהרות.

פיתוח רשת

בתור התחלה, ייתכן שיהיה פרויקט מקומי שעוסק בשימור או בהחזרה לטבע באזור שלך, אולי פרויקט שכבר הצטרפת אליו. מעבר לכך, ניתן לפנות למדענים ולמומחים בקהילת השימור שעובדים עם נושאי צילום שמעניינים אותך. פיתוח רשת של אנשי קשר יאפשר לך למצוא סיפורים מעניינים וגם לגלות דרכים חדשות לספר אותם.

אחד מהפרויקטים של מארק וכריסטין שבו תועדה התאוששות של סביבה טבעית קשור לאחד מהמקומות המפתיעים ביותר, והייתה להם הזדמנות לעשות זאת רק בזכות הקשרים שלהם בקהילה המדעית. הם שמרו על קשר עם חבר מהאוניברסיטה שחקר את עיט הכתר האפריקני באזור העיר דרבן שבדרום אפריקה.

"מי היה מאמין שאחת מציפורי הטרף הגדולות ביותר באפריקה משגשגת דווקא בעיר עם אוכלוסיה של 4 מיליון בני אדם?" אומרת כריסטין.

"בגלל בירוא היערות בדרום יבשת אפריקה, עיט הכתר האפריקני נאבק כדי לשרוד ונאלץ להסתגל לסביבה העירונית", מוסיף מארק. "אבל רוב האנשים נוטעים עצים בגינות שלהם, ואוהבים לראות את העיטים מקננים בהם".

כריסטין מסבירה: "הכרנו זוג שהיה לו קן של עיטי כתר ממש מחוץ לחלון שלהם בסלון. הדבר הראשון שהגברת עשתה כל בוקר היה לבדוק שהציפורים בסדר. תיעדנו את כל ההיבטים השונים האלו."

אדם מצולם כשהוא מסתכל דרך חלון בסלון של ביתו וצופה בעיט כתר אפריקני מקנן בגינה שלו בדורבן שבדרום אפריקה. צולם באמצעות מצלמה ועדשה של Canon.

כריסטין ומארק צילמו זוג שצופה בעיטים שמקננים בגינה שלהם. סביבת הסלון הביתי מוסיפה הקשר, בזמן שהניגוד בין הזוהר החמים של האורות בחדר לבין התאורה הקרירה בחוץ מניב תוצאה מרהיבה. ‎© Christine Sonvilla & Marc Graf

הכרת המצלמה ושימוש יצירתי בעדשות

כשמצלמים חיות בר, בחלק גדול מהמקרים רואים את נושאי הצילום לפרקי זמן קצרים מאוד. חשוב להכיר את הפקדים של המצלמה כדי לנצל כל הזדמנות.

"בתור התחלה, מומלץ לתרגל עם המצלמה וללמוד איך לשנות את מפתח הצמצם וכולי, כדי שאפשר יהיה לעשות את זה בצורה אינסטינקטיבית – כמו נהיגה במכונית", אומרת כריסטין.

"בשלב הבא, הדבר החשוב ביותר הוא התמדה והיכולת לא לוותר בקלות. יכול להיות שיעברו ימים שלמים בלי לחיצות על שחרור התריס, פשוט בגלל העובדה שלא קורה כלום. אבל חשוב להתמיד.

"חשוב מאוד גם לקחת בחשבון את כל מה שנמצא בתמונה. לא צריך להתמקד רק בנושא אלא גם בפרטים הקטנים שנמצאים ברקע. גם אם הרקע קצת מטושטש, הוא מאפשר ליצור תמונות ייחודיות בהשוואה לתמונות אחרות של אותו נושא צילום".

אופן השימוש בעדשה מאפשר לתאר את הנושא בדרכים מעניינות. עדשת טלפוטו לא רק מקרבת נושאי צילום רחוקים, לדוגמה, היא גם גורמת לפרטים ברקע להיראות גדולים וקרובים יותר לנושא הצילום בהשוואה לצילום עם עדשה רחבת זווית. אפשר להשתמש באפקט הזה כדי לגרום לצמחים או לבעלי חיים להיראות כאילו הסביבה "מאיימת" עליהם.

תמונה של עיט כתר אפריקני בתוך קן בדורבן שבדרום אפריקה, צולם באמצעות עדשת טלפוטו Canon 300mm בשעת הדמדומים על ידי צלמי חיות הבר כריסטין סונווילה ומארק גראף.

תמונה נוספת של עיט כתר אפריקני מקנן בדורבן שבדרום אפריקה, צולם באמצעות מצלמה של Canon ועדשת טלפוטו Canon 300mm. "בדומה לעדשות רחבות זווית, נושא הצילום והמידע מהרקע משולבים בתמונה אחת, אבל זה נעשה בדרך מאוד דחוסה", אומר מארק. במקרה שלנו זה עוזר לשלב בין העולמות של בני האדם והציפורים. ‎© Christine Sonvilla & Marc Graf

הגדלת היקף החשיפה של הסיפור

שיתוף תמונות של חיות בר ברשתות החברתיות הוא דרך שימושית להגביר את המודעות ולעודד אנשים להתעניין בנושא. אפשר להשתמש בתמונות שממחישות את העמידות של הטבע או בתמונות של איומים נגד הטבע ולחצים שמופעלים על הסביבה הטבעית.

"אנחנו תמיד חושבים על הסיפור שאנחנו רוצים לספר ותמונות הליבה שאנחנו רוצים להפיק", מסביר מארק. המטרה היא לקחת תמונה אחת שמתארת סיפור שלם, לדבריו: "זו הליבה של העבודה. כך שחשוב שתהיה לך תוכנית ולאחר מכן אפשר לשנות את כל ההיבטים הטכניים, כמו מפתח הצמצם ואורך המיקוד, זווית המצלמה, השילוב של הרקע בקומפוזיציה וכך הלאה.

"אנחנו תמיד חותרים להגיע להיבט החיובי של הסיפור כשמדובר במדיה חברתית. אנחנו כמעט ולא משתפים תמונות שמוצגים בהן היבטים שליליים של סיפור מסוים. במקרים שבהם אנחנו כן עושים זאת, המטרה היא להציג את המצב כפי שהוא היה קודם לכן ולהראות את המצב הסופי – כך שהדגש באופן כללי הוא חיובי".

דוב חום מצולם באמצעות מצלמה ועדשה של Canon על ידי צלמי חיות הבר כריסטין סונווילה ומארק גראף בגבעה שבאירופה, כשברקע אפשר לראות אורות של כפרים.

לדברי כריסטין ומארק, לפרויקט הצילום שלהם שעסק בדובים חומים בלב אירופה הייתה את ההשפעה המשמעותית ביותר. "זה נותן לך השראה לראות שביבשת שבה אחוז הצפיפות של בני האדם הוא מהגבוהים ביותר בעולם, טורפים גדולים כמו דובים, זאבים ושונרים מתרבים בקצב כל כך מהיר". תמונה היסטורית שצולמה באמצעות מלכודת צילום (עם מצלמה ועדשה של Canon). ‎© Christine Sonvilla & Marc Graf

10 טיפים לשיפור האיכות של צילומי חיות בר

בעלי חיים בלתי צפויים שנעים במהירות, לעיתים נדירות ובאופן בלתי צפוי, עלולים להיות מהאובייקטים המאתגרים ביותר לצילום.

אבל צילום חיות בר דומה לצילומי ספורט – השיקולים המרכזיים כוללים הכנה אפקטיבית, מציאת המיקום הנכון, הכרת הציוד הדרוש (ואיך להשתמש בו) והיכולת להגיב בצורה יעילה להזדמנויות בלתי צפויות.

להלן 10 העצות המובילות שלנו לצילום תמונות נהדרות של חיות בר.

1. הכר את האובייקט

שונר איברי עומד על סלע ומביט ישירות אל הצלם בפארק הלאומי אנדוחר שבספרד, כשהרקע לא בפוקוס. צולם ב-Canon EOS R7.

כדאי לנסות ללמוד כיצד בעלי חיים זזים, מתנהגים ופועלים בטבע, כך שתוכל למצוא את הדרך הטובה ביותר לצלם אותם. צולם במצלמת Canon EOS R7 ב-1/1600 שנ', f/2.8 ו-ISO 1250. ‎© Dani Connor

הכרת בית הגידול וההתנהגות של בעל החיים שאתה מצלם חשובה ביותר ותוכל לחסוך שעות בשטח. ידיעת העונה בשנה ושעות הפעילות של מין בעל החיים תסייע לך לתכנן את הצילום. ללא ידע ותכנון, צילום תמונות טבע מצוינות הוא נדיר.

2. בחירת אביזרי המצלמה הנכונים לצילום חיות בר

תמונה של מצלמת Canon EOS R7 בסביבה מיוערת.

אפשר לשלב את עדשת הזום Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM עם מצלמות APS-C ללא מראה כמו EOS R7 ויש לה טווח זום אפקטיבי של 28-240 מ"מ, שמאפשר לך להתרחק בזום כדי להציג את התמונה הגדולה – אפשרות מושלמת לצילום חיות בר עם רקעים יפהפיים – או להתקרב בזום כדי לצלם ברמת פירוט גבוהה.

שילוב של מצלמה ועדשה במשקל נמוך יחסית יהיה הרבה יותר נוח לנשיאה אם יש צורך להגיע למיקומים מרוחקים. מיקוד ידני אמין ומהירות צילום רציף גבוהה (מספר גבוה של פריימים לשנייה) יאפשרו לך לצלם תמונות ברצף מהיר ולתעד התפרצויות של פעילות מצד בעלי החיים. מצלמה עם מסך LCD מתכוונן עוזרת לצלם מזוויות יצירתיות, למשל מלמטה כדי לצלם תמונות של בעלי חיים בגובה העיניים.

3. בחירת העדשה הנכונה

דיוקן של לילית אפורה, צולם על ידי צלם חיות הבר גאי אדוארדס באמצעות עדשת זום טלפוטו Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

צילום ציפורים בדרך כלל מחייב אורכי מיקוד של סופר-טלפוטו. התמונה הזו צולמה על ידי צלם חיות הבר גאי אדוארדס במצלמת Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ב-500 מ"מ, 1/250 שנ', f/14 ו-ISO 6400. © גיא אדוארדס

עדשות טלפוטו מאפשרות לך לצלם חיות בר ממרחק גדול יחסית, אבל כדאי לקחת בחשבון סוגים אחרים של עדשות שמיועדות לצילומי טבע. עדשות רחבות זווית מאפשרות לך לצלם חיות וצמחים בנוף רחב יחסית או בסביבות עירוניות, בזמן שעדשות מאקרו מאפשרות ליצור צילומי תקריב רבי עוצמה של חרקים ונושאי צילום קטנים אחרים.

לעדשת Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM יש טווח זום גבוה שמאפשר גמישות רבה. כדי לקבל טווח סופר-טלפוטו גדול יותר במצלמות ללא מראה עם מסגרת מלאה כמו Canon EOS RP, אפשר להשתמש בעדשות הפריים Canon RF 600mm F11 IS STM ו-RF 800mm F11 IS STM.

אם יש לך מצלמה בפורמט APS-C כמו Canon EOS R7 והמטרה שלך היא להתחיל בקטן מבחינת הציוד והתקציב, מומלץ להשתמש בעדשת RF-S 18-150MM F3.5-6.3 IS STM.

החיישן במצלמת APS-C הוא קטן יותר בהשוואה לחיישן במצלמות עם מסגרת מלאה, כך שהנושא ייראה גדול יותר בתוך המסגרת ובפועל מצלמת APS-C מאפשרת להתקרב בזום של בערך 1.6x. אם משלבים בין עדשת RF 100-400 מ"מ F5.6-8 IS USM למצלמת EOS R7, לדוגמה, אפשר ליהנות מ'אורך מיקוד אפקטיבי' של 160-640 מ"מ. כדי לקבל מידע נוסף, אפשר לעיין במדריך המקיף שלנו בנושא הבנת אורך המיקוד.

קבל מידע נוסף על בחירת העדשות הטובות ביותר לצילום חיות בר.

4. הגדרות המצלמה: שמירה על המיקוד

ציפור טרף הממריאה בשמיים.

אם אתה מתנהל בחמקנות ומצליח לא להפחיד ציפורים ויצורים רגישים אחרים, תוכל להקדיש זמן לתרגול טכניקות צילום שונות כדי לחדד את כישוריך. צולם במצלמת Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM ב-451 מ"מ, 1/8000 שנ', f/6.3 ו-ISO4000. Robert Marc Lehmann ©

בצילום חיות בר חשוב לוודא שנושא הצילום חד. מבחר מצלמות EOS R System ללא מראה של Canon כולל מערכת מיקוד אוטומטי יעילה במיוחד שמבוססת על טכנולוגיית Dual Pixel AF של Canon. במערכת הזו, לכל נוף צילום בחיישן יש יכולת מיקוד אוטומטי בנוסף ליכולת הדמיה. בין יתר היתרונות, הדבר מאפשר לעקוב אחרי נושאי הצילום בכל מקום בתוך המסגרת של התמונה.

חלק מהמצלמות, כולל Canon EOS R7‎ ו-Canon EOS R6 Mark II‎, כוללות מצב מיקוד אוטומטי לזיהוי עיניים של בעלי חיים, שבו המערכת מחפשת באופן אוטומטי עיניים בסצנה וננעלת עליהן. מצב מיקוד אוטומטי AI Servo עוקב ברציפות אחר חיות הבר בתנועה, גם אם הם נעים במהירות רבה, כדי להבטיח צילומים חדים. נסה לצלם מספר צילומים במצב המהירות הגבוהה ביותר של המצלמה שלך, כדי לעזור לתפוס את הרגע המכריע.

5. הגדרות המצלמה: שמירה על היציבות

גור שועלים עומד על תלולית מכוסה בירוקת, צולם במצלמת Canon EOS R System עם ייצוב תמונה כדי להבטיח שהתמונה תהיה חדה.

לרוב בתרחישים שבהם אתה מצלם חיות בר, לא יהיה לך זמן להקים חצובה. ייצוב התמונה בא לעזרתך ומאפשר להפיק בעקביות צילומים ידניים חדים גם עם עדשות טלפוטו ארוכות ועדשות מאקרו.

טלטול מצלמה הוא האויב של צילומים חדים במהלך שימוש בעדשות טלפוטו.

רובן המכריע של עדשות הטלפוטו של Canon כולל מייצב תמונה אופטי יעיל ביותר שנלחם בזה, בדרך כלל שווה ערך ל-3 עד 5 מצבים בערך החשיפה. דבר זה יכול להוביל להבדל גדול בצילומי טבע בהחזקה ידנית, כאשר מהירויות תריס מהירות עלולות להיות לא מעשיות בכל מצב אחר מלבד אור שמש ישיר. מייצב תמונה בעל 5 מצבים במצלמת Canon RF 600mm F11 IS STM אמור לאפשר צילומים חדים בעקביות ב-1/20 שנייה במקום 1/640.

השתמש במייצב התמונה לצילום טלפוטו וצילום מאקרו, במיוחד במהלך צילום בהחזקה ידנית. עם זאת, אם המצלמה שלך נמצאת על חצובה, עדיף לכבות את מייצב התמונה.

6. הגדרות המצלמה: הגדלת מהירות התריס כדי למנוע טשטוש

אנפה אפורה מנפנפת בכנפיים על פני אגם כשהיא מחזיקה דג במקור שלה, צולם באמצעות מצלמת Canon EOS R System עם מהירות תריס גבוהה כדי להקפיא את טיפות המים

אפשר להשתמש במהירות תריס גבוהה כדי להקפיא את התנועה בתמונה. כדי לקבל מידע נוסף על צילום תנועה בתמונות, אפשר לעיין בטיפים המובילים בנושא צילום תנועה. צולם במצלמת Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM ב-400 מ"מ, 1/3200 שנ', f/6.3 ו-ISO 12,800. Robert Marc Lehmann ©

במהלך צילום תמונות שיש בהן תנועות מהירות, האפשרות ההגיונית היא להגדיל את מהירות התריס. בצילום שמופיע למעלה, מהירות תריס של 1/3200 שניות הקפיאה את האנפה תוך כדי תנועה וגם את טיפות המים באוויר. מהירות של 1/2000 ומעלה היא נקודת התחלה טובה. אולם, כדי להוסיף תחושת תנועה ייתכן שתרצה לטשטש מעט, למשל את קצות הכנפיים של ציפור, באמצעות מהירות תריס נמוכה יותר. כשמדובר בציפורים קטנות ומהירות יחסית, סביר להניח שיהיה טשטוש של קצוות הכנפיים גם במהירות גבוהה יחסית של 1/1000 שניות.

ככל שמכירים יותר טוב את הציוד, מומלץ להוריד את מהירות התריס עוד יותר, אולי עד 1/10 שניות, ואפילו להשתמש בטכניקת תנועה רוחבית כדי להגביר עוד יותר את תחושת התנועה.

כלל האצבע הוא שמהירות התריס צריכה להיות לפחות במהירות של אורך המוקד ההדדי במסגרת מלאה. אז אם אתה משתמש בעדשת 600 מ"מ כמו למשל Canon RF 600mm F11 IS STM, תזדקק למהירות תריס של לפחות 1/600 שנייה כאשר ה-IS כבוי – ברוב המצלמות זה יהיה 1/640 .

7. הגדרות המצלמה: שליטה בעומק השדה

צבי תוחב את ראשו מעל שטיח שרכים, שנראה מטושטש. עומק השדה הרדוד נובע מאורך המיקוד הארוך של עדשת Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM שנעשה בה שימוש.

למרות שייתכן שלעדשת טלפוטו יהיה חסר דירוג מפתח צמצם 'מהיר', עדיין תוכל להשתמש בה כדי לטשטש את הרקע של הצילומים שלך, מכיוון שאורך המוקד הארוך יכול ליצור רושם של עומק שדה צמוד למדי, אפילו בעזרת מפתח צמצם צר יחסית. זאת הודות ליכולתן של עדשות טלפוטו לדחוס מרחק ולקרב רקעים מטושטשים, לא ממוקדים לנושא שלך. צולם במצלמת Canon EOS RP (שבינתיים הוחלפה על ידי EOS R8) עם עדשת Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM ב-400 מ"מ, 1/60 שניות, f/8 ו-ISO 1250. ‎© Ben Hall

בצילום שגרתי, מקובל להשתמש במצב צילום 'עדיפות למפתח צמצם' (AV בגלגל המצלמה). כשמדובר בעדשות מאקרו, בגלל מרחקי העבודה הקצרים, מפתח הצמצם בדרך כלל נסגר עד f/16‏, f/22 או יותר כדי למקסם את עומק השדה ולהבטיח שכל התמונה תהיה ממוקדת.

בחלק גדול מהמקרים אפשר לשפר את האיכות של צילומי חיות בר על ידי טשטוש חלקים לא ממוקדים של התמונה – אפקט שנקרא בוקה – כדי לגרום לנושא הצילום לבלוט. עם זאת, מומלץ להימנע מטשטוש הרקע אם אתה רוצה ללכוד חיות בר בסביבתן הטבעית.

אורך מוקד ארוך יותר יכול לגרום לטשטוש רקע חזק יותר. זו הסיבה שבגללה ניתן להשתמש בזום טלפוטו כדי לבודד נושא ולהפוך את הרקע למטושטש וללא פרטים. אם אתה רוצה לשפר את אפקט הבוקה, קח כמה צעדים אחורה והתקרב בעזרת אורך מוקד ארוך יותר.

8. קומפוזיציה ותאורה

אייל עומד בעשב גבוה.

"שעת הזהב" קיבלה שם קולע. השמש נמוכה בשמיים במהלך השעה הראשונה לאחר הזריחה והשעה האחרונה לפני השקיעה, ומעניקה חמימות זהובה לאיכות האור. צולם במצלמת Canon EOS RP (שבינתיים הוחלפה על ידי EOS R8) עם עדשת Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM ב-373 מ"מ, 1/1250 שניות, f/8 ו-ISO 1250. ‎© Ben Hall

תוכל לשפר את התמונות שאתה מצלם על ידי בחירת תנאי התאורה הנכונים לצילום הנושאים. התייחס לדפוסי ההתנהגות של בעלי החיים, נסה להשתמש באור השמש הנמוך והחם של שעות הבוקר המוקדמות או שעות הערב המאוחרות, היוצר צבע עשיר וצללים עמוקים.

אפשר ליצור קומפוזיציה דינמית באמצעות חוק השלישים. הפעלת תצוגת רשת של 3x3 בעינית האלקטרונית של מצלמת Canon EOS R System עוזרת לעשות זאת. מומלץ להשאיר יותר מקום לפני נושא הצילום ופחות מקום מאחוריו, כדי שהחיה תביט לתוך התמונה או תזוז לתוך התמונה ולא תצא מתוכה.

והכי חשוב, תמיד צריך לבדוק אם יש הסחות דעת ברקע. עצם בהיר שנמצא ברקע או ענף של עץ שנראה כאילו הוא גדל מתוך הראש של החיה ימשוך את תשומת הלב של מי שמביט בתמונה ויסיח את הדעת מהנושא המרכזי של הצילום.

9. לא להפריע לבעלי החיים

עדשת זום Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM על רגליים של צלם חיות בר שלובש בגדי הסוואה.

אפשר להשתמש בעדשת טלפוטו של Canon שהיא עדשת פריים או עדשת זום, כמו עדשת RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM זו, כדי להימנע מהצורך להתקרב יותר מדי לחיות הבר. בנוסף, מומלץ להכין את המצלמה לפני שמתחילים להתקרב. Robert Marc Lehmann ©

כדי לצלם חיות כשהן מתנהגות בצורה טבעית, חשוב להיות כמה שיותר שקט ולהתקרב בזיג-זג במקום להתקרב אליהן בצורה ישירה. צריך להתקרב אל החיה נגד כיוון הרוח כדי שהריח לא יגיע אליה. אפשר להשתמש בעצים, בסלעים ובפריטי נוף אחרים בתור מסתור וחשוב לא להתנשא מעל תוואי נוף אחרים כדי לא לבלוט על רקע השמיים.

צריך לוודא שהמצלמה מופעלת ומוכנה לפני שמתחילים להתקרב. מצלמות EOS R System הן הרבה יותר שקטות ממצלמות DSLR, מאחר שאין להן מראה שזזה למעלה ולמטה בתוך הגוף בין כל צילום. Canon EOS R7‎, ‏Canon EOS R10‎ וכמה מהמצלמות האחרות מהמבחר מאפשרות לך לבחור את הפונקציה 'תריס שקט' במהלך צילום באחד ממצבי 'האזור היצירתי'. הפונקציה הזו משביתה תכונות שונות של המצלמה שעשויות להבהיל את החיה, למשל צליל שחרור התריס, הפעלת המבזק ותאורת העזר ל-AF.

מצלמות EOS R System רבות מאפשרות לך להעביר את מצב התריס להגדרה 'אלקטרוני' בנפרד מהפונקציה 'תריס שקט'. אפשר גם להשבית את צלילי הצפצוף של המצלמה בתפריט הראשי.

10. תקריבים קיצוניים

תמונת תקריב של שפירית על זרד עם רקע מטושטש, צולם באמצעות מצלמת Canon EOS R50 ועדשת זום Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM.

עם הציוד הנכון והרבה סבלנות, אפשר להשתמש בצילום מאקרו כדי לצלם תמונות יוצאות מהכלל של נושאי צילום זעירים. צולם במצלמת Canon EOS R50 עם עדשת Canon RF-S 55-210mm F5-71 IS STM ב-210 מ"מ, 1/50 שנ', f/7.1 ו-ISO 100.

כשמדובר בנושאי צילום קטנטנים, למשל בזמן צילום דבורים, פרפרים וחרקים אחרים, צילום ממרחקים קצרים במיוחד מאפשר לוודא שהנושא יבלוט לעין בתמונות רחבות. האפשרות הטובה ביותר לצילומים מהסוג הזה היא עדשת מאקרו ואפשר אפילו להשתמש בעדשת Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, שמעמידה לרשותך יכולות הגדלה של פי 0.41 ומיקוד ממרחק קצר כדי להפיק תוצאות שהן קרובות מאוד לתמונות מאקרו.

עדשות המאקרו הנוכחיות של Canon נוטות לכלול ייצוב תמונה היברידי, שמאפשר להן להפיק תוצאות טובות במיוחד בצילומים ידניים ממרחקים קצרים במיוחד. העדשות Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM ו-RF 85mm F2 MACRO IS STM הן דוגמאות מובהקות, המציעות גורם הגדלה של 0.5x לצילומי מאקרו במרחקי המיקוד הקרובים ביותר אליהם.

כדי לקבל מידע נוסף, אפשר לעיין במדריכים שלנו בנושא בחירת ציוד לתחילת העבודה עם צילום מאקרו והעדשות הטובות ביותר לצילומי חיות בר.



נכתב על ידי מת'יו ריצ'רדס, נטלי דנטון ומרקוס הוקינס

מוצרים קשורים

  • EOS R7

    גלה את הטבע הפראי עם מצלמה שכוללת מהירות ואיכות תמונה יוצאות דופן בגוף APS-C נייד עם עיצוב עתידני.
  • EOS R10

    בצע את הצעדים הבאים שלך בעולם הצילום ובווידאו עם מצלמה בעלת מערכת EOS R ללא מראה הבנויה סביב חיישן בגודל APS-C.
  • RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

    עדשת זום APS-C בסדרת EOS R הכוללת עדשות רחבות עד עדשות טלפוטו שהיא מושלמת לנסיעות, חיות בר, ספורט וסגנון חיים.
  • RF 75-300mm F4-5.6

    ערכת עדשת זום טלפוטו קלה ונגישה במחיר, המיועדת לצילום חיות בר, ספורט והרפתקאות משפחתיות.
  • RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    עדשת זום רב-תכליתית עבור מצלמות ממשפחת EOS R, עם יחס הגדלה עד ×10, ממדים קומפקטיים וגמישות עצומה.
  • RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

    עדשת זום RF 100-400 מ"מ רב תכליתית, קומפקטית וקלת-משקל עם 5.5 מצבי IS ללכידת טבע וחיות בר ואקשן ללא המשקל.

מאמרים קשורים

תיעוד פרויקט rewilding

צלמת ומומחית ל-rewilding, מספרת כיצד היא סייעה להחיות את הנוף המקומי שלה.

העדשות הבסיסיות הטובות ביותר לצילום חיות בר

צלם תמונות מרהיבות של חיות בר וציפורים בעזרת עדשות הפריים והזום החסכוניות Canon RF ו-RF-S.

טיפים לצילום מקרו

צילום מאקרו בקלות – גלה את הערכה, הטיפים והטכניקות הטובים ביותר.

כיצד לצלם ציפורים

טיפים וערכת המתחילים הטובה ביותר לצילום ציפורים.