צילום מאקרו

גלה את עולם הנסתר של החרקים

חשוף את חייהם הסודיים של היצורים הזעירים בעזרת עצותיו של צלם המאקרו פייר אנקה.
A close-up of a brown jumping spider.

"אם לומר את האמת, לפני שנכנסתי לצילום מאקרו, לא הייתי חובב גדול של חרקים," אומר הצלם הצרפתי פייר אנקה. "אבל כעת אני חושב שהם יצורים נפלאים, אם לוקחים את הזמן ועוקבים אחריהם מקרוב."

"בתחילת דרכי צילמתי נופים ודיוקנאות, אבל באחד הימים נתקלתי בסרטון וידאו של צלם אמריקני בשם תומס שאהאן, ושם קרה השינוי: פשוט התאהבתי בצילום מאקרו.

צילומי תקריב מדהימים עשויים להיראות כמשהו שרק צלמים מנוסים מאוד יכולים להפיק בעזרת הציוד היקר ביותר, אבל למעשה אפשר להגיע לתוצאות דומות גם בתקציבים נמוכים יותר. אפשר להתנסות במיקוד ממרחק קצר באמצעות עדשת הקיט עוד לפני שמשדרגים לעדשת מאקרו ייעודית.

1. צילום יצירתי מקרוב בעזרת עדשת קיט

גמל שלמה תלוי על עלה.

עבור צילום מאקרו, לא משנה כמה אתה קרוב לעצם המצולם, העיקר הוא רמת ההגדלה. "אם אתה רוצים לצלם תקריב אבל אין לך תקציב לעדשת מאקרו, תוכל לקחת את הזום הזה ולצלם כמה תמונות מעניינות באמת", אומר פייר. צולם במצלמת Canon EOS 90D עם עדשת EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM באורך מוקד 55 מ"מ, מהירות 1/3200 שנ', צמצם f/5.6 ורגישות ISO 640. Pierre Anquet ©

אף על פי שעדשת מאקרו מאפשרת להגיע להגדלות מרשימות ביותר, עדשת זום רגילה יכולה למקד במרחק קצר מספיק כדי לאפשר לך לצלם חרקים גדולים.

"לצילומים מסוג זה, בחרתי במין גמל שלמה הקרוי Empusa," מסביר פייר. "אורכו 3‏ עד 4 ס"מ, ו הצלחתי למלא את הפריים באמצעות עדשת Canon EF-S 18- 55mm f/4-5.6 IS STM. האתגר הגדול ביותר הוא להצליח להתקרב די הצורך לחרק כדי לצלם את התמונה – אני ממליץ להתעורר מוקדם בבוקר, בשעות המוקדמות החרקים פחות פעילים."

העדשות EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM ו-EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM כוללות אביזר תאורה טבעתי מובנה, המאפשר להשיג אפקטי תאורה מעניינים ויצירתיים שבעבר היו מנת חלקם של צלמים מקצועיים בלבד.

כשיטה חלופית לשימוש במיקוד אוטומטי, פייר מצליח להגיע להגדלה מרבית על ידי סיבוב טבעת הזום לאורך המוקד הגדול ביותר, מעבר למיקוד ידני וסיבוב טבעת המיקוד עד למרחק המיקוד המינימלי. לאחר מכן הוא מזיז את המצלמה בעדינות קדימה ולאחור עד שהנושא ממוקד.

פייר מעדיף לצלם ללא חצובה, אבל חצובה עשויה להיות שימושית כשמצלמים מאקרו, שכן כל תזוזה של המצלמה מורגשת מאוד. "חצובות הן גדולות מדי ומפריעות. עדשת 18-55 מ"מ מתאימה מאוד לצילום ללא חצובה, משום שהיא קטנה מאוד ומייצב התמונה ממש שימושי."

2. צילום בקנה מידה אחד-לאחד עם עדשת מאקרו

צילום תקריב של עכביש כתום-חום על ענף.

פייר השתמש בעדשת EF-S 60mm f/2.8 Macro USM כדי לצלם עכביש קופץ: "הוא היה יותר קטן מהגמל שלמה, אבל זה אפשר לי לכלול בצילום יותר פרטים מהסביבה." צולם ב-EOS 90D עם עדשת EF-S 60mm f/2.8 Macro USM במהירות 1/250 שנ', צמצם f/8 ורגישות ISO 500. Pierre Anquet ©

צילום תקריב של גמל שלמה תלוי על ענף.

פייר השתמש בהערמת פוקוס עבור כמה מהתמונות שלו. "המספר הגבוה ביותר של תמונות שצילמתי עבור הערמת פוקוס בודדת היה 28. גמל השלמה היה על ענף, ורציתי שכל החרק יהיה בפוקוס. על-ידי צילום של הרבה תמונות והזזת המצלמה, יכולתי להכניס את הראש, הרגליים והגוף לפוקוס". צולם במצלמת EOS 90D עם עדשת EF-S 60mm f/2.8 Macro USM במהירות 1/250 שנ', צמצם f/9 ורגישות ISO 200. Pierre Anquet ©

עדשה קומפקטית וחדה במיוחד כדוגמת ה- Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM יכולה להוות נקודת כניסה מצוינת לעולם המאקרו. היא מאפשרת הגדלה בגודל טבעי (‏×‎1) כאשר ממקדים אותה למרחק המינימלי האפשרי, והמשמעות היא שגודל הפרטים על חיישן המצלמה זהה לגודלם במציאות.

אחד הפרטים החשובים שצריך לזכור כשמצלמים מקרוב, הוא שעומק השדה דק במיוחד. שימוש במפתחי צמצם קטנים יותר, כגון f/11 ו-f/16, יגדיל את עומק השדה אך גם יקטין את כמות האור הנכנסת. וידרוש מהירויות תריס אטיות יותר, כך עלול לגרום טשטוש עקב תנועה של המצלמה או הנושא.

על מנת למנוע זאת, אפשר להגדיל את ה-ISO כדי לאפשר זמני חשיפה קצרים יותר. "במצלמת EOS 90D, אני יכול לעלות עד ISO2000 ללא שום בעיה. אבל חשוב להקפיד על חשיפה נכונה – אם תנסה להגדיל את החשיפה בזמן העריכה, תקבל כמות גדולה של רעש."

צילום תקריב של ראש תאו וטיפת מים תלויה עליו.

פייר ממליץ להשתמש במבזק Speedlite להגדלות של פי 3–5. "האור העיקרי עדיין מגיע מהשמש," הוא אומר, "אבל השימוש במבזק מוסיף קצת יותר להבלטה של נושא הצילום". צולם במצלמת Canon EOS 60D (שהוחלפה כעת בידי ה-Canon EOS 90D) עם עדשת Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo ומבזק Speedlite 430EX II במהירות 1/250 שנ', צמצם f/10 ורגישות ISO 400. Pierre Anquet ©

הערמת מיקוד היא טכניקה פופולרית שצלמי מאקרו משתמשים בה כדי להגדיל את עומק השדה. הדבר כולל צילום סדרה של תמונות זהות ושינוי ידני של מיקום המיקוד עבור כל תמונה. ניתן לשלב את אזורי המיקוד של כל תמונה בתוכנה כדי ליצור תמונה חדה יותר.

ה-Canon EOS 90D כוללת תכונה של תיחום מיקוד מובנה המאפשרת צילום אוטומטי עם עירוב תמונות מכמה מישורי מיקוד (focus stack)‏ Canon Digital Photo Professional . "זה קל כשאתה מנוסה," מסביר פייר. " אני בוחר מצב צילום של רצף מהיר, מכוון את המיקוד באופן ידני לחלק הקרוב ביותר של האובייקט ואז מזיז את המצלמה באטיות ומתקרב לחרק תוך ביצוע צילומים ברצף מהיר."

3. מעבר לגודל הטבעי עם עדשה ייעודית

צילום תקריב של עכביש קופץ על הקרקע.

עדשת Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo הייחודית מאפשרת לך לצלם נושאים בהגדלה של עד פי 5 בגודל טבעי. צולם במצלמת Canon EOS 90D עם עדשת Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo במהירות 1/250 שנ', צמצם f/9 ורגישות ISO 800. Pierre Anquet ©

צילום מאקרו של פני גמל שלמה.

עדשת MP-E 65 מ"מ היא מאוד רב-תכליתית, מתלהב פייר. "בהגדלה פי 1 אפשר למלא את הפריים בחרק גדול יותר, כמו פרפר או ציקדה, ואז אפשר לעבור להגדלה פי 5 ולצלם חרקים קטנים מאוד." צולם במצלמת Canon EOS 90D עם עדשת Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo במהירות 1/160 שנ', צמצם f/8 ורגישות ISO 2000. Pierre Anquet ©

כאשר עובדים עם ערכים גבוהים כמו ×5, חשוב להקפיד על מיקוד מדויק, שכן כל טעות תוגדל באותו שיעור. כדי להבטיח את רמת הדיוק בצילום חרקים, פייר עוקב אחר התמונה בצג האחורי הגדול של ה- Canon EOS 90D. "אני יכול לעשות זום ידני ולראות בדיוק על מה אני ממקד," הוא אומר. "תחילה, אני מסובב את טבעת העדשה כדי לקבוע את שיעור ההגדלה, ואז אני מתקרב לנושא. כשאני רואה בצג שהמיקוד ממש מושלם, אני מצלם."

אפשר להתנסות בצילום מאקרו בעזרת צילום חפצים בבית, אתדוגמת השטיח או צמח בעציץ על אדן החלון, לפני שעוברים לצילומים מפורטים של חרקים.


נכתב על-ידי מרקוס הוקינס

מוצרים קשורים

  • מצלמות ללא מראה

    EOS R

    מצלמת פורמט מלא (Full-Frame) ללא מראה, הפותחת הזדמנויות חדשות ויצירתיות בפני צלמי תמונות ויוצרי סרטים כאחד.
  • מצלמות ללא מראה

    EOS R6

    ה-EOS R6 היא כלי מופלא המאפשר הבעה יצירתית בדרכים חדשות ומרתקות, בלי קשר לנושא או לאופן הצילום.
  • עדשת מאקרו

    RF 100mm F2.8L Macro IS USM

    RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, עדשת מאקרו מקצועית מסדרה RF, היא העדשה המושלמת לצילום ללא חצובה של תמונות גדולות מהחיים בזום x1.4x ותמונות דיוקן, באיכות של עדשה מסדרה L.

מאמרים קשורים