הפשטת הדמות האנושית קיבלה צורות רבות במהלך ההיסטוריה של האמנות, מהצורות הקוביסטיות של פיקאסו ועד לפסלים של הנרי מור. בצילום, יכול דיוקן מופשט להראות לנו מציאות שונה מהפנים והגופים היומיומיים שכולנו רגילים לראות. אין חוקים, ואין צורך בחדות או בדיוק. במקום ללכוד ייצוג מדויק של הנושאים שלנו, נוכל להעביר דרך התמונות שלנו מושגים ורגשות. זה גם מבחן נהדר לכישורי המצלמה שלנו והזדמנות להתנסות ומשחק אינסופיים.
הפגן יצירתיות: איך לצלם דיוקנאות מופשטים
1. משחקי צללים
מדוע לא ליצור דפוסים מעניינים של אור וצל על פני הנושא שלך? כל מה שנדרש לך הוא חפץ עם רווחים או חורים שיאפשרו לאור לחדור פנימה. סוגים אלה של חוסמי אור נקראים באנגלית 'gobos' (קיצור של go-betweens, או מתווכים). בוודאי תוכל למצוא מגוון של פריטים ברחבי הבית שיכולים להתאים. שמיכות הארוגות שלא בצפיפות, כיסויי רדיאטור, תריסי חלונות מפוספסים, מסננות או אפילו ענפי עץ או שולחנות גינה ממתכת - כל אלה יכולים להתאים. כאן, השתמשנו בתבנית עם דפוס מנדלה עגול. כמובן, תוכל גם ליצור gobos מותאמים אישית משלך עם גיליון בריסטול וסכין מלאכה.
המפתח ליצירת צללים מוגדרים היטב עם ה-gobo שלך הוא להשתמש במקור אור בעל קצוות קשיחים. אור שמש ישיר הוא אידיאלי, אבל תוכל גם להשתמש בפנס, נורה חשופה או במבזק Speedlite. ככל שמקור האור קטן יותר, הצללים יהיו חדים וברורים יותר. הבא את ה-gobo קרוב לפנים ככל שניתן, ואם הנך משתמש באור מלאכותי, הרחק את המקור וכבה את כל שאר האורות. מה שיפה בדיוקנאות מופשטים, הוא שאינך זקוק בהכרח לערכה ברמה מקצועית כדי לצלם תמונות איכותיות. מצלמת DSLR ידידותית למתחילים כמו Canon EOS 850D עם עדשת ערכה או עדשת דיוקן תהיה אידיאלית. לגבי הגדרות המצלמה, השתמש במצב עדיפות צמצם (Av) ונסה להוסיף עצירה או שתיים של פיצוי חשיפה שלילי כדי שהצללים ייצאו יפים ועמוקים.
2. לכידת השתקפויות סוריאליסטיות
מראות יכולות לעורר רגשות עזים לגבי העצמי והזהות, כך שהן אביזר אידיאלי לשילוב בדיוקנאות מופשטים. בעת עבודה עם מראות, האתגר הוא מציאת הזוויות הנכונות ומיקום הנושא בתוך ההשתקפות. עליך גם לבחור בין התמקדות בדמות המשתקפת או במראה עצמה, שכן השתיים יהיו במישורי מיקוד שונים. אם אתה מעוניין ששתיהן יהיו חדות, נסה להשתמש במפתח צמצם צר כגון f/16, שכן הדבר יאפשר לך להרחיב את עומק השדה שלך.
השימוש במראה מאפשר לך לצלם שורה ארוכה של תמונות מופשטות, להתנסות בדיוקנאות עצמיים וליצור זוויות. אם יש לך מראת יד קטנה, תוכל לגרום לנושא שלך להחזיק אותה קרוב לפנים, ליצירת דיוקן סוריאליסטי, או שתוכל להשתמש ביותר ממראה גדולה אחת כדי ליצור את אפקט האינסוף של תמונה שאינה נגמרת.
3. ציור פנים באור
בעוד אנו חווים את המציאות מרגע לרגע, המצלמה מסוגלת לתפוס מרווחי זמן שונים, יחדיו בתמונה אחת. חשיפה ארוכה מאפשרת לנו למתוח את מהירות התריס שלנו עד לקבלת מיני אפקטים מופשטים, ואחד המרתקים ביותר הוא ציור אור.
על ידי הזזת מקור אור כגון פנס צבעוני בתוך הסצנה במהלך חשיפה של מספר שניות, תוכל ליצור שובלי אור מדהימים. כדי ליצור דיוקנאות צבועים באור, עליך לצלם בחדר אפל (הוא לא חייב להיות חשוך לחלוטין), לבקש מהנושא שלך להישאר דומם ככל האפשר, ולהציב את המצלמה שלך על חצובה. הגדרות החשיפה הנכונות יהיו תלויות בחוזק הפנסים ואורות הסביבה, אבל מקום טוב להתחיל ממנו הוא במצב ידני (M) עם מהירות תריס של 13 שניות, צמצם של f/16 ו-ISO100. לחץ על התריס ואז התחל לנופף את הפנס או מקורות אור אחרים סביב הנושא שלך בקווים חלקים וזורמים כדי לצייר באור. נסה לצייר גם לפני ומאחורי הנושא שלך כדי להוסיף לאפקט עומק, ונסה להאיר עם הפנס שלך לעבר הפנים שלו כדי להאיר גם אותם – זכור לעשות זאת מהצד כדי שלא תילכד בעצמך בתמונה הסופית.
4. צילום דרך זכוכית
משטחים שקופים אידיאליים לדיוקן מופשט. זכוכית חלבית, משי דק או כל משטח חצי אטום אחר הממוקם בין הנושא למצלמה יסתיר את הפרטים אך ישאיר את הרושם של הפנים, וכתוצאה מכך יתקבלו דיוקנאות בעלי יופי שמיימי. נסה למקם את הנושא שלך בצדו האחד של חלון, כשהוא מביט החוצה לכיוון האור, ואז לצלם מצדה השני של הזכוכית. התנסה עם נקודת המיקוד – נסה להתמקד גם על פני השטח כך שהפנים מאחור יהיו מטושטשים. ריסוס מים על הזכוכית יכול ליצור אווירה נוגה יפהפייה, במיוחד בעת צילום ביום מעונן.
5. יצירת חשיפות מרובות
מצב חשיפות מרובות במצלמת Canon שלך מאפשר לך לצרף שתי תמונות או יותר יחדיו כדי ליצור תמונות קונספטואליות ואפקטים מופשטים. האפקט מקבל השראה מטכניקה ישנה של מצלמות הקולנוע שבה אותה מסגרת של הסרט נחשפת פעמיים. אולם עם מצלמת Canon כמו EOS R6 תוכל לקחת את הדברים לרמה אחרת. לאחר בחירת מספר החשיפות בתפריט המצלמה, אנו מצלמים את התמונה הראשונה שלנו, ולאחר מכן, כשאנו מביימים את השנייה, נוכל לראות גם את המסגרת הקודמת כשהיא מופיעה מעל התצוגה החיה, מה שעוזר לנו למסגר אותן כך שיעבדו בהרמוניה. תוכל להשיג אפקט זה גם בעיבוד המשלים באמצעות Canon Digital Photo Professional (DPP).
בעת צילום דיוקנאות בחשיפה כפולה, נסה למסגר את הנושא שלך בפרופיל, כשהצללית שלו מופיעה על רקע בהיר כגון שמיים או חלון. לאחר מכן, כשתתכונן לצילום המסגרת השנייה שלך היא תתאים לקו המתאר המודגש של הראש. לגבי המסגרת השנייה (או השלישית, הרביעית או החמישית), הבחירות היצירתיות הן אינסופיות. תוכל לבחור נוף עירוני או סצנת טבע, לבחור אובייקט שקרוב ללבו של הנושא, ללכוד חיה או אפילו לשלב אדם נוסף.
בפעם הבאה שתרצה לצלם דיוקן, חשוב על זה בצורה חדשה והביע את עצמך בעזרת כל אחד מהטיפים הללו או כולם.
נכתב על ידי ג'יימס פיטרסון
מוצרים קשורים
-
EOS R6
ה-EOS R6 היא כלי מופלא המאפשר הבעה יצירתית בדרכים חדשות ומרתקות, בלי קשר לנושא או לאופן הצילום. -
EOS 850D
בשבילך זה הצעד הבא בשליטה יצירתית ויכולת לצלם תמונות בפירוט מדהים וסרטוני 4K מהממים, בעזרת מצלמת DSLR קלה ומחוברת שנותנת השראה ומתגמלת את המשתמש. -
RF 50mm F1.8 STM
עדשת RF 50 מ"מ קומפקטית, בעלת אורך מוקד קבוע, שקטה וקלת משקל, עם מפתח צמצם רחב f/1.8. עדשה זו היא העדשה המושלמת למימוש החזון היצירתי שלך. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
העדשה היומיומית האידאלית לחובבי מצלמות פורמט מלא (Full Frame) ללא מראה. קלה לשימוש – ה-RF 24-105mm F4-7.1 IS STM היא עדשה קלילה, קומפקטית ובת-לוויה נאמנה שתיקח את הצילום שלך לרמה אחרת. -
RF 85mm F2 MACRO IS STM
ה-RF 85mm F2 MACRO IS STM היא עדשה רב-תכליתית. היא מצטיינת בצילומי תקריב עם דחיסת טלפוטו קלה וכוללת מייצב תמונה התומך ב-5 מפתחי צמצם בגוף קומפקטי וקל משקל.