צילום ליד אש: כיצד ללכוד להבות

בין שברצונך לצלם נר בוער, את הלהבות המרצדות של מדורה או זיקוקים מתפוצצים, הערכה, הטכניקות וההגדרות הנכונות עושות את כל ההבדל.
חשיפה ארוכה של ילד עומד לצד מדורה, עם גחלים מרחפות שיוצרות שובלי אור ארוכים.

אש היא נושא נפלא לצילום, המספק אינסוף הזדמנויות להפגין יצירתיות. הלהבות עצמן הן לא רק יפות, אלא גם שוטפות את סביבתן באור חמים ונהדר. משמעות הדבר היא שאש יכולה להוות לא רק נושא צילום שובה עין אלא גם מקור אור שמספק אווירה לדיוקנאות.

אש יכולה גם להוות אתגר מבחינת צילום. הבעיה שבה צלמים נתקלים היא שהמקור הוא מאוד בהיר, בעוד שהסביבה היא לעתים קרובות מאוד עמומה. רמה גבוהה זו של ניגודיות יכולה להקשות עליך לתעד פרטים גם בחלקים הבהירים ביותר וגם בחלקים החשוכים ביותר של הסצנה. עם זאת, עם הגדרות המצלמה הנכונות וכמה מיומנויות פשוטות, כל אחד יכול לצלם תמונות יפהפיות ליד אש.

בעוד שצילום להבות הוא מיומנות שנהדר ללמוד אותה במשך כל השנה, היא תהיה שימושית במיוחד אם תרצה להפגין יצירתיות במהלך חודשי החגים. כך תוכל לצלם תמונות יפהפיות בצילום ליד אש בחופשת חורף זו.

1. שמור על הבטיחות

מבוגר מחזיק יד של ילד בסמוך לבור אש.

אם אתה מצלם ילדים, מוטב לדאוג לכך שמבוגר נוסף יהיה בסביבה כדי להשגיח עליהם בזמן הצילום. צולם במצלמה Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF 50mm F1.8 STM‏, 1/160 שנ', f/3.5 ו-ISO4000.

בדומה לצילום, אש יכולה להיות מרתקת – אך היא גם יכולה להיות מסוכנת. קל להיסחף בצילום, אבל הבטיחות תמיד צריכה להיות בראש סדר העדיפויות. חשוב לא רק למנוע מאתנו ומאחרים להיפגע, אלא גם למנוע מהאש להתפשט. שים דלי מים או מטפה בקרבת מקום לצורך כיבוי אש והשתמש בפנס ראש כדי למצוא את דרכך בחושך. כמו כן, תמיד מומלץ לבדוק אם תנאי מזג האוויר, כגון רוח חזקה, עלולים לגרום להתנהגות בלתי צפויה של הלהבות.

2. בחר את הערכה המתאימה

מצלמת Canon, חצובה, ג'ל כתום ומנורה ניידת בקצה בור אש.

בנוסף למצלמה וחצובה, לפיד יכול לעזור להוסיף אור לסצנה ולאזן את הלהבות עם הסביבה. פיסה קטנה של ג'ל כתום יכולה לחמם את אור הלפיד בהתאם ללהבות.

האור המופק על-ידי אש הוא בדרך כלל עמום למדי, כך שהדבר עוזר להשתמש בציוד שמתפקד היטב בתאורה חלשה אם אתה משתמש באש כמקור אור ללכידת נושאי צילום סמוכים. מצלמה כגון Canon EOS R6 היא אידיאלית – חיישן 20.1MP שלה במסגרת מלאה, המתאפיין ברגישות רבה, תוכנן ספציפית לטפל בתרחישי טווח דינמי גבוה בקלות, וכן במצבים של תאורה חלשה באופן כללי.

עדשת Prime מהירה כגון Canon RF 50mm F1.8 STM גם היא עוזרת מאוד, מאחר שלעדשות Prime יש בדרך כלל מפתחי צמצם מרביים רחבים יותר מאשר עדשות זום. הדבר מאפשר מהירויות תריס גבוהות יותר וערכי ISO נמוכים יותר בתאורה חלשה, ומשמעות הדבר צילומים חדים יותר עם פחות רעש.

למרות שחצובה אינה הכרחית, היא יכולה להיות מועילה מאוד לצילומים של מדורות ונרות, מאחר שהיא נותנת לך את האפשרות לצלם בחשיפות ממושכות יותר ולטשטש את תנועת הריצוד של הלהבות.

3. לכידת אור נרות

שורה של נרות שנחשפים כך שרק הלהבות נראות לעין על רקע שחור.

אם אנחנו מבצעים חשיפה לאש, שאר הסצנה הופכת לחשוכה מאוד, דבר שיוצר את התחושה שהלהבות של הנרות מרחפות באוויר. צולם במצלמה Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF 50mm F1.8 STM‏, 1/1250 שנ', f/4 ו-ISO100.

שורה של נרות שנחשפים כך שהפמוטים גלויים, בעוד שהלהבות לבנות, חסרות פרטים ומטושטשות.

אם נכוונן את החשיפה של הסביבה, האפקט היצירתי יהיה שונה מאוד: הנרות יהיו גלויים, בעוד שהלהבות ייראו לבנות, חסרות פרטים ומטושטשות. צולם במצלמה Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF 50mm F1.8 STM‏, 1/20 שנ', f/4 ו-ISO100.

נרות יכולים לאפשר לצלם תמונות אווירה מצוינות, אך לפעמים קשה ללכוד אותם, מאחר שיש להם להבות בהירות ועם זאת הם אינם פולטים אור רב לסביבה. משמעות הדבר היא שאם נבצע חשיפה ללהבות, שאר חלקי הסצנה יהיו כמעט חשוכים, אך אם נבצע חשיפה לסביבה, הלהבות יהיו לבנות וחסרות פרטים. בחירת המרכיבים שתיתן להם עדיפות תלויה באפקט שברצונך להשיג.

בדרך כלל מוטב לבצע חשיפה למרכיב הבהיר יותר במסגרת, מאחר שקל יותר לשפר צללים בשלב גמר ההפקה מאשר לתקן אזורים בוהקים שנראים לבנים וחסרי פרטים. בנוסף, בדוק אם יש לך אפשרות להעלות את החשיפה במידה מועטה מאוד כדי לתמוך קצת בצללים מבלי להבהיר יותר מדי את החלקים הבוהקים. אם המצלמה שלך כוללת את מצב Zebra, נסה להשתמש בו בעת צילום סרטון וידאו. הוא מדגיש חלקים חשופים מדי במסגרת בדוגמה של הדפס זברה, דבר המאפשר לך למקסם את הצללים ובמקביל להבטיח שלא הדגשת חלקים מסוימים יותר מדי. עבור תמונות, התראת ההדגשה יכולה לסייע במצב צפייה כדי לבדוק אם התמונה שצולמה כוללת אזורים שרופים. בנוסף, צילום בפורמט RAW יעניק לך הרבה יותר גמישות כאשר שלב גמר ההפקה יתבצע באמצעות תוכנת עריכת תמונות כגון Digital Photo Professional‏ (DPP) של Canon.

הגדר את המצלמה שלך למצב ידני (M) כדי לעקוף את המבזק הקופץ האוטומטי של המצלמה. הדבר ימנע את חיזוק היתר של האור העדין של להבת הנר. הגדר את הצמצם ל-f/4 ו-ISO100, לאחר מכן שנה את מהירות התריס בטווח שבין 1/20 ל-1/2000 שניות כדי לבדוק כיצד מהירויות תריס שונות משפיעות על מראה הנרות. תוכל גם להשתמש במבזק המילוי, המכונה גם מבזק אור יום, שהוא התפרצות אור שמוסיפה אור לאזורי צל ומציגה פרטים בנושא הצילום. היישומון Canon Photo Companion כולל מאמר בנושא צילום תמונות דיוקן ליד אור נרות. המאמר בוחן טכניקה זו בסביבה מקצועית יותר.

4. דיוקנים ליד עוגה עם נרות בוערים

ילד קטן רוכן קדימה כדי לכבות את הנרות של עוגת יום הולדת. הפנים של הילד מוארים על-ידי הלהבות..

כאשר נושא הצילום רוכן לכיוון הנרות, הלהבות המנצנצות מטילות אור זוהר נפלא על הפנים שלו. צולם במצלמה Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF 50mm F1.8 STM‏, 1/200 שנ', f/2 ו-ISO1600.

התצוגה האחורית של מצלמת Canon המצלמת ילד עם עוגת יום ההולדת שלו.

בעת צילום כשהעדשה פתוחה לרווחה, עומק השדה הוא רדוד מאוד, ולכן חיוני להקפיד על מיקוד מדויק. מצלמה עם מיקוד אוטומטי לזיהוי עיניים, כגון Canon EOS R6, מקלה עליך במשימה זו, אפילו בעת צילום אנשים מהצד.

האם יש זמן טוב יותר לשלוף את המצלמה מאשר מסיבת יום הולדת? כשמגיע הרגע לכבות את הנרות, אתה יכול לצלם דיוקנים נפלאים תוך שימוש באור הנרות החמים כדי להדגיש את הפרצוף השמח של נושא הצילום. נסה להגדיר את המצלמה למצב ידני (M) עם מפתח צמצם של f/1.8 (או מפתח הצמצם הרחב ביותר של העדשה שלך), מהירות תריס של 1/200 שניות ו-ISO אוטומטי. כך, ה-ISO יתאים את עצמו כדי לספק לך את החשיפה הנכונה.

עדשת Prime מהירה כגון Canon RF 50mm F1.8 STM היא אידיאלית לסוג דיוקן זה, מאחר שמפתח הצמצם הרחב המרבי מאפשר לך לבצע צילומי דיוקן בחללי פנים עמומים. במפתחי צמצם רחבים, העדשה גם מעניקה לך אפקט בוקה חלק ליצירת רקע מטושטשת ויפהפה.

5. צילום מדורות

חשיפה ארוכה של מדורה, עם גחלים מרחפות שיוצרות שובלי אור ארוכים.

חשיפה ארוכה מטשטשת את התנועה של הלהבות והופכת את כל הניצוצות המרחפים לשובלי אור שובי עין. חיזוק האש יכול להוביל לאפקטי תאורה מדהימים, אבל הקפד לעשות זאת בזהירות ובצורה בטוחה. צולם במצלמה Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF 50mm F1.8 STM‏, 1 שנ', f/8 ו-ISO100.

התצוגה האחורית של מצלמת Canon המצלמת ילד לצד מדורה.

השתמש בחצובה והגדר חשיפה לשנייה אחת כדי ללכוד שובלי ניצוצות במדורות. זכור לבקש מהאנשים שאתה מצלם לא לזוז במהלך החשיפה הארוכה, כך שתוכל להימנע מטשטוש תנועה בפריים. לחלופין, פעל בצורה הפוכה וצור תמונת רפאים עם טשטוש מכוון, כמו בתמונה העליונה כאן, כשהניצוצות נלכדים כפסים זוהרים של אור.

האם יש דבר מזמין יותר מאשר מדורה בלילה חשוך וקר? הלהבות המרצדות יכולות לאפשר הדגשה של נושא הצילום כנגד החשכה הסובבת. יהיה רגע אחרי שקיעת השמש שבו אור הסביבה יהיה חלש מספיק כדי שהמדורה תבלוט כנגד האפלולית, אך עדיין תהיה מוארת מספיק כדי להציג את הסביבה ואת הפרטים בשמיים. זהו זמן נהדר לצלם תמונת דמדומים ולהציג את המדורה בהקשר המתאים, כי אחרי שהלילה יירד, הסביבה תהיה אפלה לחלוטין. נסה לצלם זאת במצב ידני עם מהירות תריס של 1/100 שניות, מפתח צמצם של f/1.8 (או מפתח הצמצם הרחב ביותר של העדשה) ו-ISO אוטומטי. השתמש בפיצוי חשיפה כדי להפוך את התמונה לבהירה יותר או חשוכה יותר, ובחר זווית נמוכה כדי למסגר את האש כנגד שמי הדמדומים.

6. צילום תמונות דיוקן ליד אש

צלם מצלם דיוקן תקריב של ילד לצד מדורה.

בעת צילום תמונות דיוקן ליד אש, נסה להגדיר את המצלמה למצב ידני (M) עם מפתח צמצם f/1.8 (או מפתח הצמצם הרחב ביותר של העדשה שלך), מהירות תריס 1/200 שנ' ו-ISO אוטומטי להקפאת התנועה ככל שניתן בתאורה המוגבלת.

שני ילדים פנים אל פנים מול מדורה. המתאר של הצדודיות שלהם מואר על-ידי האור שמגיע מהלהבות.

לכוד צילומי דיוקן ליד מדורה להשגת תאורה חמימה נהדרת או צלליות מעניינות. צולם במצלמה Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF 50mm F1.8 STM‏, 1/125 שנ', f/1.8 ו-ISO25600.

מדורות ובורות אש יוצרים אווירה ייחודית שתורמת להפקת צילומי דיוקן נהדרים. שיחות ליד המדורה, זוגות צמודים וילדים מהופנטים מהלהבות מהווים כולם נושאים טובים לצילום באמצעות מצלמת Canon שלך. זכור לחזק את האש לפני שתתחיל לצלם, מאחר שכמות הלהבות יכולה לעשות הבדל גדול מבחינת אור הסביבה. לעתים קרובות האור בלהבות מתפוגג במהירות רבה מאוד, לכן קרב את נושאי הצילום לאש ככל האפשר (מבלי לסכן אותם) כדי להפיק תועלת מהאור הזוהר.

7. צילום זיקוקים

ניצוצות שיוצאים מזיקוקים. הפרצופים של שני הילדים שמחזיקים אותם נראים ברקע.

כדי ללכוד זיקוקים, הגדר את המצלמה שלך למצב ידני (M). השתמש במפתח צמצם של f/3.5-f/5.6 בערך, במהירות תריס של 1/125 שניות וב-ISO אוטומטי. תוכל גם לשחק עם פיצוי החשיפה כדי להשיג תוצאות שונות במקצת.
צולם במצלמת Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF 50mm F1.8 Macro IS STM‏, 1/200 שנ', f/2.5 ו-ISO640.

אור הפצפוץ המגיע מזיקוקים יכול להיראות נהדר בתצלומים– וזוהי גם דרך בטוחה יותר לבחון אפקטי אור יצירתיים עם ילדים קטנים או במזג אוויר גרוע. ניצוצות מעופפים מתפוצצים כלפי חוץ בכל הכיוונים במהירות אדירה, ולכן הם נלכדים כפסי אור אפילו בעת שימוש במהירות תריס גבוהה למדי. אם אתה חש בנוח לצלם ולערוך בפורמט RAW הדבר יכול לעזור מאוד, מאחר שתוכל לאחר מכן לחלץ פרטים נוספים מהאזורים הבהירים ומהצללים. לחלופין, תוכל להפחית את מהירות התריס, והזיקוק ישאיר שובלים גלויים וברורים ברחבי הפריים – ההחלטה היא שלך!

תוכל גם לנסות ללכוד את שובלי האור מזיקוקי די-נור בחגיגות – כדי לגלות פרטים נוספים ולקבל השראה, עיין בעצות ובטכניקות שלנו לצילום זיקוקים יצירתי.

וכאשר האש תכבה, תוכל לבחון את התרגיל בנושא צילום עשן עם מיומנויות ביישומון Canon Photo Companion.

נכתב על ידי ג'יימס פיטרסון

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

10 טיפים לצילום זיקוקים

ערכה, טכניקות וקומפוזיציה – טיפים מובילים לצילום זיקוקים.

איך ניתן ליצור אפקט בוקה מדהים

עקוב אחר העצות והטריקים הבאים כדי לטשטש את הרקעים שלך בצורה יפה.

צילום ציור באור

צייר תמונות מקסימות משלך על ידי שימוש במקורות אור ובחשיפה ארוכה.

טיפים לצילום וידאו בלילה

גלה עולם חדש של יצירתיות באמצעות המדריך שלנו לצילום וידאו בלילה.