2023 הייתה שנה של 'תיקונים שלא הספקנו לבצע'. כך עולה ממחקר חדש של Canon, ששאל יותר מ-1,700 מקבלי החלטות בתחום ה-IT (ITDM) על חוויותיהם בשנים 2019-2023, ועל התחזיות שלהם לשלוש השנים הבאות.
דוח IT Transformation Barometer גילה איך באמת הרגישו אנשי ה-ITDM במהלך 5 השנים הסוערות ביותר בזיכרון המשותף. בעוד ששיא מגפת הקורונה נראה כמשהו מהעבר, הנתונים מראים שאפילו בשנה שעברה, ארגונים עדיין מיקדו את מאמצי הרכש שלהם בפתרון בעיות 'שלא הספקנו לפתור' מאותה תקופה.
הגיע הזמן לשחרר את מנהיגי ה-IT ממחזורי ה'תיקונים' כדי לתת להם מקום לחדש באמת.
עד מתי יצטרכו מנהלי IT לעסוק בהשלמת פערים?
בצד החיובי, אנשי ITDM רבים צופים כי עד 2027 יהיה להם חלון הזדמנויות נרחב יותר לחדש בדרכים מרגשות יותר, תוך הוספת ערך חדש באמצעות טכנולוגיות כמו אוטומציה ובינה מלאכותית.
אבל ההגעה לנקודה הזאת קלה יותר להבטחה מאשר לקיום. הנתונים מראים שאנשי ITDM לחוצים שנקלעים למחזורים של תיקוני בעיות באיחור, נוטים להקדיש פחות זמן לחדשנות שמוסיפה ערך חדש.
החדשנות נדחקת לעדיפות נמוכה
כולנו זוכרים היטב את השיבושים של המגפה ולכן אין זה מפתיע שהדבר משתקף גם בנתונים. בשיא שנת 2021, אנשי ITDM תיארו מצב של קיצוצים בתקציב (51%) וסוגיות משאבים (57%).
אנשי ITDM שמצאו את עצמם במרכזם של הקשיים הללו, נאבקו בחיפוש אחר דרכים פשוטות לשמירה על ההמשכיות העסקית; חדשנות כבר לא הייתה בראש סדר העדיפויות. במקום זאת, מנהלי ה-IT נאלצו להתרכז באתגרים המיידיים. למעשה, אנשי ה-ITDM דיווחו על זינוק עצום בפתרון בעיות טקטיות יומיומיות, כאשר 57% מהם ציינו שהשקיעו זמן משמעותי בתחזוקת חומרה ו-54% בפתרון בעיות IT – מספרים גבוהים בהרבה ממה שראינו לפני תקופה זו ואחריה.
למרות שמנהלי ה-IT השקיעו זמן רב יותר באסטרטגיה ותכנון, הדבר היה חשוב להם פחות באופן יחסי – כבר לא בין שלוש העדיפויות הראשונות שלהם – ונראה היה שתהליכי החדשנות האטו בהתאם. לקראת 2023, 47% דיווחו שטכנולוגיה מיושנת מעכבת את הארגון שלהם, דבר שהוביל ללחץ על מנהלי ה-IT לפצות על הזמן האבוד.
אילו אתגרים עומדים בפני אנשי ה-ITDM | 2019 | 2021 | 2023 |
אחוזים מאנשי ה-ITDM שמתמודדים עם אתגרים של תחזוקת חומרה | 14% | 57% | 23% |
אחוזים מאנשי ה-ITDM שמתמודדים עם אתגרים של בעיות IT אצל העובדים | 14% | 54% | 24% |
"משחק תופסת" עם מילוי דרישות באיחור
כשחושבים על 2023, ניתן לראות שהאיומים הדחופים ביותר על ההמשכיות העסקית הסתיימו. כמות אנשי ה-ITDM שאומרים שהאתגר היה רק לתחזק חומרה או לפתור בעיות IT ירדה ביותר ממחצית.
מעודד לראות גם שאנשי ITDM דיווחו על השקעת זמן רב יותר בתכנון ואסטרטגיה – עלייה מ-32% ל-44%, ועם זאת – ככל הנראה בגלל ההשהיה בחדשנות – התוצאות מצביעות על כך שחלקו הגדול של תכנון אסטרטגי זה הוקדש לתיקון בעיות באיחור או להשלמת פרויקטים קיימים:
כשמנהלי ה-IT נשאלו על סדרי העדיפויות שלהם ברכש, כמעט 40% מהם אמרו שהם נותנים עדיפות לבדיקה ולביסוס של מה שכבר היה להם.
הפרויקטים הספציפיים שהם רצו לפתור, לא היו 'חדשים': 98% מאנשי ה-ITDM אמרו שהם מחפשים דרכים לטפל בבעיות הקשורות לעבודה היברידית ולעבודה מרחוק, כאשר לדבריהם לא הייתה להם עדיין מספיק נראות או שליטה על התנהגות העובדים מחוץ למשרד.
במקביל, גם המעבר לענן נרשם בעדיפות גבוהה לשנת 2023 (48% ציינו זאת כעדיפות רכש). אבל עבור רבים, המעבר לענן לא היה עניין של הוספת ערך חדש, אלא יותר יעד של מסע ארוך. אחרי הכל, אנשי ה-ITDM רשמו יותר ויותר הוצאות ושעות על המעבר לענן בין 2019 ל-2023. העובדה שאנשי ITDM חזו שהמעבר לענן יירד בעדיפותו בשלוש השנים הבאות, עשויה להצביע על כך שחלקם מסיימים את אותה תקופת מעבר.
ככלל, אפשר לסכם את שנת 2023 כשנה של תחזוקת הבית במונחים של חדשנות.
החלפת 'תיקונים' בחדשנות שאפתנית
מה לדעתם של אנשי ה-ITDM יקבל עדיפות גבוהה יותר לקראת 2027?
מעניין לראות שתחומי הצמיחה המדוברים הם טכנולוגיות שאפתניות יותר, כולל בינה מלאכותית, אוטומציה וטכנולוגיה חסכונית באנרגיה. בהתחשב בציפיות מהבינה המלאכותית בכל הענפים, מעודד לראות שאפילו ב-2023, נושא זה הופיע כבר בראש סדרי העדיפויות; ועם זאת, אנשי ה-ITDM צופים שה-AI יתפוס מקום חשוב אפילו יותר עד 2027. טכנולוגיה חסכונית באנרגיה צפויה גם היא לעלות בחשיבותה עם הזמן – בהתחשב בהתמקדות העולמית בפתרונות טכנולוגיים בני-קיימא יותר.
עדיפות לחדשנות | 2023 | 3 השנים הבאות |
בינה מלאכותית | 55% | 66% |
אוטומציה | 42% | 44% |
טכנולוגיה חסכונית באנרגיה | 34% | 38% |
כיצד יכולים ארגונים להאיץ את התקדמותם לאימוץ טכנולוגיות אלו?
המחקר מראה שככל שאנשי ITDM מקדישים זמן רב יותר לשמירה על המצב הקיים, כך יש להם פחות מקום למחשבה על חדשנות.
אנשי ITDM שהקדישו פרקי זמן משמעותיים לפתרון תקלות במכשירים ושמירה על אבטחת המידע, נוטים יותר לתאר את העבודה כמלחיצה ופחות לומר ש-AI היה בראש סדר העדיפויות (54% לעומת 63%).
מהן המשמעויות של כל אלה עבור ארגונים שרוצים לקדם אוטומציה, בינה מלאכותית וטכנולוגיה חסכונית באנרגיה? זה מרמז שדחיית השקעה בעניינים היומיומיים אינה הפתרון. למעשה, דחייה כזאת יכולה לדחוק את צוותי ה-IT שלך למעגל של חדשנות המוגבלת לתיקון בעיות באיחור. התוצאה יכולה להיות לא רק ריסון חדשנות שאפתנית יותר, אלא גם השפעה דרמטית על הסיפוק בעבודה של מנהלי ה-IT שלך.
רוצה לאפשר למנהלי ה-IT שלך להתמקד בטכנולוגיות שאפתניות שמספקות ערך נוסף? הגיע הזמן לתת להם את התקציב והמשאבים לעצירת מחזור ה'תיקונים' ולמעבר לחידוש אמיתי.
גלה תובנות נוספות מדוח IT Transformation Barometer: מה גורם למנהלי IT לסיפוק הגדול ביותר בעבודה? ומדוע הם עובדים קשה יותר מאי פעם?
הורדת דוח
מידע נוסף
ברומטר טרנספורמציה בתחום ה-IT
תובנות מ-1,700 מובילי IT בשבעה שווקי EMEA על האופן שבו תפקידם התפתח בין 2019, 2021 ו-2023, יחד עם התחזיות והעדיפויות שלהם לשלוש השנים הבאות.
האם העובדים באמת מתייחסים ברצינות לתאימות נתונים?
תאימות נתונים: כאב ראש למנהלי ה-IT. איך למצוא את האיזון בין חופש לשליטה? תובנות מדוח IT Transformation Barometer חושפות חששות מתמשכים.
האם המעבר לעבודה היברידית באמת הושלם?
98% ממומחי ה-IT עדיין משכללים את מודל העבודה ההיברידי שלהם. גלה מהם התחומים שהם הצביעו בעדיפות עליונה ומדוע.