טיפים מובילים לצילום נופים

מיומנויות צילום חיוניות, טכניקות צילום ועצה שיעזרו לך לקדם את תמונות הנוף שלך לשלב הבא.
צילום נוף של עץ בצד גבעה, ניצב מול שמיים סגולים.

כשאתה מסתובב בחוץ, אתה יכול להגיע למגוון מקומות מעניינים וסצנות מרהיבות. אולם נדרשת מסירות ונחישות כדי לאתר מקומות ראויים לצילום. אז כשאתה כבר מוצא מקום נהדר, כדאי שתיטיב עמו. במאמר זה נעסוק בכמה מהטעויות הנפוצות ביותר בצילום נופים ונבדוק כיצד לפתור אותן.

1. קומפוזיציית נוף: צילום הפרטים בחזית

צילום נוף המציג עץ גדול על גבעה משופעת.

על אף שהצילום המדובר הוא עדיין צילום נוף מושלם, שימוש בזווית נמוכה יותר של המצלמה היה משפר את הצילום. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF‏ 24-105 מ"מ F4-7.1 IS STM ב-24 מ"מ, 1/100 לשנייה, f/16 ו-ISO 160.

צילום נוף של עץ גדול על גבעה משופעת, המציג דשא מכוסה כפור בחזית.

מיקום מעט נמוך יותר של המצלמה מגדיל את הגבעולים מכוסי הכפור בקדמת התמונה ומוסיף עניין ועומק לחלק הזה של המסגרת. צולם במצלמת Canon EOS R6 עם עדשת Canon RF‏ 24-105 מ"מ F4-7.1 IS STM ב-24 מ"מ, 1/100 לשנייה, f/16 ו-ISO 160.

חשוב כיצד להשלים תמונת נוף רחוקה עם פרטים קרובים יותר. הפרטים הקרובים הללו, המכונים בדרך כלל 'עניין בחזית התמונה', יכולים לעשות פלאים לקומפוזיציה שלך בכך שהם יובילו את העין לסצנה. להבדיל, חזית ריקה ומשעממת פשוט תביא לבזבוז של חלק גדול במסגרת.

במהלך החיפוש אחר עניין בחזית התמונה, נסה להשתמש ב'תצוגה חיה' והתנסה במצבים שונים של המצלמה כדי למצוא את האיזון המיטבי בין החזית לרקע. עם מצלמה בעלת מסך עם זווית משתנה, מסוג Canon EOS RP נוח להתכופף לכיוון הקרקע, וזה הרבה פעמים נחוץ למסגור סלעים וצמחים. על-ידי הכללה של עצמים כאלה בחזית הסצנה, תוכל ליצור קומפוזיציה מאוזנת. אולם עליך לזכור גם שלא כל תמונת נוף חייבת בהכרח ליצור עניין בחזית. זהו פשוט כלי לשיפור הקומפוזיציה שאפשר להיעזר בו בעת הצורך.

2. עדשות נוף: אל תשתמש תמיד בעדשה עם זווית רחבה

נוף המציג שדות ירוקים המופרדים באמצעות שורות של עצים.

זווית צפייה צרה מדגישה את הצבעים העזים של שעות אחר הצהריים בסצנה המרוחקת. צולם במצלמת Canon EOS RP עם עדשת Canon RF‏ 24-105 מ"מ F4-7.1 IS STM ב-105 מ"מ, 1/8 לשנייה, f/16 ו-ISO 100.

נוף רחב המציג שדות ירוקים המופרדים באמצעות שורות של עצים, מכוסים על-ידי ענן.

להבדיל, אותו נוף אשר צולם כנקודת מבט רחבה יותר מציג פחות פרטים. צולם במצלמת Canon EOS RP עם עדשת Canon RF‏ 24-105 מ"מ F4-7.1 IS STM ב-24 מ"מ, 1/8 לשנייה, f/16 ו-ISO 100.

עדשות בעלות זווית רחבה מאפשרות לך לצלם את הנוף היפהפה לכל רוחבו, אך לא כל צילום חייב שדה ראייה רחב. לפעמים התקרבות לפרטים מרוחקים יכולה להוביל לתמונות נוף מעניינות יותר. עדשת זום סטנדרטית כמו Canon RF‏ 24-105 מ"מ f/4-7.1 IS STM שבה נעשה שימוש כאן, כוללת טווח מוקד שמועיל לצלמים מתחילים של צילומי נוף. שני הצילומים שסומנו צולמו בשני הקצוות של טווח 24-105 מ"מ, כך שאם אתה רק מתחיל להתנסות בצילומי נוף, העדשה הזו אידיאלית. כשיגיע הזמן לשדרוג, עדשות מסדרת L, כמו Canon RF‏ 24-70 מ"מ F2.8L IS USM מציעות שיפור מבחינת עמידות למזג האוויר וצמצם מרבי מהיר יותר. אבל עבור מתחילים, זום סטנדרטי יאפשר לך לצלם סצנות מפורטות להפליא.

3. תאורת נוף: בחר את השעה ביום

עץ גדול בשדה משופע המתרומם אל מעבר לעננים נמוכים.

צילום באור שמש ישיר מוביל בדרך כלל לצללים מבולגנים ולניגודיות רבה מדי. צולם במצלמת Canon EOS RP עם עדשת Canon RF‏ 35 מ"מ F1.8 MACRO IS STM‏, 1/80 לשנייה, f/16 ו-ISO 125.

עץ גדול בשדה משופע המתרומם אל מעבר לעננים נמוכים, על רקע שקיעה בצבעי ורוד-סגול.

המתנה לאור רך יותר בתחילת היום או בסופו יכולה להוביל לתוצאות המציגות תמונה עם אווירה. צולם במצלמת Canon EOS RP עם עדשת Canon RF‏ 35 מ"מ F1.8 Macro IS STM‏, 0.4 לשנייה, f/16 ו-ISO 100.

האור שבו אתה מצלם הוא בחירה יצירתית, הוא מוסיף אווירה וכך תוכל לקדם את תמונות הנוף לשלב הבא. טעות קלאסית היא צילום של סצנות באור שמש בוהק. על אף שצילום כזה עשוי להבליט צבעים עזים, לרוב הוא מוביל לסצנות עם ניגודיות רבה מדי. הבט בהבדל בין שתי התמונות הללו. הראשונה צולמה באור שמש ישיר. היא לוכדת את הסצנה, אך חסרה בה אווירה. הפרטים בעץ הם הסחה, ישנו פס לא נאה של צל לאורך החלק התחתון של המסגרת ואפילו צל רשלני של הצלם עצמו. אם נחזור לאותה סצנה מאוחר יותר באותו היום, כאשר העץ נמצא בצל, הסצנה תהיה פחות מפורטת, אבל עם הרבה יותר אווירה. עכשיו יש צבע בשמיים, העץ נראה כמו צללית עזה והנוף הערפילי המרוחק נראה דרמטי יותר.

4. יישור: הקפד על אופק מיושר

תמונה של עץ עומד על רקע של שמיים מעוננים פתוחה ב-Canon Digital Photo Professional.

הכי טוב לתקן אופקים לא אמינים במצלמה עצמה באמצעות קווי הרשת או תצוגת היישור, אבל גם קל למדי לתקן אותם לאחר מכן על-ידי חיתוך.

צילום במצלמת Canon EOS RP על חצובה, המציגה קווי רשת ויישור אלקטרוני במסך שיוצא מגוף המצלמה.

בנוסף לשימוש ברשת השלישים כדי ליישר את האופק, אפשר להשתמש בתצוגת היישור הזמינה במצלמות רבות, כולל Canon EOS RP שכאן.

ישנן כמה דרכים להבטיח אופק מיושר בזמן הצילום. הפעל את 'תצוגה חיה' והשתמש ברשת השלישים כדי ליישר את האופק. אם אתה משתמש בחצובה, ייתכן שראש החצובה כולל מאזנת. אפילו עם עזרים אלה, עדיין ייתכן שתצטרך מדי פעם לתקן תמונה שאינה מיושרת. זה קל ממש בתוכנה Canon Digital Photo Professional. פשוט השתמש במחוון הזווית בהגדרות הכלי 'חיתוך' כדי לתקן את ההטיה.

5. הישאר ממוקד: שמור על חדות בחזית וברקע

עצים מכוסי טחב ביער, מוקפים ערפל.

תמונה ראשונה זו צולמה עם צמצם של f/4 והרקע רך באופן מובחן. צולם במצלמת Canon EOS RP עם עדשת Canon RF‏ 35 מ"מ F1.8 MACRO IS STM‏, 1/160 לשנייה, f/4 ו-ISO 100.

תמונה חדה של עצים מכוסי טחב ביער, מוקפים ערפל.

באמצעות צמצם צר של f/16, גם החזית וגם הרקע חדים. צולם במצלמת Canon EOS RP עם עדשת Canon RF‏ 35 מ"מ F1.8 MACRO IS STM‏, 1/80 לשנייה, f/16 ו-ISO 800.

לרוב, בצילום נופים, המטרה היא ללכוד את הסצנה בחדות מלאה מלפנים ועד לאחור כדי להציג את הפירוט הרב ביותר. זה נקרא עומק מרבי של שדה. כדי להשיג זאת, עליך להגדיר מפתח צמצם צר (מספר f גבוה). הדוגמאות לעיל ממחישות את ההבדל בין צילום נוף עם צמצם רחב או צמצם צר.

בתמונה הראשונה כאן, נעשה שימוש בצמצם של f/4. העץ בחזית חד, אולם הסצנה מאחוריו רכה. במסגרת השנייה, צמצם צר יותר של f/16 מתעד גם את החזית וגם את הרקע בצורה ברורה יותר. אם המטרה היא להדגיש תכונה מסוימת בנוף, צמצם רחב יכול להועיל מאוד, אבל רוב הזמן עדיף להשתמש בצמצם צר ובעומק שדה מרבי. דרך קלה להגדיר את הצמצם לצילומי נופים היא להשתמש במצב AV, ואז להזין צמצם צר כמו f/16. שים לב למהירות התריס - אם היא הופכת להיות נמוכה מדי, ייתכן שתצטרך להשתמש בחצובה או להגדיל את ה-ISO כדי להימנע מתמונות מטושטשות.

לצילום הנופים החדים ביותר, מומלץ גם לצלם בערך הצמצם החד ביותר (נקרא "sweet spot") של העדשה שלך. כלל האצבע הוא שהעדשה שלך חדה ביותר ב-2 תחנות f מהגדרת הצמצם הרחבה ביותר שלך. כך שאם אתה משתמש בעדשת f/2.8 בהגדרה הרחבה ביותר שלה, ה-Sweet spot בעדשה זו ינוע סביב f/5.6.

בעיה נפוצה של צלמי נוף היא שניתן להתמקד בפריט כלשהו בקדמת התמונה, אולם הסיכון הוא שכל הפריטים מאחור יהיו רכים. ולהפך, אם אתה מתמקד באלמנטים ברקע, החזית מטושטשת. התמקדות במרחק היפרפוקאלי עוזרת לך להשיג חדות בחלק גדול יותר מהמסגרת על-ידי איתור הנקודה הקרובה ביותר שבה ניתן להתמקד, תוך שמירה על רקע חד יחסית. טכניקה זו אינה מורכבת כמו שהיא נשמעת, ומחשבון עומק השדה (DOF) והמרחק ההיפרפוקאלי באפליקציה Photo Companion עושה בעבורך את כל העבודה השחורה.

6. זוויות נוף: אל תצלם הכל בגובה העיניים

צלם מתכופף על חוף כדי לצלם מגדלור ויקטוריאני בזווית נמוכה.

זווית נמוכה יותר יוצרת קומפוזיציה ייחודית יותר על-ידי שיפור ההשתקפות והצרת פס החוף הריק במסגרת.

מגדלור ויקטוריאני משתקף במים על החול.

מסך בעל זווית משתנה מאפשר לך ליצור בקלות קומפוזיציה מגבהים יוצאי דופן. צולם במצלמת Canon EOS RP עם עדשת Canon RF‏ 24-105 מ"מ F4-7.1 IS STM ב-1/100 לשנייה, f/11 ו-ISO 4000.

אנו רגילים לצלם בגובה העיניים, אך זה לא תמיד מוביל לצילום המעניין ביותר. נסה להזיז את המצלמה שלך כלפי מעלה או כלפי מטה בגבהים שונים - ייתכן שתמצא זוויות מעניינות יותר. השתקפויות, לדוגמה, ייראו טוב יותר בדרך כלל אם אוחזים במצלמה למטה, לכיוון המים. כדאי להשתמש במצלמה עם מסך בעל זווית משתנה, כגון Canon EOS RP, מכיוון שהוא מאפשר לך ליצור קומפוזיציה מגובה נוח תוך החזקת המצלמה נמוך בגובה הקרקע או גבוה בגובה הראש שלך.


נכתב על ידי ג'יימס פיטרסון

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

איך לצלם נופים ללא חצובה

למד כיצד לצלם נופים מדהימים ללא חצובה.

ערימת מיקוד למתחילים

הצלם מאט דוּג (Matt Doogue) מסביר כיצד כלי ערימת המיקוד של Canon יכולים לעזור לך לצלם צילומי מאקרו ונופים עם חדות מושלמת מלפנים ומאחור.

כיצד לערוך תמונות נוף להדפסה

טכניקות עריכה שיהפכו את צילומי הנוף שלך ליצירות אמנות.

טיפים לצילום נופים ימיים

טיפים מקצועיים שיסייעו לך לצלם נופים ימיים שידהימו את כולם.