טכניקות לצילום וידאו

יצירת סרטים תיעודיים: מדריך של שלב אחר שלב לצילום סרטים כמו מקצוענים

יוצר הסרטים התיעודיים זוכה הפרסים ושגריר Canon, ג'ואל סנטוס, משתף בטיפים החשובים ביותר שלו לסיפור באמצעות וידאו.
שגריר Canon, ג'ואל סנטוס כורע בין שרכים ביער עם מצלמת Canon שלו.

לכל אחד יש סיפור לספר – ואיזו דרך לחלוק את הסיפור שלך טובה יותר מאשר בסרטון וידאו תיעודי באיכות גבוהה, שצולם במצלמת Canon EOS? שגריר Canon ויוצר הסרטים והצלם עטור הפרסים ג'ואל סנטוס אוהב לגלות סיפורים מרתקים ולהביאם לחיים על גבי המסך. הוא צילם והפיק יותר מ-50 סרטים תיעודיים לטלוויזיה, המתרחשים הן במולדתו פורטוגל והן בכל רחבי העולם. כאן הוא חולק את הטיפים החשובים ביותר שלו עם חובבים שמעוניינים ליצור סרטים תיעודיים משלהם.

1. מצא את הסיפור שלך

שגריר Canon, ג'ואל סנטוס עומד מתחת לעץ גדול עם מצלמת Canon שלו.

צלם הטיולים והקולנוע התיעודי הפורטוגלי ג'ואל סנטוס ידוע בכישרונו המיוחד לצילום תמונות וסרטי וידיאו מרתקים.

הדרך הקלה ביותר להתחיל ביצירת סרטים תיעודיים היא לספר סיפור קרוב לביתך וקרוב ללבך. ג'ואל מציע לשוחח עם אנשים במשפחתך המורחבת ולשאול אותם על עברם. "אם זהו אדם מבוגר, אולי שאל אותו כיצד היו הדברים כשהיה בגילך, או על הרפתקה שהייתה לו," הוא אומר. "זה יכול להיות גם מישהו שחי בסביבה עירונית או כפרית שונה משלך". בהתחשב בכך שהחיים היו כל כך שונים עבור רובנו בשנה האחרונה, הדבר יכול להפוך לסיפור מרגש.

"עליך למצוא משהו שמעורר את סקרנותך וגורם לך לרצות לגלות יותר. כשזה קורה, יש לך סיפור לספר. אהבתי מאוד את הרעיון ליצור סרטים תיעודיים המבוססים על חוויות של חברים ובני משפחה. יש אומרים שסרטים תיעודיים לא צריכים להיות אישיים, אבל אני אומר: למה לא? אם יש לך נקודת מבט ברורה לגבי משהו שבאמת מהדהד בתוכך, הרי שמסתתר שם סרט תיעודי."

2. מיקום, מיקום, מיקום

מצלמה מורכבת בחזית מכונית ומראה דרך צרה ביער.

ג'ואל אוהב מספרי סיפורים טובים בווידאו. "מצא סיפור ופרספקטיבה מקוריים, ואז תן לתשוקה שלך להוביל אותך, כשאתה שואף תמיד ללמוד יותר ולהשתפר עם כל צילום שאתה מצלם," הוא אומר. כאן, עצותיו החשובות של ג'ואל לסרטונים מעניקות הצצה ליום בחייו של יוצר סרטים תיעודיים.

המיקום והתאורה הם אבני היסוד לכל סרט תיעודי, אך לא נדרש מיקום אקזוטי כדי לספר סיפור. "רקע ציורי אינו העיקר, כי כל סיפור קשור בסופו של דבר למקום שבו הוא מתרחש," מסביר ג'ואל. "אתה מצלם סרט תיעודי, כך שחשוב יותר להישאר נאמן למקום בו מתרחש הסיפור, בין אם זה ביתו של מישהו או סביבה משרדית.

"בדיוק כמו בצילום סטילס, עליך לשים לב לאופן שבו הכל ממוקם בתוך הסצנה," הוא מוסיף. "האם הצבעים נכונים? האם יש עמוד טלגרף שיוצא למישהו מהראש? למרות שאינך מביים עלילה באופן פעיל בעת צילום סרטים תיעודיים, עליך להיות מסוגל ליצור קומפוזיציה של הצילומים בצורה הטובה ביותר. כשאתה מצרף את כל המרכיבים בסצנה, האם הם אפקטיביים?"

לדבריו של ג'ואל, האור הוא חומר הגלם החשוב ביותר שעליך להיות מודע אליו בעת צילום וידאו, לא פחות מאשר בעת צילום תמונות סטילס. "האור הוא זה שעתיד לעצב את הנושא שלך, את המיקום שלך, וכל מה שיוצא מהם. הכל מתרכז במלבן הקסם של המסך שמושך אליו את הצופים וגורם להם לרצות לצפות בו."

אבל זכור שבאפשרותך לצייר תמונות חיות בכל מקום שבו אתה נמצא, עם כל ציוד שנמצא ברשותך. זה בסדר גמור להשתמש באור טבעי, להוסיף תאורת רקע לנושא שלך או ליצור צללים עמוקים כדי לחזק תחושה של מסתורין.

3. דמיין את סיפור העלילה שלך

אישה מצלמת במצלמת Canon, כשהיא כפופה בין שרכים ביער.

רעיון ברור וידיעה מה יהיה הסיפור שלך הם כלים חיוניים בעת יצירת סרטים, וניתן לתכנן אותם מראש.

המפתח לסיפור אפקטיבי הוא תמיד לקחת בחשבון כיצד הצילומים הנפרדים יעבדו יחד בהמשך. דבר זה קל לתרגל, גם אם רק התחלת לצלם סרטים תיעודיים בביתך. "אתה זקוק לשוט מכונן שמגלה היכן הכל עומד להתרחש," אומר ג'ואל. "לאחר מכן עליך להציג את הנושא – צילום הפנים, חצי גוף, גוף מלא, האדם בהקשר של סביבתו, ואז מעבר לפעולה ותגובה תוך מבט אל הזרועות והמחוות. בזמן הצילום, חשוב כיצד הסצנות השונות יעברו מאחת לשנייה כאשר תגיע לשלב העריכה של הכל ביחד. חובה גם לזכור את ההמשכיות – בסופו של דבר אתה מצלם צילומים שונים שיבואו בזה אחר זה בסרט התיעודי."

"כל סיפור טוב זקוק לשיא. הסרט התיעודי חזק במיוחד כשהוא מסיים בפתרון שנותן לצופה הרגשה של פיצוי. זה שונה מצילום סרטונים לאינסטגרם. אתה לא עושה סרט תיעודי כדי לקבל 'לייקים'. עליך לגשת אליו כעיתונאי ולהישאר נאמן לנושא ולמיקום."

4. צור משהו ייחודי

אישה עומדת ביער ומצלמת כלפי מעלה לעבר צמרת העץ.

התנסה בטכניקות שונות כשתתחיל לצלם בווידאו ונסה ליצור משהו שייחודי לך.

צילום ישירות כלפי מעלה, מראה ענפי עץ הממלאים את השמים.

למד להכיר היטב את הנושא שלך ולשפוך אור על הצד המעניין שבו.

ג'ואל מאמין שאם אתה יוצר תיעודי מתחיל, עליך להיות מקורי ככל שהדבר ניתן. "וגם כשסיפור עצמו אינו מקורי, הדרך שבה אתה רואה אותו תהיה ייחודית. התרכז בזאת ופשוט היה עצמך, במקום לנסות לחקות סגנון של מישהו אחר.

"משתלם גם לחפור לעומק. האם יש משהו מיוחד באדם שאתה מצלם? זאת דוגמה למרכיב שמביא לסרט תיעודי ייחודי, ולכן המפתח הוא להיות פתוח, להתחבר לנושא שלך ולמצוא את מה שמרתק בו."

5. חיים בתנועה

אישה הולכת בין סלעים מכוסי טחב ביער.

הקפד לצלם מזוויות שונות כדי שהסרטון הסופי שלך יהיה דינמי יותר.

עבור ג'ואל, התנועה גם היא כלי חיוני. "אם זו סצנה סטטית ללא תנועה, הצופה יאבד עניין במהרה. עליך להעביר תחושת התקדמות, תחושה שהזמן חולף ומתקדם.

"תמיד טוב לשחק עם הזוויות. הפק את המקסימום מהדמיון שלך. אל תיצמד למיקום יחיד אלא תרגיש חופשי להסתובב בזמן שאתה מצלם," הוא ממשיך. "אם בסצנה מופיעים שני אנשים, החלפת עמדת הצילום שלך יכול לעזור לך ללכוד את הפעולה והתגובה ולהדגיש את ההבדלים באמצעות הפרספקטיבה." ברוב המצלמות החדישות של Canon יש ייצוב תמונה אלקטרוני יעיל במיוחד לצילום וידאו, כך שאינך נדרש להשתמש בחצובה כדי למנוע רעידות מצלמה שיסיחו את הדעת.

Canon EOS R5 ו-EOS R6 מצוידות בייצוב באמצעות חיישן שעוזר לקזז כל תנועה בתוך המצלמה. עדשת זום יכולה גם היא להוות כלי רב עוצמה לשינוי אורך המוקד בזמן הצילום, כמו גם עדשות עם IS ו-STM מובנים, המאפשרות לך להתמקד במהלך הקלטת וידאו בשקט כמעט מוחלט.

"שינוי מיקום הצילום שלך לעתים קרובות עשוי לתת תחושה של קצב," מוסיף ג'ואל. "ללא שינויים בזוויות הצפייה, סרט תיעודי לא יהיה עשיר באותה מידה. צילום דומה לבישול – לפעמים צריך לערבב את זה."

6. הפק את המרב ממצלמת Canon שלך

"מצלמות Canon שלי, כמו Canon EOS R5, וכן דגמים זולים יותר כמו Canon EOS M50 Mark II‏, Canon EOS 850D ו-Canon EOS RP, מצוידות במיקוד אוטומטי של Dual Pixel CMOS, שעובד מצוין בצילום וידאו, ואף מאפשר לך לעבור בצורה חלקה מאזור אחד במסגרת לאחר. הן מציעות גם Movie Servo AF, שיודע לעקוב אחר נושאים נעים בתוך המסגרת."

עם זאת, ג'ואל מדגיש כי כל טכניקה שבה תשתמש אמורה לשפר את הסיפור. "לעולם אל תשתמש בטכניקה רק בשביל הטכניקה. אם ברצונך להסב את תשומת לבו של הצופה לדבר ספציפי, המיקוד הוא אחד ההיבטים החשובים ביותר. לדייג, לדוגמה, ייתכן שתרצה להתמקד בדג ברשת, ולאחר מכן להעביר את נקודת המיקוד אל פניו של הדייג כדי להראות את התגובה."

כצלם מתחיל, ג'ואל ממליץ שתלמד את השימוש בצמצם כדי ליצור אפקטים קולנועיים שונים. "בצד האור והחשיפה, מפתח הצמצם שולט בעומק השדה. מפתחי צמצם רחבים [מספרי-f נמוכים] יכולים לעזור לך למקד את תשומת הלב בנושא על ידי הוצאת הרקע מהמיקוד," הוא מסביר. "מפתחי צמצם צרים נותנים לך עומק שדה גדול, כאשר ברצונך שעצמים קרובים ורחוקים יישארו חדים בו-זמנית.

"כשמדובר במהירויות תריס, האידיאל הוא בדרך כלל אחד חלקי כפליים קצב המסגרות. כך שאם אתה מצלם ב-25 מסגרות לשנייה, עדיף לשאוף למהירות תריס של 1/50. אם אתה משתמש במהירות תריס גבוהה יותר, אובייקטים נעים נוטים להיראות קופצניים במקום לנוע בצורה חלקה. אם אתה מצלם באור בהיר, יהיה עליך לאפשר מהירות תריס איטית מספיק עם מפתח הצמצם שברצונך להשתמש בו, והתאים מסנן ND (צפיפות ניטרלית) לעדשה. בתנאים חשוכים, שימוש במהירות תריס איטית יותר עשוי לעבוד היטב, מכיוון שהוא משפר את טשטוש התנועה ומונע את הצורך להשתמש בהגדרת ISO גבוהה שיכולה לגרוע מאיכות התמונה."

הטכניקות של ג'ואל בפעולה

  • צילום פתיחה רב השראה ימשוך את תשומת הלב, וגם יעמיד את הסרט התיעודי שלך במיקום שלו. כאן, ג'ואל מרכיב מצלמה על מכסה המנוע של מכוניתו ומשתמש באפליקציה החינמית Canon Camera Connect בטלפון החכם שלו כשלט רחוק, כדי להוביל את הצופה אל תוך הסצנה. השלב הבא הוא להציג את איש המפתח שהוא נושא הסרט, ולהביאו אל המיקום.
  • כשאתה מצלם אנשים בתנועה, המיקוד האוטומטי עם זיהוי הפנים הוא כלי נהדר שמאפשר לשמור על החדות כשהם זזים ולוודא שהם הנושא העיקרי של תשומת הלב. השתמש במהירות Servo AF גבוהה למדי כדי לעמוד בקצב התנועה. ההפך נכון בעת שינוי נקודת המיקוד מאזור אחד בסצנה לאחר, אותו ניתן להדגיש באמצעות עומק שדה צר, תוך טשטוש הרקע. הפעם, עבור למהירות Servo AF איטית יותר לקבלת מעבר חלק.
  • אל תניח שמכיוון שאתה מצלם וידאו, תמיד תהיה תנועה בתמונה באופן אוטומטי. כדי לשמור על העניין של הצופה בעת צילום אובייקטים סטטיים, צור תנועה על ידי הטיה או תנועת פנורמה. באפשרותך אפילו לשלב הטיה ותנועת פנורמה כדי ליצור אפקט תנועה סיבובי מעניין.
  • בסצנות עם ניגודיות גבוהה קיימת סכנה של אזורים בהירים שגולשים ללבן, וצללים כהים שגולשים לשחור. השתמש באפשרות הצילום HDR (טווח דינמי גבוה) של Canon לחשיפה כוללת מאוזנת יותר, תוך שליטה בבהירים ושיפור הצללים. תכסיס מוצלח נוסף הוא להשתמש במסנן מקטב עגול. מאפיין זה מסוגל להסיר השתקפויות לא רצויות ולחזק את הצבע, כאשר ההפחתה בהעברת האור דרך המסנן מאפשרת שימוש במפתחי צמצם רחבים יותר ומונעת את הצורך במהירויות תריס גבוהות מדי.
  • ולבסוף, אל תגביל את עצמך לראשים מדברים. בדיוק כמו כל סרט אחר, גם סרט תיעודי מוצלח צריך לכלול קצב ותנועה. שנה את המיקום שלך כדי לצלם מזוויות שונות, או הפק את המקסימום מ-Movie Digital IS של Canon כדי למזער את טלטול המצלמה כשהיא מוחזקת ביד. הדבר מעניק לך את החופש לנוע כשאתה מצלם, במקום להיות מוגבל לנקודה אחת. וזה לא נגמר בצילומים – עריכה יצירתית והאופן שבו אתה חותך בין הצילומים יכולים להוסיף שכבה נוספת של דרמה ועניין.

שני דייגי קורמורן סיניים יושבים בסירות ארוכות עם עששיות.

כדי לראות את הטיפים של ג'ואל לצילום וידאו בפעולה, עיין בכתבה זו* על צילום דייגים באור חלש. צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark IV עם עדשת Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM ב-24 מ"מ, 1/320 שניות, f/2.8 ו-ISO3200. ‎© Joel Santos

זכור את הטיפים הללו בפעם הבאה שבה תרצה לספר סיפור משכנע עם המצלמה שלך, ותהיה יוצר סרטים תיעודיים מיומן תוך זמן קצר.

*זמין בשפות נבחרות בלבד.



נכתב על ידי מת'יו ריצ'ארדס

מוצרים קשורים

  • מצלמות ללא מראה

    EOS R8

    עבור לצילום וידיאו בפריים מלא כדי לממש את השאיפות היצירתיות שלך.
  • מצלמות ללא מראה

    EOS RP

    מצלמה קטנה, קלה ואינטואיטיבית, נטולת מראה, לצילום במסגרות מלאות, שתוכננה לנסיעות ולצילום יומיומי.
  • מצלמות DSLR

    EOS 850D

    בשבילך זה הצעד הבא בשליטה יצירתית ויכולת לצלם תמונות בפירוט מדהים וסרטוני 4K מהממים, בעזרת מצלמת DSLR קלה ומחוברת שנותנת השראה ומתגמלת את המשתמש.
  • מצלמות ללא מראה

    EOS M50 Mark II

    המצלמה המושלמת ליצירת תוכן איכותי בעל מגע אישי לקהלים שונים – בצילום תמונות, וידאו או בעת סטרימינג בשידור חי

מאמרים קשורים