יסודות הצילום

מדריך למתחילים לערימת מיקוד

גלה את התכונות במצלמות EOS R System שהופכות את ערימת המיקוד לפשוטה עם טיפים של צלם המאקרו מאט דוּג.
צבר מעובד במלואו של 100 פריימים המציג נוצת טווס בצילום תקריב, שצולמה על-ידי מאט דוּג במצלמת Canon EOS R10 בשימוש בפונקציית שילוב העומקים של תיחום המיקוד בתוך המצלמה.

ערימת מיקוד היא שיטת צילום שבה אתה מצלם מספר תמונות במרחקי מיקוד שונים במקצת ("תיחום") ולאחר מכן אתה מערבב או "עורם" אותם לתמונה בודדת כך שחלק יותר גדול מהנושא או מהסצנה יהיה במיקוד. באפשרותך לשלב את התמונות שלך באמצעות תוכנת עריכה, או באמצעות הכלים של ערימת מיקוד בתוך המצלמה במצלמות Canon.

כאשר אתה מצלם בקרבה רבה לנושא, בדרך כלל תשתמש במפתח צמצם רחב (מספר f נמוך) כדי להכניס כמה שיותר אור. עם זאת, דבר זה נותן עומק שדה צר מאוד, מה שאומר שחלק גדול מהנושא או מהסצנה לא יהיה במיקוד. ערימת מיקוד יכולה לפתוח עולם של יופי נסתר ופרטים מורכבים בצילום מאקרו, והיא גם אידיאלית עבור נופים כשאתה רוצה שסצנה תהיה חדה מלפנים ומאחור.

לצלם המאקרו המקצועי מאט דוּג יש מעל עשור של ניסיון בצילום עבור פרסומים בנושא טבע, והוא מומחה בערימת מיקוד באופן ידני. עם זאת, תכונות מתקדמות בתוך מצלמות EOS R System ללא מראה של Canon יכולות לעזור להשיג את אותה תוצאה מבלי לבצע עריכה כלל. השימוש בתכונות המובנות של תיחום המיקוד וערימת המיקוד של EOS R7 ושל EOS R10 של Canon מאפשר לקבל צילומי תקריב מהפנטים במינימום מאמץ.

הבחירה בערכת המאקרו הטובה ביותר למתחילים היא חשובה לערימת מיקוד, אבל צריך גם דרכים מעשיות להשתמש בה. במדריך זה, גלה כיצד מאט משתמש בערימת מיקוד לצילומי טבע מרהיבים – באופן ידני וגם בתוך המצלמה. עם כמה טיפים בנושא כיצד לצלם תמונות מאקרו ועם סדרת EOS R System העדכנית ביותר של Canon, תוכל גם אתה לצלם תמונות עוצמתיות וחדות.

תיחום מיקוד

צילום מסך המציג את תפריט תיחום המיקוד במצלמת Canon כאשר התכונה Focus bracketing (תיחום מיקוד) מופעלת.

הפעל את תיחום המיקוד מתפריט המצלמה שלך והגדר את מספר התמונות שיצולמו. ניתן להגדיל את ערך תוספת המיקוד כאשר הנושא נמצא רחוק יותר מהמצלמה או כאשר אתה עובד עם מפתחי צמצם צרים יותר. עבור נושאי מאקרו ומפתחי צמצם רחבים יותר, בחר תוספת מיקוד קטנה יותר.

הצלם מאט דוּג מתכופף מאחורי חצובה כדי לצלם גשר באמצעות תכונת תיחום המיקוד במצלמת Canon EOS R7.

"כדי להבטיח שסדרת התמונות שלך מיושרת בצורה מושלמת, עליך להשתמש בחצובה יציבה כדי למנוע את תזוזת המצלמה בין צילומים", מייעץ מאט. הוא מציע לצלם פחות תמונות עבור סצנות נוף מאשר עבור נושאי מאקרו זעירים.

ללא קשר לשיטה שבה אתה משתמש כדי לערום את התמונות שלך, השלב הראשון בתהליך הוא לצלם סדרה של תמונות בהגדרות מיקוד שונות כדי ללכוד את מלוא עומק השדה של הנושא שאתה מצלם. פעולה זו נקראת תיחום מיקוד, וכמעט לכל מצלמה של Canon EOS R System יש תכונה לביצוע התהליך באופן אוטומטי – צילום סדרת תמונות כך שמרחק המיקוד גדל בין צילום לצילום, שאותם תוכל לשלב לאחר מכן.

"תכונת התיחום פועלת מנקודת המיקוד הקרובה ביותר לנושא שלך", מסביר מאט. "היא משנה אוטומטית את מרחק המוקד מהעדשה, ומצלמת תמונה בכל הגדלה של המיקוד לפי מה שבחרת בתפריט, וכך למעשה מכווצת את הסצנה".

תמונה של גשר שהקטע הראשון שלו בלבד נמצא במיקוד. התמונה צולמה על-ידי מאט דוּג באמצעות תכונת תיחום המיקוד במצלמתCanon EOS R7.

צילום מתוך סדרת הצילומים עם תיחום המיקוד של מאט, כאשר המיקוד הוא רק על העוגן שבחזית. כדי להבטיח שערך מפתח הצמצם יישאר קבוע עבור כל פריים בסדרה, השתמש במצב עדיפות צמצם (Av) או במצב חשיפה ידנית. צולם במצלמת Canon EOS R7 עם עדשת Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM ב-1/400 שנ', f/5.6 ו-ISO 100. ‎© Matt Doogue

תצלום 'מוערם' שמורכב מסדרת תמונות שצולמו בהגדרות מיקוד שונות. התמונות מציגות את כל הסצנה במיקוד, והן צולמו על-ידי מאט דוּג במצלמת Canon EOS R7.

תצלום 'מוערם' שמורכב מסדרת תמונות שצולמו על-ידי מאט בהגדרות מיקוד שונות. התצלום מציג את כל הסצנה במיקוד. צולם במצלמת Canon EOS R7 עם עדשת Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM ב-1/400 שנ', f/5.6 ו-ISO 100. ‎© Matt Doogue

תצטרך לוודא שהעדשה שלך מוגדרת למצב מיקוד אוטומטי (AF) – עבור עדשות ללא מתג AF/MF, יש להגדיר את מצב AF בתפריט המצלמה. שימוש בעדשה רחבה פירושו שתוכל לחתוך לתמונה הסופית כדי להבטיח שכל הנושא יישאר בתוך המסגרת.

מאט גילה שתפריט תיחום המיקוד קל מאוד להגדרה ולשימוש. "ברגע שעשית כמה ערימות אתה מבין מה כל אפשרות עושה", הוא אומר.

כשתהיה מוכן, פשוט לחץ על כפתור הצילום כדי להתחיל לצלם. מונה בפינה העליונה של מסך ה-LCD מציין את מספר התמונות שנותרו.

ערמת מיקוד במצלמה

צילום מסך המציג את תפריט תיחום המיקוד במצלמת Canon כאשר התכונה Focus bracketing (תיחום מיקוד) מופעלת.

למצלמות כמו Canon EOS R7 ו-EOS R10 יש פונקציית שילוב עומקים בתפריט תיחום המיקוד שמאפשרת לך לשלב את התמונות שצולמו כקובץ JPEG יחיד, ולשמור על הפריימים הבודדים המקוריים.

צילום מסך המציג את תפריט תיחום המיקוד במצלמת Canon כאשר התכונה Depth composite (שילוב עומקים) מופעלת.

כאשר התכונה שילוב עומקים מופעלת, באפשרותך להשתמש בפונקציית Crop depth (חיתוך העומק) כדי לחתוך אוטומטית את התמונה.

Canon EOS R7 ו-EOS R10 מפשטות את התהליך גם על-ידי ערימת רצף התמונות באופן אוטומטי בתוך המצלמה, וכך מבטלות את הצורך בעבודת עיבוד במחשב. "היכולת לייצר תמונה מורכבת בתוך המצלמה משנה את כללי המשחק", אומר מאט. "התמונות הבודדות נשמרות לצד תמונה עם שילוב עומקים, כך שהתוצאה מופיעה מיד. עם זאת, מכיוון שהמצלמה שומרת על הפריימים הבודדים של הערימה, עדיין תוכל גם לעבד אותם בעצמך או להשתמש בהם בנפרד".

ערימה בתוך המצלמה זמינה בכל מצבי החשיפה ב-EOS R7. "אני מציע להשתמש במדריך (M), מכיוון שהוא נותן לך שליטה מלאה במצלמה ובסופו של דבר מסייע לקבוע כיצד תיראה התמונה הסופית", אומר מאט. "תצטרך מהירות תריס גבוהה יותר כדי למנוע רעידות של המצלמה בעת צילום ידני, שאותה ניתן להשיג על-ידי הגדרת ISO גבוה יותר ומפתח צמצם רחב יותר".

כדאי לעשות צילום מבחן, כדי לוודא שאתה מרוצה מההגדרות שקבעת, וחשוב גם לשמור על יציבות המצלמה. "אני כמעט תמיד משתמש בחצובה ובערימה בתוך המצלמה מכיוון שאני רוצה למזער את ההשפעה שלי על תנועת הפריימים", מסביר מאט. עם זאת, הדבר לא אידיאלי עבור נושאים חיים. "בתרחישים אלה, מהירות תריס מהירה יותר ו-ISO גבוה יותר עוזרים לגבור על כל תנועה לא מכוונת שביצע הצלם", הוא מוסיף. התכונה המובנית ייצוב תמונה של מצלמת EOS R7 מעניקה למאט חופש פעולה נוסף לצילום ידני.

צילום תקריב של אבקן פרח המורכב מ-100 פריימים שצולם במצלמת Canon EOS R10. הפריימים נערמו על-ידי השימוש בפונקציית שילוב העומקים של תיחום המיקוד בתוך המצלמה. הצילום צולם על-ידי מאט דוּג.

מאט לכד את אבקן הפרח הזה בעזרת תכונת הערימה בתוך מצלמת Canon EOS R10. הוא ממליץ לצלם יותר תמונות לעבודות מאקרו מאשר לנופים – תמונה זו מורכבת מ-100 פריימים. צולם במצלמת Canon EOS R10 עם עדשת Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM ב-1/80 שנ', f/4 ו-ISO 200. ‎© Matt Doogue

צבר מעובד במלואו של 150 תמונות המציגה גרגר זעיר של מלח, שצולמה במצלמת Canon EOS R7 עם עדשת Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM שיצר מאט דוּג.

תמונה מורכבת זו של גרגר מלח מורכבת מ-150 פריימים שעובדו באופן פנימי במצלמת EOS R7. "ככה נחסך כל כך הרבה זמן כיוון שלא צריך לשלב את התמונה בתוכנה של עיבוד סופי", אומר מאט. "אני לא יכול לדמיין כמה זמן היה לוקח לי לעבד צבר של 150 תמונות במחשב שלי". התמונה צולמה במצלמת Canon EOS R7 עם עדשת Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM ב-1/30 שנ', f/7.1 ו-ISO 320. ‎© Matt Doogue

מספר הפריימים שצריך לצלם תלוי בנושא, אבל עם ערימה בתוך המצלמה, מאט הצליח לשלב מאות פריימים עבור נושאים זעירים כמו גרגר מלח. "עבור ערימת נופים, באופן טבעי תשתמש במפתח צמצם צר יותר או בעומק שדה רחב יותר, כדי שלא תצטרך לצלם כל כך הרבה פריימים – במיוחד כשאתה לוכד אזורי מיקוד גדולים יותר בבת אחת", הוא מסביר. הוא גם מוסיף ששימוש בעומק שדה צר מדי בעבודת מאקרו בעת הערימה עלול להוביל לדיפרקציה – אפקט אופטי שמגביל את איכות התמונות – ולאובדן אור.

אם אין לך מצלמה עם פונקציית ערימה מובנית, תוכל לשלב את התמונות שלך באמצעות תוכנה כמו התוכנה החינמית Digital Photo Professional ‏(DPP) של Canon, שיש בה כלי ייעודי של Depth Compositing (שילוב עומקים). "DPP יישר וימזג את החלקים החדים ביותר של כל תמונה כדי ליצור תמונה סופית עם עומק שדה מורחב", אומר מאט.

Digital Photo Professional

ערימת מיקוד ב-DPP

ה-DPP של Canon ניתן להורדה בחינם לבעלי מצלמות EOS R System. כאן תוכל ללמוד כיצד להשתמש בו כדי ליצור תמונה עם שילוב עומקים.

ערימת מיקוד באופן ידני

למרות אימוץ הטכנולוגיה החסכונית בזמן במצלמות Canon EOS R7 ו-EOS R10, מאט מאמין שערימת מיקוד באופן ידני היא עדיין שימושית. "השיטה המסורתית של ערימת המיקוד היא הקשה ביותר, אך היא מאפשרת יותר מקום ליצירתיות והיא נגישה לכל אחד", הוא אומר. "היא מאפשרת גם חופש גדול יותר בבחירות התאורה מכיוון שחלק מהתכונות המובנות אינן פועלות עם יחידת פלאש".

אם מצלמת Canon שלך אינה כוללת תיחום מיקוד או ערימה בתוך המצלמה, תוכל לנסות ערימת מיקוד באופן ידני בקלות. "העקרונות זהים, אלא שהמשתמש צריך לצלם כל תמונה ואז לעבד אותם לתמונת ערימה מורכבת", מסביר מאט. חשיפה ידנית ומיקוד הם המפתח. "כבה את המיקוד האוטומטי (AF) והתמקד ידנית בנקודה הקרובה ביותר של הנושא שלך", הוא אומר. "השתמש במצב תצוגה חיה של המצלמה שלך כדי להגדיל את התצוגה של הנושא ולהבטיח מיקוד מדויק אם היא יכולה לעשות זאת".

בחירות תאורה

צילום תקריב של סלע שעליו מתקיימות צורות חיים שונות, כמו פטריות וטחב, שצולם במצלמת Canon EOS R10 על-ידי מאט דוּג.

כדי להדגים את יכולות הצילום בתאורה נמוכה והערימה בתוך המצלמה של EOS R10, מאט החליט לצלם סלע. "לרוב, בסלעים שוכנות צורות חיים רבות, כולל פטריות, טחב וחזזיות", הוא אומר. תמונה זו היא רק פריים בודד בתהליך. צולם במצלמת Canon EOS R10 עם עדשת Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM ב-1/100 שנ', f/5 ו-ISO 500. ‎© Matt Doogue

ערימה מעובדת במלואה של מספר תמונות של סלע שעליו פטריות וטחב. התמונות צולמו על-ידי מאט דוּג במצלמת Canon EOS R10 ועובדו בתוך המצלמה.

מאט הסתמך על אור טבעי בתמונת המאקרו המרהיבה הזו. "זו התוצאה של ערימה מלאה שעובדה באופן פנימי על-ידי מצלמת EOS R10", הוא אומר. צולם במצלמת Canon EOS R10 עם עדשת Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM ב-1/100 שנ', f/5 ו-ISO 500. ‎© Matt Doogue

התאורה חשובה בכל שיטה שבה תבחר להשתמש עבור ערימת המיקוד. אם אין מספיק תאורה, מהירות התריס עשויה להיות איטית מדי מכדי להקפיא את התנועה, אבל אם יש תאורה חזקה מדי, התוצאה עלולה להיות צורמת לעין. עבור מאט, "אור טבעי הוא נהדר בשמירה על הססגוניות והצבעים של הנושא, שלעיתים יכולים ללכת לאיבוד בגלל מקורות אור חיצוניים".

מאט מוסיף תאורה חיצונית אם אור היום אינו מספק. "אורות קבועים (LED) הם נגישים, קלים וניתן למקם אותם בכל מקום סביב הנושא שלך, מה שמוביל לזוויות דינמיות יותר", הוא אומר.

הגדרות הערימה של מאט לא משתנות בהרבה, והוא מתאים את מפתח הצמצם שלו לפי הגודל של הנושא, לפי כמה ערימות נדרשות ולפי ההגדלה. "ה-ISO שלי הוא בדרך כלל 320 בערך אם אני משתמש בפלאש, ומהירות התריס שלי היא 1/160 שניות בערך", הוא מציין.

תפריט תיחום המיקוד של Canon מבטל את הצורך בניחושים בעת צילום של מספר תמונות, והפונקציה המתקדמת לשילוב עומקים בתוך המצלמה במצלמות Canon EOS R10 ו-EOS R7 מפשטת את התהליך וחוסכת לך זמן על-ידי ביטול הצורך בעיבוד סופי, ומאפשרת לך להתמקד בהחלטות יצירתיות יותר כגון קומפוזיציה וחשיפה. מיקוד ידני הוא עדיין גישה מצוינת כאשר אתה צריך את מרב השליטה.

מאט מאמין שכל שיטה שבה אתה משתמש בערימת מיקוד גורמת למראה שגרתי לגמרי להיראות מופלא. "ערימת מיקוד הופכת את הרגיל ליוצא דופן", הוא אומר. מצילום מאקרו ועד לצילום נופים, כלי ערימת המיקוד הקלים לשימוש של Canon יאפשרו לך ללכוד תמונות מרהיבות וחדות במיוחד מלפנים ומאחור.


נכתב על-ידי לורן סקוט ואנדראה בוֹל

מוצרים קשורים

  • מצלמות ללא מראה

    EOS R7

    גלה את הטבע הפראי עם מצלמה שכוללת מהירות ואיכות תמונה יוצאות דופן בגוף APS-C נייד עם עיצוב עתידני.
  • מצלמות ללא מראה

    EOS R10

    בצע את הצעדים הבאים שלך בעולם הצילום ובווידאו עם מצלמה בעלת מערכת EOS R ללא מראה הבנויה סביב חיישן בגודל APS-C.
  • עדשת מאקרו

    RF 100mm F2.8L Macro IS USM

    RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, עדשת מאקרו מקצועית מסדרה RF, היא העדשה המושלמת לצילום ללא חצובה של תמונות גדולות מהחיים בזום x1.4x ותמונות דיוקן, באיכות של עדשה מסדרה L.

מאמרים קשורים