A view from underwater of encircling trees, with the scene reflected in a mass of bubbles.

צילום סתיו

תיעוד הקסם של הסתיו מפרספקטיבה חדשה

הטבע מעלה מופע בסתיו שאף עונה לא משתווה אליו. ממטרים תכופים הופכים את הגוונים לרוויים ורוחות עדינות יוצרות זרימה קצבית, בעוד שערפל מעניק קנבסים בולטים של לבן ואפור שמהווים ניגוד לנופך הצבע של עלי הסתיו המשתנים.

"סתיו הוא העונה שמגרה יותר מכול את החושים. היא גורמת לך להרהר על החיים", אומר צלם הטבע והנופים ההולנדי ת'יאו בוסבום. "אבל בעוד שזו עונה מלאה בקסם, קשה מאוד ליצור בה משהו שלא ראינו עדיין". בסדרת 'עלי הסתיו' שלו, ת'יאו רצה למצוא דרך חדשה להדגיש את המיטב שבעונה.

ת'יאו תורם באופן קבוע מתמונותיו ל-National Geographic ולמגזין BBC Wildlife וזכה פעמיים בפרס 'צלם חיות הבר האירופאי של השנה'. לאחר שחזר לעמק Hoëgne בבלגיה שנה אחר שנה, הוא הרגיש שתיעד את כל מה שהיה ליערות להציע.

"תמונה זו מייצגת עבורי את סוף הסתיו, משום שרק עלים בודדים תלויים על ענפים עירומים יחסית כנגד רקע אפוף ערפל. יש לה אנרגיה שקטה מאוד, והיא גורמת לי לחשוב על ציורים יפניים - פשוטים, גרפיים ובעלי ניגודיות חזקה", אומר ת'יאו.

"הוא ציורי מאוד וקסום בסתיו, אבל לאחר מספר שנים הבנתי שצילמתי אותו מכל זווית", הוא אומר. "התחלתי לתהות, 'זה הכול?' ואז כמה עלים נפלו לתוך הנהר וראיתי אותם נישאים לדרכם על המים, משתוללים מתחת למפלים הקטנים ונתקעים מאחורי ענפים וסלעים. ואז עלה לי הרעיון לצלם את העלים כמו שרואים אותם מתחת למים, בדרך שאולי דגים רואים את הסתיו".

בעוד שאולי הרעיון עבור 'מסע עלי הסתיו' נראה פשוט למדי, המימוש שלו היה כל דבר מלבד פשוט. "באותו שלב, צילום היה עדיין תחביב מבחינתי", הוא מסביר, אבל הוא השיג כיסוי עמיד בפני מים מסוג Canon WP-DC28 עבור ה-Canon PowerShot G10 הקומפקטית שלו. לאחר שהחליף למגפי גומי וחליפת צלילה, הוא צעד לתוך הנהר הקר, החזיק את המצלמה בכיסוי העמיד בפני מים שלה מתחת למים והפנה אותה לעבר השמים.

"לא ממש ראיתי מה אני עושה, אבל בכל פעם שעלה חלף, לחצתי על הכפתור וקיוויתי לטוב", הוא ממשיך. "רוב התמונות היו גרועות למדי וצילמתי אין ספור תמונות סלפי בטעות, אבל תמונה אחת יפה במיוחד בלטה [ראה להלן]. היא גרמה לי להבין שזה יכול להיות פרויקט, ואז החלטתי להשקיע במארז תת-מימי עבור ה-Canon EOS 5D Mark III שלי [שהוחלפה כעת על-ידי Canon EOS 5D Mark IV]".

The overarching trees are pictured from under the water, with a lone leaf floating on the surface.
"אני חושב שזה מראה פרספקטיבה חדשה על סתיו - המראה מתחת למים של הנוף מעליהם עם העלה שנמצא בלימבו ביניהם", אומר ת'יאו. "התמונה הזאת מיוחדת מבחינתי כי היא צולמה במפגש הצילום הראשון, וזו התמונה שעודדה אותי להמשיך בפרויקט".

במהלך עונות הסתיו הבאות, ת'יאו הפך במהירות מחובבן למקצוען, ובסופו של דבר ויתר על עבודתו כעורך דין ב-2013. הוא פיתח את טכניקות הצילום התת-מימי שלו, והעדיף להשתמש באור טבעי כאשר ניתן ולכן זמן הצילום הטוב ביותר היה באמצע היום, בניגוד לצילום נוף.

"כאשר השמש הייתה בשיאה, הנהרות קיבלו את כמות האור המרבית, ולכן כמעט ולא נאלצתי להסתמך על מבזק, אלא אם כן המים היו חשוכים מאוד או אם רציתי להאיר פינה מעניינת", הוא אומר. "הגדלתי את ה-ISO כדי ללכוד תמונות חזקות בנהר, כי הייתי זקוק לתוספת אור מתחת למים. למרבה המזל, העלאת ה-ISO ב-Canon EOS 5D Mark III לא השפיעה על האיכות".

מאמרים קשורים
Shooting the seasons

צילום נוף

צילום העונות

גרום לאווירה הייחודית של כל עונה לבלוט בעזרת העצות הללו של בנג'מין האגי.

discover the beauty in the detail

צילום מאקרו

צילום מאקרו: לגלות את היופי הגלום בפרטים הקטנים

צלם הטבע יאן וייד משתף טיפים שימושיים לצילומי מאקרו.

A river flowing through a landscape of mossy rocks, rising steeply on both sides.

עצות וטכניקות

למדו כיצד להשתמש נכון בחשיפה

בואו לגלות כיצד לקבוע את כמות האור בצילומים שלכם, כדי להעניק להם מראה חדש.

"גיליתי שצילום בועות מתחת למים זה דבר נפלא משום שיש להן השתקפויות מרהיבות של הנוף שמעליהן. המיקומים הטובים ביותר למצוא בועות הם בקרבת מפלים או מים הזורמים במהירות".

משום שלא יכול היה לראות את הקומפוזיציות שלו בזמן אמת, ת'יאו הסתמך על ניסוי וטעייה, אבל ידע שיש מספר דברים שהוא יכול לעשות כדי לשפר את הסיכויים שלו. "אני אוהב תמיד לצלם במצב 'עדיפות לצמצם', כי אני יכול לסמוך על כך שהמצלמה תתאים את מהירות התריס. זה מאפשר לי לשחק עם עומק השדה, שחשוב בצילום נוף וכשאתה רוצה ללכוד פרטים רבים", הוא אומר.

"מתחת למים לא הייתי זקוק לעומק שדה גדול, ולכן שמרתי על הצמצם פתוח לרווחה כדי לאפשר כניסה של אור נוסף. המיקוד האוטומטי של המצלמה היה אמין מאוד והכרחי לגמרי, ולמדתי להתקרב לנושא הצילום קרוב ככל שניתן, בפרט כאשר המים לא היו צלולים. למדתי גם שעדשה בזווית רחבה תעניק את התוצאות החזקות ביותר".

"זו התמונה האהובה עליי מהאוסף. החזקתי את המצלמה בקרקעית הנחל, ולכן יכולתי להישאר יציב לאורך זמן ארוך יותר ולהשתמש במהירות תריס של שליש שנייה, כך שהעלים היו עדיין חדים, אבל המים זזו. אני חושב שזה מתכתב עם הרעיון שיש לי לגבי סתיו: זרימת הדברים, מחזוריות החיים", מסביר ת'יאו.

עבור מי שאינו בטוח לגבי הקפיצה למים, יש גם פוטנציאל רב מעל המים שיעורר את התשוקה שלך לסתיו. "אנשים מחפשים בדרך כלל את הנופים המרהיבים, ומקדישים את כל זמנם להמתנה לאור 'הנכון', אבל אני מעדיף להתרכז בפרטים, שטמון בהם לא פחות עניין, אם לא יותר", הוא אומר. עלים שנשרו, אצטרובלים, פירות יער בצבעים בהירים ופטריות הם נושאי צילום סתוויים אידיאליים, ופחות תלויים באור מצוין או במזג אוויר. "הסתכל על הקרקע ותגלה מיד פרטים מעניינים רבים - שמעניקים אין ספור אפשרויות".

המילה 'פרטים' עשויה לעורר רעיונות על צילום מאקרו - ולמצלמות קומפקטיות רבות יש יכולות מאקרו טובות - אבל ת'יאו פשוט מתכוון להתמקדות בהיבט מסוים של הסצנה שלפניך, במקום בנוף בכללותו. "אני אוהב להשתמש בעדשת Canon EF 70-200mm f/2.8L USM שלי כדי להתמקד במשהו, כגון חלק מעץ, ואני פשוט מגדיל ומקטין את התצוגה כדי לבודד את מה שמתאים לי", הוא אומר. "אפשר לעשות בדיוק אותו דבר עם מצלמה קומפקטית - לעבוד עם מה שיש לך".

"זו אחת מהתמונות הראשונות שלי שמספרת את הסיפור של הנחל הזה בהר", אומר ת'יאו. "זה נוף קלאסי ונצחי מאוד מעל המים, אבל הוא מסמן את הנקודה שהגעתי אליה כשצילמתי תמונה מהסגנון הזה של הנהר הזה ביער. זו הייתה הנקודה שבה תהיתי, 'מה הדבר הבא?'. אני אוהב את אור הבוקר האפור ואפוף הערפל. הקומפוזיציה משתמשת בעלים שנשרו, בעוד שהתנועה במים, בתוספת השרכים ועצי האשור והתרזה מעניקים לה איזון".

נראה שעבודה עם מה שיש חלה גם על מזג האוויר, משום שת'יאו לא מצלם רק כשמזג האוויר טוב. הוא טוען שאין מזג אוויר גרוע בצילום טבע, רק בגדים גרועים (או היעדר הגנת מצלמה - לא כל המצלמות עמידות במידה שווה בפני מזג האוויר, ולכן מומלץ להשקיע בכיסוי גשם או במגן עדשה מתאימים). הוא אומר, "כדאי לבדוק את התחזית ולתכנן מראש, אבל לכל סוג של מזג אוויר יש אפשרויות משלו - צריך פשוט לחשוב מחוץ לקופסה. לאחר הגשם, הצבעים עזים יותר. מזג אוויר סוער יכול להפריע לחשיפות ארוכות כשאתה רוצה לקבל צילומים חדים של עלים או פרטים אחרים שזזים, אבל אפשר לנצל זאת לטובתך כדי לצלם תמונות אימפרסיוניסטיות יותר שלהם בתנועה. תנאי ערפל יוצרים אווירה נפלאה. ויש גם את הבקרים הנפלאים האלה כשיש לך ערפל וטל ואור שמש מגוון. אין לי סבלנות להמתין לאור 'הנכון', אז אם האור לא מתאים לדבר אחד, אני מוצא משהו אחר לצלם".

"תמונה זו צולמה מעל המים של עץ אשור קטן בצבעי סתיו מלאים, אבל השתמשתי באותה טכניקה שבה אני משתמש לחלק מהתמונות מתחת למים, באמצעות עדשה בעלת זווית רחבה הפונה לשמים לאחר שזחלתי מתחת לעץ כדי לקבל את הפרספקטיבה הזאת", אומר ת'יאו. "אני אוהב את הניגודיות העזה כנגד היער אפוף הערפל ונטול הצמחייה משום שלעצים מסביב אין עלים".

עד כמה שת'יאו הוא מעריץ של הסתיו, הוא אומר שגם בתקופות המעבר יש לו אותה יצירתיות. "צלם פרטים כמו פרחי קיץ בסוף חייהם הבולטים דרך העלים שנשרו, או עקוב אחר תחזית מזג האוויר כדי לגלות מתי מגיע השלג הראשון, כי כשהוא מצטבר בין צבעי הסתיו הקיימים, הוא יוצר שילוב עוצמתי של עונות", הוא אומר.

"תמונה זו אופיינית מאוד לצילום שלי, שבו אני מחפש דפוסים, פרטים וקצבים מעניינים", אומר ת'יאו. "אני אוהב את הפיזור של העלים, את מעט הקצף. התמונה צולמה בחלק רדוד בצד הנהר, שלא זז מהר מאוד. זה אוסף נחמד של סוגי עלים שונים בצבעים ובשלבים שונים".

פרויקט 'עלי הסתיו' של ת'יאו זכה לפרסום נרחב, והוא אפילו קיבל את הפרס השני בקטגוריית 'חזון יצירתי' בתחרות 'צלם חיות הבר של השנה' לשנת 2013 עבור אחת מהתמונות. אבל כאשר מספר התמונות המשוועות לתשומת לב בפלטפורמות החברתיות שווה למספר העלים על אדמת היער, הוא אומר שמציאת פרספקטיבה חדשה היא הדרך להתבלט. "אפשר לנסוע למקומות מרוחקים, ולצלם תמונות נפלאות, אבל רוב העורכים לא יקדישו להן תשומת לב אלא אם כן הן יהיו שונות בדרך כלשהי", הוא אומר. "צריך לחשוב, 'מה אני יכול להוסיף למה שכבר קיים?'"

נכתב על ידי נטלי דנטון

מוצרים קשורים

מאמרים קשורים

ידיעון Get Inspired (לקבל השראה) הוא המקור הראשי שלך לעצות שימושיות בנושא צילום, מדריכים לקונה וראיונות מלאי תובנות – כל הדרוש לך כדי לאתר את המצלמה או המדפסת המתאימות ביותר בשבילך ולממש את הרעיון היצירתי הבא שיעלה במוחך.

חזרה לכל הסיפורים