צילומי דיוקנאות ברחובות לא ממש זהים לצילומי רחוב. יש לשני הסגנונות הרבה מן המשותף: שניהם כרוכים בצילום אנשים זרים במקום שאינו סטודיו צילומים מקצועי. אבל בשעה שצילומי רחוב מתבצעים בסתר, לפעמים ללא ידיעת נושאי הצילום, בצילומי דיוקנאות ברחובות, כפי שמסביר צלם אורח החיים והדיוקנאות ג'וליאן לאב, "נושאי הצילום מאוד מודעים לסיטואציה.
"דיברת איתם, יכול להיות שאפילו ביימת אותם," הוא ממשיך. "זה יותר אינטראקטיבי – שיתוף פעולה, לא רק צפייה מהצד." לאחרונה לקחת ג'וליאן את מצלמת Canon EOS RP למסע ברחובות עיר מגוריו, באת', אשר בבריטניה, לצילום דיוקנאות ברחובות. כאן הוא משתף שמונה טיפים לצילום תמונות מרשימות.
איך לצלם דיוקנאות ברחובות: טיפים ממומחה
1. לזהות נושאי צילום פוטנציאליים
"המילה 'רחוב' יכולה להטעות מעט," אומר ג'וליאן, כי נושאי הצילום לא בהכרח הולכים במורד הרחוב. "אלה בדרך כלל האנשים שהכי קשה לבקש מהם להצטלם, כי הם ממהרים בדרך לאנשהו." במקום זאת, ג'וליאן ממליץ לחפש אנשים שלא ממהרים לשום מקום, ושייתכן שישמחו להקדיש לך חמש דקות מזמנם. בייחוד, הוא ממליץ לחפש נושאי צילום פוטנציאליים במקומות שבהם אנשים ממתינים בדרך כלל – תחנות אוטובוס, מסופי מוניות או תחנות רכבת.
"גם לקוחות בחנויות הם נושאי צילום פוטנציאליים טובים, משום שהם בדרך כלל נמצאים כבר בסביבה מעניינת," הוא מוסיף. "אבל לא כדאי ללכת בשבת בבוקר כשהמקום הומה אנשים." כשאתה בוחר נושא צילום, חשוב איך תוכל לשלב בתמונה את הסביבה שהוא נמצא בה כדי לספר משהו עליו. הפרחים בצבעים העזים, לדוגמה, מספקים רקע מושלם לתמונה שג'וליאן צילם, של מוכרת הפרחים מרשה ווד (Marcia Wood, בתמונה העליונה), שעברה לבאת' מלונדון עם בעלה, מנתח עצים, לפני כארבע שנים. ""הייתה לה אישיות חברותית והיא מאוד שמחה להצטלם," אומר ג'וליאן.
2. ליזום שיחה
צילום דיוקנאות ברחובות כרוך באינטראקציה עם נושאי הצילום, לכן הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לפצוח בשיחה. "אני מציג את עצמי כצלם ומסביר למה אני מעוניין לצלם אותם," אומר ג'וליאן. "זה יכול להיות פריט לבוש מעניין שלהם, אולי יש להם מראה מעניין או שהם פשוט נמצאים במיקום מעניין. זה גם יכול להיות פשוט כי האור ממש נחמד." ייתכן שאנשים מסוימים לא רואים את עצמם כמו שאתה רואה אותם, לכן לא צריך לפחד להציע קצת עידוד ולהסביר לנושאי הצילום הפוטנציאליים מה בהם מעניין אותך, כצלם.
3. לפשט את הקומפוזיציה
לדברי ג'וליאן, אמנות הקומפוזיציה מבוססת על פישוט של מה שנמצא בפריים. וזה נכון במיוחד, הוא אומר, "כשנמצאים בעולם האמיתי, בסביבות שאי אפשר לשלוט בהן." במקומות ציבוריים, יכול להיות עומס ויזואלי כבד, צבעים בהירים או שילובים של אור וחושך. "אתה רוצה למזער את הדברים האלה כדי לקבל קומפוזיציה קצת יותר גרפית, ואתה רוצה לקבל ניגודיות טובה בין נושאי הצילום והרקע. אפשר לחפש רקע פשוט וחלק, או להעמיד נושאי צילום בהירים על רקע כהה, או להפך. זה גם יכול להיות ניגוד צבעים, למשל בגד ירוק על רקע אדום. העיקר לנסות לגרום לנושאי הצילום לבלוט."
4. לא לחשוש לביים
לדברי ג'וליאן, צילומי דיוקנאות ברחובות תלויים באינטראקציה, לכן לא צריך להתבייש מנושאי הצילום לזוז, במקרה הצורך. "האור עשוי להיות טוב יותר אם מצלמים אותם בצל, או שתמונה יכולה לצאת טובה יותר אם נותנים להם כמה טיפים על תנוחות הצילום," אומר ג'וליאן. הוא גילה שהמסך האחורי במצלמת Canon EOS RP עוזר עם ההיבט הזה בצילומי דיוקנאות ברחובות. "אתה מתקשר יותר עם נושאי הצילום, ולא מסתתר מאחורי המצלמה," הוא אומר.
גם הפונקציה של זיהוי פנים ומעקב מיקוד אוטומטי במצלמת Canon EOS RP מאוד מועילה. "זו טכנולוגיה מצוינת, שגם היא מאפשרת להקדיש יותר זמן לתקשורת עם נושאי הצילום ולבחירת קומפוזיציה, ללא צורך לחשוש לגבי המיקוד. בכל תמונה המיקוד בפנים של נושאי הצילום היה מושלם, גם אם הם היו קטנים יחסית בפריים."
5. לגוון בעדשות
בסשן צילומי הדיוקנאות ברחובות האחרון שלו, ג'וליאן צילם אנשים גם בפנים ובגם בחוץ באמצעות שלוש עדשות שונות: Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, Canon RF 50mm F1.8 STM ו-Canon RF 85mm F2 Macro IS STM. "עבור הצילומים בתוך מבנים סגורים, השתמשתי בעיקר בעדשות של 35 מ"מ ושל 50 מ"מ, ועבור הצילומים בחוץ, בעיקר בעדשות של 50 מ"מ ושל 85 מ"מ. ההחלטות שלי מתבססות על כמות הרקע שאני מעוניין לכלול בתמונה. בתוך מבנים, אתה נמצא קרוב יותר לנושאי הצילום משום שאין הרבה מקום, ואתה רוצה להראות יותר מהסביבה הטבעית שלהם, לכן עדשה של 35 מ"מ מועילה במקרה הזה. בחוץ, הרקע עמוס יותר ופחות ניתן לשליטה, לכן עדשה ארוכה עוזרת לבודד את נושאי הצילום ולמקד את התמונה בהם."
מצלמת Canon EOS RP והעדשות שבהן ג'וליאן מעדיף להשתמש מאופיינות במשקל נמוך, לכן הן אידיאליות לצילום דיוקנאות תוך כדי תנועה, בלי להכביד על הצלם. מצלמת EOS RP גם מגיעה מצוידת בתכונה של מעקב מיקוד אוטומטי אחרי עיניים, טכנולוגיית Dual Pixel CMOS AF זו עוזרת לשמור על עיניהם של נושאי הצילום במיקוד חד במיוחד, ומבטיחה איכות תמונה חדה בצילומי דיוקנאות.
6. להפיק את המיטב מהאור
בצילומי דיוקנאות ברחובות, ג'וליאן משתמש רק באור הטבעי שזמין. "כשאני מצלם במקומות סגורים, כמו חנויות, למשל, אני מבקש מהם לכבות את התאורה המלאכותית. מקומות עבודה מוארים בדרך כלל בנורות ארוכות או באלומות אור, שאינן מחמיאות ושקשה לעבוד איתן, לכן חלק מתהליך החיפוש של מיקום טוב לצילום הוא לחפש נקודה עם חלונות גדולים," הוא אומר.
"אם מצלמים בחוץ, כדאי לצלם בשעה מוקדמת או בשעה מאוחרת ביום, כשהשמש נמוכה בשמיים," הוא מוסיף. "הרבה פעמים צלמים פחות מנוסים חושבים שצריך אור שמש חזק כדי לצלם תמונות טובות. עבור דיוקנאות, זה ממש לא נכון. ביום ערפילי, העננים משמשים כמו אביזר סופטבוקס ענק ומפזרים את האור בצורה הרבה יותר מחמיאה."
7. לתעד רגעים טבעיים
בצילומי דיוקנאות ברחובות, אתה לא רודף אחרי צילומי אקשן או "רגעים מכוננים", אבל יכול להועיל לבנות נרטיב על-ידי הצגה של נושאי הצילום עוסקים במשהו שרלוונטי להם, כמו מדפיסה ליד מכונת דפוס. "באופן כללי, נושאי הצילום והרקע לא זזים, ואני לא נדרש להגיב במהירות להרבה שינויים, לכן אני נוטה להשתמש במצב ידני (M)," אומר ג'וליאן. "אם משתמשים במצב עדיפות למפתח צמצם (Av), בכל פעם שמשנים מעט את הפריים, החשיפה משתנה משום שהמצלמה מחשבת אותה מחדש. על פי רוב יש משהו בהיר ברקע או בחזית של הצילום, ואני רק רוצה להדגיש את זה."
8. לשמור על קשר
בדרך כלל ג'וליאן נושא איתו חמישה תדפיסים קטנים מתיק העבודות שלו כדי להראות לנושאי צילום פוטנציאליים, כמו גם מדפסת תמונות להדפסה מיידית, שמאפשרת לו להעניק להם תמונה בזמן אמת. "כך נוצרת יותר אווירה של עסקה," הוא אומר. מדפסת ניידת כמו Canon Zoemini או Canon SELPHY Square QX10 תהיה אידיאלית למטרה זו. הרבה פעמים אנשים מבקשים עותק של הצילום, אולי עבור הפרופיל שלהם במדיה החברתית או כדי להדפיס ולהציג אותו לראווה, לכן ג'וליאן לוקח איתו גם כרטיסי ביקור. "כך אתה לא צריך לשרבט את כתובת האימייל שלך 25 פעמים ביום," הוא מוסיף.
אף על פי שהוא תמיד מבקש אישור לפני צילום דיוקנאות ברחובות, ג'וליאן משתמש בטופס אישור לדוגמנות רק אם הוא מצלם תמונות למטרות מסחריות. "לא צריך טופס אישור לדוגמנות למטרות תיעודיות, שבמסגרתן אתה פשוט מציג אנשים כמו שהם, מבלי לשייך אותם למוצר, שירות או מותג. אני מסביר איזה שימוש ייעשה בתמונה, ומקבל מהם הסכמה בעל-פה," הוא אומר.
האתגר הכרוך בז'אנר זה של תמונות הוא בדיוק מה שהופך אותו למלהיב: הוא לא צפוי. אבל, אף על פי שיש הרבה היבטים מחוץ לשליטתך, עם מעט מחשבה, ניסיון וביטחון, אפשר לעבוד בצורה יצירתית עם מה שכן נמצא לפניך – נושאי הצילום, הקומפוזיציה, האור והמיקום – וליצור דיוקנאות רחוב מרהיבים ואותנטיים.
נכתב על-ידי רייצ'ל סגל המילטון