כצלם נלהב, אתה ודאי רגיל להשתמש בהגדרות המצלמה ובאפשרויות שלה כדי לשפר את המיקוד, את החשיפה ואת הקומפוזיציה של תמונותיך. אתה כנראה סוקר אותן בתצוגת ה-LCD של המצלמה, ואחר כך מצלם אותן שוב עם שינויים קטנים בהגדרות כך שיתקבלו כמו שצריך. עם כל כך הרבה תשומת לב המוקדשת לצילום, תמונה המצולמת ישירות מתוך המצלמה מספיקה בדרך כלל לתיעוד החוויות שלך – אבל ישנם מקרים מיוחדים המצדיקים אפילו יותר תשומת לב. חתונות, ימי שנה לנישואין, מסיבות יום הולדת, סיום לימודים, צעדיו הראשונים של ילדך... זיכרונות מרגעים של 'פעם בחיים' ראויים להיזכר באופן הטוב ביותר, ולכן חשוב ללמוד איך לערוך את התמונות. זה אומר שאתה יכול לתקן הרבה טעויות, לשפר את הקומפוזיציה, את הבהירות והיבטים טכניים אחרים, לתת מראה מיוחד לכל התמונות של אירוע אחד – ועוד הרבה יותר.
כדי לתת לעצמך מרחב תמרון גדול יותר כשאתה עורך את תמונותיך, כדאי לצלם במצב RAW, כלומר להגדיר כי התמונות המצולמות יישמרו כקובצי RAW ולא כקובצי JPEG. קובץ RAW הוא בעיקרו תשליל דיגיטלי המכיל את הנתונים הגולמיים הלא מעובדים מחיישן המצלמה, ומתוכו ניתן ליצור פרשנויות מרובות של התמונה. תמונות JPEG עברו עיבוד של המצלמה וניתנות להעברה בקלות מן המצלמה, אבל נותנות לך מרווח קטן מאוד לשינויי עריכה ותיקונים. אחת הדרכים המעשיות ליהנות משני העולמות היא להגדיר במצלמה שמירה של קובצי RAW ו-JPEG גם יחד – כך ניתן לקבל בקלות הן תמונה הניתנת להעברה והן קובץ RAW שאותו תוכל לשפר ולבחון מאוחר יותר. עם זאת, ברור שתזדקק ליותר מקום בזיכרון המצלמה כדי לשמור את שני סוגי הקבצים עבור כל תמונה.
כדי ליצור תמונה מקובץ RAW, תצטרך לעבד אותו. תוכל לעשות זאת במצלמה, וגם לבצע מספר שנויים בהמשך הדרך על ידי שינויי בהירות, תיקון סטיות עדשה, יישום אפקטים קבועים מראש, כגון חדות או רכות, ועוד. עם זאת, הגיוני לעבד את התמונה במסך (הגדול בהרבה) של מחשבך, תוך שימוש בתוכנת עריכת המיועדת לקובצי RAW, כגון תוכנת Canon החינמית Digital Photo Professional (DPP) או Adobe® Lightroom®. קל לעשות זאת, וכך גם תקבל הזדמנות ליצור סגנון תמונה שונה, לבצע איזון לבן, להגדיר הפחתת רעשים ועוד. כל העריכות שתעשה בקובץ RAW (בין במצלמה ובין במחשב) הנן הפיכות, כלומר הקובץ המקורי לא יושפע ותוכל לבטל את כל השינויים, לכוונן או להסיר בכל זמן שהוא, אפילו אם תסגור את הקובץ ותפתח אותו מאוחר יותר.
שפר צילומים של מאורעות מיוחדים באמצעות עצות פשוטות אלה לעריכת תמונות
שיפור החשיפה
חשיפה היא אחד המאפיינים הניתנים לכוונון כאשר מעבדים קובץ RAW. אמנם אי אפשר לשנות את הצמצם, מהירות התריס או ה-ISO, אבל אפשר לשנות את הבהירות הכללית ולשפר בצורה מכוונת את הצללים והאזורים הבהירים. זהו עיבוד שימושי במיוחד כאשר עורכים תמונות חתונה מסורתיות שצולמו ביום עתיר שמש, שבו עלול להיווצר קושי להנציח את הפרטים בשמלה הלבנה של הכלה וגם בחליפה הכהה של החתן.
הטווח הדינמי של קובצי RAW גדול מזה של קובצי JPEG, כך שלפעמים אפשר לשחזר פרטים שנראו כאבודים באמצעות בקרי האזורים הבהירים (Highlight) והאזורים המוצללים (Shadow). בקרים אלה מופיעים כמחוונים עצמאיים במודול Develop של ®Lightroom, וגם תחת מקטע Picture Style ב-DPP. אם משתמשים ב-DPP אפשר גם לשנות את עוצמת ההשפעה של האפשרות Auto Lighting Optimizer (ממטב תאורה אוטומטי), אשר ישפר אוטומטית את החשיפה והניגודיות.
הימנעות מ'חיתוך' (Clipping)
כאשר אזורים מוצללים שאמורים לכלול מעברי גוונים עדינים הופכים לגוש שחור נטול פרטים, ואזורים בהירים מאבדים את הפרטים והופכים לבנים לגמרי מתרחש חיתוך (Clipping), כלומר אובדן פרטים. אפשר לראות זאת בהיסטוגרמה של התמונה בגב המצלמה או בתוכנת העריכה של קובצי ה-RAW: במקום לדעוך בשני הקצוות, עקומת ההיסטוגרמה נראית חתוכה. משום כך, מומלץ להציץ על ההיסטוגרמה כשמבצעים שינויים בחשיפה. כאשר מזיזים את המחוונים, ההיסטוגרמה תנוע לימין ככל שהתמונה מבהירה, או לשמאל ככל שהתמונה מתכהה. באופן כללי, כדאי להימנע מלדחוף את ההיסטוגרמה אל מעבר לקצה הצג, שכן המשמעות היא אובדן פרטים באזורים החתוכים. כמובן, בצילומים מסוימים תוצאה בהירה או כהה יותר תעניק לתמונה אפקט מעניין יותר, אבל על פי רוב תרצה לשמור על שפע פרטים באזורים כמו שמלת הכלה.
כדי להקל על עצמך בעת ביצוע שינויים בחשיפה, תוכל להפעיל את התכונה השימושית המזהירה מפני 'חיתוך' (Clipping) של אזורים בהירים וצללים. כאשר תכונה זו מופעלת אזורים שיופיעו שחורים לחלוטין יסומנו בכחול ואזורים שיופיעו כלבן שרוף יסומנו באדום. האפשרות הזאת נמצאת בתפריט הנפתח Preview (תצוגה מקדימה) ב-DPP, ותוכל להפעיל או לכבות את האזהרות האלה ב-®Lightroom בלחיצה על התיבות הקטנות שבחלק העליון של תצוגת ההיסטוגרמה.
אם הבהרת את הצללים והכהית את האזורים הבהירים, ייתכן שתיווכח שהתמונה חסרה כעת ניגודיות. תוכל להשתמש בלוח הבקרה Tone Curve (עקומת גוונים) כדי להחזיר חלק מהניגודיות. כדי להגביר את הניגודיות, נסה תחילה ליצור עקומת S שטוחה: לחץ בחלק האמצעי של הקו העובר דרך מרכז התרשים כדי לקבוע את נקודת האמצע, לאחר מכן בחלק התחתון של הקו וגרור מעט כלפי מטה כדי להגביר את הצללים, ולבסוף לחץ בחלק העליון של הקו ומשוך מעט כלפי מעלה כדי להדגיש את הלבנים.
תיקון איזון הלבן
לפני שמבצעים שינויים בצבעים, כדאי לקבוע את איזון הלבן הנכון. סביר להניח שבמהלך יום חגיגי כגון חתונה התמונות יצולמו בתנאים ובסוגי תאורה שונים – החל מאור יום או תאורה מלאכותית בזמן הטקס עצמו, דרך אור שקיעה וכלה באורות דיסקו במהלך מסיבת הריקודים. תוכל להשתמש בערכה המקיפה של כלי איזון לבן ב- DPP או ב-®Lightroom כדי לתקן סטיות צבע הנגרמות בגלל סוגי תאורה שונים – או אפילו להוסיף סטייה בכוונה כדי ליצור אפקט מיוחד.
אפשרויות איזון הלבן המוגדרות מראש ב-DPP זהות לאלה הזמינות במצלמות Canon EOS, ואפשר לבצע שינויים עדינים בתוצאות על ידי שינוי ידני של תמהיל הכחול/ענבר ושל המגנטה/ירוק כדי להבטיח שהצבעים יהיו כמו במציאות. לחלופין, אפשר להשתמש בכלי הטפטפת של האיזון לבן (Click White Balance) וללחוץ באמצעותו על אזור של התמונה שאמור להיות בגוון לבן או אפור ניטרלי כדי לסלק סטיית צבע לא רצויה בכל התמונה. מערך דומה של בקרים אפשר למצוא גם ב-®Lightroom.
עם זאת, ייתכן שצבע התאורה הוא זה שמשך אותך לצלם את התמונה מלכתחילה, אז אל תרגיש הכרח לנטרל אותו בכל מחיר. חוץ מזה, איזון לבן הנוטה מעט לכיוון הגוונים החמים (יותר אדומים ופחות כחולים) יכול ליצור גווני עור מחמיאים יותר.
שיפור רמת הרוויה
לאחר שקבעת את טמפרטורת הצבע, הגיע לזמן לעבור לשיפור הצבעים. כשפותחים קובץ RAW ב-DPP, סגנון התמונה (Picture Style) אשר שימש בעת צילום התמונה ייבחר אוטומטית, אבל אפשר להשתמש בתפריט הנפתח כדי לבחור סגנון תמונה אחר. המקטע Advanced (מתקדם) מאפשר לך גם לערוך את הפרמטרים של סגנון התמונה, כולל שינוי גון הצבע,הגדלה או הקטנה של רמת הרוויה.
במקום בקר סגנון תמונה, ה-®Lightroom כולל מגוון פרופילים והגדרות מובנות מראש שבעזרתם תוכל להעניק לתמונה 'לוק' מסוים בלחיצה אחת. אפשר להשתמש בפרופילים או הגדרות מוכנות אלה כנקודת התחלה להמשך עריכה, ואת התוצאה הסופית לשמור כסגנון מוגדר מראש, מותאם אישית ולהחיל אותו על תמונות אחרות. שימוש בסגנונות מוגדרים מראש יכול לחסוך זמן רב, וצלמי חתונות רבים שצריכים לערוך מאות תמונות משתמשים בהם כדרך מהירה להקנות לתמונות סגנון פופולרי או מראה ישן (וינטג').
עיבוד של תמונות באצווה הוא דרך נוספת לייעל את תהליך העבודה שלך. ב-DPP, במקום לעבד כל תמונה בנפרד, תוכל להעתיק את 'מתכון' העריכה מתמונה אחת ולהחיל אותו על תמונה אחרת או קבוצת תמונות. לשם כך, בחר את התמונה הממוזערת של התמונה שממנה ברצונך להעתיק הגדרות ועבור אל Edit > Copy recipe (עריכה > העתק מתכון) בסרגל העליון. (לחלופין, השתמש בפקודה Edit > Select and copy recipe settings ((עריכה > בחר והעתק הגדרות מתכון) ואז תוכל לבחור אילו הגדרות ברצונך להעתיק.) לאחר מכן, בחר את התמונה הממוזערת של התמונה או התמונות שעליהן תרצה להחיל את המתכון, ועבור אל Edit > Paste recipe (עריכה > הדבק מתכון). לאחר שהחלת מתכון או סגנון תמונה על תמונה, תוכל תמיד להמשיך ולבצע עריכות או לחזור להגדרות שבהן צולמה מלכתחילה – זכור שכל העריכות הןלא-הרסניות.
הדגשת צבעים מסוימים – ומעבר לשחור-לבן
הן DPP והן ®Lightroom כוללות סדרת בקרים לשליטה על הגוון, רמת הרוויה ורמת הבהירות (HSL) של הצבע. מחוונים אלה מאפשרים לכוונן בצורה עדינה את הצבעים הנפרדים בתמונה, לקבלת תוצאה מעודנת או מודגשת יותר. לדוגמה, אם אתה עובד על צילום שצולם בחוץ, ייתכן שתרצה להזיז את מחווני הצבע הכחול כדי להעמיק ולהעשיר את גון השמיים או להבהיר אותו ולהקטין את הרוויה, הכול בהתאם לסגנון המבוקש. תוכל גם להדגיש את האווירה בצילום חתונה בסתיו על ידי הדגשת גווני הכתום, הצהוב והאדום. הזזת מחוון הבהירות הכתום מספר שלבים לימין, הוא תכסיס שימושי לשיפור גוני העור בדיוקנאות.
אפשר כמובן לוותר לחלוטין על הצבע. בעוד שגוונים מודגשים וחיים יותר מתאימים יותר לצילומים של ימי הולדת, המרת צילומי חתונה לשחור-לבן מעניקה להם איכות על זמנית המאפשרת לצופים להתמקד יותר ברגש. מעבר למונוכרום יכול גם לסייע בפתרון מספר בעיות טכניות. לדוגמה, הדבר יכול ליצור עקביות באוסף תמונות שצולמו בזמנים ובמיקומים שונים במהלך יום החתונה, וזה יכול פשוט להציל תמונות שצולמו ב-ISO גבוה או בתנאי תאורה פנימית חלשה.
במקום לבחור ב-Monochrome Picture Style (סגנון תמונה מונוכרום) ב-DPP, לחץ על לחצן ה-Monochrome בחלק העליון של לוח כוונון הגוון, הרוויה והבהירות של הצבעים. פעולה זו תאפשר לך להמשיך להשתמש במחוונים H (גוון), S (רוויה) ו-L (בהירות) כדי לשנות את צבעי הבסיס של התמונה וכתוצאה מכך את גווני האפור בתמונת המונוכרום. תמונות מסוימות עלולות להראות משעממות ושטוחות כאשר ממירים אותן לשחור-לבן, אבל תוכל לקבל תוצאות דינמיות יותר על ידי שימוש במחווני הבהירות (Lightness) כדי להוסיף ניגודיות והפרדה.
במעבר בין השלבים השונים בעריכת תמונה, שקול תמיד את האפשרות לחזור אחורה מספר צעדים כדי להוסיף כוונונים עדינים לשינויים שביצעת קודם לכן. לדוגמה, ייתכן שתרגיש כי רצוי לשנות את החשיפה או לבצע כוונונים עדינים של הניגודיות לאחר שביצעת שינוי במאפייני הצבעים. השלב האחרון הוא להגביר מעט את החדות. כשמדובר בהוספת חדות, פעמים רבות העיקרון המנחה צריך להיות 'פחות הוא יותר', כך שמומלץ להגדיל פרט חשוב ל-100% כדי שתוכל להחליט מתי הוספת די חדות.
נכתב על-ידי מרקוס הוקינס
* Adobe® ו-Lightroom® הם סימנים מסחריים רשומים או סימנים מסחריים של Adobe בארצות הברית ו/או במדינות אחרות.
מוצרים קשורים
-
EOS RP
מצלמה קטנה, קלה ואינטואיטיבית, נטולת מראה, לצילום במסגרות מלאות, שתוכננה לנסיעות ולצילום יומיומי. -
PowerShot G7 X Mark III
מצלמה מחוברת שמאפשרת לצלם וידאו ותמונות ברמה מעולה, שהעוקבים שלך יאהבו.