צילום נוף

שפר את היופי הייחודי של כל עונה

צלם הטיולים בנג'מין הגי מסביר כיצד לצלם ולערוך את התמונות שלך כדי להציג את החורף, האביב, הקיץ והסתיו במלוא תפארתם.
מבט על הדנובה לעבר גבעת גלרט בבודפשט, הונגריה, שצולם ממקום גבוה, עם גוון אדום-כתום חם.

כל עונה מספקת לצלמים תגמול רב, כאשר כל תקופה בשנה היא בעלת מערך ייחודי של צבעים, גוונים ומצבי רוח. הצלם ההונגרי בן השמונה עשרה, בנג'מין האגי, הפך לדמות מעוררת השראה לגבי יצירת תוכן עונתי עבור המדיה החברתית, והוא משתף את תמונות הטיולים, הנופים העירוניים והנופים שהוא עורך ומארגן במומחיות עם 40,000 העוקבים הנלהבים שלו ב-Instagram.

הנה העצות המובילות שלו לשיפור האווירה של כל עונה בשנה.

1. חשוב על התוצאה הסופית שאתה רוצה לקבל

אגם בראיס בדרום טירול, איטליה, משקיף על הדולומיטים ברקע. ניתן לראות בחזית מדרגות עץ ומספר סירות קטנות.

לתמונות הקיץ שלו, בנג'מין אוהב נופים הנהנים מאור שמש בהיר באור יום שלם, ומעדיף זאת על פני "שעת הזהב" שרבים אוהבים, מיד אחרי הזריחה או מיד לפני השקיעה. השמש הגבוהה בתמונה זו, שצולמה באגם בראיס בדרום טירול, איטליה, מייצרת צבעים עשירים ומלאי חיים בסצנה, החל מהסירות בחזית וכלה בהרי הדולומיטים ברקע. צולם במצלמת Canon EOS 700D (שהוחלפה כעת על ידי מצלמת Canon EOS 850D) עם עדשת Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM ב-10 מ"מ, 1/80 שניות, f/4.5 ו-ISO100. ‎© Benjamin Hegyi

סירות קטנות באגם בראיס בדרום טירול, איטליה. התמונה עברה עריכה כדי להגביר את עוצמת הצבעים.

בעת עריכת התמונה כדי להשתמש בה במדיה החברתית, בנג'מין ביצע שינויים קלים, כי הוא הרגיש שהקומפוזיציה הייתה מושלמת, עם המדרגות בחזית שמושכות את המבט אל הסירות, וטבעת ההרים ברקע שממסגרת את התמונה. עם זאת, הוא מסביר, "רציתי לגרום לאלמנטים השונים - סירות, מים, מדרגות, הרים - לבלוט, ולכן חיזקתי את הצבעים והגדלתי את ניגודיות האור." ‎© Benjamin Hegyi

"כשאני מצלם תמונות עונתיות," אומר בנג'מין, "אני חושב תמיד איך אני מתכוון לערוך אותן לאחר מכן, ולא חושב רק על 'השגת התמונה'. מבחינתי, יצירת מראה ותחושה ספציפיים קשורה לעריכה באותה מידה שהיא קשורה לצילום התמונה מלכתחילה. שני השלבים משלימים זה את זה."

בנג'מין מתכנן את התמונות שלו כך שישקפו את התחושה שיש לו בזמן הצילום. "אל תרגיש שאתה מוכרח לצלם את המציאות, אלא ליצור את הסצנה כפי שאתה רוצה שהיא תיראה בראשך," הוא אומר. "התמונה הופכת לשילוב של צילום וציור. אבל חשוב לא להגזים, אחרת התוצאה הסופית תיראה מזויפת ולא נאמנה למציאות.

"ההמלצה שלי היא לצלם תמיד במצב איכות RAW כי הוא מספק לך את החופש הרב ביותר לטפל בתמונות לאחר מכן," הוא מוסיף. "צילום במצב RAW פירושו שניתן להתאים תכונות כמו איזון לבן, בהירויות, אור חלש ופרשנות של צבעים. כל זה חלק מהדגשת האווירה העונתית."

בנג'מין משתמש במצלמה שקיבל כמתנה ליום הולדתו ה-13, Canon EOS 700D (שהוחלפה כעת על ידי Canon EOS 850D), עם שתי עדשות זום: ה-Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, עדשה בעלת זווית רחבה במיוחד שמושלמת לצילום פנורמי של נופים, ו-Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, שהיא רב-תכליתית במיוחד הודות לטווח הזום הגדול שלה. לדבריו תכולת התרמיל הזאת היא אידיאלית משום שגודל ומשקל הם גורמים חשובים עבור צלם טיולים.

ערכה קומפקטית וחסכונית במידה דומה זמינה במערכת ללא מראה במסגרת מלאה של הדור החדש של Canon - מערכת EOS R, כולל Canon EOS RP, עדשת Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ועדשת Canon RF 50mm F1.8 STM. ניתן גם להשתמש בטווח עדשות EF-S במצלמות מערכת EOS R דרך מתאם התושבת EF-EOS R.

2. חשוב על קומפוזיציה ותאורה

אגם קארזה בדרום טירול, איטליה, ביום קיץ בהיר, עם הרי הדולומיטים ברקע משתקפים במים הרוגעים של האגם.

סצנה זו צולמה באגם קארזה בדרום טירול, איטליה, ביום קיץ בהיר. הקומפוזיציה מושלמת, אבל השמים וההרים הבהירים ברקע היו בהירים הרבה יותר מההשתקפויות הכהות שלהם באגם. בנסיבות כאלה, בנג'מין מאזן בדרך כלל את החשיפה באמצעות תכונת צילום HDR של המצלמה שלו או באמצעות סגירת חשיפה - צילום תמונות נפרדות כאשר חלקים שונים בסצנה הם בעלי חשיפה טובה - ומיזוג התמונות לאחר מכן. צולם במצלמת Canon EOS 700D עם עדשת Canon EF-S‏ 10-18 מ"מ f/4.5-5.6 IS STM ב-10 מ"מ, 1/200 שניות, f/5.6 ו-ISO100. ‎© Benjamin Hegyi

שדה לבנדר עם עננים קטנים בשמים הכחולים למעלה שנראים כמו מתעקמים לעבר השמש העולה מאחורי שורת עצים בפסגת גבעה.

סצנת אביב באזורי הכפר ההונגריים. בנג'מין אומר שזה היה פשוט עניין של מזל שדפוס העננים יצר קו עדין שמושך את המבט לעבר השמש העולה, אבל שוב, הקומפוזיציה מושלמת. שדה הלבנדר עמד בצל והיה חשוך יחסית, אבל בתמונה היה טווח דינמי שהספיק לבנג'מין כדי להאיר את החזית ולהגביר את הצבעים כדי לשפר את אור האביב החד. צולם במצלמת Canon EOS 700D עם עדשת Canon EF-S‏ 10-18 מ"מ f/4.5-5.6 IS STM ב-10 מ"מ, 1/200 שניות, f/4.5 ו-ISO100. ‎© Benjamin Hegyi

עריכה היא חלק עיקרי מהתהליך שמבצע בנג'מין, אבל הוא מרגיש שחשוב לבצע קומפוזיציה של סצנות שמשקפות את העונה. "עץ מכוסה בשלג או כפור מדגיש מצב רוח חורפי," הוא אומר. "באביב, פרחים צבעוניים נמצאים במרכז. בסתיו אפשר להתמקד בגוון החום המוזהב העשיר של העלים הנושרים. קומפוזיציה מוקפדת יכולה לשפר את האווירה הטבעית של כל עונה.

"שעות שונות לאורך היום הן הטובות ביותר לצילום בתקופות שונות של השנה," בנג'מין מוסיף, ומדגיש שאיכות האור משתנה במידה רבה בין העונות. "במהלך החורף, כדאי לצלם מיד לפני הזריחה או מיד לאחר השקיעה. מקבלים גוון כחול נפלא ועגמומי בשלב זה של הדמדומים, שנקרא בדרך כלל 'השעה הכחולה'. אם מדובר לעומת זאת בסצנה מושלגת, כדאי לצלם באור יום לקבלת מראה חד וחגיגי.

"עבור צילומים בתקופת הקיץ, צלמי נוף רבים מעדיפים את תחילת היום או סוף היום, אבל אני מעדיף לצלם כשהשמש גבוהה יותר בשמים," הוא ממשיך. "זה עוזר להדגיש את הצבעים מלאי החיים של השדות הירוקים ואת החום הקיצי של הנוף.

"האביב הוא תקופה נפלאה של חיים חדשים ועבורי, מה שאמרתי נכון גם לאביב. מיד לאחר הזריחה זה זמן מצוין לצילום פרחים מלבלבים ועצים פורחים, אבל אור שמש חזק לאורך היום מתאים באותה מידה ולפעמים טוב יותר.

סתיו, הזמן הטוב ביותר לצילום הוא 'שעת הזהב', מיד לאחר הזריחה או לפני השקיעה," אומר בנג'מין. "השמש נמוכה בשמים ומייצרת את אותם צבעי סתיו נפלאים וחמים."

3. לכוד פרטים רבים ככל שניתן

מבט על הדנובה לעבר גבעת גלרט בבודפשט, הונגריה, שצולם ממקום גבוה.

בנג'מין צילם את המראה הזה מעל הדנובה בבודפשט, הונגריה, בשקיעה בסוף האביב. שימוש בחשיפה ארוכה אפשר ללכוד פרטים עשירים מהעצים שנמצאים בחזית ועד בנייני העיר באמצע הדרך, אשר מראה ה-HDR מעצים. הוא גם הגביר את צבעי הכתום כדי לשפר את האווירה העונתית של התמונה המוגמרת בראש הדף הזה. צולם במצלמת Canon EOS 700D עם עדשת Canon EF-S‏ 18-135 מ"מ f/3.5-5.6 IS STM ב-18 מ"מ, 2 שניות, f/9 ו-ISO100. ‎© Benjamin Hegyi

ברבור לבן שוחה באגם כחול בחורף. על חופי האגם, מתרומם לעבר ההרים, נמצא כפר ציורי הטובל בשלג.

סצנה חורפית בהאלשטאט, אוסטריה. למרות האור החלש וכיסי הערפל, בנג'מין הצליח ללכוד פרטים רבים בבניינים על צלע הגבעה, אשר הדגיש בהמשך באמצעות הגדלת הניגודיות. הוא גם הגביר את הכחול בתמונה כדי לשפר את מצב הרוח החורפי. צולם במצלמת Canon EOS 700D עם עדשת Canon EF-S‏ 18-135 מ"מ f/3.5-5.6 IS STM ב-18 מ"מ, 1/200 שניות, f/5.6 ו-ISO100. ‎© Benjamin Hegyi

במצלמות Canon רבות קיים מצב סצנת נוף, אבל בנג'מין מעדיף לשלוט באופן מלא בהגדרות המצלמה. "אני משתמש תמיד במצב הצילום הידני כדי שאוכל לכוונן בקלות גם את הצמצם וגם את מהירות התריס כדי לקבל את החשיפה המדויקת שאני רוצה." אם אתה מצלם עם מצלמת מערכת EOS R, הדמיית חשיפה מאפשר להציג בתצוגה מקדימה את האופן שבו שינויים בהגדרות החשיפה ישפיעו על התמונה, הן בעינית והן במסך האחורי. עם DSLR, אפשרות זו פועלת כשאתה משתמש במסך האחורי במצב תצוגה חיה.

למצלמות Canon רבות יש מצבי צילום של HDR (טווח דינמי גבוה), שנפלאים לשמירה על פרטים בבהירויות ולהגברת צללים. זה מעניק חשיפה מאוזנת יותר עבור סצנות בעלות ניגודיות גבוהה.

"במצלמה שלי יש מצב בקרת HDR לצילום סצנה עם תאורה אחורית," אומר בנג'מין. "בכל תמונה שאתה מצלם, המצלמה לוכדת שלוש תמונות נפרדות עם תיחום של דרגות חשיפה, המתמזגות אחר כך יחד לתמונת HDR." אם במצלמה שלך אין מצב HDR, אתה עדיין יכול לצלם כמה תמונות בחשיפות שונות מעט, ולמזג אותן יחד בשלב העריכה. תוכנת Digital Photo Professional (DPP) של Canon היא בעלת כלי HDR מובנה כדי להפוך את זה לפשוט. השתמש בחצובה כדי לוודא שאין תזוזה של המצלמה בין חשיפות רצופות.

כשאתה מצלם בלילה או בתאורה חלשה, בנג'מין ממליץ להשתמש בחשיפות ארוכות כדי ללכוד פרטים רבים ככל שניתן, "אפילו מה שלא ניתן לראות בעיניים." הגדרת הנורה של המצלמה שלך מאפשר חשיפות ארוכות יותר מ-30 שניות, אבל יהיה עליך להתנסות כדי להחליט מה אורך החשיפה שמייצרת את ההשפעה הרצויה. סקור את התוצאות במסך ה-LCD האחורי וצלם מחדש את התמונה במידת הצורך. השתמש בחצובה כדי למנוע תמונה מטושטשת.

4. ערוך כדי לשפר אווירה עונתית

גבעות ליד אגם בלד בסלובניה העטוף בערפילים בזריחה. עלים גדולים בחזית שתלויים בתוך הסצנה.

תמונת סתיו זו מלאה באווירה שמימית, עם עלים מוזהבים על רקע ערפילים שעולים מאגם בלד בסלובניה, בקרני השמש העולה הראשונות. בנג'מין אומר שהעלים בחזית מעניקים מסגרת לסצנה, עוזרים להוסיף עומק ומספקים תחושה עונתית יותר. צולם במצלמת Canon EOS 700D עם עדשת Canon EF-S‏ 18-135 מ"מ f/3.5-5.6 IS STM ב-27 מ"מ, 1/125 שניות, f/9 ו-ISO100. ‎© Benjamin Hegyi

גבעות ליד אגם בלד בסלובניה העטוף בערפילים בזריחה. העלים בחזית והגבעות המרוחקות צהובים יותר, ומי האגם כחולים יותר.

בנג'מין החליט שהגבעות ובפרט העלים בחזית נראו ירוקים מדי, ולכן הוא הפך את גווני הירוק לצהבהבים-כתמתמים כדי להדגיש את האווירה הסתווית. "הוספתי גם כחול למים ומעט אור לערפל כדי לגרום לו לבלוט," הוא אומר. ‎© Benjamin Hegyi

גם כאשר לא צילם ב-HDR, הסגנון האישי של בנג'מין הוא הוספת הצבעים החיים והניגודיות המוגברת הקשורות למראה הזה. עם זאת, חשוב באותה מידה עבור התמונות העונתיות שלו זה כוונון האיזון הלבן והחשיפה של כל תמונה כדי להדגיש את האיכות של מאפיין האור של כל עונה שונה.

ניתן לבצע את הכוונונים הראשוניים הללו באמצעות תוכנת Digital Photo Professional (DPP) החינמית של Canon שנועדה לעיבוד ועריכה של תמונות RAW ממצלמות Canon. היא כוללת מגוון סגנונות תמונה כדי להעניק לתמונות שלך מראה ותחושה רצויים במהירות, ממש כאילו החלת זאת דרך המצלמה. סגנונות אלה כוללים 'נוף', שמשפר את החדות ומגביר את הגוונים והרוויה כדי להשיג גווני כחול וירוק עמוקים ומלאי חיים של שמים ועלווה. לאחר שכל הכוונונים הוחלו כ'סגנון תמונה' על קובץ RAW, ניתן לבצע כוונון עדין שלהם, להסיר אותם או להחליף אותם בסגנון תמונה אחר. סגנונות נוספים הזמינים כהורדה בחינם הכוללים את 'נוסטלגיה', 'ברור', 'דמדומים', 'אמרלד' ו'גווני סתיו', הם אידיאליים להענקת אווירה עונתית שונה לתמונות במהירות.

כלי כוונון הצבעים העוצמתיים של DPP מאפשרים לשנות את הגוון, הרוויה והבהירות של טווחי צבעים ספציפיים, כדי לשפר את גווני הכחול של סצנת חורף או את הגוונים החמים של תמונת קיץ, לדוגמה. בנג'מין משתמש לעתים קרובות בשכבות כוונון ב-Adobe Photoshop לקבלת אפקטים דומים. "עבור תמונות חורף, אני מדגיש את גווני הכחול על ידי הוספת שכבה ריקה המוגדרת ל'מצב שילוב שכבה' וצביעה מעל אזורים בעזרת מברשת כחולה רכה, באמצעות אטימות נמוכה," הוא מסביר. "עבור תמונות סתיו, ניתן להוסיף הדגשות ואווירה לסצנה על ידי צביעה מעל אזורים עם גווני צהוב וכתום.

"עבור שינוי ניגודיות ובהירות, אני משתמש תמיד בשכבות כוונון," הוא מוסיף, "משום שניתן להשתמש במסיכות שכבה כדי להשפיע רק על אזורים ספציפיים בתמונה." זה אידיאלי כשהוא מרוצה מרוב התמונה, אבל מרגיש שהיבטים מסוימים דורשים הדגשה קלה נוספת כדי להעביר את מצב הרוח.

5. תן לתמונות שלך לדבר בשמך במדיה החברתית

ערפל ממלא את העמקים בין ההרים המכוסים עצים בזריחה.

בנסיעת הצילום שלו לסלובניה, בנג'מין התעורר ב-4 לפנות בוקר כדי להצליח לצלם את הזריחה הסתווית מעל ההרים המכוסים בערפל, אבל הוא הרגיש שהתמונה לא העבירה את התחושה של הסצנה כפי שהוא חווה אותה. צולם במצלמת Canon EOS 700D עם עדשת Canon EF-S‏ 18-135 מ"מ f/3.5-5.6 IS STM ב-135 מ"מ, 1/500 שניות, f/5.6 ו-ISO100. ‎© Benjamin Hegyi

ערפל ממלא את העמקים בין ההרים המכוסים עצים. הניגודיות שופרה ונוסף גוון חם כדי להעצים את התחושה הסתווית.

בנג'מין הגביר את הניגודיות כדי להדגיש פרטים כמו הבתים על הגבעות שנמצאים באמצע הדרך, תוך הדגשת קנה המידה של הסצנה, ושיפר את הצבע הסתווי כדי להעצים את האווירה העונתית. לדבריו, העוקבים שלו במדיה החברתית מעריכים את הייצוג החזק והישיר של העונה. ‎© Benjamin Hegyi

כשאתה משתף את התמונות שלך במדיה החברתית, אתה מתחרה על תשומת הלב עם מיליוני תמונות אחרות. בנג'מין מרגיש שחשוב לפתח סגנון משלך, כדי שיאפשר לך להתבלט.

"בתחילה ניסיתי לחקות את הסגנון של צלמים אחרים, אבל אני אוהב לחשוב שפיתחתי סגנון ייחודי משלי," הוא מסביר. "זה היה הבסיס שעליו בניתי את הנוכחות שלי ב-Instagram. אנשים אוהבים לראות תמונות שמשקפות את מה שהם אוהבים לגבי כל עונה ואת השתנות הטבע מסביבם, בזמן המתאים. התוכן העונתי שאני מפרסם מצליח משום שאנשים מחפשים את התמונות שלי ומשתפים אותם עם רבים אחרים בכל העולם.

"אני נמצא עכשיו בשלב שבו, ביחד עם סוכנויות לצילום נוף וטיולים שאוהבות להשתמש בתמונות שלי, אני מגיע למיליון משתמשים. אני חושב שהטריק הוא לא לקדם את עצמך, אלא להניח לתמונות שלך לקדם אותך."



נכתב על ידי מת'יו ריצ'ארדס



*Adobe‏, Lightroom ו-Photoshop הם סימנים מסחריים רשומים או סימנים מסחריים של Adobe בארצות הברית ו/או במדינות אחרות.

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים