שגריר Canon, פרננדו גרה, יודע דבר או שניים על מבנים. הוא סיים את לימודי האדריכלות שלו במדינת מוצאו, פורטוגל, ולאחר מכן, במשך כמה שנים מוצלחות, עבד עבור משרד אדריכלים במקאו. אף על פי שהוא נהנה מתפקידו, הוא מעולם לא הצליח להשתחרר מאהבתו לצילום, שהחלה עוד בילדותו.
תשוקתו של פרננדו לצילום מבינה גדלה, ויחד עם אחיו סרז'יו, הוא החל לעסוק בצילום אדריכלות עבור מגזינים מובילים ועבור לקוחות פרטיים. היום ישנה רשימה של פרסים הנזקפים לזכותו, הוא מעולם לא הביט לאחור.
כאן פרננדו חולק כמה מן התובנות, העצות והטריקים שאותם הוא למד לאורך השנים.
צילום אדריכלות
שלב אחד קדימה: כיצד לשפר את צילומי האדריכלות שלכם
בלוקיישן: מציאת הבניין המושלם
צילום אדריכלות אינו עוסק רק בתיעוד בנייני משרדים וכנסיות מעוטרות. לצד זה שכל אלה עשויים להוות חומר גלם ליצירת תמונות מרהיבות, לדבריו של פרננדו כל בניין יכול להיות יפה - אם תתבונן מספיק לעומק, או להיפך, תיתן מבט חטוף.
"אין צורך לחשוב על המיקום הנכון", הוא מייעץ. "אפשר למצוא בניינים מדהימים באזורים שהם מיקום איום ונורא. חשבו על בניינים ספציפיים ועל מה שהופך אותם למעוררי עניין. זה יכול להיות כל דבר, החל מאסם מט ליפול או בית צנוע ועד מוזיאון או קתדרלה מפוארים. האמת שאני לא חושב שיש בניינים "רעים" לצילום. העניין הוא להמתין לתנאי תאורה הולמים ולרגע הנכון. "
ברגע שמצאת בניין והתאהבת בו, יש עוד דבר שפרננדו מציע, והוא הוספת רבדים אל הדימוי שברצונכם ליצור. מדובר בטכניקה שהוא רכש מאדם שהיה בשבילו מוקד ההשראה הגדול ביותר, צלם סוכנות מגנום אלכס וב, וכמו שפרננדו מסביר בהמשך - טכניקה זו תסייע במתן ממד נוסף צילומים שלנו.
"הצילומים שלו שבו את ליבי בכך שהוא השתמש בשכבות על גבי שכבות על מנת לבנות אלמנטים נוספים בצילום שנעשה", פרננדו מספר על וב. “לדוגמה, אפשר לתפוס אנשים פה, כלב שם, בחור שהולך ברחוב עם מטרייה בצד השני של הרחוב". הצילומים שלו מכילים כמה שכבות, ומתקבלת תחושה אמיתית של חיים והקשר כשמתבוננים בהם.
"כאדריכל, אני מנסה למצוא את הפרופורציות, את החומר, את הצבעים ואת הגימור האופטימליים. כצלם, אני עדיין מנסה לעורר בקרב צופים את התחושה הזו בדיוק - שדברים ייראו יפים", פרננדו אומר בהמשך דבריו. "אני לא תר אחרי גאומטריה 'שעובדת'. אני פשוט מנסה לתת מראה מופלא לבניין שאני מצלם. זה המסך שאני מנסה להעביר".
צילום חופשי: שוכחים את ה'כללים'
אחד הכללי הראשונים בצילום אדריכלות, אתם ודאי מנחשים, הוא השימוש בחצובה. לדבריו של פרננדו, לא כך הדבר.
אני אוהב לחוות את חופש התנועה, ולכן אני מעדיף לא להשתמש בחצובה, שנחשבת בעיני רבים לכלי בסיסי בצילום אדריכלות", הוא מפרט. "סביר יותר שאני אמשיך לנוע, לסקור את הבניין מזוויות שונות, כך שאני מצלם תוך כדי שהמצלמה מוחזקת בידי. מהרגע שאני מגיע אל אתר הצילומים, איני עוצר את התנועה עד שאני עוזב את המקום.
"יתרון נוסף באי-שימוש בחצובה הוא שכאשר שנמצאים במקום הומה אדם, ניתן לצלם מבלי למשוך אליך תשומת לב. אחרת, הסצנה עשויה למשוך את עניינם של אנשים שנמצאים בסביבה והם יסתכלו עליך ועל מה שאת עושה, במקום להתנהג באופן טבעי. המסכים עם זווית משתנה, שבהם מצוידות מצלמות רבות מתוצרת Canon מושלמים למטרה זו. ניתן לצלם מזוויות שונות וזה אפילו לא נראה כאילו מצלמים תמונות בכלל".
"למעשה, ככל שזה נוגע לפרננדו, כאשר מגיעים לכללי 'עשה ואל תעשה' בצילום אדריכלות, יש רק כלל אחד בלבד שכדאי לפעול לפיו.
"ניצבים צריכים להיות ישרים, לכן לעולם אין לכוון את המצלמה כלפי מעלה או כלפי מטה, אלא אם כן משתמשים בעדשת הטיה והזזה, שיכולה לסייע בתיקון הפרספקטיבה" הוא מסביר. "ניתן לתקן את הפרספקטיבה בשלב העריכה בתוכנה, אבל אני לא חושב שהיא נראית תקינה. לעיתים קרובות נערך דיון על כללים רבים אחרים, אבל אני מאמין שצריך להפר את הכללים על מנת ליצור את התוצר הייחודי שלך, שיתבלט מבין כל היתר. "פשוט צריך לוודא שהניצבים ישר ולצלם כאילו אין מחר".
אל תוך האור: בחירת שעת הצילום
לדעתו של פרננדו יש דבר נוסף שמהווה תפיסה מוטעית והוא שתנאי התאורה הטובים ביותר לצילום אדריכלות שוררים בשעות הבוקר המוקדמות או שעות אחר הצהריים המאוחרות, שזכו לכינוין הנפוץ "שעת הזהב".
אני בכוונתי לצלם בניין, אני אוהב לצאת מוקדם בבוקר ולהישאר באתר עד עלות הכוכבים בערב. באופן מסוים, זו אותה הגישה שצלם עיתונות עשוי לנקוט. אני עוקב אחר תנאי התאורה מסביב לבניין, והיבטים שונים ייראו טוב יותר בשעות השונות של היממה. כמו כן, מתאפשר לראות איזה שימוש אנשים עורכים בבניין, באמצעות הוספת אלמנט החיים הזה שוב. זה כמו לצלם 'יום בחייו של בניין'. אני רוצה ללכוד בצילום אובייקטים נוספים מלבד הבניין עצמו.
"אם תנאי התאורה אינם סבירים, ניתן לשחק עם הצללים. לאחרונה עשיתי כמה צילומים נהדרים של בית בצוהרי היום כשהשמש נמצאת גבוה בשמיים. האור חדר מבעד לאשנבים בגג, והאיר את כל חלל הפנים, והוא פשוט נראה נפלא. כאשר השמש נמצאת נמוך יותר בשמיים, בניין יכול להראות רע מצד אחד ונהדר מצד אחר פשוט צריך להיות בתנועה ולהמשיך להתבונן. אפילו אם אפור וערפילי בחוץ, יש אפשרות לעשות כמה צילומים מעניינים ולהעניק להם רכות ממשית. הנחה שגויה נוספת היא שברגע שצילמת בניין מנקודה מסוימת, משימת תיעוד מראה הבניין הסתיימה. חזרו מאוחר יותר וראו כיצד השינויים בתנאי תאורה השפיעו על תוצאת הצילום".
בתיק: בחירת העדשה המתאימה
בתחילת הצילומים פרננדו ממליץ להשתמש בעדשות המאזנות בין שדה ראייה רחב יחסית לבין מידת עיוות נמוכה של תמונה. "אני אוהב את מצלמת Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM ואת מצלמת Canon RF 50mm F1.8 STM", הוא אומר בהתלהבות. הם קטנים ולא בולטים לעין, וכך אפשר לצלם בלי שיבחינו בך. האיכות גבוהה ביותר, והם יחסית זולים אני גם משתמש במצלמת Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM כי הוא מאוד רב-תכליתי. אני לא מוכן לקבל שום עיוות בתמונות בצילומי האדריכלות שלי, אבל הודות לפונקציית התיקון המובנית במצלמות מסדרה EOS R, העדשה בעצם מונעת עיוותים".
עדשת gateway נוספת המותאמת בפרט לצילום אדריכלות היא זו המותקנת במצלמת Canon RF 16mm F2.8 STM. עדשת הפריים בעלת אורך מוקד של 16 מ"מ היא לא רק מתאימה לכל כיס, אלא גם רחבה במיוחד המאפשרת לך לקבל יותר מכול צילום שנעשה,, כמו גשר שלם בתוך תמונה. חובבי אדריכלות גם יאהבו את האפקטים המעניינים שניתן ליישם על קווים ועל זוויות, שאותם העדשה מאפשרת.
ברגע שהוחלט איזו מצלמה ועדשה תואמות את צרכיך, והובנו עיקרי סוג הצילום מבוקש, פרננדו מייעץ להתנסות עוד בצילום אדריכלות, כלומר, בכל דבר החל מזווית הצילום ועד מסנני עדשות.
"מסנן ND הוא אביזר מצוין המאפשר חשיפה ממושכת אפילו כאשר ישנה תאורה בוהקת.", פרננדו מסביר. “כדי לצלם פריטי אדריכלות במקום סואן, חשיפה ממושכת תתרום באופן אפקטיבי להיעלמותם של אנשים וכלי רכב הנעים ברחוב, ומוציאה אותם אל מחוץ לתמונה המצולמת. מסנן מקטב עגול מצוין למניעת השתקפויות מחלונות זכוכית. הוא פועל במידה שווה של יעילות כאשר מדובר בבניינים עם גימור מבריק. הייתי צריך לצלם בניין בטון צבוע האדום שהיה נוצץ במיוחד. פשוט סובבתי מעט את המסנן המקטב העגול וכל אפקט הנצנוץ נעלם, כך שהצבע נראה במלואו.
לדעתו של פרננדו, צילום אדריכלות זה יותר מסתם עבודה, זו שליחות. העוסק בתחום מקבל השראה מלבבות פועמים בדיוק כמו מבניינים.
"בסופו של דבר, אני מצלם אדריכלות לפרנסתי, אבל עדיין אני מרגיש שהאנשים הנמצאים בפנים או שעורכים שימוש בבניין הם האלמנט המעניין ביותר", הוא אומר לסיכום. "בשבילי, צילום אדריכלות עוסק בתיעוד החיים עצמם".
מוכנים להתחיל?
נכתב על ידי מת'יו ריצ'ארדס
מוצרים קשורים
-
עדשת פריים בעלת זווית רחבה
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
עדשת פריים 24 מ"מ קומפקטית וקלת משקל, אידיאלית לצילום נופים, ולוגים וחללים סגורים - וגם עבור תמונות מאקרו מעולות. -
מצלמות ללא מראה
EOS R
מצלמת פורמט מלא (Full-Frame) ללא מראה, הפותחת הזדמנויות חדשות ויצירתיות בפני צלמי תמונות ויוצרי סרטים כאחד. -
עדשת זום בעלת זווית רחבה במיוחד
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
עדשת RF קומפקטית וקלה עם זום של 15-30 מ"מ, מושלמת לנסיעות ולצילומים של נופים עירוניים, נופי טבע, אדריכלות וולוגים בדרכים. -
מצלמות ללא מראה
EOS R5
תתחיל לחשוב מחדש על כל הידוע לך על מצלמות נטולות מראה. הביצועים הלא מתפשרים של EOS R5 יחוללו אצלך מהפכה בצילום ובהסרטה. -
TS-E 17mm f/4L
עדשת f/4 מסדרה L אולטרה רחבה ברמה מקצועית, עבור מומחים הלוכדים נופים וחללי פנים אדריכליים. -
עדשות עבור EOS R
RF 24-105mm F4L IS USM
עדשות זום מסדרה 24-105mm f/4 L-series קלות משקל ורב תכליתיות, עם מיקוד אוטומטי שקט ומהיר ומגנון ייצוב תמונה עם 5 תחנות. -
עדשות RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
עדשת 35mm f/1.8 MACRO עם צמצם מהיר המשלבת זווית רחבה עם אפשרות למיקוד ממרחק קצר מאוד וייצוב תמונה היברידי. -
עדשה סטנדרטית
RF 50mm F1.8 STM
עדשת RF 50 מ"מ קומפקטית, בעלת אורך מוקד קבוע, שקטה וקלת משקל, עם מפתח צמצם רחב f/1.8. עדשה זו היא העדשה המושלמת למימוש החזון היצירתי שלך.