צילום אדריכלות

שלב אחד קדימה: כיצד לשפר את צילומי האדריכלות שלכם

גלו את היופי הגלום בבניינים, באנדרטאות ועוד באמצעות העצות והטכניקות הטובות ביותר מאת שגריר Canon וצלם ארכיטקטורה פרננדו גרה, שזכה בפרסים רבים.
תחת שמיים בהירים וכחולים, אדם יושב בקצהו של רציף ענק ומעוקל, המוגבה כמה מטרים מעל הקרקע.

שגריר Canon, פרננדו גרה, יודע דבר או שניים על מבנים. הוא סיים את לימודי האדריכלות שלו במדינת מוצאו, פורטוגל, ולאחר מכן, במשך כמה שנים מוצלחות, עבד עבור משרד אדריכלים במקאו. אף על פי שהוא נהנה מתפקידו, הוא מעולם לא הצליח להשתחרר מאהבתו לצילום, שהחלה עוד בילדותו.

תשוקתו של פרננדו לצילום מבינה גדלה, ויחד עם אחיו סרז'יו, הוא החל לעסוק בצילום אדריכלות עבור מגזינים מובילים ועבור לקוחות פרטיים. היום ישנה רשימה של פרסים הנזקפים לזכותו, הוא מעולם לא הביט לאחור.

כאן פרננדו חולק כמה מן התובנות, העצות והטריקים שאותם הוא למד לאורך השנים.

בלוקיישן: מציאת הבניין המושלם

אדם עומד בגלריית הבטון המרווחת בפרויקט Saya Park בדרום קוריאה.

"לא רציתי לעשות את מה שכל צלמי האדריכלות האחרים עושים", פרננדו אומר במבט על מהלך הקריירה שלו "רציתי לעשות קצת דברים כיפיים". התחלתי לצלם בניינים עם אנשים הנמצאים במקום וזה באמת הפיח בהם חיים. "אני מרגיש שכשאני עוסק בצילום אדריכלות, אני כמו נושא בשורה". "התמונות שאני מצלם מעבירות את הבניין במהותו מן האדריכל אל הציבור". צולם במצלמת Canon EOS 5DS RI עם עדשת Canon TS-E 17mm f/4L‏, 1/8 לשנייה, f/10 ו-ISO200. © Fernando Guerra

אישה וכמה ילדים משחקים בדלגית באור השמש לצד בניין לבן המתבלט בנוף. ניתן לראות את צלליותיהם של כולם מלבד זו של ילד אחד.

"אני לא חושב על גאומטריה או קווים המובילים העין אל התמונה", פרננדו אומר. "אני פשוט תר אחרי צורות שמשביעות את רצוני מבחינה אסתטית ובאופן שבו האור בא איתן במגע". צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark III (שהוחלפה כעת על-ידי Canon EOS 5D Mark IV) עם עדשת Canon TS-E 24mm f/3.5L III במהירות 1/2500 לשנייה, f/8 ו-ISO200. © Fernando Guerra

צילום אדריכלות אינו עוסק רק בתיעוד בנייני משרדים וכנסיות מעוטרות. לצד זה שכל אלה עשויים להוות חומר גלם ליצירת תמונות מרהיבות, לדבריו של פרננדו כל בניין יכול להיות יפה - אם תתבונן מספיק לעומק, או להיפך, תיתן מבט חטוף.

"אין צורך לחשוב על המיקום הנכון", הוא מייעץ. "אפשר למצוא בניינים מדהימים באזורים שהם מיקום איום ונורא. חשבו על בניינים ספציפיים ועל מה שהופך אותם למעוררי עניין. זה יכול להיות כל דבר, החל מאסם מט ליפול או בית צנוע ועד מוזיאון או קתדרלה מפוארים. האמת שאני לא חושב שיש בניינים "רעים" לצילום. העניין הוא להמתין לתנאי תאורה הולמים ולרגע הנכון. "

ברגע שמצאת בניין והתאהבת בו, יש עוד דבר שפרננדו מציע, והוא הוספת רבדים אל הדימוי שברצונכם ליצור. מדובר בטכניקה שהוא רכש מאדם שהיה בשבילו מוקד ההשראה הגדול ביותר, צלם סוכנות מגנום אלכס וב, וכמו שפרננדו מסביר בהמשך - טכניקה זו תסייע במתן ממד נוסף צילומים שלנו.

"הצילומים שלו שבו את ליבי בכך שהוא השתמש בשכבות על גבי שכבות על מנת לבנות אלמנטים נוספים בצילום שנעשה", פרננדו מספר על וב. “לדוגמה, אפשר לתפוס אנשים פה, כלב שם, בחור שהולך ברחוב עם מטרייה בצד השני של הרחוב". הצילומים שלו מכילים כמה שכבות, ומתקבלת תחושה אמיתית של חיים והקשר כשמתבוננים בהם.

"כאדריכל, אני מנסה למצוא את הפרופורציות, את החומר, את הצבעים ואת הגימור האופטימליים. כצלם, אני עדיין מנסה לעורר בקרב צופים את התחושה הזו בדיוק - שדברים ייראו יפים", פרננדו אומר בהמשך דבריו. "אני לא תר אחרי גאומטריה 'שעובדת'. אני פשוט מנסה לתת מראה מופלא לבניין שאני מצלם. זה המסך שאני מנסה להעביר".

צילום חופשי: שוכחים את ה'כללים'

דמויותיהם של ארבעה אנשים מטושטשות בתנועה בעודם פוסעים לאורך מסדרון רחב בתוך בניין לבן ענק עם קירות וחלונות בסגנון פוטוריסטי.

פרננדו מאמין כי צילום תמיד צריך לבטא את ה"אני עצמי", אפילו אם משמעות הדבר היא הפרת הכללים המסורתיים בז'אנר זה. "רבים מרגישים כי צילום אדריכלות הוא כמו מוזיקה קלאסית", הוא אומר. "הכול מפורט בפרטיטורה ואתה צריך לנגן לפי מה שכתוב. בשבילי זה יותר כמו ג'אז. "שכחו מהכללים ופשוט השתמשו בעיניים שלכם". צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark IIII עם עדשת Canon TS-E 17mm f/4L‏, 0.4 לשנייה, f/9.5- ו-ISO200. © Fernando Guerra

סטודנטים פוסעים לאורך השבילים הצבעוניים במרכז EPFL Quartier Nord בלוזן, שווייץ.

פרננדו מצלם תוך כדי שהוא מחזיק את המצלמה בידו, במטרה לתת לעצמו גמישות יצירתית מוחלטת, והוא מפיק תועלת ממסך המגע עם הזווית המשתנה, המותקן במצלמתו, על מנת לראות את התמונות שהוא מצלם בזמן אמת, ללא קשר לזווית הצילום. "במשך שנים רבות לא השתמש בעיניות של המצלמות שלי בכלל", אומר הצלם העצמאי בווידוי אישיI צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark III עם עדשת Canon TS 45mm f/2.8 Macro USM‏, 1/13 לשנייה, f/2.8 ו-ISO6400. © Fernando Guerra

אחד הכללי הראשונים בצילום אדריכלות, אתם ודאי מנחשים, הוא השימוש בחצובה. לדבריו של פרננדו, לא כך הדבר.

אני אוהב לחוות את חופש התנועה, ולכן אני מעדיף לא להשתמש בחצובה, שנחשבת בעיני רבים לכלי בסיסי בצילום אדריכלות", הוא מפרט. "סביר יותר שאני אמשיך לנוע, לסקור את הבניין מזוויות שונות, כך שאני מצלם תוך כדי שהמצלמה מוחזקת בידי. מהרגע שאני מגיע אל אתר הצילומים, איני עוצר את התנועה עד שאני עוזב את המקום.

"יתרון נוסף באי-שימוש בחצובה הוא שכאשר שנמצאים במקום הומה אדם, ניתן לצלם מבלי למשוך אליך תשומת לב. אחרת, הסצנה עשויה למשוך את עניינם של אנשים שנמצאים בסביבה והם יסתכלו עליך ועל מה שאת עושה, במקום להתנהג באופן טבעי. המסכים עם זווית משתנה, שבהם מצוידות מצלמות רבות מתוצרת Canon מושלמים למטרה זו. ניתן לצלם מזוויות שונות וזה אפילו לא נראה כאילו מצלמים תמונות בכלל".

"למעשה, ככל שזה נוגע לפרננדו, כאשר מגיעים לכללי 'עשה ואל תעשה' בצילום אדריכלות, יש רק כלל אחד בלבד שכדאי לפעול לפיו.

"ניצבים צריכים להיות ישרים, לכן לעולם אין לכוון את המצלמה כלפי מעלה או כלפי מטה, אלא אם כן משתמשים בעדשת הטיה והזזה, שיכולה לסייע בתיקון הפרספקטיבה" הוא מסביר. "ניתן לתקן את הפרספקטיבה בשלב העריכה בתוכנה, אבל אני לא חושב שהיא נראית תקינה. לעיתים קרובות נערך דיון על כללים רבים אחרים, אבל אני מאמין שצריך להפר את הכללים על מנת ליצור את התוצר הייחודי שלך, שיתבלט מבין כל היתר. "פשוט צריך לוודא שהניצבים ישר ולצלם כאילו אין מחר".

אל תוך האור: בחירת שעת הצילום

בניין עץ מוארך ומוגבה בשעת לילה. העצים שמסביב מוארים באמצעות שני מקורות תאורה בוהקים.

"יש להמשיך בתנועה ולא לעצור עד שקיעת החמה", פרננדו מייעץ. "לחלק מהבניינים יש חיים שלמים וחדשים לאחר רדת החשכה". חלונות הבניין יכולים לתפקד בתור העיניים שלו בלילה. כאשר האורות דולקים בפנים, נראה כאילו ניתן להביט אל תוך העיניים האלה. יש בניינים שהופכים לתיבות קסם עם זכוכית מנצנצת שנראות יפות בשעות הלילה". צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark IIII עם עדשת Canon TS-E 17mm f/4L‏, 30 לשנייה, f/7.1 ו-ISO1600. © Fernando Guerra

ציפורים במעופן בין ערביים מעל בניין בעל צורה אקסטרווגנטית באזור החוף

"דבר אחד שלמדתי הוא לעולם לא להשתמש במבזק", פרננדו אומר. "כשאני מצלם חללי פנים, אם אני מסוגל לראות את חלל הפנים במו עיניי, מצלמת ה-Canon שלי יכולה ללכוד אותו. אם ישנם הבדלים קיצוניים בין אזורים מוצללים לבין אזורים מוארים היטב, אני יכול להשתמש בשתי רמות חשיפה תוך שימוש בתיחום חשיפה ולמזג אותן יחד, או לחילופין, להשתמש במצב HDR של המצלמה. אבל אני אף פעם לא משתמש במבזק או בתאורה נוספת". התמונה צולמה באמצעות מצלמת Canon EOS 5D Mark III עם עדשת Canon TS-E 17mm f/4L ב-1/80 לשנייה, f/5 ו-ISO800. © Fernando Guerra

לדעתו של פרננדו יש דבר נוסף שמהווה תפיסה מוטעית והוא שתנאי התאורה הטובים ביותר לצילום אדריכלות שוררים בשעות הבוקר המוקדמות או שעות אחר הצהריים המאוחרות, שזכו לכינוין הנפוץ "שעת הזהב".

אני בכוונתי לצלם בניין, אני אוהב לצאת מוקדם בבוקר ולהישאר באתר עד עלות הכוכבים בערב. באופן מסוים, זו אותה הגישה שצלם עיתונות עשוי לנקוט. אני עוקב אחר תנאי התאורה מסביב לבניין, והיבטים שונים ייראו טוב יותר בשעות השונות של היממה. כמו כן, מתאפשר לראות איזה שימוש אנשים עורכים בבניין, באמצעות הוספת אלמנט החיים הזה שוב. זה כמו לצלם 'יום בחייו של בניין'. אני רוצה ללכוד בצילום אובייקטים נוספים מלבד הבניין עצמו.

"אם תנאי התאורה אינם סבירים, ניתן לשחק עם הצללים. לאחרונה עשיתי כמה צילומים נהדרים של בית בצוהרי היום כשהשמש נמצאת גבוה בשמיים. האור חדר מבעד לאשנבים בגג, והאיר את כל חלל הפנים, והוא פשוט נראה נפלא. כאשר השמש נמצאת נמוך יותר בשמיים, בניין יכול להראות רע מצד אחד ונהדר מצד אחר פשוט צריך להיות בתנועה ולהמשיך להתבונן. אפילו אם אפור וערפילי בחוץ, יש אפשרות לעשות כמה צילומים מעניינים ולהעניק להם רכות ממשית. הנחה שגויה נוספת היא שברגע שצילמת בניין מנקודה מסוימת, משימת תיעוד מראה הבניין הסתיימה. חזרו מאוחר יותר וראו כיצד השינויים בתנאי תאורה השפיעו על תוצאת הצילום".

בתיק: בחירת העדשה המתאימה

מקור אור גדול משקף את פניה של אישה צעירה, שאותן ניתן לראות מבעד לחלון בניין בזמן שמכונית צהובה חולפת.

מערכת ה- EOS R של Canon אידיאלית עבור אלה המתחילים את דרכם בתחום צילום אדריכלות והשואפים להתקדם. צימודה של מצלמה ללא מסגרת מלאה כמו מצלמת Canon EOS R בעלת עדשת RF מקורית כמו Canon RF 24-105mm F4L IS USM - השילוב שבו השתמש פרננדו ללכידת תמונה זו - או Canon RF 16mm F2.8 STM ייתן לכן את החופש לצמוח וליצור. צולם ב-56mm, במהירות 1/100 לשנייה, f/9 ו-ISO160 © Fernando Guerra

לוחות עץ ענקיים תלויים באופן אנכי מבניין הצבוע בגוון שמנת כהה. בחדר שנמצא בקומת הקרקע של הבניין, ניתן לראות את צלליותיהם של שני אנשים.

כאשר צוברים יותר ניסיון כצלמים, פרננדו ממליץ להשתדרג לעדשות הטיה והזזה. "העדשות המועדפות עליי הן Canon TS-E 17mm f/4L ו- Canon TS-E 24mm f/3.5L II", הוא אומר. "הן יקרות, אבל מבחינת פונקציית הזזה אין להן תחליף". היא מאפשרת לך לבצע בקרה על פרספקטיבת הצילום ולשמור על ניצבי הבניין ישרים ואנכיים". התמונה צולמה באמצעות מצלמת Canon EOS 5DS R עם עדשת Canon TS-E 17mm f/4L ב-1/100 לשנייה, f/11 ו-ISO100. © Fernando Guerra

בתחילת הצילומים פרננדו ממליץ להשתמש בעדשות המאזנות בין שדה ראייה רחב יחסית לבין מידת עיוות נמוכה של תמונה. "אני אוהב את מצלמת Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM ואת מצלמת Canon RF 50mm F1.8 STM", הוא אומר בהתלהבות. הם קטנים ולא בולטים לעין, וכך אפשר לצלם בלי שיבחינו בך. האיכות גבוהה ביותר, והם יחסית זולים אני גם משתמש במצלמת Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM כי הוא מאוד רב-תכליתי. אני לא מוכן לקבל שום עיוות בתמונות בצילומי האדריכלות שלי, אבל הודות לפונקציית התיקון המובנית במצלמות מסדרה EOS R, העדשה בעצם מונעת עיוותים".

עדשת gateway נוספת המותאמת בפרט לצילום אדריכלות היא זו המותקנת במצלמת Canon RF 16mm F2.8 STM. עדשת הפריים בעלת אורך מוקד של 16 מ"מ היא לא רק מתאימה לכל כיס, אלא גם רחבה במיוחד המאפשרת לך לקבל יותר מכול צילום שנעשה,, כמו גשר שלם בתוך תמונה. חובבי אדריכלות גם יאהבו את האפקטים המעניינים שניתן ליישם על קווים ועל זוויות, שאותם העדשה מאפשרת.

ברגע שהוחלט איזו מצלמה ועדשה תואמות את צרכיך, והובנו עיקרי סוג הצילום מבוקש, פרננדו מייעץ להתנסות עוד בצילום אדריכלות, כלומר, בכל דבר החל מזווית הצילום ועד מסנני עדשות.

"מסנן ND הוא אביזר מצוין המאפשר חשיפה ממושכת אפילו כאשר ישנה תאורה בוהקת.", פרננדו מסביר. “כדי לצלם פריטי אדריכלות במקום סואן, חשיפה ממושכת תתרום באופן אפקטיבי להיעלמותם של אנשים וכלי רכב הנעים ברחוב, ומוציאה אותם אל מחוץ לתמונה המצולמת. מסנן מקטב עגול מצוין למניעת השתקפויות מחלונות זכוכית. הוא פועל במידה שווה של יעילות כאשר מדובר בבניינים עם גימור מבריק. הייתי צריך לצלם בניין בטון צבוע האדום שהיה נוצץ במיוחד. פשוט סובבתי מעט את המסנן המקטב העגול וכל אפקט הנצנוץ נעלם, כך שהצבע נראה במלואו.

לדעתו של פרננדו, צילום אדריכלות זה יותר מסתם עבודה, זו שליחות. העוסק בתחום מקבל השראה מלבבות פועמים בדיוק כמו מבניינים.

"בסופו של דבר, אני מצלם אדריכלות לפרנסתי, אבל עדיין אני מרגיש שהאנשים הנמצאים בפנים או שעורכים שימוש בבניין הם האלמנט המעניין ביותר", הוא אומר לסיכום. "בשבילי, צילום אדריכלות עוסק בתיעוד החיים עצמם".

מוכנים להתחיל?

נכתב על ידי מת'יו ריצ'ארדס

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

  • צילום עירוני

    הפק את המרב מהזדמנויות הצילום העירוני בעזרת העצות העיקריות שלנו

    צלם נופים עירוניים מדהימים וסצנות אורבניות מפורטות. המשך לקרוא כדי לקבל את כל העצות, הטיפים, הטכניקות וההשראה שאתה צריך.

  • צילום עירוני

    טיפים לקומפוזיציות עירוניות

    המדריך של פאולה שטופקה לקומפוזיציות צילום מרשימות של בניינים ונופים עירוניים.

  • צילום רחוב

    גלה צילום רחוב מופשט

    צור אמנות מרהיבה מהעולם הגשמי באמצעות טכניקות פשוטות אלה ליצירת תמונות עירוניות סוריאליסטיות.

  • צילום רחוב

    אתגר העדשה לצילום רחוב

    למה עדשת Canon RF 28mm F2.8 STM היא פריט חובה בתיק הציוד של צלמי רחוב.