צילום חיות בר הוא ז'אנר ייחודי – כל רגע הוא הזדמנות לגלות את היוצא דופן, אבל היופי האמיתי שלו טמון בעובדה שכל אחד יכול לנסות. פיט לאו, קצין כבאות לשעבר שהפך לחובב צילום נלהב הוכיח זאת במהלך צילום חיות בר אחד על אחד עם גיא אדוארדס, צלם טבע ונוף מקצועי באתר Hawk Conservancy Trust שנמצא בהמפשייר, בריטניה.
צילום חיות בר: צלם מקצועי וצלם חובב מנסים את עדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM
פיט וגיא היו בין הראשונים שהשתמשו בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, עדשת סופר טלפוטו קלת משקל באורך מיקוד של עד 800 מ"מ, אידיאלית לצילום של בעלי חיים וציפורים מכל מיקום ומבלי להפריע להם. עדשה זו מיועדת לחובבים רציניים, והיא כוללת טווח מפתח צמצם של f/6.3-9, מייצב תמונה אופטי בעל 5.5 שלבים ומיקוד אוטומטי מהיר כברק, שמבטיח בהירות וחדות גם ברגעים החמקמקים. עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM מתאימה לשימוש במזג אוויר משתנה, עמידה לאבק וללחות, המקבילה לעדשות המקצועיות של Canon מסדרת L. היא כוללת גם ציפוי לבן מחזיר אור לביצועים אופטיים אמינים בזמן צילום בחום השמש.
"גורם ה'וואו' של העדשה הזו הוא הטווח שלה", אומר פיט, שהשתמש בעבר בעדשות Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM ו-RF 800mm F11 IS STM כדי לצלם נושאים מרוחקים. "הטווח של 200 עד 800 מ"מ הוא פשוט מדהים, והיכולת להשתמש בעדשה אחת בלבד לנושא שיכול להיות במרחק של כמה מטרים ברגע אחד אבל במרחק של 40 מטרים לאחר מכן, נותן לי הרבה יותר גמישות מאשר להחליף בין שתי עדשות. עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM מביאה לתוצאות יוצאות דופן, יכולת יוצאת דופן ונותנת תמורה אמיתית לכסף".
פיט לאו
"המשקל או היעדרו היה ההפתעה הראשונית עם RF 200-800mm F6.3-9 IS USM", גיא מוסיף. היא קומפקטית יחסית, וקלת משקל במיוחד באורך המיקוד. העובדה שהיא מצלמת עד f/9 היא פשרה די טובה מבחינת סוג התמונה שאפשר לצלם עם המשקל והגודל שאנחנו חוסכים".
גיא בחר לחבר את RF 200-800mm F6.3-9 IS USM למצלמת Canon EOS R5, ופיט חיבר את העדשה שלו למצלמת EOS R7. כאן, גיא ופיט חולקים את הניסיון שלהם בצילום פלאי חיות הבר. אף על פי שהם השתמשו ב-RF 200-800mm F6.3-9 IS USM כדי לצלם עופות דורסים, השיעורים שהם משתפים כאן רלוונטיים לכל בעלי החיים.
גיא אדוארדס
1. צלמו בגובה העיניים של בעלי החיים
גיא מעדיף לצלם בעלי חיים בגובה העיניים שלהם. "אם הנושא נמצא על דשא, חול או מים, אני אשכב על הקרקע או אצלם מהזווית הנמוכה ביותר האפשרית", הוא מסביר. "כך ניתן לקבל פיזור יפה בחזית, והרקע יוצא מפוקוס הרבה יותר מהר. אפילו התאמה קטנה של 15-30 ס"מ יכולה להיות הבדל עצום למראה התמונה. כמו כן, בעת צילום של עופות דורסים, אפשר להסתיר את הרצועות [שמחוברות לרגלי הציפור]".
לשכב על הקרקע, אפילו בעזרתו של גיא, פשוט לא היה אפשרי בשביל פיט. למרבה המזל, הצמד מצא פתרון – שימוש במסך המגע עם הזווית המשתנה של מצלמת Canon EOS R7. "החזקת המצלמה מעבר לדופן כיסא הגלגלים ושימוש במסך עזרו לפיט לצלם מזווית נמוכה מאוד", אומר גיא. "הוא הגיע למרחק של כ-30 ס"מ מהקרקע, וזה שינה לחלוטין את מראה התמונות שלו".
פיט, שהוא חובב מושבע כבר כמה שנים, אומר שהוא לא עשה זאת בדרך כלל. "זה מבריק כי זה אפשר לי הרבה יותר גמישות", הוא אומר.
2. שנה את הפרספקטיבה שלך כדי לאתר רקע טוב יותר
"אפילו כשהנושא ממש מעולה, ינשוף למשל, לפעמים זה לא מספיק. צריך לחשוב על הרקע", אומר גיא ומסביר שגם בתנועה קטנה יכול להיות הבדל גדול. "הטווח בקוטר 80 מ"מ של עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM מעניק שדה ראייה צר מאוד, כך שאתה רק צריך להזיז מעט את הגוף כדי לשנות לחלוטין את הרקע".
פיט הופתע לטובה ששינוי קל במיקום כיסא הגלגלים שלו אפשר לו לשפר בצורה ניכרת את קומפוזיציית הצילומים שלו. "חשבתי שתצטרך לעבור דרך ארוכה, אבל לא", הוא אומר. "מלכתחילה, צילמתי ברקע עמוס, עם זרדים שמבצבצים פה ושם, אבל הזזה קטנה של כמה סנטימטרים שמאלה או ימינה יצרה הבדל גדול".
3. השתמש בטווח הארוך ביותר שאפשר
גיא משתמש לעיתים קרובות בעדשת Canon RF 600mm F4L IS USM lens עם Canon Extender RF 1.4x לצילום חיות בר, אבל הטווח של RF 200-800mm F6.3-9 IS USM בקוטר 80 מ"מ הרשים אותו מאוד. "מבחינת נעילה, עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM עשתה עבודה ממש טובה במעקב, אפילו בתאורה חלשה", הוא אומר. "אבל הדבר הגדול בצילום במרחק זה הוא המיקוד האוטומטי המהיר יותר. דמיין צילום של ציפור עפה לכיוונך בעדשת 800 מ"מ. הציפור נמצאת רחוק והמיקוד האוטומטי צריך לזוז רק קצת כדי לעקוב אחריה. כדי שהציפור תהיה באותו גודל בפריים בעדשת 300 מ"מ, היא תצטרך להיות הרבה יותר קרובה אליך. כלומר, אלמנט העדשה חייב לנוע יותר ויותר מהר כדי לוודא שהציפור נמצאת בפוקוס. למעשה, ככל שאורך המוקד ארוך יותר, כך קל יותר להתמקד בעבודה, והוא יעיל יותר".
לאורך המיקוד של 800 מ"מ בעדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM היו גם יתרונות עבור פיט. "התסכול הכי גדול שאני חווה הוא שאני לא יכול להתקרב לנושאים", הוא אומר. "אם אני על שביל או מסלול, אני מוגבל פיזית למרחב הזה. אם אני יורד מהמסלול, יש סיכוי שאפול מהכיסא שלי, לכן טווח המיקוד הזה הוא מדהים. אני יכול להתקרב יותר ממה שהתקרבתי אי-פעם".
לחיבור עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM למצלמת APS-C כגון EOS R7 יש יתרון ייחודי, כיוון שהחיישן הקטן יותר חותך את התמונה ביעילות, ומגדיל את טווח העדשה. בקצה ה-800 מ"מ של טווח העדשה, חיישן ה-APS-C נותן אותו שדה ראייה כמו צילום בעדשת טלפוטו בקוטר 1,280 מ"מ במצלמת מסגרת מלאה.
גיא מוסיף שתכונה נהדרת נוספת של העדשה הוא טווח הזום שלה. אם אתה מנסה לאתר ציפור בשמיים, והתקרבת עד 800 מ"מ, יהיה לך קשה לזהות אותה במדויק", הוא מסביר. "התחל בהקטנת התצוגה ל-300 או 400 מ"מ, כדי שתוכל למצוא את הנושא, ואז הגדל את התצוגה ל-800 מ"מ כדי לקבל תמונה במסגרת מלאה".
4. השתמש בצילום ידני לגמישות
כדי לצלם בעלי חיים בתנועה מהירה, גיא ממליץ להשאיר את החצובה בבית. "צילום ידני מאפשר את הגמישות הזו אם אתה צריך לנוע במהירות, או למקומות שונים", הוא מסביר. "הבעיה היחידה בצילום בעדשות טלפוטו כבדות – אי-אפשר לשאת את המשקל הזה למשך זמן רב."
המייצב הקבוע של פיט הוא מונופוד, שגם עוזר לו במשקל של הציוד שלו, אבל גיא הציג בפניו טכניקה חדשה. "אם אני מקפל את המרפקים שלי ומשעין אותם על הבטן, אני מקבל הרבה יותר גמישות במעקב אחר נושא בתנועה. עם המונופוד, אני מוגבל לגובה הזה", הוא אומר. "עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM קלה כל-כך, שאני יכול לתמרן אותה ביד אחת, בעוד שעם כמה עדשות אני מרגיש שאני באימון הרמת משקולות.
"הושקעה מחשבה גם רבה בעיצוב", הוא מוסיף. אני יכול להגיע כמעטמ לכל נקודה באצבע ובאגודל, ובעדשת סופר טלפוטו זה נחמד וקומפקטי".
5. למד כיצד להקפיא תנועה מהירה
בצילום חיות בר, גיא ממליץ להשתמש במהירות תריס גבוהה. "צלם במהירות של 1/2500 שניות או יותר, גם אם זו ציפור שיושבת על ענף", הוא אומר. "אם היא פתאום מתחילה לעוף, אתה תהיה מוכן".
לא רק שמהירות תריס גבוהה תקפיא את תנועות בעל החיים, אלא שפיט מסביר שהיא גם עוזרת לפצות על התנועות שלו. "מטבעי אני לא כל כך יציב", הוא מסביר. "מהחזה ומטה, אין לי שליטה על תנועות הגוף שלי , ואני מקבל הרבה רעידות מצלמה. הגדלת מהירות התריס מפצה גם על תנועות הציפור וגם על התנועות שלי. ה-IS האופטי בעדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM הוא פשוט פנומנלי, הוא משנה את החיים לאנשים כמוני בעלי יכולות שונות".
כדי להבטיח מהירות תריס גבוהה, גיא אומר שהוא עבד בנוחות ב-ISO 6400, במיוחד ביערות המוצלים שרמות האור בהם נמוכות. "אני חושב שאנשים דואגים יותר מדי לגבי ערכי ISO גבוהים ורעש", הוא אומר. "אני מעדיף תמונה חדה וברורה שאולי יש בה מעט רעש, שאוכל להתמודד איתו מאוחר יותר באמצעות תוכנה, מאשר לפספס את הצילום לגמרי". בנוסף, ביצועי ה-ISO הגבוהים וטכנולוגיות צמצום הרעש במצלמות מודרניות מאפשרים להשיג תמונות נקיות יותר בערכי ISO גבוהים יותר מהצפוי.
בין אם אתה מצלם ציפורים או בעלי חיים, הטכניקות של גאי, הטיפים של פיט ועדשה כמו עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, של Canon עם טווח הזום הרב-תכליתי והיכולות המרשימות שלה, יעזרו לך להתקרב ולו במעט לצילום היופי הפראי של עולם הטבע. "רק תן לזה צ'אנס", אומר פיט. "כל אחד יכול לעשות זאת. צא לדרך ותראה מה אתה יכול לעשות".
נכתב על ידי נטלי דנטון
מוצרים קשורים
-
EOS R7
גלה את הטבע הפראי עם מצלמה שכוללת מהירות ואיכות תמונה יוצאות דופן בגוף APS-C נייד עם עיצוב עתידני. -
RF 200-800mm F6.3-9 IS USM
עדשת הגדלת תצוגה סופר טלפוטו עוצמתית עם אורך מיקוד של 200-800 מ"מ, אידיאלית לצילום ספורט, חיות בר ואקשן. -
RF 600mm F11 IS STM
עדשת סופר טלפוטו מהפכנית שהיא קומפקטית וקלת משקל, ואידיאלית עבור צלמי חיות בר, טיולי ספארי או איסוף או רישום מספרי קטרים.