A crowd of people watch music on a huge festival stage in the sun. Photo by Bart Heemskerk.

צילום פסטיבלים

בארט הימסקרק, צלם וחובב רוק, מסביר כיצד לתעד את התחושות בפסטיבל.

"מוזיקה היא האהבה והצילום הוא הכלי", אומר צלם המוזיקה ההולנדי בארט הימסקרק. הוא מצלם פסטיבלים ומופעים גדולים ברחבי אירופה, ומתעד שמות גדולים כמו ניק קייב, לנה דל ריי ודואה ליפה – תפקיד שהוביל להזמנה מעוררת קנאה לצלם את הרולינג סטונס.

בקיץ הקרוב הוא יבקר בסביבות 40 פסטיבלים כדי לצלם אותם, כשהוא מונע על ידי האהבה שלו למוזיקה. כאן הוא מספר את סיפורו מעורר ההשראה, יחד עם שפע של עצות שתוכל לנסות עם מצלמה קומפקטית באירועי החוץ של הקיץ.

"תמיד הקשבתי לרדיו והקלטתי את מצעד הפזמונים בילדותי. מאוחר יותר הלכתי להופעות עם אבי והתאהבתי בסצנת הפסטיבלים כשהשתתפתי בפסטיבל פינקפופ ההולנדי בגיל 15", מספר הצלם בן ה-33.

שנים מספר לאחר חוויית הפסטיבל הראשונה שלו, נקרתה לבארט הזדמנות לשאול מצלמה מדגם Canon EOS 400D (גרסה קודמת של Canon EOS 800D). הוא הבין מהר מאוד שמצלמה כזו מאפשרת לך ליהנות מהבילוי בפסטיבלים אפילו יותר – על ידי לכידת הכיף שהרחק מהבמה, וכן צילומים יצירתיים של ההופעות החיות הטובות בעולם.

לאחר שהשקיע זמן בבניית תיק צילומים של אירועי מוזיקה באופן עצמאי, הוא עזב את עבודתו כמורה כדי להפוך את הצילום לקריירה שלו: "עשר שנים אחרי שהשתתפתי בפסטיבל הראשון שלי, חזרתי לפינקפופ כשנשכרתי לצלם את הלהקה ההולנדית קנסינגטון, אותה למדתי להכיר כשהצעתי להם תחילה לצלם אותם בחינם בתמורה לקבלת גישה להופעות נוספות שלהם", מספר בארט. בשנה הבאה, הוא קיבל שיחת טלפון שמעולם שהוא לא ציפה לה – מאגדת הרוק הבינלאומית הרולינג סטונס, אשר ביקשו ממנו לצלם אותם.

"הרולינג סטונס יצאו לסיבוב הופעות ב-2014 והם ראו אותי באינטרנט – הם חיפשו באינטרנט אחר צלמים מהולנד. ואז הם יצרו קשר עם פסטיבל פינקפופ וביקשו פרטים. זה היה רגע סוריאליסטי!"

הלהקה הזמינה אותו לצלם את סיבוב ההופעות האירופאי שלהם, והעניקה לו גישה אל מאחורי הקלעים לכמה מהמוזיקאים המפורסמים ביותר בעולם. "סיור ההופעות עם הסטונס הרגיש כמו משפחה", אומר בארט. "היינו מתבדחים. קית' [ריצ'רדס] היה הכי כיף לעבוד איתו. הוא היה כזה בדרן. הייתי צריך לצלם את מפגשי המעריצים עם האמנים, וקיבלתי כרטיס כניסה ללא הגבלה כדי שאוכל לגשת לאן שארצה – מאחורי הקלעים, בחזית הבמה. הייתי חלק מהצוות ואכלתי יחד עם כל האחרים, הלכתי לבדיקות הסאונד וכן הלאה".

בארט שמר על קשר עם הרולינג סטונס לאחר מכן ואף הצטרף אליהם שוב לסיבוב ההופעות של 2017.

מאמרים קשורים
A rock musician on stage at a festival plays the guitar. Photo by Ben Morse.

צילום פסטיבלים

תחפושות, שמחש ורוקנרול: 10 עצות לצילום פסטיבלים

צלם הפסטיבלים בן מורס חושף איך לצלם תמונות מעולות של כוכבי רוק בפסטיבלי מוסיקה, ומדוע המצלמה מדגם Canon PowerShot SX740 HS הקומפקטיות יכולה להיות המצלמה האידיאלית שלך לפסטיבלים.

A group of friends pose holding sparklers, facing the camera with their faces illuminated by the sparkler light.

צילום מסיבות

היה יצירתי יותר בצילומי מסיבות

רוצה לתפוס את ההתרגשות של מסיבות וחגיגות? למד כיצד לצלם את כל אותם רגעים משמחים בדרכים יצירתיות.

Instant printing tips with the Canon SELPHY SQUARE QX10

הדפסה יצירתית

עצות להדפסה מיידית עם מדפסת Canon SELPHY SQUARE QX10

רמזים וטיפים להבטחת יצירתיות עם מדפסת Canon SELPHY SQUARE QX10.

מצא את התאורה, ועבוד איתה

"לעולם אין לדעת איך תהיה התאורה, וזה אחד החלקים הכי כיפיים בלהיות צלם מופעים. אתה צריך פשוט לעבוד עם האור שיש לך", אומר בארט.

כדי להפיק את המרב מהתאורה, הוא ממליץ להסתובב במקום ולא להישאר בנקודה אחת. "אם האור בא מלמעלה על פניו של מישהו, זה שונה מהצד השמאלי מאשר כשאתה עומד מולו, או כשאתה הולך יותר לאחור", הוא אומר.

"האור הולך וחוזר. אם אמן עומד מאחורי המיקרופון שלו ואני רואה אלומת אור צהוב, לבן או כחול יפה שחולף על פניו והוא נכנס ויוצא ממנה, אני פשוט בוחר את הצילום כשהאור על פניו או סביבו, כדי לקבל תמונת צללית נחמדה".

אם אתה מצלם להקה מוכרת, צפייה בהופעות חיות קודמות שלהם באינטרנט יכולה לעזור לך גם לצפות מה עומד לקרות. "לפעמים, אתה רואה אמן קופץ לתוך הקהל במהלך השיר השני, ואתה רואה את זה בעוד הופעה ועוד הופעה, אתה יודע שזה הולך לקרות גם במופע שלך. נשאר לך רק לבחור את המקום שלך".

להגדרות מצלמה ועצות לגבי צילום בתנאי תאורה שונים, קרא את עצות לצילום פסטיבלים.

צור גיוון באמצעות המסגור שלך

בצילום מופעים ופסטיבלי מוזיקה, "אנשים נוטים לשים את הנושא באמצע המסגרת ומצלמים הרבה תמונות של אותו דבר, ורק מגדילים את האמן הראשי, דבר שיכול להיות משעמם", אומר בארט.

במקום זאת, הוא מציע לגוון את הקומפוזיציות שלך, למסגר את הנושאים בצד שמאל או בצד ימין של הצילום. "לכוד צילום מוצלח של אמן אחד, בחר אחד או שניים, ואז עבור לצילום רחב או למעורבות כלשהי של הקהל. אם החלטת לשים את הנושא שלך באמצע, חייב לקרות משהו נוסף – אולי קפיצה, אולי זרועותיו של האמן הפרושות לצדדים או שהאמן מביט ישירות למצלמה".

"אתה רוצה ללכוד את התחושה של הפסטיבל, ולכל פסטיבל יש אווירה ייחודית משלו."

Sun sets above a huge festival display. Photo by Bart Heemskerk.

אל תחמיץ את עיקר המופע

"המצלמות טובות כל-כך במיקוד בימינו, שכשהאמן נע קדימה ואחורה, אני מעדיף להשתמש במיקוד אוטומטי במקום למקד ידנית", אומר בארט. בחירת נקודות המיקוד האוטומטי הנכונות, אפשרה לו לשמור על חדות המצולמים שלו גם כשהם דוהרים לרוחב הבמה, קופצים אל הקהל או פותחים בריקוד תזזיתי.

במצלמה קומפקטית, כגון Canon PowerShot SX740 HS, לחיצה על לחצן התפריט בגב המצלמה שלך תאפשר לך לבחור מצב של מיקוד אוטומטי תחת הגדרות הצילום. המיקוד האוטומטי העוקב עוקב אחר הנושא שלך – כמו זמר שמסתובב על הבמה – באופן כזה שתוכל ללכוד את הפעולה ללא חשש מצילומים מטושטשים.

תחת Shooting Settings (הגדרות צילום), תוכל גם לבחור מצבי הפעלה ולבחור ב-High Speed​Continuous (רצף מהיר). בחירה זו מאפשרת לך להמשיך לצלם כל עוד אתה ממשיך ללחוץ על לחצן התריס.

"בדרך כלל אני משתמש במצב צילום ברצף למקרה שיד תיכנס מול המצלמה שלי או שעיניו של הזמר ייעצמו", אומר בארט. "קפיצה של אדי ודר מפרל ג'אם, למשל, לוקחת שנייה אחת ואתה רוצה מאוד ללכוד אותה. אבל כשזה זמר-יוצר או מישהו מאחורי הפסנתר או אמן שלא זז מאחורי המיקרופון שלו, אתה יכול להשתמש בצילום יחיד. רק בחר את הרגע הנכון".

המצלמה הטובה ביותר לצילום פסטיבלים

פסטיבלים רבים לא יאשרו לך להכניס מצלמות DSLR גדולות, אלא אם יש לך תעודת עיתונאי, לכן כדאי שתהיה לך מצלמה קטנה עם יכולות זום, כגון Canon PowerShot SX740 HS, ממליץ בארט.

"אתה תעמוד בקהל, לכן העדף מצלמה עם מסך הניתן להטיה [כדי שתוכל לצלם מזוויות רבות יותר]. רצוי שתהיה לך מצלמה עם ייצוב תמונה, כמו הייצוב ב-5 צירים של PowerShot SX740 HS. הרבה אנשים נדחקים סביבך באירועים, וייצוב התמונה [במיוחד אם אתה מחזיק את המצלמה גבוה או בזווית] יכול לעשות את כל ההבדל במניעת רעידות המצלמה".

אם אתה משתמש במצלמה התומכת בהחלפת עדשות, כגון Canon EOS M50, בארט ממליץ לקחת איתך לאירועים שתי עדשות בלבד. "אני מביא עדשה אחת עם מסגרת רחבה ועדשת טלה-זום אחת כדי שאוכל לצלם את התמונות הרחבות ואת הפעולה בטווח גדול של מרחקים או אורכי מוקד", הוא אומר.

עדשה קבועה, כגון Canon EF-M 32mm f/1.4 STM, היא בעלת מפתח צמצם רחב יותר, כדי להכניס יותר אור לצילומים שלך ולאפשר חשיפות קצרות יותר, ועדשת Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM מאפשרת לך להתקרב ולהתרחק מהסצנות.

המפתח לביצוע צילומי פסטיבלים מעניינים

"אני תמיד אומר שצריך לצלם פסטיבל כמו שהקהל חווה אותו, לא כמו שצלם רואה אותו", אומר בארט. "בימינו, בכל פסטיבל מתרחשים דברים סביב הבמה המרכזית, כמו דוכני מזון. אתה רוצה ללכוד את התחושה של הפסטיבל, ולכל פסטיבל יש אווירה ייחודית משלו שניתן לצלם. תוכל ללכוד שקיעה יפה וזהובה עם אנשים השוכבים על הקרקע, נרגעים ונהנים מהמוזיקה. אולי אנשים שעושים יוגה או מתרגלים הולה הופ. לרגעים כאלה יש ערך עצום.

"אם עלית על גלגל ענק או טיפסת על אחד המנופים עם תצפית על הפסטיבל, זו הזדמנות טובה להשתמש בעדשת הזווית הרחבה כדי ללכוד את הפסטיבל במלואו. כאן לא תשתמש בעדשת זום, כי באופן כזה תקבל רק חלק קטן מהפסטיבל במסגרת".

לאחר שצילם כל כך הרבה להקות מדהימות בהופעות מלאות אווירה, האם לבארט יש תמונה אהובה במיוחד? "אני חושב שהתמונות מ-2013 מהמופע של קנסינגטון בפסטיבל פינקפופ", הוא אומר. "זאת הייתה הפעם הראשונה שצילמתי על הבמה בפסטיבל גדול כל-כך. זה עדיין מרגש אותי כשאני רואה אחת מהתמונות ההן. אבל אני גם נלווה באופן קבוע להופעות של ארמין ואן ביורן, התקליטן, ולפני כמה שנים לכדתי תמונה מדהימה שלו במיאמי, בפסטיבל אולטרה מיוזיק. אחרי ההופעה הוא ראה את התמונה ואמר: 'זה משלב את כל כולי בתמונה אחת, כשהאמן אומר לך משהו כזה, אתה יודע שזה משהו מיוחד, נכון?"

נכתב על-ידי לוסי פולפורד

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

ידיעון Get Inspired (לקבל השראה) הוא המקור הראשי שלך לעצות שימושיות בנושא צילום, מדריכים לקונה וראיונות מלאי תובנות – כל הדרוש לך כדי לאתר את המצלמה או המדפסת המתאימות ביותר בשבילך ולממש את הרעיון היצירתי הבא שיעלה במוחך.

חזרה לכל הסיפורים