חיות בר

צילום חיות בר: צלם מקצועי וצלם חובב מנסים את עדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

צלם הטבע גיא אדוארדס משתף פעולה עם הצלם החובב המושבע פיט לאו כדי לחלוק טיפים מנצחים לצילום תמונות מרשימות של חיות בר בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.
ינשוף אפור וגדול עם עיניים צהובות ובולטות מביט ישירות למצלמה בתמונה שצילם גיא אדוארדס בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

צילום חיות בר הוא ז'אנר ייחודי – כל רגע הוא הזדמנות לגלות את היוצא דופן, אבל היופי האמיתי שלו טמון בעובדה שכל אחד יכול לנסות. פיט לאו, קצין כבאות לשעבר שהפך לחובב צילום נלהב הוכיח זאת במהלך צילום חיות בר אחד על אחד עם גיא אדוארדס, צלם טבע ונוף מקצועי באתר Hawk Conservancy Trust שנמצא בהמפשייר, בריטניה.

פיט וגיא היו בין הראשונים שהשתמשו בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, עדשת סופר טלפוטו קלת משקל באורך מיקוד של עד 800 מ"מ, אידיאלית לצילום של בעלי חיים וציפורים מכל מיקום ומבלי להפריע להם. עדשה זו מיועדת לחובבים רציניים, והיא כוללת טווח מפתח צמצם של f/6.3-9, מייצב תמונה אופטי בעל 5.5 שלבים ומיקוד אוטומטי מהיר כברק, שמבטיח בהירות וחדות גם ברגעים החמקמקים. עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM מתאימה לשימוש במזג אוויר משתנה, עמידה לאבק וללחות, המקבילה לעדשות המקצועיות של Canon מסדרת L. היא כוללת גם ציפוי לבן מחזיר אור לביצועים אופטיים אמינים בזמן צילום בחום השמש.

"גורם ה'וואו' של העדשה הזו הוא הטווח שלה", אומר פיט, שהשתמש בעבר בעדשות Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM ו-RF 800mm F11 IS STM כדי לצלם נושאים מרוחקים. "הטווח של 200 עד 800 מ"מ הוא פשוט מדהים, והיכולת להשתמש בעדשה אחת בלבד לנושא שיכול להיות במרחק של כמה מטרים ברגע אחד אבל במרחק של 40 מטרים לאחר מכן, נותן לי הרבה יותר גמישות מאשר להחליף בין שתי עדשות. עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM מביאה לתוצאות יוצאות דופן, יכולת יוצאת דופן ונותנת תמורה אמיתית לכסף".

צילום פנים של צלם חיות הבר החובב פיט לאו.

פיט לאו

פיט הפך למשותק מהחזה ומטה לאחר תאונת אופני הרים ב-2014, וכעת הוא משתמש בכיסא גלגלים. למרות הכאב המתמשך שלו, הוא גילה תשוקה לצילום חיות בר, וכיום הוא מנהל אתר אינטרנט שמעניק עצות בנושא גישה לעולם הטבע לאנשים שמשתמשים בציוד ניידות.

"המשקל או היעדרו היה ההפתעה הראשונית עם RF 200-800mm F6.3-9 IS USM", גיא מוסיף. היא קומפקטית יחסית, וקלת משקל במיוחד באורך המיקוד. העובדה שהיא מצלמת עד f/9 היא פשרה די טובה מבחינת סוג התמונה שאפשר לצלם עם המשקל והגודל שאנחנו חוסכים".

גיא בחר לחבר את RF 200-800mm F6.3-9 IS USM למצלמת Canon EOS R5, ופיט חיבר את העדשה שלו למצלמת EOS R7. כאן, גיא ופיט חולקים את הניסיון שלהם בצילום פלאי חיות הבר. אף על פי שהם השתמשו ב-RF 200-800mm F6.3-9 IS USM כדי לצלם עופות דורסים, השיעורים שהם משתפים כאן רלוונטיים לכל בעלי החיים.

צילום פנים של צלם הנוף והטבע גיא אדוארדס.

גיא אדוארדס

גיא עובד כצלם נוף וטבע כבר כמעט 30 שנה. הוא מצלם בעיקר את חיות הבר ואת האזורים הפראיים של בריטניה, אבל גם מפעיל סדנאות בכל רחבי העולם, וכן הוא סיפק אלפי תמונות לספריות המלאי.

1. צלמו בגובה העיניים של בעלי החיים

בז צוקים פורש את כנפיו כשהוא עומד על הדשא, בתמונה שצילם פיט לאו בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

כיוון שפיט אינו יכול לעמוד, לכרוע ברך או לעזוב את כיסא הגלגלים שלו, הזוג נאלץ למצוא דרך יצירתית לצלם ציפורים על הקרקע, כמו בז הצוקים הזה. צולם במצלמת Canon EOS R7 בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ב-800 מ"מ, 1/1600 שניות, f/9 ו-ISO 1600. © פיט לאו

מצלמה של Canon עם עדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM מחוברת ומוחזקת נמוך על הקרקע על-ידי אדם בכיסא גלגלים.

"גיא הציע לי לקפל את מסך המגע עם הזווית המשתנה במצלמת Canon EOS R7 ולהפעיל את התצוגה החיה", מספיר פיט. "הנמכתי בזהירות את המצלמה לקרקע, תוך שימוש ביד השנייה כדי לשלוט בה. כשמסך המגע פנה לכיוון שלי, הצלחתי לצלם".

גיא מעדיף לצלם בעלי חיים בגובה העיניים שלהם. "אם הנושא נמצא על דשא, חול או מים, אני אשכב על הקרקע או אצלם מהזווית הנמוכה ביותר האפשרית", הוא מסביר. "כך ניתן לקבל פיזור יפה בחזית, והרקע יוצא מפוקוס הרבה יותר מהר. אפילו התאמה קטנה של 15-30 ס"מ יכולה להיות הבדל עצום למראה התמונה. כמו כן, בעת צילום של עופות דורסים, אפשר להסתיר את הרצועות [שמחוברות לרגלי הציפור]".

לשכב על הקרקע, אפילו בעזרתו של גיא, פשוט לא היה אפשרי בשביל פיט. למרבה המזל, הצמד מצא פתרון – שימוש במסך המגע עם הזווית המשתנה של מצלמת Canon EOS R7. "החזקת המצלמה מעבר לדופן כיסא הגלגלים ושימוש במסך עזרו לפיט לצלם מזווית נמוכה מאוד", אומר גיא. "הוא הגיע למרחק של כ-30 ס"מ מהקרקע, וזה שינה לחלוטין את מראה התמונות שלו".

פיט, שהוא חובב מושבע כבר כמה שנים, אומר שהוא לא עשה זאת בדרך כלל. "זה מבריק כי זה אפשר לי הרבה יותר גמישות", הוא אומר.

2. שנה את הפרספקטיבה שלך כדי לאתר רקע טוב יותר

בקרחת יער מוקפת עצים, שני צלמים, אחד בכיסא גלגלים, משתמשים במצלמות Canon שלהם עם עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM מחוברת.

בנוסף להיותה רב-תכליתית, עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM קומפקטית וקלת משקל יחסית לעדשה בטווח זום כזה, וזה הופך אותה מתאימה לא רק למתחילים ולחובבים, אלא גם לבעלי בעיות ניידות, כמו פיט.

ינשוף אפור וגדול שיושב על ענף של עץ ומביט במצלמה, בתמונה שצילם גיא אדוארדס בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

כדי לקבל רקע מעניין, לא צריך בהכרח לזוז הרבה", אומר גיא. "פיט פשוט הזיז את כיסא הגלגלים שלו כסנטימטר לצד אחד, וזה הספיק לשינוי הרקע ולקבלת זווית צילום שימושית". צולם במצלמת Canon EOS R5 בעדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM של Canon, ב-600 מ"מ, 1/640 שניות, f/8 ו-ISO 3200. © גיא אדוארדס

"אפילו כשהנושא ממש מעולה, ינשוף למשל, לפעמים זה לא מספיק. צריך לחשוב על הרקע", אומר גיא ומסביר שגם בתנועה קטנה יכול להיות הבדל גדול. "הטווח בקוטר 80 מ"מ של עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM מעניק שדה ראייה צר מאוד, כך שאתה רק צריך להזיז מעט את הגוף כדי לשנות לחלוטין את הרקע".

פיט הופתע לטובה ששינוי קל במיקום כיסא הגלגלים שלו אפשר לו לשפר בצורה ניכרת את קומפוזיציית הצילומים שלו. "חשבתי שתצטרך לעבור דרך ארוכה, אבל לא", הוא אומר. "מלכתחילה, צילמתי ברקע עמוס, עם זרדים שמבצבצים פה ושם, אבל הזזה קטנה של כמה סנטימטרים שמאלה או ימינה יצרה הבדל גדול".

3. השתמש בטווח הארוך ביותר שאפשר

עיט אפריקני שצולם במעופו, על רקע מטושטש. צילום של גיא אדוארדס, צולם בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

"ככל שאורך המיקוד ארוך יותר, כך רכיבי הרקע והחזית יוצאים מפוקוס, והנושא יוצא חד, אומר גיא. "כמו כן, ככל שמתרחקים מהנושאים, כך קטן הסיכוי שנפריע להם". צולם במצלמת Canon EOS R5 בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ב-455 מ"מ, 1/2500 שניות, f/8 ו-ISO 1000. © גיא אדוארדס

קרקרה דרומית שצולמה במעופה ברקע מטושטש. צילום של פיט לאו בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM מכסה את אורכי המיקוד של 200-800 מ"מ, ואידיאלית לצלמים שצריכים עדשה רב-תכליתית לצילום טבע. "כחובב, אני לא באמת יכול להצדיק את העלות של עדשה ייעודית בקוטר 500 מ"מ, 600 מ"מ ו-800 מ"מ", אומר פיט. "אבל ה-RF 200-800mm F6.3-9 IS USM נותנת טווח גמיש ויכולת לצלם תמונות שלא הצלחתי לצלם קודם". התמונה צולמה במצלמת Canon EOS R7 עם עדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ב-742 מ"מ,‏ 1/8000 שניות, f/9 ו-ISO 1250. © פיט לאו

גיא משתמש לעיתים קרובות בעדשת Canon RF 600mm F4L IS USM lens עם Canon Extender RF 1.4x לצילום חיות בר, אבל הטווח של RF 200-800mm F6.3-9 IS USM בקוטר 80 מ"מ הרשים אותו מאוד. "מבחינת נעילה, עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM עשתה עבודה ממש טובה במעקב, אפילו בתאורה חלשה", הוא אומר. "אבל הדבר הגדול בצילום במרחק זה הוא המיקוד האוטומטי המהיר יותר. דמיין צילום של ציפור עפה לכיוונך בעדשת 800 מ"מ. הציפור נמצאת רחוק והמיקוד האוטומטי צריך לזוז רק קצת כדי לעקוב אחריה. כדי שהציפור תהיה באותו גודל בפריים בעדשת 300 מ"מ, היא תצטרך להיות הרבה יותר קרובה אליך. כלומר, אלמנט העדשה חייב לנוע יותר ויותר מהר כדי לוודא שהציפור נמצאת בפוקוס. למעשה, ככל שאורך המוקד ארוך יותר, כך קל יותר להתמקד בעבודה, והוא יעיל יותר".

לאורך המיקוד של 800 מ"מ בעדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM היו גם יתרונות עבור פיט. "התסכול הכי גדול שאני חווה הוא שאני לא יכול להתקרב לנושאים", הוא אומר. "אם אני על שביל או מסלול, אני מוגבל פיזית למרחב הזה. אם אני יורד מהמסלול, יש סיכוי שאפול מהכיסא שלי, לכן טווח המיקוד הזה הוא מדהים. אני יכול להתקרב יותר ממה שהתקרבתי אי-פעם".

לחיבור עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM למצלמת APS-C כגון EOS R7 יש יתרון ייחודי, כיוון שהחיישן הקטן יותר חותך את התמונה ביעילות, ומגדיל את טווח העדשה. בקצה ה-800 מ"מ של טווח העדשה, חיישן ה-APS-C נותן אותו שדה ראייה כמו צילום בעדשת טלפוטו בקוטר 1,280 מ"מ במצלמת מסגרת מלאה.

גיא מוסיף שתכונה נהדרת נוספת של העדשה הוא טווח הזום שלה. אם אתה מנסה לאתר ציפור בשמיים, והתקרבת עד 800 מ"מ, יהיה לך קשה לזהות אותה במדויק", הוא מסביר. "התחל בהקטנת התצוגה ל-300 או 400 מ"מ, כדי שתוכל למצוא את הנושא, ואז הגדל את התצוגה ל-800 מ"מ כדי לקבל תמונה במסגרת מלאה".

4. השתמש בצילום ידני לגמישות

הצלם גיא אדוארדס מחזיק מצלמת Canon, עם עדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM מחוברת.

גיא אומר שמיקום הידיים הוא קריטי כשמחזיקים עדשה ארוכה כמו RF 200-800mm F6.3-9 IS USM של Canon. לגמישות מירבית, הוא מציע לאחוז את העדשה הכי רחוק שאפשר, לתמוך בה בכף היד מלמטה, כשהאצבעות מגיעות לחזית כדי לכוונן את טבעת הזום.

פיטר לאו מחזיק מצלמה של Canon עם עדשת Canon RF-S 200-800mm F6.3.-9 IS USM שמחוברת אליה.

גיא ופיט הופתעו לטובה מהגודל הקומפקטי של עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. "בדרך כלל לא הייתי מסוגל להרים עדשה בקוטר 800 מ"מ, כיוון שהיא גדולה וכבדה מאוד. אבל עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM קלה להפליא", אומר פיט.

כדי לצלם בעלי חיים בתנועה מהירה, גיא ממליץ להשאיר את החצובה בבית. "צילום ידני מאפשר את הגמישות הזו אם אתה צריך לנוע במהירות, או למקומות שונים", הוא מסביר. "הבעיה היחידה בצילום בעדשות טלפוטו כבדות – אי-אפשר לשאת את המשקל הזה למשך זמן רב."

המייצב הקבוע של פיט הוא מונופוד, שגם עוזר לו במשקל של הציוד שלו, אבל גיא הציג בפניו טכניקה חדשה. "אם אני מקפל את המרפקים שלי ומשעין אותם על הבטן, אני מקבל הרבה יותר גמישות במעקב אחר נושא בתנועה. עם המונופוד, אני מוגבל לגובה הזה", הוא אומר. "עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM קלה כל-כך, שאני יכול לתמרן אותה ביד אחת, בעוד שעם כמה עדשות אני מרגיש שאני באימון הרמת משקולות.

"הושקעה מחשבה גם רבה בעיצוב", הוא מוסיף. אני יכול להגיע כמעטמ לכל נקודה באצבע ובאגודל, ובעדשת סופר טלפוטו זה נחמד וקומפקטי".

5. למד כיצד להקפיא תנועה מהירה

אוח וראוקס שצולם בזמן מעופו בתמונה שצילם פיט לאו בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

בעזרת מהירות תריס גבוהה, פיט הצליח לצלם את התמונה הזו של אוח וראוקס במעופו. "זה הינשוף היחיד שיש לו עפעפיים ורודים", הוא אומר. "קווי המתאר בכנפיו עוזרים לו לשנות את מיקום הטיסה שלו ואת כיוונה, והיה מדהים לראות את זה. לכן הייתי אסיר תודה במיוחד על זיהוי העיניים של בעלי החיים AF במצלמת EOS R7, שעובד ממש טוב". צולם במצלמת Canon EOS R7 בעדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM של Canon, ב-200 מ"מ, 1/2700 שניות, f/6.3 ו-ISO 100. © פיט לאו

תנשמת לבנה פורשת את כנפיה במעופה בתמונה שצילם גיא אדוארדס בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

מייצב התמונה האופטי בעל 5.5 מצבים בעדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM עובד במקביל לייצוב התמונה המובנה ב-EOS R7 כדי לספק עד 7.5 מצבי ייצוב, וכך אפשר להגיב במהירות ולצלם תמונות ללא רעידות של ציפורים במעופן בזמן צילום ידני. צולם במצלמת Canon EOS R7 בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ב-481 מ"מ, 1/4000 שניות, f/8 ו-ISO 800. © גיא אדוארדס

בצילום חיות בר, גיא ממליץ להשתמש במהירות תריס גבוהה. "צלם במהירות של 1/2500 שניות או יותר, גם אם זו ציפור שיושבת על ענף", הוא אומר. "אם היא פתאום מתחילה לעוף, אתה תהיה מוכן".

לא רק שמהירות תריס גבוהה תקפיא את תנועות בעל החיים, אלא שפיט מסביר שהיא גם עוזרת לפצות על התנועות שלו. "מטבעי אני לא כל כך יציב", הוא מסביר. "מהחזה ומטה, אין לי שליטה על תנועות הגוף שלי , ואני מקבל הרבה רעידות מצלמה. הגדלת מהירות התריס מפצה גם על תנועות הציפור וגם על התנועות שלי. ה-IS האופטי בעדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM הוא פשוט פנומנלי, הוא משנה את החיים לאנשים כמוני בעלי יכולות שונות".

כדי להבטיח מהירות תריס גבוהה, גיא אומר שהוא עבד בנוחות ב-ISO 6400, במיוחד ביערות המוצלים שרמות האור בהם נמוכות. "אני חושב שאנשים דואגים יותר מדי לגבי ערכי ISO גבוהים ורעש", הוא אומר. "אני מעדיף תמונה חדה וברורה שאולי יש בה מעט רעש, שאוכל להתמודד איתו מאוחר יותר באמצעות תוכנה, מאשר לפספס את הצילום לגמרי". בנוסף, ביצועי ה-ISO הגבוהים וטכנולוגיות צמצום הרעש במצלמות מודרניות מאפשרים להשיג תמונות נקיות יותר בערכי ISO גבוהים יותר מהצפוי.

דיוקן תקריב של עיטם לבן-ראש עם מקור פתוח, שצילם פיט לאו בעדשת Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

"העיטם לבן-הראש הענק הזה היה במתחם שלו אבל קרוב לגדר, לכן בחרתי בצילום דיוקן כדי לבדוק את פירוט העדשה", מספיר פיט. "התוצאות מדברות בעד עצמן, כשרואים את הצבעים הבולטים". צולם במצלמת Canon EOS R7 בעדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM של Canon ב-338 מ"מ, 1/400 שניות, f/8 ו-ISO 100. © פיט לאו

בין אם אתה מצלם ציפורים או בעלי חיים, הטכניקות של גאי, הטיפים של פיט ועדשה כמו עדשת RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, של Canon עם טווח הזום הרב-תכליתי והיכולות המרשימות שלה, יעזרו לך להתקרב ולו במעט לצילום היופי הפראי של עולם הטבע. "רק תן לזה צ'אנס", אומר פיט. "כל אחד יכול לעשות זאת. צא לדרך ותראה מה אתה יכול לעשות".


נכתב על ידי נטלי דנטון

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

  • צילום טבע וחיות בר

    עצות לצילום טבע

    אשת המקצוע דני קונור משתפת את העצות המובחרות שלה להצלחה בתחום עם צלם טבע מתחיל צעיר.

  • חיות בר

    כיצד לצלם ציפורים

    טיפים וערכת המתחילים הטובה ביותר לצילום ציפורים.

  • צילום טבע וחיות בר

    העדשות המומלצות עבור חיות בר

    לכוד תמונות מרהיבות של חיות בר וציפורים בעזרת עדשות פריים וזום אלה.

  • יסודות הצילום

    איך לבחור עדשה

    כל מה שצריך לדעת על עדשות, החל מסוגי עדשות ועד לתכונות שצריך לחפש.