צילום טיולים

מחקר, זיקה, כבוד – כיצד להיות צלם טיולים מודע

תיעוד תרבויות שונות מוסיף עניין לסיפורי הטיולים שלך, אבל חשוב לצלם תמונות ברגישות. צלמת העיתונות גולשאן ח'אן משתפת עצות.
ילדה מוסלמית צעירה צועקת בשמחה כשהיא רוכבת על סוס על קרוסלה במסיבה ביוהנסבורג, דרום אפריקה.

ידיים אוחזות בחוזקה בסוס קרוסלה בצבעים בהירים, פנים קורנות מהתרגשות, חיג'אב מתנפח כמו שכמייה של גיבור על. זו לא התמונה האופיינית של ילדה מוסלמית צעירה שרואים בדרך כלל – זו הסיבה שזה אחד התצלומים האהובים על שגרירת Canon גולשאן ח'אן. "מוסלמים, במיוחד נשים וילדות, לא תמיד מוצגות כבנות אדם גלויות לב כפי שאנחנו באמת. אני משתמשת ב'אנחנו' כי זו הקהילה שלי", מסבירה צלמת העיתונות הדרום אפריקאית. "אנחנו רואים כל כך הרבה סבל ו'שונות' בתמונות מיבשת אפריקה. והנה הילדה הזו כל כך מלאת שמחה, מצולמת בכבוד".

הדוגמה של גולשאן מזכירה לנו שלמצלמה יש כוח. התמונות שאתה יוצר יכולות להנציח דרכים חד-ממדיות להסתכל על העולם או שהן יכולות לחשוף משהו נוסף. זה נכון במיוחד כשמדובר בצילום תרבויות או קהילות שאינן שלך, בין אם זה בשכונה מעבר לפינה או במקום נסעת אלפי קילומטרים כדי להגיע אליו. עבור גולשאן, זה חלק מהעבודה. כצלמת עיתונות עצמאית שעבודות שלה פורסמו ב-National Geographic, ‏The New York Times ו-The Guardian, וכעצמאית לשעבר ב-Agence France Presse (AFP), גולשאן מצלמת באופן קבוע תמונות של אנשים ומקומות בארץ הולדתה ומחוצה לה. כאן היא מסבירה כיצד ניתן ליצור צילומי תרבות מרשימים אך רגישים.

היה קשוב להיסטוריה

פקח הלוכד ציידים לא רישיון בדרום אפריקה משתמש בלפיד גדול כדי לזהות תנועה בשטח פתוח בלילה.

פקח הלוכד ציידים לא רישיון בדרום אפריקה סורק מתחם של בעלי חיים לזיהוי תנועה בשעות הלילה. "אני עדיין לומדת כיצד להתנהל במצבים שונים. תמיד תטיל ספק בעצמך", מייעצת גולשאן. צולם במצלמה מדגם EOS 5D Mark III (שהוחלפה כעת על-ידי Canon EOS 5D Mark IV) עם עדשת Canon EF 35mm f/1.4L USM (שהוחלפה כעת על-ידי Canon EF 35mm f/1.4L II USM) 1/80 שנ', f/1.4 ו-ISO3200. ‎© Gulshan Khan

במאה ה-19, כאשר צילום היה טכנולוגיה חדשה, המצלמה נתפסה בטעות על-ידי הקולוניאליסטים האירופים ככלי מדעי שבו השתמשו כדי לסווג ולדכא אוכלוסיה ילידית. המורשת הזו ממשיכה, סבורה גולשאן, ומזינה את התפיסה שזהו מדיום לא משוחד.

"התמונות מלמדות. הן מלמדות אותנו איך לראות את עצמנו ואחד את השני", היא אומרת. "ישנו רעיון שתמונה היא אמת אובייקטיבית, אבל זה לא נכון. חלק ממך תמיד נמצא בתמונות שלך. האידאולוגיה שלך, החוויות שלך והערכים שלך יבואו לידי ביטוי במה שאתה בוחר להכניס, ולהשאיר מחוץ, לתמונה".

גולשאן גם מדגישה את הזכאות שחלק מהמטיילים המערביים והצלמים מרגישים כשהם חוקרים מדינות 'אקזוטיות'. "זו לא בעיה לבקר במקומות ולצלם", מדגישה גולשאן. "זו בעיה כשאתה עושה את זה מתוך הנחה שאתה טוב יותר ויודע טוב יותר מהאנשים שאותם אתה מצלם".

בצע מחקר

שני אנשים רוקדים סלסה על רחבת ריקודים על גג וקבוצות של צופים שיושבים מאחוריהם ולצדם צופות בהם.

אנשים רוקדים במסיבת סלסה על גג במבוננג שביוהנסבורג דרום אפריקה. "אם אתה מצלם בפסטיבל או באירוע, אתה צריך להבין מדוע האנשים נמצאים שם ולמה זה קורה", אומרת גולשאן. צולם במצלמה מדגם Canon EOS 5D Mark III עם עדשת Canon EF 35mm f/1.4L USM‏ 1/320 שנ', f/2.8 ו-ISO50. ‎© Gulshan Khan for The Washington Post

כשאתה שומע את המילה 'תרבות', אתה נוטה לחשוב על לאום, גזע או דת, אבל עבור גולשאן המושג יותר רחב מזה. "זו יכולה להיות קבוצה עם כל מערכת ערכים ספציפית, תרבות עבודה או אנשים ששייכים למעמד חברתי או שהם חלק מתת-תרבות מוזיקלית, למשל", היא אומרת.

מה שזה לא יהיה, אתה צריך לוודא שעשית כמה שיותר מחקר לפני שאתה מגיע עם המצלמה שלך. זה יעזור לך לזהות מיקומים חריגים או אירועים חשובים, פסטיבל או מחאה אולי, שיעניקו לך הזדמנות לצלם תמונות רלוונטיות.

זה גם יעזור להבין נורמות ומנהגים והנושאים איתם מתמודדים אנשים שונים, מה שישפיע על האופן שבו תבחר לצלם. עקוב אחר סיקור תקשורתי, קרא ספרים, צפה בסרטים תיעודיים, הכר מקומות ב-Google Maps ובעיקר – דבר עם אנשים, מייעצת גולשאן. אם אתה בחו"ל ומתארח במלון, דבר עם הצוות. לחלופין, אם אתה נמצא באירוע, שאל את המשתתפים מה זה החשיבות שלו עבורם ולמה הם שם. היה מכבד, אמפתי ומוכן ללמוד.

בחר את הערכה שלך בחוכמה

אישה לבושה בשמלה לבנה ארוכה ותכשיטים מושכי עין יושבת על ספסל מחוץ לביתה ביוהנסבורג.

גולשאן אוהבת לצלם דיוקנאות מבוימים, כשהדבר אפשרי. בצילום זה לסיפור על סגנון התכשיטים ביוהנסבורג, היא צילמה אנשים מרקעים תרבותיים שונים – נצנט אברה טומסה, בעלת המסעדה האתיופית Netsi's, מצולמת יושבת מחוץ לביתה. צולם במצלמה מדגם Canon EOS R5 עם עדשת Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM‏ 1/1000 שנ', f/2 ו-ISO250. ‎© Gulshan Khan for The New York Times

יש איזון בין קבלת תמונות רבות עוצמה לבין התייחסות לאנשים בהתחשבות שמגיעה להם. באופן כללי, גולשאן נמנעת מעדשות ארוכות, ומעדיפה לשלב את המצלמות Canon EOS R ו-EOS R5 שלה עם עדשת Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM ולהתקרב למה שהיא מצלמת, לשקוע בפעולה. "אתה חייב לדבר עם אנשים כשאתה נמצא כל כך קרוב ובהכרח התמונות שלך יהיו אינטימיות יותר", היא מסבירה.

יוצא הדופן לכך יהיה כשהיא עובדת במרחבים קדושים וכבר יש לה אישור לצלם שם אבל לא רוצה להפריע. "במקומות רוחניים אתה צריך להיות רגיש לתרבות והדרך הטובה ביותר לוודא שאתה לא מזלזל או מפריע היא לשאול אם זה בסדר להיות שם", היא מייעצת. "שאל איפה מותר לך להיות ואיפה לא ומהם החוקים. במסגדים ומקדשים רבים, למשל, אתה נדרש לחלוץ נעליים, אתה צריך להיות לבוש בצורה מתאימה וזה גם לא מכבד לעבור מול אדם העוסק בתפילה או לנסות לדבר איתו.

"במקרים כאלה, אני משתמשת בעדשת Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM," היא מוסיפה. "אני תמיד שומרת את התריס שלי שקט ככל האפשר כדי לא להפריע ולכבד במצבים הדורשים נימוס ושקט".

לא רק מצלמות מקצועיות, כגון EOS R5, מציעות אפשרות צילום שקט. המעבר למצב צילום שקט במצלמה מדגם Canon EOS R10 ללא מראה מתאים את כל ההגדרות הרלוונטיות בו-זמנית ומונע מכל צליל או אור להיפלט מהמצלמה. שילוב בין מצלמה מדגם EOS R10 לעדשה הרב-תחליתית Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM גם מעניק טווח ארוך יותר כדי למזער הפרעות.

שלב את האנשים שאותם אתה מצלם

גבר מבוגר שידו צמודה לפניו יושב על קיר. מאחוריו בית בצבעים עזים והר אפוף ערפל.

ז'אן רנה, בן 56, מצולם בעיר הולדתו הל-בורג באי ראוניון, אזור השייך לצרפת באוקיינוס ההודי. "צילום מוצלח של תרבות נובע מאמפתיה עמוקה לנושא הצילום שלך. אחרת, הוא פשוט יהיה פרפורמטיבי", אומרת גולשאן. צולם במצלמה מדגם Canon EOS 5D Mark IV עם עדשת Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM (שהוחלפה כעת על-ידי Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ב-35 מ"מ, 1/250 שנ', f/2.8 ו-ISO100. ‎© Gulshan Khan for The New York Times

קבוצת נשים יושבת סביב שולחן אוכל ארוך עמוס אוכל ובקבוקי שתייה קלה.

קבוצת נשים שוברות את צום הרמדאן שלהן ביחד במסגד ניזמייה ביוהנסבורג – תמונה מתוך סדרה של גולשאן 'הדברים שאנו נושאים עמנו' (The Things We Carry With Us), על הקהילה בדרום אפריקה. צולם במצלמה מדגם Canon EOS 5D Mark III עם עדשת Canon EF 35mm f/1.4L USM‏ 1/2500 שנ', f/1.4 ו-ISO10000. ‎© Gulshan Khan

חשוב לעשות את ההבחנה בין אירועים פומביים, שבהם יש ידוע שיצולמו תמונות לבין תמונות שתצלם תוך כדי שיטוט ברחובות צדדיים או במסגרת פרויקט אישי עם קבוצה מסוימת, "אתה צריך שתהיה הסכמה", אומרת גולשאן. זה אומר שצריך להסביר לאנשים בבירור מדוע אתה מעוניין לצלם תמונה שלהם ומה אתה מתכוון לעשות עם התמונות לאחר מכן.

ההתמודדות שלך עם מצב זה תלויה בתרחיש. אם אתה עושה פרויקט בסביבה קהילתית, אולי כדאי לקבל אישור קודם לכן להכיר את האנשים, לפני שתמשיך ותצלם תמונות גלויות כך שהם יהיו רגועים בנוכחותך. ברחובות עיר, אתה יכול לפתוח בשיחה עם בעל דוכן בשוק ולצלם דיוקן שלו לאחר מכן. אם אתה לא דובר את השפה, מצא מישהו שיכול לתרגם עבורך. היה קשוב לאופן שבו האדם שאתה מצלם מגיב. כפי שגולשאן אומרת: "אתה יכול לדעת אם אתה גורם למישהו להרגיש לא בנוח". אם כן, הגיע הזמן להניח את המצלמה.

עבוד מתוך כבוד

קהל של אנשים בגילאים שונים שרים, רוקדים, צוחקים ושותים כשהם צופים במשהו מולם.

"תמיד תשאל את עצמך מה מעניק את העומק הזה? איפה נמצא הסיפור?" אומרת גולשאן. צולם במצלמה מדגם Canon EOS 5D Mark III עם עדשת Canon EF 35mm f/1.4L USM ‏400 שנ', f/1.4 ו-ISO1600. ‎© AFP Photo/Gulshan Khan

בעוד שעכשיו היא משתמשת במצלמה שלה בצורה "אינסטינקטיבית", גולשאן התעמקהבאמת בתמונות ובמחשבה על איך אנשים מוצגים בהן. "חשוב להיות מסוגלת להבין את הנראות ולהיות מודע", היא אומרת. "תחשוב על דברים כגון זוויות הצילום שלך ומה הן משדרות למי שמביט בתמונה". עקוב אחר חשבונות Instagram שונים כדי להבין טוב יותר כיצד צלמים בוחרים לייצג את הקהילות שלהם. לפעמים יש צורך ברצף של תמונות כדי לספק פירוט מלא יותר, אבל, אומרת גולשאן, "אפשר לומר משהו עמוק על עם או תרבות בתמונה אחת. רק תזכור שזה אף פעם לא הסיפור המלא".

נכתב על-ידי רייצ'ל סגל המילטון

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

  • הדפסה יצירתית

    נהל יומן מסע כמו מקצוען

    הפוך את התמונות מהחופשה שצילמת ב-Canon Zoemini S2 ליומן יצירתי בהתאמה אישית.

  • טיולים ומסעות

    בת הלוויה האידאלית לנסיעות

    הצלם מארטין ביסיג יוצא לטייל בסרי לנקה עם ה-EOS R10.

  • צילום רחוב

    עצות לצילום רחוב

    עצות שימושיות לצילום רחוב תוך התמקדות באדריכלות.

  • יסודות הצילום / בחוץ

    טיפים לצילום בתנאי מזג אוויר קיצוניים

    מהגנה על הציוד ועד לשמירה עצמית, להלן הטיפים והטריקים המובילים שלנו לשליטה בצילום מזג אוויר קיצוני.