לא תמיד צריך חלל סטודיו ייעודי או ערכה של מבזקים יקרים כדי ליצור צילומי סטודיו מהוקצעים ובעלי מראה מקצועי. בעזרת מספר פריטי ציוד וחלל שבו אפשר לצלם, כל אחד יכול להקים סטודיו בסיסי בבית. בשורות הבאות נסביר איך עושים זאת בעזרת מינימום ציוד ועלויות. על הדרך נכיר גם כמה מעקרונות הבסיס של צילום סטודיו, כגון שימוש במעצבי תאורה והגדרת חשיפת המבזק. מספר כישורים פשוטים ופריטי ציוד נכונים יאפשרו לך ליצור תמונות מדהימות – דיוקנאות יוקרתיים צילומי מוצר מהוקצעים, צילומי טבע דומם ועוד.
פרויקטים לעבודה בבית
איך להקים סטודיו ביתי משלך
1. רשימת ציוד בסיסית
סטודיו ביתי פשוט כמו זה לא ירושש אותך, ויתרון נוסף הוא העובדה שתוכל לארוז אותו כך שלא יגזול מקום רב. מלבד מצלמה, דרושים לך מבזק מהיר (Speedlite) אחד או שניים שתוכל למקם ולהפעיל הרחק מהמצלמה. מעמד תאורה הוא אידאלי, אבל אפשר להשתמש גם בחצובה רזרבית (את מעמד הפלסטיק המגיע עם רוב מבזקי ה-Speedlite ניתן להבריג על תבריג החצובה) כדי להציב את המבזק. מטרייה לבנה פשוטה היא פריט ציוד לא יקר אבל יעיל המסייע בקבלת תאורה מחמיאה. תצטרך אמצעי לחיבור המטרייה אל המעמד, כמו מחזיק מטרייה. לבסוף, תצטרך להיות מסוגל להפעיל את המבזקים המרוחקים באמצעות אביזרי הפעלה אלחוטיים. לחלופין, אם יש לך שני מבזקים מהירים תואמים, תוכל לחבר אחד מהם לתושבת המבזק ('הנעל החמה') של המצלמה ולהשתמש בו כדי להפעיל את המבזק השני. יתרון נוסף לכך הוא האפשרות לשליטה מרחוק בעוצמת המבזק המרוחק. אם מצלמת ה-Canon שלך כוללת מבזק מוקפץ, תוכל להשתמש בו כדי להפעיל מבזקים מהירים מרוחקים של Canon ולשלוט בהם.
2. בחירת החלל
חדר שיש בו קיר חלק בצבע לבן או קרם הוא חלל אידאלי להקמת סטודיו ביתי. אם הקירות אינם חלקים, ניתן תמיד לתלות סדין לבן או אפילו להשקיע ברקע נגלל, כמו זה שנראה כאן. כשבוחרים בחדר שבו יוקם הסטודיו, עדיף לבחור חדר עם תקרה גבוהה, תאפשר לך להרים את התאורה כדי להאיר את פני המצולם מלמעלה – בדרך כלל תאורה עילית נעימה יותר לעין. זכור, כי התאורה נצבעת בצבע של כל משטח שממנו היא משתקפת, כך שאם הקירות צבועים בצבע חזק, הם עלולים לגוון את האור הנופל על פני המצולם.
עם זאת, אל תגביל את עצמך לסוג אחד של חדר. אם יש לך בבית גרם מדרגות יפה, הן עשויות לשמש כמיקום מצוין לצילומים קבוצתיים, ואילו צילום של הנושא מעמדה גבוהה עשוי להניב דיוקן יפה ושליו.
3. בחירת עדשה מתאימה לצילום דיוקנאות
עדשות באורכי מוקד שונים יכולות להשפיע על מראה המצולם בתמונה. עדשה רחבה עשויה להגזים את תווי הפנים של המצולם על ידי הארכה לא טבעית של האף והמצח – במיוחד אם משתמשים בה לצילומי תקריב. לפעמים פרספקטיבה מוגזמת עשויה להועיל, אבל לרוב, אורכי מוקד ארוכים יותר נוטים להחמיא יותר למצולם. אם אתה משתמש בעדשת קיט מסוג זום מומלץ להתרחק ולהגדיל את המצולם בעזרת הזום. אם אתה מתכנן לצלם הרבה דיוקנאות, שקול להשתמש למטרה זו בעדשה ייעודית. עדשה בעלת אורך מוקד של 85 מ"מ (או עדשת 50 מ"מ המורכבת על מצלמה בעלת חיישן מוקטן) נחשבת לעדשה המושלמת לצילום דיוקנאות בגלל האופן שבו היא לוכדת את הפנים בפרופורציות המחמיאות ביותר.
4. הגדלת מקור האור
בדומה לנורה חשופה, מבזק ה-Speedlite הוא מקור אור קטן יחסית. לכן, האור שהוא מפיק יהיה נוקשה וייצור צללים חדים וניגודיות חזקה. פעמים רבות כשמצלמים דיוקנאות, רוצים לפזר את האור כך שייפול בצורה רכה יותר על תווי הפנים – אביזר עיצוב תאורה יסייע לך להשיג זאת. בדומה לחלון גדול, אביזר פשוט כמו מטרייה או מרכך תאורה (סופטבוקס) יגדילו את מקור האור שלך ויאפשרו לו לעטוף את הנושא ולמלא ברכות את הצללים.
תוכל לכוון את המטרייה לכיוון הנושא או להפנות אותה לכיוון הנגדי כדי להחזיר את האור לעברו. פעמים רבות כאשר מצלמים דיוקנאות, כדאי לקרב את התאורה לפנים, כך שקור האור יגדל ביחס לנושא.
5. הגדרת החשיפה ועוצמת המבזק
שימוש במבזק מעניק לך חופש פעולה גדול לקביעת החשיפה. תוכל לכוונן את עוצמת המבזק כך שתהיה חזקה מעוצמת התאורה הסביבתית, או כך שתשלים אותה בצורה הרמונית. הנה הגדרת בסיס טובה לקביעת חשיפת המבזק: העבר את המבזק למצב ידני (M) ובחר עוצמה – רבע עוצמה היא נקודת התחלה טובה. במצלמה, עבור למצב חשיפה ידנית וכוונן את מהירות התריס ל-1/160 שנייה, או כל מהירות מקסימלית אחרת לסנכרון עם מבזק.
כוונן את ה-ISO ל-100 ואת הצמצם ל-f/8. צלם תמונה לבדיקה ושנה את עוצמת המבזק עד שהאור על פני הנושא יראה טוב. תוכל לשנות את עוצמת ההארה של המבזק על ידי שינוי העוצמה במבזק עצמו או על ידי קירוב או הרחקה שלו מהנושא.
6. הצבת המבזק
אחד היתרונות של השימוש במבזק שאינו מורכב על המצלמה בצילום דיוקן הוא השליטה שהדבר מקנה לך. מיקום המבזק משפיע בצורה דרמטית על מראה הפנים בתמונה.
7. התנסות בעוצמות תאורה יחסיות
אם תרצה לשדרג את צילומי המבזק, הוסף מבזק שני והתחל להתנסות ביחסי עוצמת תאורה בין השניים. נסה לכוון מבזק אחד על הרקע ואת השני על הנושא. כאשר הוא מכוון לעוצמה נמוכה, המבזק האחורי ייצור אפקט זרקור עדין על הרקע. לעומת זאת, בעוצמה גבוהה, התאורה האחורית יכולה לגרום לשרפת הרקע כדי להשיג אפקט של חשיפת יתר (high-key). אפשר, כמובן, להשתמש במבזק השני כדי להאיר חלקים של הנושא. לדוגמה, אם תציב אותו מאחוריך ותכוון אותו אל הנושא, תוכל ליצור אפקט תאורה היקפי סביב קו המתאר של הדמות.
8. שימוש במסנני תאורה צבעוניים
ליצירת צבעים עזים, נסה להרכיב מסנני ג'ל צבעוניים על המבזק. מדובר בפיסות אצטט לא יקרות שניתן להצמיד לחזית המבזק כדי לצבוע את האור הנופל על הנושא או כדי ליצור רקע נועז לצילומי הסטודיו שלך. אם ברצונך להתנסות בתאורה צבעונית, חשוב איך תוכל להשתמש באביזרים ובתלבושות כדי להשלים את סכמת הצבעים, ובדוק באמצעות גלגל צבעים אילו שילובים עשויים להצליח. בדוגמה זו, כובע ברט כחול מוסיף כתם צבע נוסף לתמונה. חפש ברחבי הבית ותוכל למצוא שפע של אביזרים שבהם תוכל להשתמש כדי להוסיף עניין ואופי לדיוקנאות שלך. בנוסף תוכל גם ליצור אביזרים משלך לעיצוב התאורה. המאמר שלנו בנושא אביזרי צילום שתוכל לייצר בעצמך מסביר איך אפשר ליצור מרכך תאורה (סופטבוקס) וזרקור מקופסת קרטון ומצינור מדופן בנייר אלומיניום. כפתרון פשוט עוד יותר, תוכל להכין מחזיר אור משלך מפיסת קרטון ונייר אלומיניום. תוכל להשתמש בו כדי להחזיר את תאורת המבזק ולהאיר מעט צדדים מוצללים של הנושא.
נכתב על ידי ג'יימס פיטרסון
מוצרים קשורים
-
-
עדשה סטנדרטית
RF 50mm F1.8 STM
עדשת RF 50 מ"מ קומפקטית, בעלת אורך מוקד קבוע, שקטה וקלת משקל, עם מפתח צמצם רחב f/1.8. עדשה זו היא העדשה המושלמת למימוש החזון היצירתי שלך. -
-
-
מצלמות ללא מראה
EOS RP
מצלמה קטנה, קלה ואינטואיטיבית, נטולת מראה, לצילום במסגרות מלאות, שתוכננה לנסיעות ולצילום יומיומי.