צילום תנועה: כיצד ללכוד תנועה בתמונות שלך

גלה כיצד להפיק את המרב מהטכנולוגיה של מצלמת Canon כדי לקבל צילומי תנועה מרתקים.
רוכב על אופני הרים קופץ דרך יער ברקע מטושטש.

החל מילדים וחיות מחמד המשחקים בגן, דרך מפלי מים ונופים וכלה בצילומי ספורט בתנועה ומעבר לכך – הצילום מעניק לך את ההזדמנות ללכוד חיים בתנועה, בתמונה יחידה.

כצלם, יש לך בחירה בין שתי אפשרויות עיקריות. אתה יכול להקפיא את הפעולה כדי ללכוד רגע מוגדר או שאתה יכול לטשטש את הפעולה כדי לתת תחושה של תנועה ומהירות. מצלמת Canon שלך גדושה בטכנולוגיה שתוכל לנצל בשתי הגישות, כפי שנסביר להלן.

הבנת מהירות התריס בצילום תנועה

נשר עף מענף של עץ.

משך הזמן שבו תריס המצלמה שלך פתוח נמדד בשניות או, לעתים קרובות יותר, בשברירי שנייה. אם אתה מעוניין שנושא בתנועה יקפא בזמן, התריס צריך להיות פתוח לזמן קצר מאוד. אם ברצונך לבצע טשטוש יצירתי, הגדל את משך הזמן שבו התריס פתוח. צולם במצלמת Canon EOS R7 עם עדשת Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM במהירות של 1/5000 שניות, צמצם f/2.8 ו-ISO640. ‎© Dani Connor

הגורם המכריע ביותר בצילום תנועה בתמונות שלך הוא השליטה במהירות התריס של המצלמה. כדאי שתבדוק ותשחק עם מהירות התריס עד שתמצא את האפשרות שמתאימה לך. ברוב מצלמות ה-EOS ללא מראה, מהירות התריס המרבית היא 1/4000 שניות או 1/8000 שניות, וחלק ממצלמות ה-EOS ללא מראה מאפשרות להשתמש בתריס אלקטרוני לקבלת מהירויות תריס גבוהות עוד יותר. בקצה השני של הסקאלה, מהירויות תריס איטיות מאפשרות טשטוש טבעי של עצמים נעים, דבר שיכול להתגלות כמועיל מאוד אם ברצונך ליצור תחושה של תנועה.

כיצד להגדיר את מהירות התריס לצילום בתנועה

ציפור גדולה עפה לגובה, עם כנפיים פרושות.

אם אתה מרגיש בנוח עם התכונות המתקדמות של מצלמת ה-EOS (מערכת אלקטרו-אופטית), כדאי להתנסות עם מצב עדיפות צמצם (Tv). צולם במצלמת Canon EOS R7 עם עדשת Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM במהירות 1/2000 שניות, צמצם f/8 ו-ISO500. ‎© Canon Inc.‎

רקדנית בלט משנה תנוחה, כשזרועותיה מטושטשות סביבה.

מצב עדיפות צמצם (Tv) יכול להקפיא או לטשטש באופן יצירתי את התנועה של נושא הצילום. צולם במצלמה מדגם Canon EOS R6‏ ב-2 שניות, f/10 ו-ISO100. ‎© Canon Ambassador Wanda Martin

מצב הצילום Tv‏ (Time Value) במצלמות ללא מראה של Canon מכונה בדרך כלל מצב 'עדיפות צמצם'. מצב זה מצוין לצילום תנועה, שכן אתה יכול פשוט לבחור את מהירות התריס הרצויה ומערכת המדידה של המצלמה תתאים אוטומטית את מפתח הצמצם לחשיפה נכונה.

עם זאת, בתנאי תאורה בהירים או חשוכים מאוד, טווח מהירויות התריס הזמינות לך עשוי להיות מוגבל. פירושו של דבר יכול להיות שבעת צילום באור גרוע, לא תוכל להשתמש במהירות תריס גבוהה במידה כזו שתקפיא את הנושא שלך ובימים בהירים, לא תוכל לקבל חשיפה ארוכה במידה כזו שתעניק לך טשטוש יצירתי. הדרך הקלה ביותר לפתור זאת היא להשתמש במצב ה-ISO האוטומטי של המצלמה שלך יחד עם מצב עדיפות צמצם. המצלמה תגדיר את הרגישות באופן אוטומטי כך שתוכל לצלם גם במהירויות תריס מהירות או איטיות במיוחד.

כיצד להקפיא פעולה

שייט בקיאק כחול רוכב על גל.

ככל שתבצע זום להתקרבות לנושא, כך יהיה מורגש יותר רטט המצלמה, ויהיה עליך לבחור מהירות תריס גבוהה יותר כדי לצמצם את הטשטוש. צולם במצלמה מדגם Canon EOS R6 ב-1/2700 שניות, f/4 ו-ISO100. ‎© Canon Ambassador Samo Vidic

גלשן אוויר נוחת באגם, ונוגע במים תוך כדי תנועה.

בנוסף לשינוי מהירות התריס, ישנן טכניקות אחרות בהן תוכלו להשתמש כדי להעביר תחושת תנועה. חפשו את פעולת המפתח של האירוע. צילום נושא אחד זה בסדר, אבל שני נושאים הנעים במקביל יכולים לתמוך ברעיון שמתרחשות תנועה ופעולה מהירה, כמו כאן עם גלשן האוויר והמים שמותזים. צולם במצלמת Canon EOS R6 Mark II עם עדשת Canon RF 70-200mm f/F2.8 IS USM ב-147 מ"מ, 1/2000 שניות, f/4.5 ו-ISO400.

מהירות תריס של 1/250 שניות צריכה להיות גבוהה מספיק כדי להקפיא אנשים בתנועה, כאשר עדיפה מהירות של 1/500 שניות אם הנושא שלך מתנועע מהר יותר. לעצמים מהירים יותר כגון מכוניות או ציפורים במעופן, עדיפות מהירויות תריס של 1/2000 שניות, 1/4000 שניות או אפילו יותר מזה. חשוב להתנסות במהירויות תריס שונות עד שתמצא מה עובד בשבילך – ואל תשכח ליהנות!

כלב קטן תלוי באוויר במהלך ריצה לכיוון פריזבי.

בעת צילום חיות קטנות או ילדים, קל יותר לשמור על מיקוד אם הנושא שלך נמצא במרחק של שלושה מטרים לפחות מהמצלמה. אם הוא מתקרב מדי, קשה הרבה יותר לשמור על הנעילה. צולם במצלמת Canon EOS R8 עם עדשת Canon EF -400mm F5.6 IS USM‏, ב-214 מ"מ, 1/1250 שניות, f/7.1 ו-ISO1600.

קפיצה של אופני הרים ברקע עירוני.

כאן התנועה של אופני ההרים הוקפאה במהירות תריס של 1/2000 שניות ועם הפלאש של Speedlite EL-1, לצד תפיסת ההתרגשות שבסצנה. צולם במצלמת Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF 15-35mm F2.8 IS USM ב-15 מ"מ, 1/2000 שניות, f/3.2 ו-ISO100.

ילדים קטנים וכלבים נוטים לנוע במהירות ולעתים קרובות בצורה לא יציבה, כך שמהירות תריס של 1/1000 שניות אמורה להספיק, דבר נכון גם לגבי צילום ספורטאים.

מצב הצילום של ילדים וחיות מחמד הקיים לעתים קרובות במצלמות PowerShot משתמש במסגרות מיקוד שונות כדי להבטיח שהמיקוד האוטומטי מצליח לעקוב אחר הנושאים. במצלמות EOS ללא מצב של ילדים וחיות מחמד, עבור ל-Servo AF (מיקוד אוטומטי רציף).

מצב סצנת ספורט, הזמין ברוב מצלמות Canon, הוא נקודת התחלה טובה להקפאת תנועה מהירה. מצב זה משנה את הפרמטרים לצילום של המצלמה כך שתעדיף מהירויות תריס גבוהות, כמו גם מעקב אחר נושאים נעים עם Servo AF ופרצי צילומים מרובים עם מצב הצילום ברצף. עם זאת, כדי ליצור טשטוש תנועה בצילומי הספורט שלך, עדיף שתעבור למצב Tv (עדיפות צמצם) ותגדיר את מהירות התריס הרצויה.

מצלמות מדגם Canon EOS R System כוללות מצב של Eye AF עם מעקב, המאפשר למצלמה לזהות ולנעול את המיקוד על עיניו של המצולם שלך, דרך מהימנה לעקוב אחר הנושא שלך בזמן תנועה.

כיצד ללכוד טשטוש תנועה

רחוב סואן ביפן, עם אנשים שמתרחקים מהמצלמה, מטושטש.

מהירויות תריס איטיות יותר יגרמו לכך שהתנועה תיקלט בטשטוש. צולם במצלמת Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF 10-20mm F4L IS STM ב-10 מ"מ, 1/0 שניות, f/4 ו-ISO3200.

מהירויות תריס איטיות וחשיפות ארוכות מאפשרות לך ליצור טשטוש תנועה בתמונות שלך. שוב, מהירות האובייקט הנע היא שתקבע עד כמה איטית צריכה להיות מהירות התריס שלך.

מהירות תריס של 1/30 שניות עובדת היטב עם אופניים, בעוד שמהירות תריס בין 1/60 שניות ל-1/125 שניות עובדת היטב עם מכוניות ואופנועים. אם ברצונך לטשטש מפל מים, חשיפה ארוכה יחסית של 3-5 שניות תהיה המתאימה ביותר. הדבר נכון גם עבור 'ריטוש' של אנשים מצילומים כשהם חולפים לפניך והסרתם ביעילות מצילומי אדריכלות של סצנות רחוב או נקודות ציון הומות.

באור יום בהיר, קשה לפעמים להשיג מהירות תריס ארוכה מספיק כדי ליצור טשטוש תנועה, גם אם תשתמש במפתח צמצם צר. כדי להתגבר על כך, ניתן להוסיף מסנן ND‏ (‏Neutral Density) לפני העדשה כדי להפחית את כמות האור שמגיעה לחיישן ולאפשר את הארכת החשיפה. בנסיבות מסוימות, החשיפה שלך עשויה לארוך גם יותר מ-30 שניות. במקרה כזה, בחר במצב הידני של המצלמה והשתמש בהגדרת Bulb.

כיצד ללכוד תנועה בהילוך מהיר

כאשר אתה שולט במהירות, באפשרותך להיות יצירתי באמת בצילום וידאו. צילום בהילוך מהיר (time-lapse) לוכד מספר מסגרות במרווחי זמן קבועים כאלה שיוצרים אפקט של זירוז התנועה או הזמן. יהיה עליך לצלם רצף של תמונות במרווחי זמן קבועים – ראה המדריך לצילום בהילוך מהיר.

לרוב מצלמות EOS R System יש אפילו מצב 'סרטי וידאו במרווחי זמן', כדי שצילום סרטונים מדהימים יהיה פשוט אפילו יותר.

כיצד ליצור תנועה על ידי טשטוש באמצעות הזום

צילום מטושטש של עלים אדומים.

יצירת טשטוש תנועה היא אתגר ממשי אם הנושא שלך לא זז בפועל. עם זאת, באפשרותך ליצור אפקט מעניין של טשטוש תנועה באמצעות כל עדשת זום.

בחר במצב הצילום Tv בכל מצלמת DLSR, וכוון למהירות תריס של כ-1 עד 4 שניות. בצע זום להתקרבות עם מיקוד אוטומטי בלחיצה עדינה על לחצן התריס. לאחר מכן, לחץ לחיצה מלאה על לחצן התריס כדי להתחיל בחשיפה ובערך באמצע הדרך, התחל לבצע זום להתרחקות באמצעות טבעת הזום של העדשה. השתדל להשלים את שינוי הזום יחד עם סיום החשיפה. לחלופין, תוכל להתחיל כשהעדשה בזום מרוחק ולהתקרב במהלך החשיפה.

כיצד ללכוד שובלי אור

שובלי אור אדומים ולבנים נעים לאורך רחוב עירוני.

החשיפה הארוכה אפשרה ללכוד את שובלי האור לאורך רחוב עירוני. צולם במצלמת Canon EOS R6 Mark II עם עדשת Canon RF 28-70mm f/2.8 IS USM ב-58 מ"מ, 3.2 שנ', f/14 ו-ISO100.

לכידת שובלי אור שנוצרו על ידי כלי רכב נעים היא דרך מצוינת להעביר תחושה של תנועה. בחושך, הסיכוי קטן לחשיפת יתר, ולכן תוכל להשתמש בחשיפה של Bulb ולהשאיר את התריס פתוח למספר דקות במידת הצורך, כדי לקבל שבילי אור רבים בתוך הצילום. חשוב שהמצלמה שלך תהיה מותקנת על חצובה או תמיכה מוצקה אחרת ללא רעידה כלשהי.

רעיון נוסף הוא להשתמש במבזק כדי להאיר כלי רכב נע, כך שמעבר ללכידת שובלי האור, גם המכונית, האופנוע, הרכבת או אפילו האופניים יקבלו חשיפה יפה. יהיה עליך להגדיר את המבזק שלך למצב של וילון אחורי, כך שהמבזק יופעל בסוף החשיפה במקום בתחילתה. במצב רגיל של הבזק וילון קדמי, שובלי האור ייראו כאילו הם יוצאים מחזית הרכב הנע ולא מאחוריו.

איך לבצע תנועה פנורמית עם המצלמה שלך

זוג רוכבים על אופני שטח דוהרים בשדה.

תנועת עיקוב של המצלמה אחר נושא הנמצא בתנועה יוצרת רקע מטושטש ומקנה תחושה דינמית יותר. צולם במצלמת Canon EOS R6 Mark II עם עדשת Canon RF 200-800mm f/F6.3 IS USM ב-242 מ"מ, 1/40 שניות, f/16 ו-ISO160.

בעבודה עם מהירויות תריס איטיות יותר כדי ליצור טשטוש תנועה, רעידת המצלמה היא סכנה ידועה, במיוחד עם עדשות טלפוטו, אשר גורמת גם לנושא הראשי להיראות מטושטש. ייצוב תמונה יכול לעזור כאן מאוד. חלק מעדשות ה-IS (ייצוב תמונה) של Canon מצוידות בזיהוי אוטומטי של תנועה פנורמית, המחיל תיקונים במישור האנכי בלבד במהלך תנועה אופקית.

עדשות IS אחרות של Canon מצוידות במייצבי תמונה שניתן להחליף ביניהם, כאשר מצב 1 מיועד לצילומים סטטיים ומצב 2 מיועד לתנועה פנורמית. בעדשות מסוימות כגון Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, קיים אפילו מצב של ייצוב שלישי שניתן לשנות, שמפעיל את הייצוב במהלך חשיפות בפועל בלבד. מצב זה יכול להקל על המעקב אחר אובייקטים הנעים בתזזיות בעינית.

מצלמות מסוימות כגון Canon EOS R7 ו-EOS R6 Mark II, כוללות תכונת IBIS (מייצב תמונה מובנה). תכונה זו יכולה לעבוד במקביל למייצבי התמונה בעדשות עם ייצוב אופטי ולהעניק ביצועים יציבים אפילו יותר.

לקבלת מידע נוסף, קרא את העצות שלנו לצילום פעולה פנורמי.

כיצד להוסיף תנועה עם חשיפות מרובות

צילום מרובה חשיפות של רוכב אופניים שקופץ מול בניין מבטון.

צילום מרובה חשיפות שנוצר באמצעות צילום רצף, כלי שימושי ללכידת פעולה מתמשכת. צולם במצלמת Canon EOS R5 ועם RF 24-70mm F2.8 L IS USM ב-1/1600 שניות, f/3.2 ו-ISO200.

רוב מצלמות EOS R System כוללות פונקציית ח'שיפה מרובה'. באפשרותך להשתמש בפונקציה זו יחד עם מצב צילום ברצף כדי ללכוד מספר שלבים של הפעולה במסגרת יחידה. תקבל את התוצאות הטובות ביותר כאשר יש הבדל ברור בין הנושא לרקע, למשל כשהנושא בהיר והרקע כהה או ההפך. לקבלת מידע נוסף, ראה המדריך לצילום בחשיפות מרובות (זמין בשפות נבחרות).

אפשרות נוספת היא להשתמש במבזק או באפשרות Canon Speedlite. הפעלת סדרה של הבזקים במהלך חשיפה ארוכה יכולה ללכוד עצם נע במספר נקודות בדרכו, על רקע נייח.

הזזת המצלמה כדי להוסיף עניין לסרטוני וידאו

סרטים יכולים להיראות דינמיים בהרבה כשאתה נע עם המצלמה בזמן הצילום, במקום לנעול אותה על חצובה. מצלמות ללא מראה R System רבות של Canon כוללות Movie Digital IS. זוהי צורה של ייצוב תמונה אלקטרוני, המיועד לצילום סרטים בלבד, שיודע לקזז את רעידות המצלמה ולהעניק לך תוצאה יציבה בהרבה. מצב זה יכול לעבוד גם בשילוב עם ייצוב התמונה האופטי בעדשות, וייצוב התמונה המובנה במצלמת EOS R5 Mark II ובמצלמת R6 Mark II של Canon.


נכתב על ידי מת'יו ריצ'ארדס

מוצרים קשורים

  • EOS R6 Mark II

    סטילס או וידאו, אקשן או דיוקן –מצלמת EOS R6 Mark II מציעה שילוב של ביצועים ואיכות תמונה, שמאפשרת ליצירתיות לשגשג.
  • EOS R8

    עבור לצילום וידיאו בפריים מלא כדי לממש את השאיפות היצירתיות שלך.
  • EOS R7

    גלה את הטבע הפראי עם מצלמה שכוללת מהירות ואיכות תמונה יוצאות דופן בגוף APS-C נייד עם עיצוב עתידני.
  • EOS R100

    תעד זיכרונות מושלמים באיכות יוצאת-דופן, בעזרת מצלמת EOS R אינטואיטיבית שתמיד מוכנה לפעולה.
  • RF 28-70mm F2.8 IS STM

    עדשת זום קטנה, מהירה וקלת משקל f/2.8 28-70mm למצלמות פריים מלא, עם ייצוב תמונה ואיטום למזג אוויר. מושלמת לנסיעות, דיוקנאות ויצירתיות יומיומית.
  • Speedlite EL-10

    מבזק Speedlite חכם ורב-תכליתי לשליטה ויצירתיות רבות יותר

מאמרים קשורים

טיפים בנושא מהירות התריס

שולטים במהירות התריס עם המדריך הידידותי שלנו למתחילים ונהנים מצילומי תנועה טובים יותר.

צילום פאנינג למתחילים

למד איך להשתמש בפאנינג לצילום טוב יותר של תנועה בעזרת הטיפים המובילים הללו.

איך לצלך בבית סרטים בהילוך מהיר

מצב סרט בהילוך מהיר עוזר לגלות את עולם נסתר בסרט בקלות רבה מאשר אי פעם בעבר.

5 הטיפים המובילים לצילום נופים בהילוך מהיר

הפח חיים בנופים בעזרת הטיפים המובילים לצילום בהילוך מהיר.