בעזרת משחק עם זמן ותנועה בסרטונים שלך, תוכל לחשוף עולם שבדרך כלל נסתר מהעין - האט את הפעולות הנעות במהירות, או זרז אירועים ארוכים יותר כמו זריחת השמש או עננים שנעים לאורך השמים. כאן יוצר הסרטים המומחה מתיו ונדפוט משתף בטכניקות הצילום שלו לאורך כל ציר הזמן, מסרטון בהילוך איטי ועד לסרטון בהילוך מהיר והילוך מהיר עם תנועה.
המפתח לכל הטכניקות הללו הוא קצב הפריימים. הוא מגדיר את מהירות ההקלטה והצפייה של קטעי הווידאו בפריימים לשנייה (fps). מהירויות ההקלטה והצפייה הסטנדרטיות הנפוצות ביותר הן 25fps או 30fps. סרטים מצולמים בדרך כלל ב-24fps, כך שמהירות של 25fps נראית יותר "קולנועית" בעוד שמהירות של 30fps נראית צלולה יותר ולעתים קרובות היא הבחירה המועדפת לצילום אירועי ספורט וחדשות מהירים, למשל.
זה לא באמת משנה במה תבחר, אבל בדרך כלל קצבי ההקלטה והצפייה שלך צריכים להתאים זה לזה. כדי להפיק קטעים בהילוך איטי, אתה צריך להקליט בקצב פריימים מהיר יותר - אם אתה מקליט במהירות של 50fps, למשל, ומציג במהירות של 25fps, אז כל תנועה תוצג בחצי מהמהירות.
כדי להאיץ את הזמן שעובר, עליך להקליט בקצב פריימים איטי יותר. בעזרת צילום של 25 פריימים בודדים על פני פרק זמן ארוך יותר ולאחר מכן הפעלתם במהירות של 25fps, תוכל לצמצם דקות, שעות ואפילו ימים לשנייה אחת בלבד של וידאו. כך יוצרים סרטוני וידאו בהילוך מהיר ובהילוך מהיר עם תנועה. הילוך מהיר בתנועה הוא סוג של הילוך מהיר שבו המצלמה נעה. הילוך מהיר מצולם באופן מסורתי על חצובה או על מסילת בקרת תנועה, כך שהמצלמה נשארת כמעט בדיוק באותו מקום, אבל בצילום בהילוך מהיר בתנועה אתה משנה את מיקום המצלמה בין כל תמונה.
צילום בהילוך מהיר
שלוט בזמן - חקור סרטונים בהילוך איטי,בהילוך המהיר ובהילוך המהיר עם תנועה
"צילום בהילוך מהיר הוא דרך ממש טובה ליצור צילום מכונן או צילום היכרות לסצנה חדשה או מיקום חדש, כמו למשל צילום נוף או נוף עירוני רחב", מסביר מתיו. "צילום בהילוך מהיר הוא יותר כמו צילום אפקט מיוחד שבו אתה לוקח את הצופה למסע. כמו שאמר לי פעם אחד הבמאים, זה כמו טיסה בזמן ובמרחב".
מתיו הוא יוצר סרטים ועורך וידאו שמתמחה ביצירת קטעים מעוררי השראה המשלבים וידאו בזמן אמת ווידאו בהילוך איטי עם טכניקות ייחודיות של הילוך מהיר והילוך מהיר בתנועה. עבודתו נמצאת בשימוש מסחרי, וניתן לראות אותה ב-Netflix, ב-National Geographic וב-Discovery Channel.
"ראיתי באינטרנט סרטון הילוך מהיר של צילום חלל כשהייתי בבית ספר לקולנוע לפני כ-11 שנים, וזה פשוט הדהים אותי", הוא מגלה. "הייתה לי בזמנו מצלמה מדגם EOS 600D [שהחולפה כעת על-ידי Canon EOS 850D] והבנתי שבעזרתה יש לי את האמצעים לצלם בהילוך מהיר. אז צילמתי את הרצף הראשון שלי באותו לילה, ומאז לא הפסקתי לצלם אותם".
טכניקת הילוך מהיר והילוך מהיר בתנועה
כדי ליצור וידאו בהילוך מהיר או הילוך מהיר בתנועה יש לצלם תמונות במרווחי זמן קבועים. לצילומי הילוך מהיר, מתיו ממליץ לצלם לפחות 300 תמונות, "כיוון שזה ייתן לך לפחות 10 שניות של וידאו, בין אם אתה מציג במהירות של 25fps או של 30fps".
למספר מצלמות EOS, כולל דגם Canon EOS R6 ו-EOS RP, יש טיימר מרווחי זמן מובנה המסוגל להפוך את התהליך לאוטומטי עבורך, כמו גם מצב צילום Time-lapse Movie שמפיק קטעי וידאו מוכנים לשיתוף ישר מהמצלמה. עם זאת, מתיו מעדיף לשמור תמונות בודדות כקובצי RAW, מכיוון שזה נותן לו אפשרויות נוספות בכל הנוגע לגמר ההפקה. לאחר עיבוד תמונות ה-RAW שלו, הוא מחיל ייצוב דיגיטלי ב-Adobe After Effects* ומבצע את העריכה הסופית ב-Adobe Premiere Pro.* עם זאת, ניתן להתחיל ביצירת הילוך מהיר מסט של קובצי JPEG במגוון תוכנות כולל iMovie החינמי ב-Mac או ב-MakeAVI במחשב PC.
עבור הילוך מהיר בתנועה, מתיו אומר שכל כך הרבה פריימים עשויים להיות לא מעשיים. "אם תצלם 300 תמונות עבור הילוך מהיר בתנועה, זה עלול לקחת לך שעות להזיז את החצובה ולמסגר מחדש כל צילום. ולרוב קטעי ההילוך המהיר בתנועה,אתה לא צריך רצף כל כך ארוך. אז הייתי מציע לצלם לפחות 120 תמונות במקום. אני גם ממליץ לצלם כל תמונה באופן ידני תוך ניסיון להיות עקבי עם מרווח הזמן בין כל צילום. אם אתה מסתמך על צילום אוטומטי במרווחי זמן ואינך מוכן למסגר את הסצנה עד שהיא מופעלת, ייתכן שתצטרך להתחיל מחדש".
מהירות התנועה שברצונך לתפוס בהילוך המהיר או בהילוך המהיר בתנועה תקבע את מרווח הזמן שיש להשתמש בו בין כל תמונה. נושאים מהירים יכולים לדרוש מרווחי זמן קצרים של כמה שניות, בעוד שנושאים בתנועה אטית, כגון גדילה של פרחים או ריקבון פרי, עשויים להזדקק למרווחי זמן של מספר דקות.
איך לצלם הילוך מהיר והילוך מהיר בתנועה
אם אתה מצלם משהו מקרוב לאורך זמן, תצטרך לשקול שימוש בתאורה מלאכותית כדי להבטיח שתנאי התאורה לא ישתנו בצורה קיצונית מדי. עם זאת, בנופי טבע ובנופים עירוניים, השינוי באור לאורך זמן עשוי להיות נקודת עניין מרכזית בצילומים שלך. חלק קריטי בערכה שלך בכל אחד מהמצבים היא החצובה, מכיוון שאם המצלמה נעה בין צילום לצילום, אובייקטים דוממים ייראו כאילו שהם "מהבהבים" בצורה מטרידה ואובייקטים נעים יקפצו באופן לא טבעי. לצילום יעיל של הילוך מהיר בתנועה, התנועה של המצלמה חייבת להיות בצורה חלקה, ללא רעידות.
"לצילומי הילוך מהיר בתנועה, אתה זקוק לשלושה אלמנטים", אומר מתיו. "מן הסתם אתה זקוק לנושא, ולמסלול או נתיב לעקוב אחריו. זה יכול להיות לכיוון האובייקט או הרחק ממנו, הצידה או במעגל סביבו. והדבר השלישי שאתה צריך הוא נקודת עיגון שתהיה מסוגל לשמור עליה באותה נקודה בדיוק בכל תמונה". בחירת נקודה אחת בסצנה שתישאר באותו מיקום מפריים לפריים תגרום לתנועת המצלמה להיראות כאילו היא מסובבת סביב נקודה זו, כך שהתנועה תיראה חלקה וללא קפיצות. כדי לשמור על נקודת העיגון במיקום זהה, מתיו מציע להדגיש אותה עם אותה נקודת מיקוד אוטומטי בכל צילום, או להפעיל את שכבת העל של הרשת במצלמה שלך.
באפשרותך לצלם בהילוך מהיר מקרוב (כדי ללכוד פרח נפתח, למשל) או ממרחק של קילומטרים (כגון נוף פנורמי של עננים החולפים מעל הנוף). ניתן להשתמש בכל עדשה שתתאים לסצנה, אבל עבור עבודתו העדשה המועדפת על מתיו היא Canon EF 24-70mm f/4L IS USM, ועם מצלמות עם מערכת EOS R ועדשת Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM או Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, מכיוון שטווח אורכי המוקד מושלם לנושאים השונים שהוא מצלם. עבור הילוך מהיר בתנועה הוא ממליץ לעולם לא לצלם ברוחב גדול מ-24 מ"מ, בגלל הסיכון לעיוות פרספקטיבה שסביר להניח שעדשות רחבות במיוחד ייצרו בקצוות הפריים - "אם אתה מצלם ב-16 מ"מ, למשל, ומפספס את הפריים מצילום אחד להבא בכמה סנטימטרים בלבד, אז לא תוכל לתקן את השינוי בפרספקטיבה של הקצה בגמר ההפקה".
טכניקת הילוך איטי
"סרטוני וידאו בהילוך מהיר ובהילוך איטי נמצאים בקצוות מנוגדים של ספקטרום הזמן", אומר מתיו. "הילוך מהיר מאיץ דברים, והילוך איטי מאט דברים". זה הופך את ההילוך האיטי למושלם לצפייה בפעולה מהירה שבדרך כלל תסתיים מהר מדי ולא יהיה מספיק זמן להעריך אותה.
במובנים רבים, קל יותר לצלם בהילוך איטי מאשר בהילוך מהיר. כל מצלמה במבחר הנוכחי של Canon EOS ו-PowerShot (למעט PowerShot ZOOM) יכולה לצלם וידאו בקצבי פריימים מהירים יותר. עם זאת, הקצב המהיר ביותר זמין בדרך כלל רק כאשר אתה מקליט ברזולוציית וידאו נמוכה יותר – מצלמת EOS R6, למשל, מציעה קצב של 50fps ו-60fps באיכות 4K, או 100fps ו-120fps באיכות Full HD.
אין צורך לצלם בכפולה מדויקת של קצב הפריימים של הפלט שלך - לדוגמה, אתה יכול לצלם בקצב של 120fps אם המצלמה שלך מציעה זאת ולהאט לקצב של 25fps בגמר ההפקה. ככל שקצב הפריימים יהיה מהיר יותר בעת הצילום, הדברים ייראו איטיים יותר כאשר תצפה בהם במהירות רגילה.
שימוש במהירות התריס
מהירות התריס היא בדרך כלל אחת הדרכים שבהן ניתן לשלוט בחשיפה, אך היא גם קובעת כיצד אובייקטים נעים יוצגו בתמונה. מתיו מזהיר ששימוש במהירויות תריס מהירות בהילוך מהיר או בהילוך מהיר בתנועה יקפיא את כל התנועה ויגרום לכך שכל פריים יהיה חד במיוחד, מה שיתורגם לתנועה קטועה וצורמת כאשר הפריימים יופעלו כסרטון. "שימוש במהירות תריס איטית יותר כדי לטשטש אלמנטים נעים, כמו מכוניות חולפות ואנשים, באמת נותן לך אפקט מדהים".
איך מחליטים מהי מהירות התריס הנכונה? "יש משהו שנקרא כלל התריס של 180 מעלות", מסביר מתיו, "המרמז שמהירות התריס עבור קטעי וידאו צריכה להיות ההפוכה מכפול קצב הפריימים. לכן, אם אתה מצלם במהירות של 25fps, מהירות התריס שלך צריכה להיות 1/50 שנ'. זה מספק לך את טשטוש התנועה היפה ביותר ואת הצילומים בעלי המראה הקולנועי ביותר. אני עדיין פועל לפי הקו המנחה הזה כשאני מצלם בהילוך איטי בקצבי פריימים גבוהים יותר, כמו למשל שימוש במהירות תריס של 1/200 שניות כאשר אני מצלם ב-100fps".
גם כשמצלמים רצף של תמונות בקצב פריימים איטי בהרבה עבור הילוך מהיר או הילוך מהיר בתנועה, מתיו דבק בשימוש בתריס של 180 מעלות, עד לנקודה מסוימת. "אם יש לך מרווח של ארבע שניות בין צילום לצילום, שהוא די נפוץ בצילום עננים, אז היית חושף כל תמונה למשך שתי שניות. כשהמרווח שלך מתארך מזה ומגיע אפילו למספר דקות, אין צורך לדאוג לגבי הכלל - אבל אני בהחלט ממליץ לצלם תמיד עם מהירויות תריס ארוכות יותר ועל חצובה".
שימוש במהירויות תריס ארוכות יותר אומר שאולי תצטרך להשתמש באמצעים אחרים כדי לשלוט בחשיפה, וזו הסיבה שמתיו משתמש במסנן ND כדי להפחית את כמות האור הנכנסת לעדשה. "אם אתה מצלם בשעות היום, אז תצטרך מסנן ND חזק מאוד על העדשה כדי להשיג חשיפה טובה במהירות תריס איטית יותר", הוא אומר.
עכשיו, כשיש לך את כל הכלים העומדים לרשותך כדי ללכוד זמן ותנועה בצורה חדשה ויצירתית, למה שלא תנסה לצלם סרט בהילוך איטי,הילוך מהיר או הילוך מהיר בתנועה בפעם הבאה שאתה מצלם?
נכתב על ידי מרקוס הוקינס
*Adobe, Adobe Premiere ו-After Effects הם סימנים מסחריים רשומים או סימנים מסחריים של Adobe בארצות הברית ו/או במדינות אחרות.
מוצרים קשורים
-
מצלמות ללא מראה
EOS R6
ה-EOS R6 היא כלי מופלא המאפשר הבעה יצירתית בדרכים חדשות ומרתקות, בלי קשר לנושא או לאופן הצילום. -
מצלמות ללא מראה
EOS RP
מצלמה קטנה, קלה ואינטואיטיבית, נטולת מראה, לצילום במסגרות מלאות, שתוכננה לנסיעות ולצילום יומיומי. -
עדשות RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
העדשה היומיומית האידאלית לחובבי מצלמות פורמט מלא (Full Frame) ללא מראה. קלה לשימוש – ה-RF 24-105mm F4-7.1 IS STM היא עדשה קלילה, קומפקטית ובת-לוויה נאמנה שתיקח את הצילום שלך לרמה אחרת. -
עדשות RF
RF 24-70mm F2.8L IS USM
היתרון המקצועי לבעלי מצלמות פורמט מלא (Full-Frame) ללא מראה, עם עדשת זום 24-70 מ"מ מהירה ומייצב תמונה התומך ב-5 מפתחי צמצם. -
עדשות עבור DSLR
EF 24-70mm f/4L IS USM
עדשת זום קומפקטית מסדרה L עם צמצם f/4 ומייצב תמונה, מעולה לנסיעות ולשימוש כללי.