אסה סטיינרס: התבוננות מעבר לנוף לקבלת הצילום המושלם

שפרו את צילומי הנוף שלכם על ידי הוספת נושא - גלו את העצות הטובות ביותר לצילומי סלפי על רקע נוף מאת אסה סטיינרס, צלמת ההרפתקאות וכוכבת הטיקטוק מאיסלנד.
אישה לבושה בז'קט חורף אדום בוהק פוסעת אל מפל סקוגפוס באיסלנד, כששלג כבד יורד מסביבה.

לא תמיד תפסה אסה סטיינרס את איסלנד כמדינה מרשימה כל כך כשהיא עברה לשם מנורבגיה בגיל שבע, איסלנד הרגישה לה יותר כמו עיירה קטנה מאשר כמו מדינה. אבל, בחזרתה לשם אחרי שנים של עבודה במדינות אחרות, היא החלה לראות את ארץ האש והקרח באופן שונה להפליא.

כיום, לאסה יש 700,000 עוקבים ברשתות החברתיות הודות לתמונות ולסרטונים המתעדים את הרפתקאותיה במדינת מגוריה ומחוצה לה. בזכות שליטתה במיומנות צילומי "סלפי על רקע נוף", שהופך צילומי סלפי פשוטים וחובבניים לצילומים מונומנטליים של נופים מרחבי סקנדינביה, חשבונות האינסטגרם והטיק טוק שלהם מהווים פלטפורמות הוקרה הולכות וגדלות לפלאי הטבע הבלתי נתפסים של איסלנד - החל ממכתשים, הרי געש וחופים עם חול שחור ועד פיורדים, קרחונים ומפלי מים.

לעיתים קרובות, בצילומי הנוף שלה מופיעים אנשים ובדרך כלל היא עצמה. לא מדובר כאן בצילומי סלפי רגילים. צילומי סלפי אלה מזמינים את הצופים לשים את עצמם בנעליה - דבר שנראה חשוב במיוחד כאשר מעלים צילומים אלה ברשתות החברתיות. "אני רוצה ליצור בקרב הצופה הרגשה שהוא מדמיין את עצמו בתוך התמונה, הרגשה של רצון להגיע לשם ולחוות את הטבע, יותר מאשר סתם לצפות בו מרחק", אסה אומרת.

כדי לעשות זאת, תמונותיה של סטיינרס בדרך כלל מעוררות חוש אחד או יותר: אפשר כמעט לחוש את החום הנפלט ממדורה ביום קר, לשמוע את צליל מפל המים הגועש, ולטעום את הקפה המהביל לאחר טיול רגלי ממושך. "עבורי", סטיינרס אומרת, "מטרת הצילום היא לעורר את התחושה הזו - תחושה של תאוות נדודים, אושר, או פשוט השראה לצאת לטיול רגלי במעלה ההר. צילום טבע תמיד מיוחס לסיורים במקומות ונופים באוויר הפתוח, ולכן אני אוהבת להוסיף נדבך נוסף והוא אדם שמספר את הסיפור המלא שמקום הצילום חובה בתוכו".

בשלב זה, אסה מסבירה איך היא עושה את זה, ומשתפת טיפים להעלתם של צילומי הנוף שלכם לרמה אחרת, וכך גם אתם תוכלו לראות את עולם הטבע באור אחר לחלוטין.

העצמת קומפוזיציית התמונה עם פרטי לבוש נועזים

אדם הלבוש בז'קט כתום בוהק עומד בקצה צוק וצופה אל עבר עמק מרהיב בנורבגיה.

אסה אוהבת להוסיף מעט צבע אל דימוי הנוף שלה, ובדרך כלל זה נעשה באמצעות פרטי לבוש בהירים, כמו שניתן לראות בתמונה. אני וידיד שלי יצאנו לטיול רגלי בסניה וצילמתי את התמונה המדהימה הזאת שלו כשהוא עומד בקצה הצוק", היא אומרת. צולם במצלמת Canon EOS-1D X Mark II עם עדשת Canon EF ‏16-35 מ"מ f/2.8L III USM ב-16 מ"מ, 1/1250 לשנייה, f/2.8 ו-ISO200. © Ása Steinars

שני אנשים נהנים משתיית קפה בחוץ ליד מדורה קטנה. ברקע שמעבר מתגלה עמק מפואר.

בתמונה זו שהורכבה ביסודיות, אסה וחבריה נהנים מהפסקת קפה במהלך טיול רגלי לטרולטונגה - תצורת סלע מרהיבה בנורבגיה. הניתן לראות שהאדם מצד שמאל לבוש באפודת צמר איסלנדית, מוטיב חוזר בעבודתה של אסה. צולם במצלמת Canon EOS-1D X Mark II עם עדשת Canon EF ‏24-70 מ"מ f/2.8L II USM ב-24 מ"מ, 1/200 לשנייה, f/2.8 ו-ISO640. © Ása Steinars

בזמן יצירתם מחדש של "צילומי סלפי על רקע נוסף" של אסה חלק אחד של התמונה שממנו צלמים מתחילים מעלימים עין הוא פרטי לבוש. אסה משתמשת בפריטי לבוש אדומים, צהובים וכתומים כשהיא מצלמת במזג אוויר מעונן או כאשר נושא הצילום שלה נמצא רחוק מאוד. צילום אדם בנוף נותן תחושה של קנה מידה, בעוד שפריטי לבוש בהירים מוסיפים נופך של צבע למה שאחרת היה מתקבל כתמונה שטוחה ומונוכרומטית.

אסה אפילו מרחיקה לכת עוד יותר, ובוחרת את המיקומים לצילומים שלה בהתבסס על פרטי לבוש. הדבר חשוב מיוחד כאשר היא עובדת עם מותגי אופנה. היא מוודאת שהמיקום משלים את מוצר המותג הן מבחינת קומפוזיציה והן באופן תמטי אחר, אבל אותם העקרונות חלים על העבודה האישית שלה.

"אני מוצאת מיקום שמשתלב עם סגנון הלבוש ועם הצבעים", היא אומרת. "אם אני יוצאת לצילומים האורכים זמן רב, אני משתדלת להשתמש בבגדים סגנון מקומי כדי להתחבר יותר אל הטבע. למשל, סריגי צמר איסלנדיים. הם נראים מאוד יפה כשלובשים אותם, אבל הם גם משתלבים טוב בצילומי טבע, ומתאימים במיוחד לצילומי תקריב של הנושא".

שימוש כזה בפרטי לבוש מסייע במתן תחושת המיקום ונופך מקומי לתמונה הסופית.

מסגור הנשא באמצעות הטבע

רכס ההרים קרלינגארפיול בתחילת הקיץ. ממרחק רב ניתן לראות אדם הנושא תרמיל גב.

קרלינגארפיול הוא אחד המקומות האלה שנראים יותר כמו אזור במאדים מאשר בכדור הארץ", אסה מספרת על התמונה של רכס ההרים הזה באיסלנד, הנודע בצבעוניותו. התמונה הזו צולמה בתחילת הקיץ כשהשלג עוד לא נמס לגמרי". בצילום זה, הניגודיות בין ההרים לבין השלג ממסגרת את האדם המטייל במרכז התמונה. צולם במצלמת Canon EOS-1D X Mark II עם עדשת Canon EF ‏70-200 מ"מ f/2.8L IS II USM‏ ב-70 מ"מ, 1/400 לשנייה, f/5.6 ו-ISO100. © Ása Steinars

כבשה בשדה באזור משופע באיסלנד מביטה בסקרנות אל המצלמה. ברקע מתגלה הר עצום מכוסה שלג.

מצאתי את הכבשה הסקרנית הזאת בווסטפירדי'ר בשלהי סתיו אחד לפי שהם נכנסים פנימה לתקופת החורף", אסה אומרת. וסטפירד'יר הוא חצי-אי עצום בגודלו בצפון מערב איסלנד ובו מצויים צוקים בגובה של 441 מטרים - המיקום המושלם לצילום נופים מרהיבים. ההרים וצלע הגבעה המשופעת מסייעים במסגור הכבשה באזור החזית של התמונה. צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark IV עם עדשתCanon EF 24-105mm f/4L IS USM (שהוחלפה כעת על-ידי Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) במהירות 1/160 לשנייה, f/4 ו-ISO100. © Ása Steinars

לעיתים קרובות אסא ממסגרת את הנושא שלה באמצעות אלמנטים מן הטבע, כמו סלעים, הרים ומקווי מים. לפעמים, היא עורכת מסגור על ידי הצבת פרחים מטושטשים באזור החזית כדי למשוך את תשומת ליבם של הצופים אל הנושא. איך שלא תמסגר את התמונה שלך, חשוב מאוד לוודא שהקומפוזיציה לא עולם לא תיראה מאולצת.

"מבחינתי חשוב מאוד שיהיה אפשר להתבונן בקלות ובטבעיות בתמונה", אסה אומרת. "אין צורך לחשוב על התמונה כשרואים אותה, אז הפרופורציות צריכות להיות נכונות והעין צריכה לאתר את הנושא מבלי לחפש אותו.

קל יותר ליצור רקעים כך שיבלטו יותר בתמונה באמצעות שימוש בעדשות זום או טלפוטו ולעמוד במרחק גדול יותר מהנושא שלך, ואז להתקרב בצילום כך שהרקע שלך ממלא את המסגרת. בהצבת הנושא שלך רחוק יותר מן המצלמה ניתן גם לנצל את מרחק המיקוד ההיפרפוקלי, המאפשר לשמור על הנושא והרקע שלך בפוקוס סביר, אפילו עם מפתחי צמצם רחבים.

מומלץ להשתמש בעדשת זום סטנדרטית כמו Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM בעלת טווח אורך מוקדם, השימושי לצלמי נוף מתחילים, או אפילו בעדשת זווית רחבה כמו עדשת Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM - איכות התמונה המתקבלת על ידי עדשת פריים זו היא הגורם שהופך אותה לבחירת מצוינת לכל אדם העוסק בצילומי נוף.

אסה אומרת להתנסות בקומפוזיציה, לשנות את זווית הצילום ואת מיקום הנושא, לעשות הרבה צילומים לצורך בדיקה ולהתאזר בסבלנות. למעשה מדובר במציאת המסגרת המושלמת ולפעמים לוקח זמן מה עד שמתקבלת המסגרת המתאימה", היא מסבירה. "הייתי ממליצה לא למהר ולשחק עם זה, לנסות כמה זוויות שונות ולהשוות ביניהן. אפשר גם להחליף בין עדשות כדי לראות איך התמונה משתנה. לפעמים קורה שאני מבזבזת זמן רב על תמונה אחת, אבל זו היצר הפרפקציוניסטי שמשתלט עליי. בסופו של דבר, זה תמיד שווה את המאמץ".

עבודה עם תנאי התאורה הקיימים

אדם רץ לכיוון ג'יפ הממתין בשעת לילה באיסלנד. אורות החזית של הג'יפ דלוקים, והם מאירים את הכביש המכוסה בשלג בוצי.

כדי להתמודד אם אור טבעי ולגלות כיצד ניתן לנצל אותו לתועלתנו, אסה ממליצה לצלם במספר רב של מיקומים, בכל תנאי מזוג האוויר, בכל שעות היממה. אני מבלה זמן רב בנהיגה ברחבי איסלנד", היא אומרת. "אני אוהבת את ההתרגשות כשעוזבים את העיר ויוצאים למסע עם חברים". צולם במצלמת Canon EOS-1D X Mark II עם עדשת Canon EF ‏24-70 מ"מ f/2.8L II USM ב-35 מ"מ, 1/125 לשנייה, f/2.8 ו-ISO6400. © Ása Steinars

צלמת הנוף אסה סטיינרס, לבושה במעיל חורף לבן וארוך, עומדת עם ידיים בכיסים כשהשלג משמש כתפאורה.

אמנם צלמת נוף אסה סטיינרס משתמשת מפעם לפעם במחזיר אור כשהיא מצלמת דיוקנים, היא מדרך כלל מעדיפה "לתעד את הטבע כפי שהוא". בתמונה זו, המשפיענית האיסלנדית לובשת בכוונה תחילה בגדים התואמים לסביבה המצולמת כדי להעצים את תחושת הנוף במצבו הטהור, כפי שהיה מאז ומתמיד. צולם במצלמת Canon EOS-1D X Mark II (שהוחלפה כעת על-ידי Canon EOS-1D X Mark III) עם עדשת Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (שהוחלפה כעת על-ידי Canon EF ‏70-200 מ"מ f/2.8L IS III USM, ב-200 מ"מ, 1/1600 לשנייה, f/3.5 ו-ISO500. © Ása Steinars

כשמצלמים "צילומי סלפי על רקע נוף", חשוב לאסה להשתמש בתנאי התאורה הזמינים כדי לשפר את התמונה הסופית, בין אם מדובר ביום מעונן ובין אם השמש מאירה מבעד לעננים.

"תראו מה קורה כשמצלמים בעת השקיעה לעומת צילום בשעת הצהריים", אסה אומרת, ומציעה לצאת לצילומים בתנאי סביבה שונים, מה שיעזור לנו להבין את הניגודיות בין אור קשה לבין אור רך. באופן זה אפשר להתחיל להפיק תועלת מתנאי התאורה.

עננים גם יכולים להיות מפזרי אור טובים. מזג אוויר מעונן וקודר זו תופעת נפוצה באיסלנד, וזה משהו שמאוד התרגלתי אליו מהצילומים הרבים שעשיתי כאן. שמתי לב גם שהתחלתי לאהוב את זה, במיוחד בעת צילומי נופים כמו קניונים ומפלי מים, שבהם מעט הצל בתמונה יכול להיות להיטיב עם איכותה", אסה מסבירה. "זה נותן מראה עדין יותר וקל יותר לחשוף את התמונה במלואה בצורה נכונה".

ברגע שמתקבלת תחושה של אור טבעי, מתחילים לשים לב כיצד היא משתנה עם חילופי העונות. גווני הירוק הופכים לעזים מאוד בימים מעוננים, מה שמעניק מראה נהדר לתמונות שצולמו בקיץ", היא אומרת.

הקסם של הצילום מרחוק והטיימרים

אדם הלבוש בגדים אדומים חסיני מים, חובש קסדה כתומה לראשו ונועל מגפי טיולים עומד בתוך מערת קרח רחבת ממדים.

אמנם מערות הקרח של איסלנד יכולות ליצור תמונות קסומות, אסה מודה שהן "מקום טריקי" לצילום. אור נמוך וריבוי מים מטפטפים מהגג למעשה מעמידים את המצלמה במבחן", היא אומרת. צולם במצלמת Canon EOS-1D X Mark II עם עדשת Canon EF ‏16-35 מ"מ f/2.8L III USM ב-16 מ"מ, 1/80 לשנייה, f/2.8 ו-ISO4000. © Ása Steinars

צלמת הנוף אסה סטיינרס, לבושה בבגדי חורף חמים, פוסעת במערת קרח ענקית באיסלנד.

זה אחד הצילומים המועדפים עליי באיסלנד", אסה אומרת. במקרים נדירים לגונת הקרחונים היבשתיים מתמלאת בקרח ואפשר לפסוע עליו אל תוך המערות שבקרחון הימי". צולם במצלמת Canon EOS-1D X Mark II עם עדשת Canon EF ‏16-35 מ"מ f/2.8L III USM ב-16 מ"מ, 1/800 לשנייה, f/2.8 ו-ISO320. © Ása Steinars

לעיתים קרובות מתווסף לפועלה של אסא האתגר בהיותה צלמת ונושא כאחד. היא מציבה את המצלמה שלה על חצובה, ואז מפעילה אותה מרחוק באמצעות הטלפון והיישומון Canon Camera Connect. היא ממקדת את המצלמה באמצעות מסך הטלפון שלה, ולאחר מכן מגדירה את הטיימר לשתיים או 10 שניות כדי שיהיה לה זמן לשים את הטלפון בצד כך שהוא לא יופיע בתמונה הסופית. באופן עקרוני, מדובר בסלפי שלא נראה ככזה.

בפעמים אחרות היא משתמשת בטיימר המובנה במצלמה, מתמקדת בקרקע שעליה היא מתכוונת לעמוד או באובייקט שנמצא בסביבה, מגדירה את הטיימר וממקמת את המצלמה בעמדה הרצויה. הדבר שימושי במיוחד במצבים של חשיפה ממושכת.

"אני מצלמת תמונות רבות של זוהר הקוטב באיסלנד, וההפעלה מרחוק או הטיימר הוא סופר חשוב", אסה מגלה לנו. "העבודה נעשית עם מהירויות תריס ארוכות, ולכן חשוב שהמצלמה לא תזוז ותטשטש את הצילום. הפעלת יישומון Canon Camera Connect היא הפתרון הטוב ביותר, אבל אם אין לכן אותו, טיימר המכוון לשתי שניות גם עושה את העבודה כך שכל הרעידות הנוצרות כתוצאה מלחיצה על תריס המצלמה נעלמות לפני שהתמונה מצולמת.

ליטוש הסגנון באמצעות עריכה

רכס הרים ירוק עם מפל מים במרכזו.

צילום מפלי מים באור נמוך משמעו שיש פחות צללים וניתן לחשוף את התמונה במלואה במידה שווה. ברגע שהתמונה הסופית נבחרה, ניתן לשפר אותה בהעלאה בפוסט על ידי שימוש בתוכנת עריכה. צולם במצלמת Canon EOS-1D X Mark II עם עדשת Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM ב-16מ"מ, 1/125 לשנייה, f/7.1 ו-ISO250. © Ása Steinars

האורות הירוקים המסעירים של זוהר הקוטב מעל בית עם חלונות מוארים לצד מקווה מים גדול.

כדי להוסיף אלמנט נוסף למחזה זוהר הקוטב עוצר הנשימה כשלעצמו, אסה תרה אחר נושא שיופיע בחזית התמונה הזו. מצאתי בית שהיה מואר והוא הופך את התמונה להרבה יותר מעניינת", היא אומרת. בעת צילום נושא כמו זוהר הקוטב חשוב לערוך סקירה לתמונות הסופיות שלכם כדי לבחור את הטובות ביותר לצרוך עריכה לפוסט. צולם במצלמת Canon EOS-1D X Mark II עם עדשת Canon EF ‏16-35 מ"מ f/2.8L III USM ב-16 מ"מ, 2.5 שניות, f/4 ו-ISO3200. © Ása Steinars

בימינו, עריכה היא חלק מהותי בתהליך הצילום", אסה אומרת, "ולאחר מכן היא גם מאוד עוזרת להתבונן כראוי בתמונות שצילמת". היא מייעצת לצלם תמיד בפורמט RAW כדי ללכוד את רוב הנתונים ולתת לעצמך גמישות רבה יותר בשלב גמר ההפקה. עורך סגנון התמונה (Picture Styles)המובנה של Canon, אשר כולל הגדרות כמו Landscape, Neutral ו- Faithful - מעניק לתמונות שלה פלטת צבעים ואווירה מדויקות. אבל רק תוך כדי סקירת התמונות שצילמת אתה מבין מה אתה עושה כמו שצריך ומה אתה צריך לשפר.

אסה ממליצה לכל צלמי נוף המתחילים להשקיע בתוכנה לעריכת תמונות כמו Digital Photo Professional (DPP) של Canon או Adobe® Photoshop® Lightroom®. כדאי מאוד שיהיו כמה אביזרים מוכנים מראש בהישג יד - מסננים בהתאמה אישית לשימוש במסגרת התוכנה - אבל אלה לא יכולים להיות תחליף לידע מקצועי רחב אודות השלב שלאחר העיבוד.

"השימוש בערכות אביזרים מוכנים מראש יכול להיות צעד טוב בתור התחלה, אבל זכרו, זה לא פתרון קסם לתמונות נהדרות", היא אומרת. עדיין תצטרכו לבצע את רוב העריכה בעצמכם, אפילו עם אביזרים טובים המוכנים מראש".

המשיכו להתנסות ולתרגל

לווייתן גדול-סנפיר מזנק מהמים אל מול קו רקיע לבן ומדהים ביופיו.

"אם יש לכם אפשרות, קחו את המצלמה לכל מקום שאליו אתם הולכים", אסה מציעה - "אף פעם אי-אפשר לדעת באיזו פינה הצילום המושלם יחכה לכם. הייתי בתצפית על לווייתנים כשפתאום שמעתי שכשוך חזק של מים מאחוריי. "הסתובבתי ובאותו רגע לווייתן גדול-סנפיר זינק לאוויר", היא מספרת על התמונה הזו. שמחתי מאוד שהצלחתי להשיג את כל רצף התמונות של פריצת הלווייתן מהמים". צולם במצלמת Canon EOS-1D X Mark II עם עדשת Canon EF ‏70-200 מ"מ f/2.8L IS II USM ב-150 מ"מ, 1/5000 לשנייה, f/3.2 ו-ISO640. © Ása Steinars

לאלה שתחום הצילום הוא חדש בשבילם, או לבעלי ניסיון מועט בצילום נוף, אסה ממליצה להתבונן בעבודות של אחרים כדי ללמוד מהן. "מצאו צלמים שאותם אתם מעריצים", היא מציעה, "וראו איך הם עובדים עם תנאי תאורה, מרכיבים תמונות ומוצאים זוויות יצירתיות".

הטיפ החשוב ביותר שלה הוא פשוט. "אני לוקחת איתי מצלמה כמעט לכל מקום שאליו אני הולכת, ואני עושה את זה כבר יותר מ-10 שנים" , היא אומרת. ככל שמתרגלים יותר, משתפרים יותר. פשוטו כמשמעו. אכן לוקח זמן מה לשלוט במיומנויות. אף אחד לא נולד צלם מטבעו".

נכתב על ידי גארי אוונס.

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

טיפים לצילום בתנאי מזג אוויר קיצוניים

מהגנה על הציוד ועד לשמירה עצמית, להלן הטיפים והטריקים המובילים שלנו לשליטה בצילום מזג אוויר קיצוני.

איך לצלם נופים ללא חצובה

למד כיצד לצלם נופים מדהימים ללא חצובה.

כיצד לערוך תמונות נוף להדפסה

טכניקות עריכה שיהפכו את צילומי הנוף שלך ליצירות אמנות.

בת הלוויה האידאלית לנסיעות

הצלם מארטין ביסיג יוצא לטייל בסרי לנקה עם ה-EOS R10.