כשאתה מסתובב בחוץ, אתה יכול להגיע למגוון מקומות מעניינים וסצנות מרהיבות. אולם נדרשת מסירות ונחישות כדי לאתר מקומות ראויים לצילום. אז כשאתה כבר מוצא מקום נהדר, כדאי שתיטיב עמו. במאמר זה נעסוק בכמה מהטעויות הנפוצות ביותר בצילום נופים ונבדוק כיצד לפתור אותן.
צילום נוף
טיפים מובילים לצילום נופים
1. קומפוזיציית נוף: צילום הפרטים בחזית
חשוב כיצד להשלים תמונת נוף רחוקה עם פרטים קרובים יותר. הפרטים הקרובים הללו, המכונים בדרך כלל 'עניין בחזית התמונה', יכולים לעשות פלאים לקומפוזיציה שלך בכך שהם יובילו את העין לסצנה. להבדיל, חזית ריקה ומשעממת פשוט תביא לבזבוז של חלק גדול במסגרת.
במהלך החיפוש אחר עניין בחזית התמונה, נסה להשתמש ב'תצוגה חיה' והתנסה במצבים שונים של המצלמה כדי למצוא את האיזון המיטבי בין החזית לרקע. עם מצלמה בעלת מסך עם זווית משתנה, מסוג Canon EOS RP נוח להתכופף לכיוון הקרקע, וזה הרבה פעמים נחוץ למסגור סלעים וצמחים. על-ידי הכללה של עצמים כאלה בחזית הסצנה, תוכל ליצור קומפוזיציה מאוזנת. אולם עליך לזכור גם שלא כל תמונת נוף חייבת בהכרח ליצור עניין בחזית. זהו פשוט כלי לשיפור הקומפוזיציה שאפשר להיעזר בו בעת הצורך.
2. עדשות נוף: אל תשתמש תמיד בעדשה עם זווית רחבה
עדשות בעלות זווית רחבה מאפשרות לך לצלם את הנוף היפהפה לכל רוחבו, אך לא כל צילום חייב שדה ראייה רחב. לפעמים התקרבות לפרטים מרוחקים יכולה להוביל לתמונות נוף מעניינות יותר. עדשת זום סטנדרטית כמו Canon RF 24-105 מ"מ f/4-7.1 IS STM שבה נעשה שימוש כאן, כוללת טווח מוקד שמועיל לצלמים מתחילים של צילומי נוף. שני הצילומים שסומנו צולמו בשני הקצוות של טווח 24-105 מ"מ, כך שאם אתה רק מתחיל להתנסות בצילומי נוף, העדשה הזו אידיאלית. כשיגיע הזמן לשדרוג, עדשות מסדרת L, כמו Canon RF 24-70 מ"מ F2.8L IS USM מציעות שיפור מבחינת עמידות למזג האוויר וצמצם מרבי מהיר יותר. אבל עבור מתחילים, זום סטנדרטי יאפשר לך לצלם סצנות מפורטות להפליא.
3. תאורת נוף: בחר את השעה ביום
האור שבו אתה מצלם הוא בחירה יצירתית, הוא מוסיף אווירה וכך תוכל לקדם את תמונות הנוף לשלב הבא. טעות קלאסית היא צילום של סצנות באור שמש בוהק. על אף שצילום כזה עשוי להבליט צבעים עזים, לרוב הוא מוביל לסצנות עם ניגודיות רבה מדי. הבט בהבדל בין שתי התמונות הללו. הראשונה צולמה באור שמש ישיר. היא לוכדת את הסצנה, אך חסרה בה אווירה. הפרטים בעץ הם הסחה, ישנו פס לא נאה של צל לאורך החלק התחתון של המסגרת ואפילו צל רשלני של הצלם עצמו. אם נחזור לאותה סצנה מאוחר יותר באותו היום, כאשר העץ נמצא בצל, הסצנה תהיה פחות מפורטת, אבל עם הרבה יותר אווירה. עכשיו יש צבע בשמיים, העץ נראה כמו צללית עזה והנוף הערפילי המרוחק נראה דרמטי יותר.
4. יישור: הקפד על אופק מיושר
ישנן כמה דרכים להבטיח אופק מיושר בזמן הצילום. הפעל את 'תצוגה חיה' והשתמש ברשת השלישים כדי ליישר את האופק. אם אתה משתמש בחצובה, ייתכן שראש החצובה כולל מאזנת. אפילו עם עזרים אלה, עדיין ייתכן שתצטרך מדי פעם לתקן תמונה שאינה מיושרת. זה קל ממש בתוכנה Canon Digital Photo Professional. פשוט השתמש במחוון הזווית בהגדרות הכלי 'חיתוך' כדי לתקן את ההטיה.
5. הישאר ממוקד: שמור על חדות בחזית וברקע
לרוב, בצילום נופים, המטרה היא ללכוד את הסצנה בחדות מלאה מלפנים ועד לאחור כדי להציג את הפירוט הרב ביותר. זה נקרא עומק מרבי של שדה. כדי להשיג זאת, עליך להגדיר מפתח צמצם צר (מספר f גבוה). הדוגמאות לעיל ממחישות את ההבדל בין צילום נוף עם צמצם רחב או צמצם צר.
בתמונה הראשונה כאן, נעשה שימוש בצמצם של f/4. העץ בחזית חד, אולם הסצנה מאחוריו רכה. במסגרת השנייה, צמצם צר יותר של f/16 מתעד גם את החזית וגם את הרקע בצורה ברורה יותר. אם המטרה היא להדגיש תכונה מסוימת בנוף, צמצם רחב יכול להועיל מאוד, אבל רוב הזמן עדיף להשתמש בצמצם צר ובעומק שדה מרבי. דרך קלה להגדיר את הצמצם לצילומי נופים היא להשתמש במצב AV, ואז להזין צמצם צר כמו f/16. שים לב למהירות התריס - אם היא הופכת להיות נמוכה מדי, ייתכן שתצטרך להשתמש בחצובה או להגדיל את ה-ISO כדי להימנע מתמונות מטושטשות.
לצילום הנופים החדים ביותר, מומלץ גם לצלם בערך הצמצם החד ביותר (נקרא "sweet spot") של העדשה שלך. כלל האצבע הוא שהעדשה שלך חדה ביותר ב-2 תחנות f מהגדרת הצמצם הרחבה ביותר שלך. כך שאם אתה משתמש בעדשת f/2.8 בהגדרה הרחבה ביותר שלה, ה-Sweet spot בעדשה זו ינוע סביב f/5.6.
בעיה נפוצה של צלמי נוף היא שניתן להתמקד בפריט כלשהו בקדמת התמונה, אולם הסיכון הוא שכל הפריטים מאחור יהיו רכים. ולהפך, אם אתה מתמקד באלמנטים ברקע, החזית מטושטשת. התמקדות במרחק היפרפוקאלי עוזרת לך להשיג חדות בחלק גדול יותר מהמסגרת על-ידי איתור הנקודה הקרובה ביותר שבה ניתן להתמקד, תוך שמירה על רקע חד יחסית. טכניקה זו אינה מורכבת כמו שהיא נשמעת, ומחשבון עומק השדה (DOF) והמרחק ההיפרפוקאלי באפליקציה Photo Companion עושה בעבורך את כל העבודה השחורה.
6. זוויות נוף: אל תצלם הכל בגובה העיניים
אנו רגילים לצלם בגובה העיניים, אך זה לא תמיד מוביל לצילום המעניין ביותר. נסה להזיז את המצלמה שלך כלפי מעלה או כלפי מטה בגבהים שונים - ייתכן שתמצא זוויות מעניינות יותר. השתקפויות, לדוגמה, ייראו טוב יותר בדרך כלל אם אוחזים במצלמה למטה, לכיוון המים. כדאי להשתמש במצלמה עם מסך בעל זווית משתנה, כגון Canon EOS RP, מכיוון שהוא מאפשר לך ליצור קומפוזיציה מגובה נוח תוך החזקת המצלמה נמוך בגובה הקרקע או גבוה בגובה הראש שלך.
נכתב על ידי ג'יימס פיטרסון
מוצרים קשורים
-
-
עדשות RF
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
עדשת זום 24-50 מ"מ מסדרת RF, קטנה וקלה להפליא; תוכל להשתמש בה כל יום – לנסיעות, לנופים ועוד. -
מצלמות ללא מראה
EOS RP
מצלמה קטנה, קלה ואינטואיטיבית, נטולת מראה, לצילום במסגרות מלאות, שתוכננה לנסיעות ולצילום יומיומי. -
עדשות RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
העדשה היומיומית האידאלית לחובבי מצלמות פורמט מלא (Full Frame) ללא מראה. קלה לשימוש – ה-RF 24-105mm F4-7.1 IS STM היא עדשה קלילה, קומפקטית ובת-לוויה נאמנה שתיקח את הצילום שלך לרמה אחרת. -
עדשות RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
עדשת 35mm f/1.8 MACRO עם צמצם מהיר המשלבת זווית רחבה עם אפשרות למיקוד ממרחק קצר מאוד וייצוב תמונה היברידי. -
מצלמות ללא מראה
EOS R
מצלמת פורמט מלא (Full-Frame) ללא מראה, הפותחת הזדמנויות חדשות ויצירתיות בפני צלמי תמונות ויוצרי סרטים כאחד. -
עדשת פריים בעלת זווית רחבה
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
עדשת פריים 24 מ"מ קומפקטית וקלת משקל, אידיאלית לצילום נופים, ולוגים וחללים סגורים - וגם עבור תמונות מאקרו מעולות. -
עדשת זום בעלת זווית רחבה במיוחד
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
עדשת RF קומפקטית וקלה עם זום של 15-30 מ"מ, מושלמת לנסיעות ולצילומים של נופים עירוניים, נופי טבע, אדריכלות וולוגים בדרכים.