צילום סודות הטבע: סיפורו של פרויקט rewilding

צלמת חיות פרא חולקת את מסעה ומתעדת פרויקט של rewilding , חגיגה לעיניים המציגה לצופה את המגוון הביולוגי של הטבע מבעד לעדשה.
תנשמת לבנה, אשר צולמה כחלק מפרויקט rewilding, דואה מעל צמרות העצים כשכנפיה פרושות לרווחה.

צוקים סחופי רוחות, ביצות על שפת האגם ויערות שלווים – בתי גידול טבעיים מושכים צלמי חיות בר ונופים הניחנים במידת הסבלנות הדרושה כדי לתעד את השינוי והצמיחה ההדרגתיים לאורך העונות. עם זאת, לעתים הצילום יכול לתעד באופן מרשים שינוי עמוק אף יותר המתרחש לאורך זמן, כגון rewilding של מחצבה נטושה, תהליך שבמהלכו הטבע תובע מחדש את שטח המחצבה עם מארג אקולוגי של חי וצומח אשר הולך ומכסה את שטחה.

גייל, הצלמת שמאחורי Natured Secrets (סודות הטבע), יש תשוקה למגוון ביולוגי ול-rewilding (השבתם למצב פרא) של שטחים ירוקים. היא תיעדה את התפתחותו האיטית של פרויקט rewilding בבריטניה על סף דלת ביתה, ומקווה כי עבודתה תעורר השראה בקרב אחרים, אשר יחליטו אף הם לתרום שטח קטן של הגנים הפרטיים שלהם על-ידי השבתם אל חיק הטבע.

פרויקט rewilding עם היסטוריה

סחופת צבעונית של שיחי אברש מחברת בין גן לגבעה שמעבר לו, עם שמי התכלת ברקע.

"על מנת למזג את הגן אל תוך הנוף ולחבר את הגבעה, שתלנו שיחי אברש סחופים", מסבירה גייל. "ערבבנו עם עשבים ועצי ליבנה כדי להתכתב עם אדמת הבור הסובבת אותו, ובכך הוא השתלב בנוף. כל הסלעים שבהם נעזרנו לבניית המדרגות, גדות שיחי האברש, השבילים והחומות נלקחו מהאדמה". צולם במצלמת Canon EOS 6D Mark II עם עדשת Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM ב-45 מ"מ, 1/1000 שנייה, f/4.5 ו-ISO 160. © Natured Secrets

הסיפור החל לפני 20 שנה כשגייל שתלה יער ליד ביתה ברכס הרי הפניין שבצפון מערב אנגליה, והפכה מחצבה נטושה וחוות חורפנים לשעבר למקלט משגשג של חיות בר.

כעת, כשהנוף קידם בברכה בעלי חיים וצמחים אל תוכו , הוא מגשים את שאיפתה של גייל – "מסע של תקווה" – לבטל את הגבולות בין הגן שלה לאזור המשוחזר הזה, וליצור מקום פראי באמת.

"כשהגענו, רציתי לתת לאתר הפתוח הזה 'תחושה של מקום', כדי לחבר את הקשר שלי עם המיקום הזה לסביבה", אומרת גייל, בעלת תואר שני במדעי השימור והאקולוגיה מאוניברסיטת לנקסטר. "הנוף המקורי השתנה בעקבות התיעוש, והותיר אחריו שממה. אך מאז שהסתיימה החציבה, האתר ראה את תחילתה של חזרה לטבע. לידה מחדש.

"התחלנו בחיקוי השינוי הזה וכן בכך שווידאנו שכל גן שעלה בידינו ליצור יכה היטב את שורשיו בתוך הנוף, שם לא היה גבול גלוי ומובחן בין אחד לשני. מעולם לא חשבתי שנזכה בגן כזה. כל מה שעשינו היה 'לאלף את הטבע'".

כשהאדמה מתחילה אט אט להתאושש, גייל רואה את המסע כמושלם לפרויקט צילום ארוך טווח. "למדתי בבית הספר צ'לסי לאמנות בוטנית במשך כמה שנים, ותמיד חשתי שראוי לתעד את האדמה", היא אומרת. "ניתן לעשות זאת בכתבי עת שונים או באתרי אינטרנט, אך עבורי זוהי תהום פעורה בין המדע ליצירתיות. שם קיוויתי שהתמונות שלי תהיינה מעט שונות.

"המחצבה הנטושה שלנו נושאת את הצלקות של עברנו התעשייתי, אך בהתמדה האדמה מוחזרת לטבע. כבעלי המשמורת על אזור הניחן בתמהיל עוצר נשימה של היסטוריה, תעשייה, גיאולוגיה, חיות בר וצמחייה, אני להוטה לתעד את מסעה ופיתוחה של האדמה וצמיחת המגוון הביולוגי שבה, תוך שימוש בצילום כיומן".

חיבור עם הטבע דרך העדשה

איל כרמל צעיר מסתתר לו חלקית בין העשבים הארוכים.

"זמן קצר לפני הצילום הזה, התחוור לנו שאיבדנו את האיל שלנו מעדר אילי הכרמל שלנו", אומרת גייל. "החלטנו שהאיל הצעיר הזה, שהופיע פתאום בעדשת המצלמה, הוא המתמודד החדש שלנו להוביל את העדר. האיל אך לא מכבר גידל את זוג הקרניים הראשון שלו". צולם במצלמת Canon EOS 6D Mark II עם עדשת Canon EF 600mm f/4L IS III USM ב-1/800 שנייה, f/4.5 ו-ISO 200. © Natured Secrets

גוזל בז צעיר יושב על ענף עץ, מוקף בצמחייה.

לגייל יש תיבת קינון לבזים על עמוד בשדה מרעה השוכן בסמוך ליער קטן. "זהו גוזל הבז הצעיר הראשון שלנו שברח מתיבת הקינון הסמוכה", היא אומרת. "אחד ההורים סיפק מזון בצמרות העצים האלה, מכיוון שהאפרוח עדיין לא למד איך לצוד". צולם במצלמת Canon EOS 6D Mark II עם עדשת Canon EF 600mm f/4L IS III USM ב-1/1250 שנייה, f/4.5 ו-ISO 640. © Natured Secrets

אזור פרא זה שוקק כעת בבעלי חיים, וביניהם ארנבות חומות, דבורי בומבוס, עפרוני השדה, חרטומנים, קיוויות, שפריריות כחולות נפוצות, בזים ואיילי כרמל, לכן קל לראות מדוע האזור הפך לגן עדן לצלמים. המגוון הססגוני של ביצות, כרי עשבים וחורש טבעי, לצד אחו חציר זרוע פרחים משך שפע של חיות בר מגוונות.

"במהלך 20 השנים האחרונות, סייענו בחידוש הקרקע, תוך חשיפת מעיינות מים מתוקים להשבחת העמקים הגדולים מכוסי הביצות ולחיבור בין בריכות מים טבעיות בעלות קרקעית מסולעת לבין סדרה של בריכות חדשות ללא כל דיפון", מספרת גייל.

"שתלנו יערות נשירים מקומיים, צפינו בהם גדלים ואט-אט הופכים ספוגים בטחבים קטיפתיים המעניקים למקום תחושה ירוקה ושופעת לאורך כל השנה ובכך תומכים בשפע של חיים. ענפים וגזעים מכוסים בכבדות בטחב שדומה לעולמות מיניאטוריים אבודים בתקריב מצלמה.

אם תבחרו לתעד את הפרויקט שלכם, אולי פינה בגינה שלכם שאותה השבתם לחיק הטבע, ודאו שאתם מצוידים במצלמה ובעדשה הנכונות. גייל משתמשת במצלמה שלה מדגם Canon EOS 6D Mark II, יחד עם אחת עדשות המאקרו שלה, כדי ללכוד את העולמות הזעירים האלה. "המצלמה מקנה לנו את היכולת להתחבר לאורגניזם מסוים, בין אם זה בתקריב על פרח, חרק או נבגים על גבם של שרכים", היא אומרת. "אתם מתחילים לראות דברים שמעולם לא הבחנתם בהם קודם לכן, וזה גרם לי להיות מודעת יותר לאופן שבו ניתן להתחבר לטבע דרך העדשה".

ללמוד "לראות" עם המצלמה

שפריריות כחולות נפוצות נחות להן על עלי נהרונית צפים, וגווניהן הכחולים-ירוקים משתקפים במים שמתחת.

השפריריות הכחולות הנפוצות, אשר צולמו באגם העליון הגדול של המחצבה, נראות כאן נחות על עלי הנהרונית האדומים הנדירים, מזן פוטמוגטון אלפינוס. הנהרונית נחשבת לצמח פגיע באנגליה, משום שהוא מצוי בדרך כלל צפונה יותר בהרי סקוטלנד. צולם במצלמת Canon EOS 6D Mark II עם עדשתCanon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (שהוחלפה כעת על-ידי Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM) ב-330 מ"מ, 1/320 שנייה, f/6.3 ו-ISO 200. © Natured Secrets

שני ינשופונים בחלון של אסם אבן, בעוד ינשוף שלישי יושב על הגג מעליהם.

"הנה אסם הינשופים בשדה העליון – זוהי בנייה יבשה מאבנים ללא מלט", אומרת גייל. "האסם שוכן על צלע הגבעה, כך שהגוזלים יכולים לנתר בקלות על הגדות זרועות העשבים". צולם במצלמת Canon EOS 6D Mark II עם עדשת Canon EF 600mm f/4L IS III USM ב-1/800 שנייה, f/4.5 ו-ISO 2500. © Natured Secrets

קשר זה התחזק מאז שהופיעה במקום משפחה של תנשומות לבנות בעקבות עבודות שיקום באסם, אשר גייל ובעלי מלאכה המתמחים בבנייה יבשה מאבנים ללא מלט בנו מחדש באמצעות אבנים שנמצאו במחצבה ישנה. עכשיו זהו בית חדש לציפורים.

"ללמוד 'לראות' מבעד למצלמתי ולהמתין בשקט ליציאתן של התנשמות הלבנות מאפשר לי להתבונן יותר", אומרת גייל. "אני מבחינה בתנועת העשבים, בשינויים באור, בעשים המתעופפים, בציפורים ובפרחים שבהם הן נוגעות. לרגע אני הופכת לטרף כאשר העדשה לוכדת את טפרי הציפור המקיפה מעל, ואז הנרטיב משתנה כשאני זזה. אני הופכת לציידת".

גייל משתמשת במצלמת DSLR שנייה בעלת פריים מלא עם מבחר של עדשות EF ארוכות יותר. על-ידי שמירה על מצלמה אחת עבור עדשות המאקרו שלה ועוד אחת לצילומי טלפוטו, היא לעולם אינה מחמיצה רגע בעת הצורך להחליף עדשות. כלים אלה מסייעים לה ללכוד שמיים דרמטיים וציפורים במעופן, כגון ינשופים, כאשר ייצוב התמונה חשוב במיוחד מכיוון שהיא אינה משתמשת בחצובה.

"אני זקוקה לעדשת EF 600mm f/4L IS III USM הנהדרת שלי, כדי להתקרב לינשופים", היא אומרת. "אני עמוק בתוך האתר כאן ואין כל מחסה, אז אני לא יכולה פשוט לשבת ולהרגיש שאני הולכת לראות איל או ציפור מקרוב. ציפור אדום החזה אפילו קשה יותר לצילום, כי העצים כל כך גדולים. את יודעת שתקבלי את הצילומים הטובים ביותר עם עדשת ה-600 מ"מ, כי היא מספקת תמונה חדה במיוחד עקב היותה עדשה קבועה, בעוד שעדשת Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM מאפשרת לי להתקרב ולהתרחק כדי שאוכל ללכוד את הציפור אם היא נעה או מתקרבת אלי. יש לי המרחק".

תיעוד תהליך rewilding כיום ובעתיד

תקריב של ראשי הפרחים הירוקים והלבנים של צמח גזר בר, וברקע שדה מרעה מטושטש מחוץ לפוקוס.

"צמחים אלה גדלים על ערמות העפר שלנו בתוך המחצבה ומסביבה. אנו אוהבים את התפרחות דמויות סוכך תחרה של הגזר הבר בקיץ", אומרת גייל "אך מאוחר יותר, באמצע אוגוסט, תרמילי הזרעים הקטנים הירוקים דמויי השעועית מתהפכים תוך כדי התייבשותם וראשי הפרחים מתכרבלים בחוזקה לכדי קן ציפורים קעור". צולם במצלמת Canon EOS 5D Mark IV עם עדשת Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM ב-1/640 שנייה, f/2.8 ו-ISO 320. © Natured Secrets

תקריב של דבורת בומבוס מרחפת בין גבעולים ודשא.

"כל מה שאני יכולה לעשות זה להותיר אחריי את האדמה הזו במצב טוב יותר מהמצב שבו מצאתי אותה", אומרת גייל. "זהו האתגר שלי, להמשיך ולהשביח אותה. אני פשוט להוטה לעקוב אחר מצבה, כדי שנוכל להבחין בהבדל". צולם במצלמה Canon EOS 5D Mark IV ועדשת Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM ב-153 מ"מ, 1/1000 שנייה, f/5 ו-ISO 640. © Natured Secrets

גייל אף תיעדה את הפרויקט באמצעות סקרים, ייבוש פרחים על-ידי דחיסה, שימור צמחים באלכוהול וציור בצבעי מים. בסופו של דבר, עם זאת, היא נהנית מהרגעים הקטנים עם חיות הבר שנמשכו לפיסת גן עדן זו, והיא נלהבת מהיתרונות הטמונים באינטראקציה עם הטבע למען בריאות הנפש של האדם. "התבוננות מבעד לעדשת המצלמה באותם בקרים מוקדמים מאפשרת לשאוף לריאות רוגע ושלווה", היא מסבירה. "אני יכולה להמחיש ולהטביע את חותמו של הלך הרוח זה על-ידי שיתוף הדימויים האלה ברשתות החברתיות, ובכך לסייע לאחרים לחוות אף הם רגע של הצצה ליופי המקיף אותנו".

היא מעודדת כל מי שחושב או חושבת על יצירת פרויקט דומה להתחיל עם כמה עצים או שיחים כדי למשוך ציפורים וחרקים. "תמיד לשתול עצים אם אפשר", היא מייעצת. "אין צורך בהרבה מקום - בעוד שש או שבע שנים יהיה לך יער שבו תוכל/י להסתובב ולהרגיש את המרחב".

נכתב על ידי לורנה דורקיל

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

עצות לצילום טבע

אשת המקצוע דני קונור משתפת את העצות המובחרות שלה להצלחה בתחום עם צלם טבע מתחיל צעיר.

העדשות הטובות ביותר לנוף

כל המידע הנדרש כדי לבחור עדשות פריים וזום חסכוניות.

כיצד לצלם ציפורים

טיפים וערכת המתחילים הטובה ביותר לצילום ציפורים.

צלם תמונות מאקרו מלהיבות של דבורים

איך להשיג תמונות מאקרו נהדרות של חרקים זעירים שנעים במהירות.